Reacties voor: Zo trap je niet in dure in-app abonnementen

Fleeceware-apps proberen je op te lichten
Heb je ook wel eens een leuke app geïnstalleerd, om er vervolgens achter te komen dat je een tientje per week kwijt bent? Deze zogenaamde 'fleeceware'-apps proberen je dure in-app abonnementen aan te smeren. Sophos heeft meer dan dertig iOS fleece-ware-apps gevonden en waarschuwt er nu voor.
Lees het complete artikel → Zo trap je niet in dure in-app abonnementen

Reacties: 13 reacties

  1. Droevig dat een derde partij hier gebruikers attent op moet maken terwijl Apple pretendeert zo’n goede controle te doen. Of zou dit met de abon kosten hun geld aandeel laten zakken?

  2. @Marc:Wat ik zo raar vind is dat je eerst een all moet installeren om dan pas prijzen voor in all aankopen te zien zijn.
    De prijzen zouden al in de preview zichtbaar moeten zijn.

  3. Origineel geplaatst door Lleonn
    @Marc: Wat ik zo raar vind is dat je eerst een all moet installeren om dan pas prijzen voor in all aankopen te zien zijn.

    De prijzen zouden al in de preview zichtbaar moeten zijn.

    Maar die kan je toch gewoon in de App Store bij de app zelf zien? Ze staan een beetje verscholen, maar ze staan er wel.

  4. Ben nog steeds niet tegen gekomen, maar goed heb al geruime tijd geen nieuwe apps nodig gehad.
    Ik heb ook vrij veel standaard apps PostNL, reclame folder, ing paar nieuws apps als ad, Telegraaf enzo.

    Ik ga ook niet op zoek naar apps ofzo verder, mail gebruik ook mail van Apple net zoals Safari en agenda werkt voor mij allemaal prima.

  5. Begint steeds meer op Android te lijken.
    Apple moet dit niet doorlaten. Of eenmalige aankoop of gratis!

  6. Origineel geplaatst door Richard
    Begint steeds meer op Android te lijken.
    Apple moet dit niet doorlaten. Of eenmalige aankoop of gratis!

    Naar mijn mening mogen apps die toegang geven tot een dienst die dienst doorberekenen. Ik denk dan aan diensten zoals weerberichten, gegevensopslag en zelfs horoscopen. Ik zou ook anti-malware ertoe rekenen, maar dat speelt bij iOS gelukkig minder. Er zijn domweg dóórlopende kosten, en die moeten betaald worden.

    Andersom: als jij een app aanbiedt voor een eenmalige aanschafprijs, en je moet die met een al dan niet gratis Software Development Kit ongeveer vanaf het begin her-opbouwen omdat Apple nieuwe toeters en bellen wil invoeren, zeg jij dan “slik, daar gáát mijn vacantie (in tijd en misschien geld), maar ik heb iets beloofd”, zeg je “blij, dat ik abonnees heb”, of zeg je “nou, dat was het dan; die klanten van vorige maand hebben kort van mijn app kunnen genieten”?
    (Nee, jij hoeft gelukkig nu niet te kiezen. En zelfs ontwikkelaars veranderen soms van koers.) 😉

  7. @redactie zou er een beschrijving toegevoegd kunnen worden waar je de abonnementen dan precies vind??

  8. Origineel geplaatst door Michel
    @redactie zou er een beschrijving toegevoegd kunnen worden waar je de abonnementen dan precies vind??

    Dat is heel makkelijk.
    Je gaat naar instellingen en bovenaan naar je naam en dan krijg je abonnementen.
    Je kan ze daar ook opzeggen, makkelijk toch

  9. Onderaan elke app in de App Store staan de in-app aankopen in het rijtje bij Informatie. Lopende abonnementen staan bij Instellingen, klik boven op je naam en dan zie je daar Abonnementen staan.

    Ook staat er bij de knop download van de app dat er in-app aankopen bij zitten.

    Hoeveel duidelijker wil je het hebben.?

    Je kunt overigens een abo opstarten en gelijk weer stopzetten. Hij loopt dan door tot het einde van de termijn. Handig voor bv Netflix, Disney of een ander abonnement

  10. Goed dat dit nog eens wordt aangekaart maar je kunt er zelf ook veel aan doen, door gewoon goed te kijken voor dat je een app gaat installeren. Als zaken als abonnementen niet duidelijk zijn, dan gewoon niet installeren. Dat mensen hier al vragen waar je die informatie kunt vinden, geeft al aan hoe onoplettend gebruikers kunnen zijn. Als bedragen onterecht zijn afgeschreven kan je die (binnen een bepaalde periode) via je bank terugvorderen, en degene die automatisch afschrijft zelfs blokkeren. Wel voorzichtig mee zijn als je zelf eerst toestemming hebt gegeven.

  11. Grappig, ik ben het geheel met de intentie van het artikel eens. Tuurlijk mogen er herhaalde kosten worden gerekend als er continue wordt door ontwikkeld. Dit dient echter wel binnen de perken te blijven zoals ook in het artikel is gesteld, uiteindelijk blijft het de verantwoording van de koper.

    Wat grappig is, is dat er in het artikel wordt aangegeven dat dit niet de bedoeling is en dat ze hebben uitgesproken om hierop actie te laten ondernemen door Apple, maar in de dagelijkse deals worden deze apps dan vervolgens wel geadverteerd als een deal…. bekijk de live wallpaper app ,aar in de deals van vandaag.

    Misschien kantiger dan ook over worden nagedacht en het gedachtengoed van dit artikel worden toegepast op de deals die worden verzameld 😉

  12. Waarschijnlijk passen deze partijen de prijzen an NA de goedkeuring van Apple.

    Toch moet Apple hier meer tegen doen en misschien wel de techniek van Sophos opkopen om de scanning na de plaatsing in de App Store te doen.

    Dit is weer een voorbeeld dat de scanning grondiger moet en objectiever en minder handwerk door mensen. Een app moet deugen objectief en niet door de mening van iemand die er wat van vindt.

  13. In het doorclick artikel over abonnementen schrijven jullie:

    ‘Maak je gebruik van een proefperiode of trial, dan adviseren we om meteen bij het afsluiten van de proefperiode al de annulering te regelen. ‘

    Apple doet zelf ook mee aan dubieuze praktijken wat dit aangaat. Bij een nieuwe iPad kreeg ik onlangs het aanbod voor een gratis jaar Apple TV+. Die sloot ik af. Voor de zekerheid wilde ik deze meteen annuleren om automatische verlenging over een jaar te voorkomen. Dat ging echter niet. Mijn enige optie was de proefperiode meteen weer te beëindigen. Waardoor ik er dus nu al geen gebruik meer van kan maken. Wat jullie schetsen in mijn quote hierboven werkt bij nette bedrijven (bv Disney+ vorig jaar) maar Apple zelf ziet blijkbaar toch liever dat klanten in een verleng valletje trappen 😏

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.