Reacties voor: Bob Mansfield weg uit Apple-management, blijft werken aan speciale projecten

Bob Mansfield maakt niet langer deel uit van het senior management van Apple. De topman gaat speciale projecten uitvoeren.

Reacties: 14 reacties

  1. Toch niet ons bobje šŸ™

  2. Begin nu al maar weer met z’n allen te roepen dat het einde van Apple nabij is.

  3. Als ive weg gaat is apple dood , hij wil terug naar engeland , time will tell

  4. ā€œBob is no longer going to be on Appleā€™s executive team, but will remain at Apple working on special projects reporting to Tim,ā€ company spokesman Steve Dowling told AllThingsD.
    He declined any further explanation, refusing to comment on the reasons behind Mansfieldā€™s abrupt demotion or whether Apple plans to appoint a new SVP of technologies.

    Dit is gewoon politiek correct voor je bent ontslagen/hebt ontslag genomen en we houden het stil tot je wat anders hebt gevonden.

  5. @Mondo: Dat doen ze al.
    Soms is het vervangen van mensen goed, soms ook weer niet, we zullen het zien.

  6. Het einde is niet nabij. Verre van dat.
    Maar het is wel spannend wat apple nu gaat doen nu ze geen uniek product aanbod meer hebben.

    De competitie heeft de 5 jaar voorsprong op iOS ruimschoots ingehaald. En ze laten Apple vervolgens zien hoe zij apple ideeƫn verbeterd op de markt kunnen zetten.

    Google NOW als voorbeeld voor SIRI

    Ik ben benieuwd naar de volgende stap.
    Een horloge zit ik niet op te wachten. Maar de volgende generatie tablet computers van apple wel.

    De iPad was superieur in mogelijkheden en veelzijdigheid. Maar de hedendaagse tablets op Windows8 hebben die zelfde veelzijdigheid maar dan met desktop software aanbod.

    Ik ben benieuwd of Apple net als Microsoft de stap durft te zetten naar een Tablet die de desktop en laptop ook voor zwaar werk kan vervangen.

    De iPad en Surface RT zijn voor media consumptie en lichte productie geschikt.

    De Surface PRO is een voorbeeld van een tablet die ondanks zijn vorm het zelfde kan als een laptop. Zo iets van apple zou heel mooi zijn. Een iPad Pro als het ware. Met de ingewanden van de MacBook AIR, multitouch en wacom pen ondersteuning. Normaal OSX er op.

    Het is haalbare technologie en wacom drivers zorgen er voor dat Mac OSX niet eens aangepast hoeft te worden om er mee te kunnen werken. Dit werkt namelijk an op een wacom cintiq 24HD touch monitor gekoppeld aan een windows of apple computer. Dat scherm geeft je de mogelijkheid om je OS geheel met multitouch te besturen.

    Als Apple dit zou doen zijn ze kundig genoeg om het gebruiksvriendelijk te maken. Dat is ze immers eerder ook met de iPad gelukt. Voor de iPad was het bedienen van een tablet computer geen pretje.

  7. Jammer. Bob is een goeie kerel.

  8. Origineel geplaatst door Michel
    Jammer. Bob is een goeie kerel.

    Je van het weekeinde zeker nog met hem aan de BBQ gezeten?

  9. Origineel geplaatst door Michel
    Jammer. Bob is een goeie kerel.

    Zekers en dat mag misschien ook wel voor die $12,5 miljoen + nog eens $20 miljoen.
    Ik weet niet hoeveel fabrieken met montage-Chinezen je daarvan had kunnen laten draaien.
    Of een normaal salaris had kunnen geven.
    Maar ik heb erg met Bob te doen, want die zal die berg geld natuurlijk nooit op een fatsoenlijke manier op krijgen…

  10. Origineel geplaatst door Lobo
    Zekers en dat mag misschien ook wel voor die $12,5 miljoen nog eens $20 miljoen. Ik weet niet hoeveel fabrieken met montage-Chinezen je daarvan had kunnen laten draaien. Of een normaal salaris had kunnen geven. Maar ik heb erg met Bob te doen, want die zal die berg geld natuurlijk nooit op een fatsoenlijke manier op krijgen…

    Beetje zuur zeg.

  11. @kasuja: Een interessante analyse. Voor wat betreft de technische onderbouwing heb ik geen kennis van zaken, waardoor ik daar niets over kan zeggen. Maar dat Apple is aan aanbeland op een Y-splitsing is zeker waar.

    Een van de grootste onderscheidende krachten van Apple was dat zij ver voorop lagen op de concurrentie. Dat is nu niet langer het geval. Dat komt met name omdat enerzijds de concurrentie niet stil heeft gezeten en anderzijds Apple op een gegeven moment meer ging steunen op de marketingwaarde van het merk Apple ipv dat zij sterk innoveren. Dit laatste is niet vreemd omdat dit de koers is van elk bedrijf dat marktdominantie geniet. Voorsprong wordt zoveel mogelijk ā€˜uitgesmeerdā€™ met als simpele doel: winstmaximalisatie. Deze processen gaan in cycli. Apple dient nu een strategie toe te passen die gericht is op een opgaande beweging.

    Wat we nu eigenlijk zien is dat Apple dit ook beseft maar zich meer laat leiden door de concurrentie. Daar waar Apple eerst een focus had [lees: high-end producten voor mensen die wat meer te besteden hadden], lijkt zij deze nu te los te laten. Typisch is hierbij de iPad Mini [niet concurrerende beeldkwaliteit] en de [mogelijke] budgetmodellen iPhone [plastic behuizing]. Dit is niet perse slecht, maar het past niet binnen de visie en strategie van Apple. Het zal dan moeten concurreren met bedrijven die ook low-end producten leveren die niet wakker liggen van details, afwerking etc. De kopers van dit soort producten zullen toch voornamelijk kijken naar de prijs. De vraag in deze is dus of er winst te behalen valt voor Apple binnen dit segment. Een voordeel is natuurlijk wel dat het klantenbestand zal toenemen [denk aan gebruikers van iTunes, iCloud en daarnaast de potentie/kansen dat low-end gebruikers doorgroeien naar high-end gebruikers].

    Voor wat betreft het bestaande productenaanbod en het bestaande uitgangspunt van het leveren van high-end producten denk ik dat de strategie a. [juist wel] gericht moet zijn op productdiversificatie [bijv. iWatch] en b. doorontwikkeling van bestaande producten.

    [a] Apple pretendeert zichzelf als revolutionair. Dit kan alleen door met compleet nieuwe dingen te komen [waarvan wij eerst nog niet eens wisten dat we ze nodig hadden]. De producten iWatch en iTV passen hier dan zeker bij. [b] Daarnaast moet uiteraard worden geinvesteerd in de doorontwikkeling van bestaande producten. Het moet hierbij dan niet alleen gaan om hardware matige upgrades, maar ook aanpassingen aan de tijd en behoefte van mensen. Natuurlijk zijn er mensen die simpele taken uitvoeren op de iPad etc waardoor dit niet altijd hoeft op te gaan. Maar ik kan mij zeker voorstellen dat er ook veranderende behoefte is aan een iPad die zwaar werk kan verrichten en dus professioneel kan worden gebruikt.

    Aan knowhow zal het in ieder geval niet ontbreken, omdat Apple de laatste jaren onwijs veel coole ideeƫn heeft gepatenteerd. Als je iets patenteert ligt naar mijn opvatting daar ook een verantwoordelijkheid om iets met de ideeƫn te doen.

    Oepss.. best lang stukje geworden zo.

  12. @kasuja: – Siri vs. Google Now
    Apple heeft gigantisch veel functionaliteit uit Siri gesloopt na ze de dienst overnamen. Dit hebben ze bewust gedaan. Ik vermoed dat de echte reden hiervoor is dat ze nu elk jaar weer iets kunnen toevoegen dat ze eerder al hadden. Dat betekent dus dat er minder werk in wordt gestopt en de winst gemaximaliseerd wordt. Hierdoor kunnen ze ook nog eens langer met minder. Daarbij went de gemiddelde / trage gebruiker er langzaam aan.

    – Een iWatch heeft de potentie een grote hit te worden, de kleine iPod nano als horloge was ook al niet onpopulair.
    Microsoft was wrong: Tablets are not PCs. So now what?
    – Een zgn. iPad Pro hoeven we denk ik niet te verwachten. Afgezien van vele specifieke redenen past dit niet in de post-PC migratiestrategie van Apple zoals die zich tot nu getoond heeft.

    @Mohammed: – Ik denk dat een veel gemaakte fout is dat mensen beweren dat Apple niet meer zou innoveren. Dan rijst de vraag: wat is innoveren en waar trek je de ondergrens? Steve Jobs, en met hem Apple, heeft decennialang een geheel andere aanpak gekozen dan andere bedrijven. Namelijk: is er een probleem en kunnen wij daar een oplossing voor bieden? Het resultaat hiervan zien we aan de succesvolle participatie (lees: revoluties) van Apple in verschillende industrieĆ«n.

    Computerindustrie: Lisa, Macintosh, NeXt, Mac.
    Digitale boekenindustrie: iBookstore
    Filmindustrie: Pixar
    Muziekindustrie: iPod & iTunes
    Mobiele telefoonindustrie: iPhone
    Tabletindustrie: iPad

    Apple heeft: de PC helpen schapen, de animatiefilmindustrie opgeblazen en de gewone filmindustrie onderhand ook maar een enorme push gegeven met digitale visuele effecten, de muziekspelerindustrie opgeschud en overgenomen, een succesvolle commerciĆ«le digitale muziekindustrie gecreĆ«erd, de mobiele telefonie in z’n geheel opgeschud + permanent veranderd en tegelijk de app-era & mobiele massaconsumptie era ingeluid, een geheel nieuwe markt gecreĆ«erd met de iPad en tot slot met de iBookstore een aardige aanslag gepleegd op de bijna-monopoliepositie van Amazon (10 tot 20% marktaandeel afgesnoept).

    Apple’s tactiek na ze eenmaal in een markt zijn: verbeteren en complementeren. De iPad mini is dus het completen van de iPad-productlijn. Niet concurrerende beeldkwaliteit is weer onderdeel van Apple’s strategie voor winstmaximalisatie en het kunstmatig uitstellen van ontwikkeling. Ze hebben het Retina-scherm minstens een volledig jaar uitgesteld. Een budgetmodel iPhone zou wel binnen Apple’s strategie passen, mits dat het goedkoopste 8GB iPhone-aanbod zou vervangen (Apple’s huidige budgetmodellen zijn de 8GB oude generaties). Als Apple zo’n product winstgevend en complementerend acht, dan is er een reĆ«le kans dat het product zijn weg naar de winkel vindt, deels afhankelijk van de voorspelde mate van kannibalisme van de duurdere iPhones.

    Laat Apple zich leiden? Dat kun je zo zien, maar het is subjectief. Apple staat bekend om het creĆ«ren en opnieuw vormgeven van markten, niet per se om fantastische upgrades van die creaties. Bij de doorontwikkeling van bestaande producten is Apple altijd al erg conservatief geweest. De MacBook Air en Pro zijn sinds de eerste release telkens een klein beetje vooruit gegaan, ze hebben t.o.v. de voorganger geen “leap” gemaakt zoals toen ze werden geĆÆntroduceerd. De nieuw aangekondigde MacBook Pro heeft zelfs een zwakkere CPU dan de huidige generatie.

    iPads zijn momenteel leidend op zowel consumentenvlak, zakelijk vlak en in de educatieve markt. Ik denk niet dat er een professionele versie zal komen, die is er namelijk al. Je bouwt wat bedrijfssoftware in en sloopt de App Store eruit en weg is je consumententablet, hallo professionele tablet. Nogmaals: het past ook niet in Apple’s huidige strategie.

  13. Origineel geplaatst door Bubbly
    Siri vs. Google Now
    Apple heeft gigantisch veel functionaliteit uit Siri gesloopt na ze de dienst overnamen. Dit hebben ze bewust gedaan. Ik vermoed dat de echte reden hiervoor is dat ze nu elk jaar weer iets kunnen toevoegen dat ze eerder al hadden. Dat betekent dus dat er minder werk in wordt gestopt en de winst gemaximaliseerd wordt.

    Domme strategie als je de competitie voor wil blijven. Na een maand of 3 kwam Google NOW en die Walst in functionaliteit, snelheid & stem over SIRI heen.

    Apple moet geen BETA software meer releasen aan het grote publiek. Zo geven ze al hun ideeƫn plus potentiƫle mogelijkheden die mogelijk zijn met die tech weg aan Google en Microsoft.

    Origineel geplaatst door Bubbly
    – Microsoft was wrong: Tablets are not PCs. So now what?
    – Een zgn. iPad Pro hoeven we denk ik niet te verwachten. Afgezien van vele specifieke redenen past dit niet in de post-PC migratiestrategie van Apple zoals die zich tot nu getoond heeft.

    Dat artikel praat over de Surface RT en stamt uit een tijd VOOR dat dat pro te koop was. De Surface RT kan je 1op1 met de iPad vergelijken. De Surface Pro gaat verder waar de iPad en de RT je in de steek laten. Dit geld voor een hoop mensen die hun iPad zo fijn vinden werken dat ze hun computer nauwelijks meer aanraken of sterkern nog voor de mensen waarbij de tablet hun enige computer is. Hoe gaat het verder? Een Tablet met een compleet OS zoals Mac OSX of Windows 8 geeft de gebruiker het voordeel van de formfactor van een tablet en het voordeel van GEEN softwarematige beperkingen. IOS is leuk de 600.000+ apps in de AppStore zijn een goeie toevoeging maar het blijven uitgeklede versies van hun desktop versie wanneer het om productiviteit software gaat.

    Dan hoor ik je zeggen wie wil er nu werken achter zon klein scherm?

    Ik ook niet als ik op kantoor zit. Maar daar is de aansluit mogelijkheid van een externe monitor voor via AirPlay als Apple de technologie eindelijk eens serieus zou nemen en zou pushen. Microsoft denkt praktischer en geeft USB voor het aansluiten van de randapperatuur die ook al aan je laptop en desktop hing. En met Mini dDisplayport heb je de mogelijkheid een monitor aan te sluiten.

    Je krijgt dan een tablet die je thuis en onderweg in tablet modus kan gebruiken voor werk en vermaak en op kantoor of in de studio gekoppeld aan je externe keyboard muis en monitor heb je alles wat je met een laptop of desktop ook al zou hebben.

    In feite heb je dus een twee soorten apparaten in 1.

    Ik ben inmiddels al op deze manier aan het werk. Mijn MacBook Pro ligt stof te happen Mijn iPad heb ik verkocht en met mijn Surface Pro doe ik al het werk.

    Deze manier van werken is praktisch en iedereen die het in werking ziet snapt waarom ik het doe. Binnen mijn vrienden kring zijn er meerdere die dat voorbeeld gevolgd hebben en zijn overgestapt.

    Ik stap net zo makkelijk weer terug over als Apple of Wacom met een betaalbaar antwoord komt op de Surface Pro.

    Het gaat mij om het concept van een tablet die je desktop of laptop kan vervangen. Het merkje maakt mij geen zier uit als ik mijn werk er maar op kan doen.

    Origineel geplaatst door Bubbly
    Apple, heeft decennialang een geheel andere aanpak gekozen dan andere bedrijven. Namelijk: is er een probleem en kunnen wij daar een oplossing voor bieden? Het resultaat hiervan zien we aan de succesvolle participatie (lees: revoluties) van Apple in verschillende industrieƫn..

    Jaja apple is geweldig… Alleen geen van deze dingen heeft Apple zelf bedacht. Voor al deze dingen is dus iemand anders nodig geweest voor apple er een probleem in zag dat ze konden oplossen met hun versie van het reeds bestaande product. Het werd daarna goed vermarket en mooi verpakt. Credits waar de credits horen.

    Maar Apples sterke punt is ook hun grootste zwakte.

    Ze weten iets bestaands te verbeteren maar dat is vaak maar 1 verbeterslag. Een waarmee ze enkele jaren voorsprong krijgen op de industrie. Dat is super knap. Alleen faalt apple om dan door te zetten.

    Ze hebben zich het kaas van hun brood laten eten met de iPod en met de iPad en iPhone. Elke product aankondiging was groots en terecht revolutionair. En daarna evolueerde het rustig verder terwijl de competitie alle tijd en ruimte kreeg om langs zij te komen en op sommige fronten zelfs in te halen.

    Apple werkt volgens een recept dat gemakkelijk te kopiƫren blijkt. En daar maken Google en Samsung mooi gebruik van.

    Als apple de bedrijven voor wist blijven door eerder te signaleren dat de iPad ook een apparaat kan zijn dat je laptop kan vervangen als je het goed aan pakt.

    Het kanibaliseert misschien een kleindeel van je productkijn. Maar dat is nog alrijd beter dan hoe ze ze nu laten eten door Microsoft en Samsung.

    Touch computing is uit zijn smartphone en tablet jasje gegroeid en Apple heeft dat nog niet door. Of ze moeten deze herfst komen met een nieuwe categorie iPads die gericht zijn op productie. In plaats van de huidige lijn die gericht is op consumptie.

    De iPad pro kan een tablet computer worden van 13″ of groter. Zelfs het formaat van de iMac. Wen soort iMac Touch.

    Microsoft gaat er vollebak voor met Windows 8. Die zijn wakker geschud door wat ze zagen gebeuren op de iPad Zij zagen de potentie van een touch OS dat op zowel mobieltje tablet lap en desktop gelijk is. 1 ervaring op alle apparaten. Windows 8 is hun eerste stap. Met de komende update verfijnen ze die filosofie.

    Ondertussen lijkt het of apple stil zit te beramen welke nieuwe android feature er nu weer in iOS gepropt kan worden.

  14. Die Y-splitsing waar @Mohammed: het over heeft vind ik heel interessant.

    Denk dat niemand inclusief mijzelf het hier bij het rechte eind heeft wat er daadwerkelijk gaat gebeuren. Maar dat er iets moet gebeuren is duidelijk.

    Als er te weinig verandert raken mensen verveeld en gaan uiteindelijk opzoek naar iets nieuws. Ook als dat van een ander merk is. Ik denk niet dat Apple die klanten kwijt wil. Ze hadden zon mooi momentum. Nu moeten ze door pakken met het vervolg product. De iPod hiel Apple aan een hoop nieuwe Klanten voor de apple computers. Dat deed de iPad ook. Maar wat nu?

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.