Acht procent van Nederlandse huishoudens kijkt Disney+

Disney+ is nu een paar weken actief in Nederland. Inmiddels heeft zo'n acht procent van de Nederlandse huishoudens zich aangemeld voor een account. Vooral jongeren en hoger opgeleiden hebben een account gemaakt.

Disney+ ging in Nederland stilletjes van start, zonder dat er reclame werd gemaakt. Toch merkten we in de reacties op iCulture wel dat er behoorlijk wat belangstelling is voor Disney’s nieuwe videodienst. We kunnen in Nederland twee maanden gratis kijken en dat is een buitenkansje, want in andere landen duurt de proefperiode slechts 7 dagen. Zo’n 15% van de twintigers heeft meteen een account aangemaakt, terwijl bij de groep van 50-66 jaar een veel kleiner percentage van 3% de moeite nam.

Nederland als proefland voor Disney+

Disney test de streaming videodienst uitgebreid in Nederland, nog voordat de officiële lancering in de VS en Canada van start gaat op 12 november. Dat het percentage op ‘slechts’ 8% ligt, zou ermee te maken kunnen hebben dat je al meteen bij de registratie een betaalmethode moet opgeven. Ook moet je beschikken over een geschikt apparaat, zoals een smart tv, smartphone, tablet, Apple TV of Chromecast). Telecompaper, die het onderzoek uitvoerde, denkt dat digitale handigheid ook nog wel een rol kan spelen.

Disney Plus Apple TV app.

Van de lager opgeleiden heeft 4% een account gemaakt, bij hoger opgeleiden ligt dit op 9%. Ook blijken huidige Netflix-abonnees bovengemiddeld geïnteresseerd: 15% van hen heeft een account gemaakt en probeert Disney+ uit. De vraag is hoeveel van hen zullen blijven hangen en wellicht Netflix opzeggen. Disney heeft als pluspunt dat het erg veel bekende namen aan boord heeft, maar het aanbod is daardoor tegelijk ook wat eenzijdiger: als het niet uit de Disney-stal komt, vind je het niet.

Strijd om de kijker
Vanaf 12 november kan er wel eens een flinke strijd losbarsten om de kijker. Maar liefst 81% van de huidige Disney+ kijkers is ook al abonnee bij Netflix. De strijd zal niet alleen gaan om de portemonnee, maar vooral ook om de tijd. Tijdens de wintermaanden zijn mensen meer geneigd om te gaan binnenzitten en films te gaan kijken, maar bij Disney+ moet er vanaf half november wel betaald gaan worden. Het zal spannend zijn welke diensten deze winter de gunst van de kijker winnen en of Apple TV+ daarin nog een rol kan spelen.

Reacties: 29 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.