Reacties voor: Cijfers over verkoop en diefstal van iPhones in Groningen

Bart Breij heeft een lijstje met wetenswaardigheden gemaakt over de verkoop en diefstallen van iPhones in zijn woonplaats, Groningen. T-Mobile blijkt behoorlijk afhankelijk te zijn van de verkoop van de iPhone. Eén winkel in Groningen blijkt al tussen de 15.000 en 16.000 iPhones te hebben verkocht.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

Reacties: 20 reacties

  1. 80% procent van de jaar omzet komt door iPhone… dus 20% de rest van de telefoonmerken. die zullen nog wel achter de oren krabben om gebruik te maken van T-mobile.. of zie ik dat verkeerd???

  2. Het zijn leuke feitjes maar of ze allemaal kloppen betwijfel ik. Jammer dat er niet wordt vermeld waar de informatie vandaan komt

  3. @Jetf:
    De info komt uit die ene winkel in Groningen!

  4. Waarom zou je een uitgaanstelefoon nemen?

  5. @JoostF1:

    Wow dat is nou een echt betrouwbare bron, “een medewerker van een T-shop.” Die hebben vast niet de beschikking over dat soort BI. Leuke schattingen maar totaal onzinnige data uiteindelijk.

  6. Was de marge op de iPhone maar goed, deze is echt ruk

  7. @Ruben Vandenbussche: Je kan je toch wel indenken dat je een standaard nokia liever mee neemt naar een drukke kroeg of discotheek ? Die kan je meestal voor weinig geld wel halen. Die zou ik dan liever meenemen dan mijn iphone.

    Is natuurlijk alleen een logische optie als je überhaupt altijd een telefoon mee wilt nemen als je opstap bent. Voor het sms’en waar je vrienden zijn als je ze plotseling kwijt bent nadat je terug komt van de w.c. of als je een leuke kerel of meid gevonden hebt…. Want standaard een pen meenemen vind ik een beetje not done.

    Maar ik vind het wel een mooie oplossing.

  8. “De operator legt haar winkels op, om er ook aan te denken andere telefoons te verkopen.”
    “Dat levert mooi weer nieuwe handel voor T-Mobile op, die tachtig procent van de Nederlandse jaaromzet te danken heeft aan de iPhone.”

    Wat een halve waarheden allemaal.
    Er zijn ook winkels waar de iPhone niet eens in de top 5 staat. En de iPhone is qua load een ramp op T-mob en ATT netwerken. Dus qua marge ook.

  9. Deze cijfers kloppen dan ook niet. zowiezo de verkochte aantallen niet 15.000 of 16.000 !!

  10. Dit valt me een klein beetje tegen van de iphoneclub. Je kan die cijfers toch niet zomaar klakkeloos overnemen?!? Ik ben normaal zeer te spreken over de artikelen op deze site maar dit klinkt allemaal wel erg onwaarschijnlijk (en dan met name op de blog van Bart zelf). Had even navraag gedaan bij t-mobile en/of de politie want deze weetjes lijken wel erg uit een dikke duim te komen van of Bart of de medewerker van de t-mobile shop. Vooral die 80 procent omzet door alleen de iPhone lijkt me zeer onwaarschijnlijk en dat Gronigen lijdt onder een iPhone terreurgolf lijkt me ook wat overdreven. Wil zeker niet ontkennen dat de iPhone vast hoog op het lijstje staat van het dievengilde maar de weetjes van Bart gaan wel erg ver. Als je dat leest is Groningen overspoeld door Oost-Europees tuig die op de loer liggen om je iPhone te stelen. Lijkt me dat een en ander wel wat meer gechecked had mogen worden door de iphoneclub. Alleen een disclaimer plaatsen is in mijn ogen wel erg makkelijk. Is niet vervelend bedoeld tegen Gonny of zo maar dit soort geruchten zijn van een andere soort dan de zoveelste iSlate hypebericht. Zeker ernstigere zaken als iPhone berovingen mogen wel even geverifieerd worden. Nou snap ik best dat van een redacteur van een nieuwsblad best verwacht mag worden dat hij zijn bronnen zelf gecontroleerd heeft maar ik twijfel toch behoorlijk.

  11. Ach, ik heb een iPhone engel; laatst in Kaapstad laat ik mijn telefoon achter in de taxi. In de taxi stappen is daar al gevaarlijk. Vlak voordat de taxi weg rijd kom ik er achter en kan ik nog net voor de taxi springen. Dan lig ik met een meisje op het strand (de taxi bracht ons naar het strand) ik presteer het om mijn telefoon te begraven onder het zand. terwijl ik om 04:00 al een kilometer heb gelopen kom ik er achter; kut, mijn telefoon. Ik loop een kilometer terug; begin te graven en vind mijn telefoon.

    Ben nog geen week terug in Nederland, en vervolgens ga ik stappen; tijdens het stappen doe ik dom, hos, spring, en ga alle kanten op. Nadat ik klaar ben met dom doen kom ik er achter; “fuck, mijn telefoon is uit m’n zak gevallen.” op het zelfde moment komt een 16-jarig kereltje naar me toe; “is dit uw telefoon?” ik heb hem spontaan 5 bier gegeven.

    Vervolgens in de taxi terug naar huis roept de taxichauffeur ons na; is iemand z’n telefoon kwijt?

    Dus, de Groningse criminelen komen maar langs…

  12. Ja, ik snap de vraagtekens bij deze informatie. Ik fronste er zelf ook even van. Dus ik probeer me te verdedigen.

    Dit is informatie die is voortgekomen uit een langdurig gesprek – ongeveer een half uur – met een in mijn ogen zeer betrouwbare verkoper van een T-Mobile winkel in Groningen. Ik heb de krachtigste gegevens eruit gehaald. De man gaf een genuanceerd beeld en had een relativerende toon. Ik had geenszins het idee dat deze verkoper, die sowieso erg welwillend was me te helpen, informatie uit zijn duim zoog. Omdat hij me eveneens allerlei tips gaf om te voorkomen dat mijn iPhone gestolen zou worden – en niet enkel voordehandliggende als ‘laat je las nergens achter met telefoon erin’, kreeg ik oprecht de indruk dat deze persoon diep in de materie van iPhone-verkopen en -diefstallen zit.

    Dat er in Groningen een taskforce is die zich bezighoudt met het opsporen van mobiele telefoons en het achterhalen van criminelen die erachter zitten, weet ik ook vanuit mijn werk.

  13. Owja, op het zelfde strand in Kaapstad ben ik die avond beroofd; onder dreiging van een mes moest ik alles afstaan. Alles… Behalve m’n iPhone, want op een of andere manier hebben ze die nooit gezien..

  14. @Sander Akkerman: Het zijn niet zozeer Groningse criminelen. De medewerker sprak van criminelen uit Oost-Europa die in Groningen actief zijn.

  15. @WvB22: Navraag doen bij een tweede partij is het fundament van het journalistieke werk dat ik doe. Dat dit verhaal niet in het Dagblad van het Noorden staat, maar op mijn blog, geeft aan dat ik geen wederhoor heb gepleegd voor dit artikel. Nogal wiedes: T-Mobile zal natuurlijk nooit bevestigen zo afhankelijk te zijn van de iPhone. Om die reden sneuvelt een verhaal in de krant, maar ik vond de medewerker te geloofwaardig om de cijfers niét te melden.

    @Joostmans: Zijn de winkels waar jij naar refereert T-Mobile shops? Waag ik te betwijfelen. Ik bezocht twee T-Mobile shops in Groningen op dezelfde dag en op een HTC-touchscreentelefoon na, heb ik mensen om me heen alleen naar de iPhone horen vragen. Het beeld dat de medewerker schetste kreeg ik in ieder geval ziender ogen bevestigd.

  16. @Bartig: Ben blij dat je duidelijkheid hebt verschaft over het verhaal. Duidelijk ook dat het daarom op een blog staat en niet in de krant. Het is dus eigenlijk een verhaal van één medewerker van T-Mobile. Ik geloof echter nog steeds niet dat de omzet voor 80% afkomstig is van alleen de iPhone. Wat ik wel geloof is dat 80% van het dataverkeer van T-Mobile door gebruikers van de iPhone veroorzaakt wordt. Is dat misschien wat de medewerker bedoelde?

  17. @WvB22: Op mijn blog is inmiddels gereageerd met een rekensommetje dat aantoont dat 80% van de jaaromzet vrijwel onmogelijk uit de iPhone wordt gehaald. Ik zal het zo eens navragen.

  18. Denk even na, 80% van de omzet kan niet kloppen. Dan zou de omzet van T-Mobile de afgelopen anderhalf jaar (sinds de iPhone) dus met 500% gestegen moeten zijn.

    Het aandeel van de iPhone zal best hoog liggen, maar we moeten niet vergeten dat een groot gedeelte van de klanten (minsten 25%) al klant was, en dus waarschijnlijk ook zonder iPhone omzet voor T-Mobile had gegenereerd.

    80% van het dataverkeer klinkt een stuk aannemelijker.

    Sowieso vind ik het merkwaardig dat er een heel artikel wordt gewijd aan speculaties van 1 winkelmedewerker. Die gasten roepen wel meer. Als je interessante cijfers wil publiceren, zorg dan eerst voor een betrouwbare bron.

  19. HERSTEL
    Naar aanleiding van reacties vandaag opnieuw het T-Mobile filiaal bezocht. Aldaar legde een andere werknemer het heel anders uit. Logischer ook:

    Tachtig procent van de nieuw verkochte toestellen in 2009 in dat filiaal betrof een iPhone.

    Het verhaal over de omzet, toch een veelomvattend begrip, klopt dus niet. Excuus!

  20. Ik ben tijden Eurosonic Noorderslag bestolen van mijn 3GS, niet gezakkenrold maar gewoon uit een afgesloten ruimte in een van de evenementen locaties, een ruimte die juist zelfs door de beveiliging aangewezen werd(!) als een opslagplaats voor kostbare goederen. Er stond onder meer een fiets, een brommer, en op de planken lagen andere goeder van verschillende mensen, zoals sleutels, sigaretten en andere mobieltjes (waaronder nokia’s, blackberry’s etc.) De verzekering (Pro Assist) weigert nog steeds steevast, niet op vergoeding te hoeven overgaan.

    Ik heb ze al meerder malen gewezen, op hun eigen voorwaarden, waarin staat dat het wel gedekt wordt, mits het zich in een afsloten ruimte bevond op een van buitenaf niet zichtbaar punt (in voorbeeld wordt een auto genoemd). Ook zeggen ze dat er sporen van braak aanwezig moeten zijn, maar hoe kunnen er sporen van braak zijn als de ruimte niet geforcerd was?

    Ik heb ze daarom meerder malen duidelijk gemaakt, dat dit een doelbewuste actie (diefstal) moet geweest zijn oid iemand moet mij hebben gezien met de telefoon. Waarnaar ze er naar op zoek zijn geweest, en zodoende het te hebben ontvreemd.
    In de afzonderlijke ruime hadden andere gebruikers van die ruimte hun spullen open-en-bloot op de plank liggen, maar mij leek het echter verstandiger om de iphone toch maar op te ruimen in de kast.

    Het ergste is nog wel dat, om die 3gs te krijgen, heb ik toen die uitkwam van de zgn. lost-en-stolen regel gebruik gemaakt en eerder overgestapt van mijn 3g naar de 3gs, mijn contract gaat dus ergens in juni van dit jaar opnieuw in voor twee jaar, kan ik nu mijn telefoon gestolen is, van t-mobile ontbinding eisen?
    Ik heb immers geen telefoon meer, en zit dus opgescheept meet een nutteloos abonnement.

    Wat nu te doen?

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.