Reacties voor: Autorijdend muziek wisselen op je Apple Watch? Dat is dan $120

Een ander liedje opzetten werd een dure grap voor een chauffeur in Quebec. Zijn boete wakkert de discussie aan over het gebruik van smartwatches in het verkeer.
Lars Paymans - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 33 reacties

  1. Wat mijn betreft mogen alle handelingen, TIJDENS het rijden(welke je aandacht op de weg belemmeren), op de bon geslingerd mogen worden. Je radio zappen, krantje lezen of zelfs ff je makeupje doen hoort allemaal bij. Tijdens het rijden hoor je ook te rijden. Wil je wat anders doen? Doe het dan alleen als je stopt met rijden!

  2. Rij zelf dagelijks met de Apple Watch om en ik kan je vertellen dat het niet te vergelijken is met even op je dashboard kijken welk nummer er nu afgespeeld wordt. Voor je met je Apple Watch de volume omhoog hebt gedaan ben je zo 5 seconde verder! 5 seconden niet naar de wegkijken kan al snel vervelend worden, niet alleen voor jezelf. Een Watch om tijdens het rijden oke, maar blijf er van af!

  3. @karel: +1. Aandacht bij het verkeer en anders kans op boete. Er volgen hieronder straks talloze voorbeelden van mensen die vinden dat het allemaal prima kan. Ongetwijfeld dat sommige mensen goed kunnen rijden, mailen, twitteren ed tegelijk. Voor het gros van de mensen geldt dat ze onvoldoende letten op wat er om hun heen gebeurt en er makkelijk een (eveneens twitterend) kind onder je wielen komt.

    Gewoon niet doen en anders kans op een boete.

  4. Eens met Karel. Zondag op de snelweg weer zo’n gek gezien die al spelend met z’n telefoon langzaam van de ene baan op de andere raakt zonder het zelf door te hebben. Als je aan het stuur zit kijk je op de weg en in je spiegels. Navigatie of een kaart kan soms nodig zijn. Al het andere doe je maar als je thuis bent.

  5. @karel: Ja man, even de auto op de vluchtstrook zetten omdat je het volume wat harder wilt zetten. Of de temperatuur wilt aanpassen. Of omdat je jeuk aan je neus hebt. Je mag trouwens ook niet meer praten met je medepassagiers, want dat leidt ook af.

  6. @karel: idd maar dan hoort er ROKEN ook zeker bij wat tot nu toe nog steeds niet valt onder afleiding in de auto.

  7. @karel: Dus ik mag geen mailtjes beantwoorden vanaf de middenconsole van mijn Mazda. Maar wel navigeren en op de vooruitrij camera kijken, omrijroutes instellen ?
    Op mijn Rolex kijken hoe laat het is ?

  8. Onthoud dit gaat over de APPLE WATCH en niet over dingen die al vast staan wat wel en niet mag 😉

  9. @Rob: Mailtje beantwoorden ja? Onder het rijden? Die optie zou alleen aan mogen gaan als je auto stil staat voor een langere tijd. Schandalig slecht dat dit tijdens het rijden kan.

    Ogen en aandacht op de weg is er tegenwoordig steeds minder bij

  10. @ Allen… Het is en blijft een non discussie.. omdat je wettelijk gezien al rokend je makeup mag doen tegelijktertijd mag eten… Als ik maar geen onveilige verkeerssituaties veroorzaak..

    Dit betekend in de pratijk.. dat je niet snel aangehouden wordt als je maar recht en netjes rijdt…

    Zo lang de “onveiligheid” wettelijk gezien dus niet op 1 lijn ligt… is dit een nondiscussie…

  11. @Roan: Ik mag hopen dat jij en Karel éénpersoonsauto’s bezitten, want de potentieel criminele activiteiten die jullie uitvoeren zijn schandalig (denk aan praten met of denken aan je bijrijder, bah!).

  12. @karel: Snap je gedachte…en je hebt ook gelijk dat het je rijgedrag beinvloed. Maar tussen theorie en praktijk zit nog al een verschil en waar leg je de grens? Iemand naast je die tegen je praat zorgt ook voor afleiding…een handsfree telefoontje ook. Beide weer op een hele andere manier dan als je met één hand stuurt en de ander een sigaretje opsteekt. Ik heb zelf een automaat…en durf ook te beweren dat dat veiliger is dan een schakelen (een extra handelijk cq afleiding). Kortom: Leuk dat je alles wilt gaan bestraffen, maar in de praktijk krijg je hier alleen maar meer discussies en gedoe over.

  13. @karel: Helemaal mee eens, inclusief roken !

  14. Tja waar ligt de grens… Een paar jaar terug lag er nog gewoon een telefoonhoorn op je middenconsole van je auto waarmee je doodleuk legaal mocht en kon bellen. Het is denk ik misgegaan met de introductie van touchscreens. Zonder knoppen kun je niet meer op gevoel bellen of andere dingen doen, zolang je je ogen op de weg kunt houden moet het geen probleem zijn, maar juist door die schermpjes word je afgeleid. En dat geldt ook voor een WATCH. Gewoon klokkijken even snel is prima, maar meer tijdens het rijden… maar ja hoe kan een veldwachter op zijn fiets constateren wat je precies aan het doen bent?

  15. @Bubbly: inderdaad, zwaar crimineel 🙂

  16. Vreemd.Mensen zien het neus krabben en babbelen in de auto het zelfde als een krant lezen of een emailtje sturen tijdens het rijden. Ik vraag me af wat jullie mening zal zijn als jij of je kind onder een auto ligt omdat iemand bezig was om zijn favoriete nummer te vinden op zijn AppleWatch.

  17. Ik vind dit meer dan logisch. Rijden en iets anders doen gaat simpelweg NIET samen.

  18. Het gaat er in de discussie vooral om of de dienstkloppers in uniform je nu wel of niet op de bon mogen slingeren met een Apple Watch. Zo ja: dan loop je al gevaar als je gewoon stuurt met twee handen en tegelijk (in jezelf?) praat of zingt. De agent kan dan net zo goed denken dat je aan het bellen bent.
    Overigens mag je volgens mij weer wél met een iPod Touch aan je oor luisteren en meezingen. Dat lijkt bellen, maar is het natuurlijk weer niet. Het wordt een onmogelijke brei van activiteiten die door elkaar lopen. Natuurlijk mag je jezelf niet afleiden van het verkeer, maar dan mag je ook geen chocolaatje in je mond stoppen, spreken met de passagiers of bijvoorbeeld een bloedmooie vrouw in de auto hebben. Dat is levensgevaarlijk. Tenzij je stil staat op een parkeerplaats 🙂

  19. Je hebt zoiezo altijd het kapstokartikel 5 waar alles onder valt als je teveel afgeleid word door andere bezigheden.

  20. Wat een onzin weer, zelfs Koos Spee heeft bij Pauw gezegt dat het onzin is. Men moet vooral met dit soort berichten in de media blijven opduiken, dan pas wordt het echt een probleem. In mijn ogen is het probleem er niet, gezien in principe nog maar weinig mensen een Apple Watch hebben en er nog geen problemen mee zijn ontstaan. Voor iedereen die nu denkt dat het beter is te voorkomen dan te genezen, denk daar even goed over na… Het begint op propaganda te lijken…pffff

  21. @karel: Dank voor het plaatsen van je reactie, nu hoef ik het niet te doen….

  22. Volledig terecht. Je aandacht is bij iets anders dan de weg en het overige verkeer en je ogen zijn gericht op dat ding. Gedragingen die gewoon niet wenselijk zijn als je een voertuig bestuurt.

  23. het DRAGEN van een smartwatch gelijk aan het vasthouden van een telefoon ??? het moet toch niet gekker worden.

  24. Boete was niet nodig geweest als de man “Hey Siri, next song” had geroepen.

    Daar is geen discussie voor nodig. Je hebt je handen niet nodig voor dit soort zaken als je je iPhone in de auto oplaad.

  25. Ik de Apple watch echt niet af in de auto. In de auto heb ik geen klok dus gebruik mijn watch alleen om de tijd te raadplegen. Bellen doe ik handsfree.

  26. @Ger: Buiten de discussie om, maar géén klok in de auto!? Mag ik vragen welk type auto je rijdt?

  27. @Peabz21: Als jij je moet concentreren op je neus tijdens het krabben moet je dit vooral niet doen als je aan het autorijden bent. De meeste mensen kunnen dit onbewust. Waar het om gaat is dat je niets moet doen wat de aandacht kan afleiden van het autorijden.

  28. @Peabz21: Aardig geprobeerd, maar een vluchtstrook heeft met reden deze benaming gekregen, je mag er dus met je auto op komen vanwege een noodgeval.

    Dus als jij daar staat om een zender via je watch te wijzigen, krijg je alsnog een boete vanwege oneigenlijk gebruik van de vluchtstrook.😄😄😄😄

  29. @karel: Mijn mening zal niet anders zijn dan als mijn kind onder een auto terecht komt, omdat de bestuurder aan het babbelen was. Het punt wat je probeert te maken raakt kant nog wal.

    Tijdje terug reed er hier iemand tegen de trein op bij een spoorwegovergang, omdat hij afgeleid was doordat hij het volume van z’n radio wijzigde.

    Mijn punt? Alles is potentieel gevaar en gelukkig bepalen noch jij noch ik, noch de politie noch een ministerie wat wel of niet onder de huidige wetgeving valt, dat doet de rechter.

  30. Origineel geplaatst door karel
    Wat mijn betreft mogen alle handelingen, TIJDENS het rijden(welke je aandacht op de weg belemmeren), op de bon geslingerd mogen worden. Je radio zappen, krantje lezen of zelfs ff je makeupje doen hoort allemaal bij. Tijdens het rijden hoor je ook te rijden. Wil je wat anders doen? Doe het dan alleen als je stopt met rijden!

    Volledig mee eens echter vind ik het enkel omhebben van een (smart)horloge niet strafbaar.

  31. @Rick Brink: bij 100 km/pu rijd je 27 meter per seconde. 5 X 27 meter = 135 verder op de weg!!!!!!

  32. Redelijk debiel om met je watch iets te gaan bedienen dat ergonomisch beter gelokaliseerd is … Radio/muziekspeler dus ….

  33. @karel: Beter verbieden ze dan gelijk bejaarden in het verkeer. 9 van de 10 keer dat ik een fout van een ander moet corrigeren in het verkeer is dat een fout van een bejaarde. En dan zit ik regelmatig met mijn telefoon in de handen en rij ik al 5 jaar 50.000 km per jaar waarvan 2/3 in de stad, 2x schade, niet mijn schuld.

    @Andre: Hoe is roken afleidend dan? Ik denk dat ik met mijn automaat en sigaret een heel stuk minder handelingen hoef te doen dan jij met je schakelbakkie.. Ach ja, beter verbieden ze die schakel auto’s ook voor incompetente automobilisten, zo vaak als ik wel niet moet remmen omdat iemand weer 2 seconde aan t zoeken is waar dat pookje nu weer heen moet

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.