Reacties voor: ‘Winkeliers omzeilen gratis reparatie smartphones’

Winkeliers proberen de gratis reparatie van een smartphone binnen de garantieperiode te omzeilen. Dit ontdekte de Consumentenbond.
Bastiaan Vroegop -

Reacties: 25 reacties

  1. Goed zulke onderzoeken!

  2. Vreselijk, ik heb ooit m’n telefoon laten vallen en daarna bij T-Mobile laten repareren. Na onderzoek van €80 bleek dat ie waterschade had (Geen idee hoe want alleen t scherm was kapot, hij was niet nat geworden)

    Kon gerepareerd worden: €250
    Uiteindelijk voor gekozen om de telefoon te laten repareren. Na 1,5 maand eindelijk teruggekregen. Bleek dat het licht van de knoppen onderin nu kapot waren. (Zonder dat ik de telefoon gebruikt had)

    Terug naar de winkel en moest weer opgestuurd worden. Dit keer op de kosten van T-Mobile. (Koste ook €250 volgens meneer.. 3 nieuwe ledjes in een telefoon zetten….???)

    In ieder geval na 3 maanden en een beetje de telefoon terug gekregen.

    Kosten waren €80 €250 3 maal abonnement van €25 wat ik niet heb kunnen gebruiken.

    Na een half jaar begon de telefoon opeens een blauw scherm met rare tekst te vertonen (net als bij Windows blue screen) weer naar de winkel en de kosten waren toen zo hoog dat ik de telefoon maar gewoon weggegooid heb!

    Nooit meer T-Mobile en LG voor mij. (Ookal heb ik t idee dat je bij elke provider zoiets kan overkomen)
    Telefoon was overigs een LG 4X HD.

  3. Als je je telefoon hebt laten vallen, vervalt uiteraard de garantie. Garantie gaat over fabrieksfouten.
    Jammer dat bij dit artikel niet wordt vermeld of er schade was aan die 16 smartphones.
    Voor reparaties buiten garantie kun je overigens beter naar een GSM-boertje gaan..

  4. Jarenlang voor een grote telecomretailer gewerkt en kan deze verhalen absoluut bevestigen. Winkelpersoneel wordt alleen wel dom gehouden vanuit hoofdkantoren. Alle regels, zoals de 6 maanden geen kosten, of vochtschadestickers, worden nooit uitgelegd en de procedures stellen dat de klant altijd voor alles betaald.

    Wat wil je dan als klant? Procederen? Dat kost veel geld en gaat niemand doen.

  5. Heb dit ook een keer gehad de telefoon laten repareren 250 euro hetzelfde toestel nieuwe 200 euro

  6. Het zijn allemaal stuk voor stuk oplichtster.

    Ik heb bewust geen verzekering genomen, omdat mijn inboedel mijn telefoon ook denkt. Zelfs bij diefstal!

    Heb paar weken geleden een scheur in mijn scherm gekregen, nadat ik aan het typen was. Ik belde AppleCare op en vertelde hun wat er gebeurt was. Mijn iPhone 6 is nog geen 3 maanden oud. Hun beweerde dat ik hem heb laten vallen of lomp heb mee lopen doen en ze wouden hem in de eerste instantie niet opkomen halen. Ik erop aan blijven dringen en gevraagd of ik een meerdere mocht spreken, want ik was er totaal niet mee eens. Na wat heen en weer woorden, heb ik gezegd. Kom hem ophalen en laat mij zwart op wit zien. Dat de oorzaak aan mij lag. Na een 30 uur aan de telefoon. Namen ze hem uiteindelijk te aan als garantie en werd mijn telefoonscherm opgehaald en gemaakt.

    Zelfs AppleCare probeert eronder uit te maken van hun garantie beleid.

  7. Door dit bericht zit ik met een vraag.

    Op release dag een iPhone 6 plus gekocht, inclusief Apple’s leren hoesje.
    Door alle verhalen over buigen ben ik er extreem voorzichtig mee om gegaan (bijv. Zoveel mogelijk uit mn broekzak houden en nooit in een krappe situatie brengen).

    Toch is mijn iPhone heel licht gebogen, zo minimaal dat je het niet ziet maar wel merkt als hij plat op de tafel ligt. Dan wiebelt hij een beetje.

    Ik ben naar de Apple Store gegaan waar ik hem heb gekocht, waar ze mij zeiden dat het repareren me maximaal rond de 300 euro ging kosten.

    Kan ik voor zoiets ook op aandringen dat zij dit kosteloos moeten doen?

  8. @Jos: Die smerige spelletjes van hun moet je echt niet pikken! Jij bent er voorzichtig mee omgegaan. Het feit dat je iphone 6plus gebogen is ligt niet aan jou! Apple heeft al vaak iphones moeten herstellen die vanzelf(!!!) lichtjes buigen. Ze hebben hier geen verklaring voor, maar jij hebt wél het recht op een herstelling! Duidelijk binnen de garantie, duidelijk niét jouw fout!

  9. Mis alleen in dit bericht de winkels waar het om gaat.
    Zet ze maar aan de schandpaal.

  10. @Jos: Het wiebelen komt waarschijnlijk door de uitstekende camera.

  11. In dit artikel staat dat de consumentenbond de indicatoren bewust heeft natgemaakt, maar vervolgens wordt beweerd dat er TEN ONRECHTE vocht schade is geconstateerd. Hoezo ten onrechte?

  12. @Jos: Ik heb precies het zelfde verhaal en probleem.
    Ik heb hem gisteren ingeleverd bij een Amac punt er zij zouden hem opsturen naar Apple.

  13. Ik heb het onderzoek vd Consumentenbond niet gelezen maar kan me haast niet voorstellen dat daarin dezelfde conclusies worden getrokken als in dit artikel.
    De winkel is bv niet verplicht de onderzoekskosten te betalen binnen de 6 maanden. De winkel heeft de eerste 6 maanden de bewijslast. Blijkt echter dat er schade is agv het gebruik/misbruik van het toestel dan kunnen deze kosten gewoon doorberekend worden.
    Ook is t zo dat de telefoonfabrikanten regels opstellen mbt bv waterschade. Dan vervalt simpelweg de garantie,wat opzich niet raar is. Stellen dat de schade NIET het gevolg is van de waterschade is zodoende niet alleen erg voorbarig en moeilijk te onderbouwen maar tevens niet relevant.

  14. Origineel geplaatst door fixdeman
    In dit artikel staat dat de consumentenbond de indicatoren bewust heeft natgemaakt, maar vervolgens wordt beweerd dat er TEN ONRECHTE vocht schade is geconstateerd. Hoezo ten onrechte?

    omdat de indicatoren an sich geen bewijslast is, ze moeten kunnen aantonen dat er daadwerkelijk waterschade is (corrosie verschijnselen) de indicatoren kunnen al verkleuren bij een bovengemiddelde luchtvochtigheid … Bij ons op het kantoor komt regelmatig een luchtvochtigheid van boven de 90% voor …. Door een slecht functionerende klimaatbehandeling en dat veroorzaakt al een verkleuring.

  15. Origineel geplaatst door Base
    Ook is t zo dat de telefoonfabrikanten regels opstellen mbt bv waterschade. Dan vervalt simpelweg de garantie,wat opzich niet raar is. Stellen dat de schade NIET het gevolg is van de waterschade is zodoende niet alleen erg voorbarig en moeilijk te onderbouwen maar tevens niet relevant.

    Volgens mij is dat ook niet de bedoeling. Anders had de Cb het punt ook niet aangehaald. Als consument heb je recht op een deugdelijk product en komen mankementen voor rekening van de verkoper, tenzij de schade door de consument zelf is veroorzaakt (zoals vochtschade). De vochtschade-indicator is slechts een indicatie en geen bewijs voor vochtschade. Daarom zegt de Cb ook: dat moet worden aangetoond. Volgens de wet rust de bewijslast in de eerste zes maanden na aankoop op de verkoper en draagt deze ook eventuele onderzoekskosten; de consument hoeft alleen te stellen en aannemelijk te maken dat het apparaat niet werkt en de fout niet bij hem ligt. Toont het onderzoek aan dat de schade niet bij de verkoper ligt, kan geen aanspraak worden gemaakt op de garantie.

    Ik denk dat het probleem met deze indicatoren is dat het voor verkopers veel makkelijker is om garantieclaims af te wentelen, als de consument niet aannemelijk kan maken dat het probleem niet door vochtschade is veroorzaakt. Dan sta je als consument toch al gauw met je mond vol tanden. Eigenlijk omzeilen de verkopers daarmee hun bewijslast, terwijl deze duidelijk is voorgeschreven. Op dat punt zouden wij wel wat meer duidelijkheid kunnen hebben, misschien dat daar in de rechtspraak iets over te vinden is.

    Bij mij ging na 1 jaar (na AppleCare dus) en 3 weken bij de Mac de harde schijf kapot. Ik had in principe wel op de wettelijke garantie kunnen aandringen, maar in dat geval zou de bewijslast dus bij mij liggen, m.a.w. een rapport moest worden opgesteld. Dan zit je als consument toch met behoorlijke kosten opgescheept, wat de relatief geringe reparatiekosten dan weer aantrekkelijk maakt.

    Bij een relatief prijzige telefoon zoals de iPhone is een aanvullende verzekering bijna altijd wel aan te bevelen.

  16. Bij mij was iphone 4s opeens stuk gegaan wifi en bt deed het niet meer, dus opgestuurd en zou een nieuwe krijgen, krijg ik 1 terug met veel schad er op en die werkte niet eens want na enkele minuten krijg je melding dat simkaart niet gevonden wordt, dus gelijk bellen dan krijg je te horen dat reparatie buiten garantie valt. Tmobile is ook een oplichter!

  17. Ik kan alleen maar zeggen….. T-Mobile is in mijn ogen de grootste oplichters die er kan zijn…. zoveel meegemaakt !!

  18. Raar verhaal, maar ja de winkels worden ook niet genoemd. Werk zelf in een winkel en wijs de klant ook op de kosten en als er dus een prijsopgave komt, dat de klant weet waarom dit is. Opsturen en niet laten repareren is dan aan de klant zelf net als de kosten. Als je de voorwaarden goed uitlegt dan is het risico voor de klant zelf. Bij voorbaat nee roepen zonder keuze is inderdaad wel eens slecht verhaal.

  19. Ik vraag me af ? Als ik met mijn nieuwe golf gti de bocht uitvlieg binnen 6 maanden word hij dan ook gemaakt ? Ik vind dit niet anders als mijn telefoon laten vallen binnen 6 maanden en dan een vergoeding eisen bij de winkelier.

  20. Pas geleden zelfde verhaal: iCentre in Arnhem beweerde dat mijn iPhone 5 (ik heb nu een 6 plus) gebogen was en wilde 300 euro voor herstel van de aan/uit-knop die onder Apple garantie zou vallen (want: bekend probleem) omdat hij dus gebogen was. Maar, heel lang geleden ook waterschade discussie gehad met Belcompany met een Nokia 6000-serie ofzo: standaard excuus

  21. Als een klant slim smart is doet hij/zij het volgende:
    1. Gesprek opnemen bij de winkel met een band opnemer.
    2. Bij discussie tusser verkoper en klant naar de politie gaan of een advocaat in schakelen.
    Dit voorkomt deze oplichterijen, gevolg de winkel mag met succes zijn boeltje sluiten en krijgt een fikse boete van de politie wegens oplichterijen en valse praktijken. Hier in Belgie zijn al 3 telecom winkels door deze manier van werken hun deuren mogen sluiten. Je had die verkoper zijn gezicht moeten zien, die had dit natuurlijk niet verwacht, dus zulke oplichters moeten er uit. En altijd de gesprekken opnemen is de boodschap.

  22. Schandalige actie van de winkels,, ik had soort gelijke actie meegemaakt bij een bekende operator in nl met mijn oude iPhone 4 waarvan de home knop niet lekker wilde werken..

  23. het is schandalig! De dienstverlening is om je voor te schamen. Ze willen bij de fysieke Vodafone winkel nog geen prepayed simkaartje voor je vervangen of daarvoor de aanvraag doen.Bel de helpdesk maar zeggen ze daar.

    Ik koop al jaren rechtstreeks bij Apple en alle problemen die er met mijn iPhones zijn geweest- zelfs na 2,5 jaar in gebruik name – allemaal KOSTENLOOS gerepareerd en binnen 3 dagen.

    Je hebt veel rechten als consument en 3 jaar garantie op productiefouten. Niet zomaar een reparatie voor veel geld laten uitvoeren, dan beter ongeprepareerd ophalen en verhaal halen bij het hoofdkantoor. Dat helpt hoor, geloof me.

  24. Origineel geplaatst door John: het is schandalig! De dienstverlening is om je voor te schamen. Ze willen bij de fysieke Vodafone winkel nog geen prepayed simkaartje voor je vervangen of daarvoor de aanvraag doen.Bel de helpdesk maar zeggen ze daar.

    Ik koop al jaren rechtstreeks bij Apple en alle problemen die er met mijn iPhones zijn geweest- zelfs na 2,5 jaar in gebruik name – allemaal KOSTENLOOS gerepareerd en binnen 3 dagen.

    Je hebt veel rechten als consument en 3 jaar garantie op productiefouten. Niet zomaar een reparatie voor veel geld laten uitvoeren, dan beter ongeprepareerd ophalen en verhaal halen bij het hoofdkantoor. Dat helpt hoor, geloof me.

    @john me iphone 6 viel vanmorgen uit me zak toen ik bukte om me neefje op te tillen, kan ik niet beter gelijk naar het hoofdkantoor bellen ?
    Zag iig scherm vervangen binnen garantie bij apple zelf €121,10 kost
    Hopelijk zijn dat alle kosten 🙂

  25. Een van de redenen waarom wij proberen een verschil te maken in deze wereld. Hoewel een reparatiecentrum niet gelijk staat aan deze kwestie komen veel van dezelfde praktijken voor.

    Voor de klant is het namelijk nooit duidelijk wat zo’n reparaite in houdt. Je krijgt een werkende telefoon terug en hier leg je vaak veel geld voor neer. Het is immers je smartphone en in 2015 kunnen we geen dag meer zonder.

    Veel bedrijven en mensen maken hier onterecht misbruik van. Kijk naar de aflevering van BamBam en ook hier gaan ze langs bij reparatiezaken met een computer waar een ram gehuegen kaartje lost zit. Resultaat? Alleen de reparateur op marktplaats is zo eerlijk om aan te geven dat er iets los zat. Kosten? 0 euro.

    De rest? Tsja, daar mag je 50 euro betalen of soms meer voor een “reparatie”. Jammer, wij proberen nog steeds een oplossing te vinden om de klant meer helderheid te geven en transparanter te zijn.

    Goed onderzoek overigens !

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.