Reacties voor: Cider laat iOS-apps op Android-apparaten draaien

Met Cider kun je iOS-apps op een Android-apparaat laten draaien. De app denkt op een iPhone of iPad te staan.
Lees het complete artikel → Cider laat iOS-apps op Android-apparaten draaien
Bastiaan Vroegop -

Reacties: 22 reacties

  1. Interessante oefening, maar meer ook niet.

  2. Apportable doet dit al: met name met games zijn ze in staat C/Objective-C apps te compileren naar Android/NDK

  3. Om nog maar te zwijgen of al die iOS apps wel op legale wijze verkregen zijn.

  4. Dit is toch huge? bedenk alleen al de vermindering in ontwikkelkosten: echt maar 1 native app te moeten ontwikkelen? Altijd dezelfde, laatste versies op beide OS’en? Zeker zal de performance nog vooruit gaan, is ook wel vrij noodzakelijk, maar dat dit geen euforie veroorzaakt bij ontwikkelaars hier..?

  5. @Vincent Verbist: Jij laat het allemaal zo simpel klinken maar dat is het alles behalve. OP het Androidkamp hebben ze al genoeg problemen om een app/game compatible te maken voor alle toestellen (wil je het beste eruit halen en alles vloeiend laten draaien) door dat android op verschillende merken draait met ieder zijn verschillende specs en beperkingen laat staan staan ze beide OS’en (die dag en nacht van elkaar verschillen) nog gaan combineren.

    Edit : Dan kan je hetzelfde vragen van consoles (Zelda op PS4 spelen bijvb).

  6. Origineel geplaatst door Timosha
    Interessante oefening, maar meer ook niet.

    Ik zie dit ook als een leuke hack, maar meer niet.

    Origineel geplaatst door Dirk de Kok
    Apportable doet dit al: met name met games zijn ze in staat C/Objective-C apps te compileren naar Android/NDK

    Ik heb Apportable geprobeerd en het is echt brilliant voor games. Maar bij gewone apps loop je tegen beperkingen aan. Zo ondersteunt Apportable nog geen EventKit en geen MapKit en wie weet welke frameworks nog meer niet. Sowieso werkt Cider op een andere manier, bij Apportable hebben ze alle iOS frameworks herschreven voor Android. Cider haakt meer low-level in en vereist ook niet de source code van die apps wat Apportable wel doet.

    Maar goed zelfs als zo’n oplossing als dit (of Apportable) goed zou werken, dan vind ik dit nog steeds geen goede oplossing.

    1) iOS apps zijn geoptimaliseerd voor specifieke schermen: iPhone 3,5”, iPhone 4” en iPad. Op andere resoluties ga je gegarandeerd problemen tegenkomen omdat het niet getest is i.c.m. die andere resoluties.

    2) Android en iOS hanteren een andere “look & feel” door hun hele OS. Zo heeft iOS7 het flat design en de doorschijnende vensters en heeft Android vaak geen back-button bovenin. Om maar even twee wilelkeurige dingen te noemen. Je wilt dus niet dat een app er op beide platformen hetzelfde uitziet en hetzelfde werkt.

    3) iOS apps werken vaak (bijna) perfect omdat de developers het maar op een beperkt aantal apparaten hoeft te testen met een beperkt aantal iOS versies. Als je iOS apps voortaan ook op Android kunt draaien, dan krijg je alle ellende van Android over je heen. Ineens moeten developers hun apps ook gaan testen op alle honderden verschillende apparaten met hun tientallen verschillende Android versies die erop draaien. Dit komt de kwaliteit van apps niet ten goede.

  7. @Vincent Verbist: Nee, want de gebruiker moet een app hebben om een app te kunnen draaien, en het is dus niet native als een app denkt op een andere omgeving te draaien. Zoals eerder gezegd; leuke hack, meer niet.

  8. Ik denk dat dit wel betekend dat de apps misschien op achtergrond kunnen blijven draaien net als het geval is op BBOS10 en de Android apps daarop.

  9. Is zoals het princiepe van “wine” waarmee je windows apps op osx, linux … Kan draaien.

  10. Is dit niet illegaal? Het is ook verboden om OS X te virtualiseren op een niet mac (volgens de terms of agreement)

  11. @dirk: Wine is een emulator en maakt absoluut geen gebruik van de Windows NT kernel.

  12. @Timosha: Wine staat voor Wine Is Not an Emulator
    Wine maakt gebruik van Windows API’s en niet van de NT kernel.

  13. leuk concept, maar wat heb je hier in de uitvoering aan?
    juist, 0,0 toegevoegde waarde, naast dat het wel een leuke hack is..

  14. Origineel geplaatst door Pfranze
    @Timosha: Wine staat voor Wine Is Not an Emulator Wine maakt gebruik van Windows API’s en niet van de NT kernel.

    Ik heb ooit nog meegewerkt aan Wine. Meer bepaald aan het omzetten/porteren van Sun Solaris Wabi. Ook aan de eerste versies van CrossOver heb ik een klein steentje bijgedragen. Toen heette Wine nog WINdows Emulator.

  15. Origineel geplaatst door Dirk de Kok
    Apportable doet dit al: met name met games zijn ze in staat C/Objective-C apps te compileren naar Android/NDK

    Ik denk niet dat de doelgroep (als die er is) developers betreft. Eerder gebruikers die een iOS app willen draaien op hun Android platform.

  16. Origineel geplaatst door Timosha
    Ik heb ooit nog meegewerkt aan Wine. Meer bepaald aan het omzetten/porteren van Sun Solaris Wabi. Ook aan de eerste versies van CrossOver heb ik een klein steentje bijgedragen. Toen heette Wine nog WINdows Emulator.

    I stand corrected 😉

  17. Hier komt rommel van!

  18. Toch lijkt mij het wel handig. Als het eenmaal stabiel werkt, zou je bijvoorbeeld een iOS only app op je android kunnen draaien. Ik zie er het nut wel van in. Vind het eigenlijk onwijs cool dat het gelukt is!

  19. Doet mij denken aan hackintoch, Mac OS X op een PC. Met behulp van wat FreeBSD onderdelen (Darwin) en wat gepoorte drivers. Draaide dit zeer stabiel op een Intel pc. Alleen moest dit wel op een apparte partitie.

    Maar toch gaat er niets boven Mac OS X op een echte Mac. Ik denk dat dit met iOS ook niet anders is. Het zou wel draaien op een Android. Maar wel heel langzaam en met fouten. Vergeet niet dat iOS apparaten behoorlijk zware hardware hebben, en dat Android apparaten vaak veel lichter hardware hebben.

  20. @anoniempje13: Apple doet ook dingen die illegaal zijn net als hun term of agreements en niet mensen inlichtten met veranderingen.
    This maar goed ook dat mensen andere mobielen hebben dan alleen maar iphones anders heb je een wereld vol apple en ik wil eerlijk niet gezegd hetzelfde hebben als iedereen maar iets anders. Al is het iets anders met design en hardware.
    Voor developers is het wel kut maar zij hebben ook maar bepaalde resoluties te supporten voor de meeste telefonen want nu lastiger zou worden met die ultra hd telefonen maar nog. Zware hardware zou ik nog niet zo zeggen dapaool bedoel je dat met echt moeilijk te coden ervoor of goeie performance want ik vind dat de iphone een slechte mobiel is met hardware ook omdat het te duur is en je voor elke app bijna noet betalen en je persee moet jailbreaken om een app te downloadenen installeren.

  21. Nu nog IOS op een Android toestel draaiend krijgen

  22. Ik draai zelf ook Mavericks op een intel pc. Werkt heel goed, MAAR dankzij mijn apple toetsenbord via men imac (vnc) met een gewoon toetsenbord is het k*t. Niets gaat boven the real deal (en dat draai ik ook op men iMac) :-P. Dus simpel gezegd: wil je iOS apps draaien, koop je een iphone/ipad…. Anders is het met een lada rijden waarin een Ferrari motor zit.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.