Reacties voor: Vodafone activeert bellen via Wi-Fi in iOS 10.2: zo zet je het aan

Vodafone heeft voor klanten Bellen via Wi-Fi ingeschakeld met ingang van iOS 10.2. Als je als Vodafone-klant de nieuwste versie van iOS 10 geรฏnstalleerd hebt, vind je bij de Telefoon-instellingen een nieuwe optie. Bellen via Wi-Fi loopt via je eigen internetnetwerk.
Benjamin Kuijten | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 55 reacties

  1. Doekje voor het bloeden?
    Geen bereik van je provider, wel via je eigen wifi, en dan alsnog betalen?
    Een beetje vreemde gang van zaken.

  2. @Madeliefje: Spijker op z’n kop. Zo los je problemen nog eens op!!

  3. @Madeliefje: Tja, in Nederland heb je een veel beter bereik dan in bijvoorbeeld Amerika, daar kan het een uitkomst zijn als je ver buiten de stad woont. In Nederland heb je zeker ook wel wat zwarte gaten, en voor een provider blijft het ook lastig. Vind dit een mooie oplossing.

    Verder vraag ik mij af of je op deze manier ‘goedkoper’ kunt bellen vanuit het buitenland, (lees geen roaming). Dan is het helemaal mooi!

    Nu nog even wachten op KPN!

  4. Hoe zit met ‘dochters’ van Vodafone? Hollandsnieuwe?

  5. Volgens Vodafone is bellen via wifi gratis en ga je pas gebruikmaken van de bundel als je geen wifi hebt. Heb ze net gesproken via de My Vodafone app

  6. Nu T-Mobile nog ๐Ÿ˜›

  7. Bij mij werkt het niet (zakelijk Vodafone abonnement). Ik heb Wi-Fi bellen aangezet, vliegtuig modus aan, Wi-Fi en bluetooth aan, maar geen Vodafone Wi-Fi in beeld. Het toestel herstarten helpt ook niet.

    Iemand bij wie het wel werkt?

  8. Origineel geplaatst door Daniel Vischjager
    Volgens Vodafone is bellen via wifi gratis en ga je pas gebruikmaken van de bundel als je geen wifi hebt. Heb ze net gesproken via de My Vodafone app

    Dat is niet juist, iedere minuut gaat gewoon uit je bundel.

  9. @Jeroen_O: Geduld hebben hielp bij mij. Na het herstarten en het in- en uitschakelen van de Vliegtuigmodus, liet ik m’n iPhone maar even in Vliegtuigmodus staan (met Wi-Fi en Bluetooth aan). Na enige tijd kreeg ik vanzelf Vodafone Wi-Fi NL in beeld.

  10. Origineel geplaatst door Jeroen_O
    Bij mij werkt het niet (zakelijk Vodafone abonnement). Ik heb Wi-Fi bellen aangezet, vliegtuig modus aan, Wi-Fi en bluetooth aan, maar geen Vodafone Wi-Fi in beeld. Het toestel herstarten helpt ook niet.

    Iemand bij wie het wel werkt?

    Werkt alleen op particulieren abonnementen en waarin de optie zit. Dat zijn alle recente abonnementen. Zakelijk volgt pas later.

  11. Gelukkig zit ik bij T-Mobile. Nergens last van. Uit mijn eerdere ervaringen met Vodafone kan ik begrijpen dat bellen over wifi vodafone klanten blij maakt:D

  12. Bellen via WiFi is qua tarifering hetzelfde als gewoon bellen. Heb je een bundel, dan gaat het daar vanaf. Zo niet, betaal je. Misschien dat ze zich vergist hebben bij de klantenservice met of data aangerekend werd. Dat is natuurlijk niet zo. Er wordt van een apart toegangspunt (APN) op het netwerk gebruik gemaakt waardoor je geen dataverkeer betaalt. Normaal gebruik je de live.vodafone.com apn voor internet. Voor VoWiFi bellen maak je gebruik van de ims apn.

  13. Het werkt alleen nog bij particuliere Vodafone abonnementen en klein zakelijk (SoHo). Corporate, prepaid en klanten met Vast-Op-Mobiel volgen later in 2017.

    Andere MVNO’s zoals hollandsnieuwe kunnen hier geen gebruik van maken.

    Bellen gaat uit de bundel (als je nog een beperkte bundel hebt). Het is namelijk geen Skype-achtige SIP client maar volwaardige netwerkdienst. Je toestel maakt dan via WiFi verbinding met de telefooncentrale in plaats van via de masten buiten.

    De gesprekskwaliteit is nog beter dan HD-Voice, zeg maar Ultra-HD-Voice. Ook komt de verbinding veel sneller tot stand.

    Het werkt niet in het buitenland.

  14. Helaas heb je een abbonement van na 2013 nodig. Ik krijg het helaas niet aan de praat met mijn oude friends en familie abbonement.

  15. Zo lang het van mijn onbeperkt bellen afgaat is het geen probleem. Zolang ze het niet van mijn data abbo gaan plukken?

  16. Let op! Ik denk dat ze bij de helpdesk het niet helemaal goed begrepen hebben… Als je gebruik maakt van Voice over Wifi gaat dit wel degelijk van je bundel af!

    Ik werk zelf bij Vodafone btw ;).

    Als je gebruikt maakt van andere manieren van bellen over Wifi, zoals bijvoorbeeld via Facetime is dit uiteraard wel gratis.

    De dienst is vooral bedoeld om te zorgen dat je indoor betere dekking hebt.

    Hopelijk verduidelijkt dit e.e.a.

  17. Origineel geplaatst door Dentista
    Helaas heb je een abbonement van na 2013 nodig. Ik krijg het helaas niet aan de praat met mijn oude friends en familie abbonement.

    Bij mij werkt hij met een 2009 abonnement. Werkt super!

  18. @Olaf: Dat is zeker. Dit is wat Vodafone mij vertelde toen ik het vroeg. Heb jij een zakelijk of privรฉ abbonement?

  19. Origineel geplaatst door Dentista
    @olaf dat is zeker. Dit is wat Vodafone mij vertelde toen ik het vroeg. Heb jij een zakelijk of privรฉ abbonement?

    Privรฉ. Al bedenk ik me net wel dat m’n 2009 abonnement omgezet is naar RED in 2014 door VF.
    Dus zou kunnen kloppen dan..

  20. Werkte meteen hier.

  21. Nice. Ik denk dat als je in het buitenland bent en een vpn verbinding kan opzetten (NL server) je dus altijd kan bellen onder NL tarief…. ๐Ÿ˜‰

  22. Origineel geplaatst door Robert Webbe
    Het werkt niet in het buitenland.

    Denk wel als je vpn verbinding met NL-server hebt..?

  23. Werkt niet!! Ik heb Vodafone maar bij mij komt er geen update! En doe precies wat er staat.

  24. Fantastisch Vodafone! De HD kwaliteit en ook nog goede indoor-dekking maakt dit een grote stap vooruit op de concurrentie. Eindelijk echt power-to-me ๐Ÿ™‚

  25. Klinkt goed, ben benieuwd of het goed werkt! En wat als ik al bellende het huis uit loop? Valt de verbinding dan weg?

    Off-topic : misschien komt vodafone binnenkort nog wel met Vodafone internet over eigen wifi. Gaat het keurig van je data bundel af ๐Ÿ˜‰

  26. @Higgy: Ook t nl wi-fi kwam meteen op

  27. Origineel geplaatst door Jeroen_O
    Bij mij werkt het niet (zakelijk Vodafone abonnement). Ik heb Wi-Fi bellen aangezet, vliegtuig modus aan, Wi-Fi en bluetooth aan, maar geen Vodafone Wi-Fi in beeld. Het toestel herstarten helpt ook niet.
    Iemand bij wie het wel werkt?

    Origineel geplaatst door Menno
    Werkt alleen op particulieren abonnementen en waarin de optie zit. Dat zijn alle recente abonnementen. Zakelijk volgt pas later.

    Zakelijke abbo hier, Wifi bellen werkt prima. Mooie toevoeging voor locaties met slecht bereik ๐Ÿ™‚

  28. Kan iemand die het aan de praat heeft even checken welke aanbieder versie hij heeft? Ik krijg geen update aangeboden namelijk. Ik zit op vf nl 27.1

    Thanks

  29. En wanneer volgt Proximus?

  30. Is juist wel een mooie toevoeging. Als je gratis wilt bellen heb je andere opties, maar als ik ergens ben waar mijn bereik slecht is, maar wel ik wel toegang tot wifi heb, dan zou mijn bereik beter kunnen worden en is de facto mijn bereikbaarheid ook vergroot. Jarenlang zat ik bij andere providers en was mijn bereik thuis abominabel. Ik heb toen vodafone gekozen omdat ze toen al een thuisversterker hadden die via wifi werkte. Heb ik niet hoeven toepassen, omdat thuis het bereik van Vodafone goed was, maar op mijn werk is mijn mobiel bereik een stuk zwakker terwijl ik mijn mobiel ook zakelijk gebruik

  31. Hmmmm, ik krijg het helaas niet werkend.
    En dat terwijl het voor mij juist een goede uitkomst zou zijn. Thuis altijd zeer slechte ontvangst, 1 “bolletje”.

    Heb de instellingen aangepast, maar verder gebeurt er niets. Vodafone RED abbo van 2016.

  32. Ik krijg de update melding niet Vodafone red abbo van 2014, echter niet nodig bereik van Vodafone bij mij prima.

    Ik heb nog geprobeerd toestel naar 4G te zetten, en wifi maar iedere keer niet.
    Nou ja pech leuk maar bellen doe ik toch al niet, volgens mij heb ik nog niet 1 belminuut deze maand gebeld :P.

  33. Ik krijg de melding ook niet bij info, geen update van de aanbieder

  34. Origineel geplaatst door Madeliefje
    Doekje voor het bloeden?

    Geeni bereik van je provider, wel via je eigen wifi, en dan alsnog betalen?

    Een beetje vreemde gang van zaken.

    Idd laten we beetje bij het onderwerp blijven. Ik heb zelf vf en bereik is soms teleurstellend. Maar als klant die dan via eigen WiFi of andermans WiFi bereik regelt om te kunnen of gebeld te worden. Is er wel een soort coulance of “good will” gebaar van vf terecht!!

  35. Mooi! Nu nog op zakelijk! Ik heb thuis al jaren lang 15% extra batterijverbruik door slechte telefoon ontvangst.

  36. Bria en een VOIP provider kun je bellen via wifi en 4G, zowel binnen als buitenland… Dan voegt dit toch amper wat toe? Helemaal nu callkit ervoor zorgt dat bellen met bv Bria net zo werkt als de standaard bellen

  37. Mooie toeveoging, Thuis werkt het prima (vliegtuigmodus aan etc) maar niet nodgi. Prima bereik.
    Op het werk ander verhaal, slecht bereik wel beschikking over WiFi. Allen loopt dat via Engeland of duitsland, en dan werkt het niet…
    Ik kan bv ook geen nos live kijken, de NOS denkt dat ik in het buitenland zit.

  38. Origineel geplaatst door Ron
    Bria en een VOIP provider kun je bellen via wifi en 4G, zowel binnen als buitenlandโ€ฆ Dan voegt dit toch amper wat toe? Helemaal nu callkit ervoor zorgt dat bellen met bv Bria net zo werkt als de standaard bellen

    Nog mooier, BRIA en een eigen VoIP Server (Asterisk of FreePBX) en je belt gratis via 3G/4G.
    Zelf heb ik alles VoIP in huis, dus ik kan “intern” naar huis bellen (als ik -waar dan ook ter wereld- naar 1001 bel, dan gaat ons toestel in de woonkamer over)
    En andersom natuurlijk ook, 1010 bellen vanaf een toestel thuis, en m’n mobiel gaat over, en dat allemaal gratis.

  39. Ik heb hier VF NL 27.1 staan bij Instellingen-Algemeen-Info

    Wellicht alweer ge-update?

  40. @iculture
    Er is een kleine update nodig in het stappenplan.
    Bij stap 2:
    Ga na het updaten naar Instellingen > Info. Er verschijnt nu een melding in beeld dat er een update is. Voer deze uit. Het gaat om versie vf nl 21.1.

    Moet zijn uiteraard: Instellingen > Algemeen > info

    Daarnaast is mijn laatste update: VF NL 27.1
    Maar Bellen via Wifi heb ik zojuist ingeschakeld.
    Thuis vaak een dramatisch bereik, dus zien of dit de oplossing is.

  41. Lekker uit laten staan, aangezien het bellen naar het alarmnummer niet ondersteund wordt ….. (dat mogen ze dan eerst uitleggen …)

  42. Ik zet m’n telefoon juist vaak op Vliegtuigmodus (met WiFi aan) zodat ik niet gebeld kan worden….

  43. Gisteren gelijk aangezet en wekte prima. Sinds vanmorgen geen WiFi bellen meer en ook niet maar aan de praat te krijgen. Alle iculture tips al geprobeerd. Iemand een idee?

  44. Nu KPN nog, dan zou ik thuis ook kunnen bellen ๐Ÿ™‚

  45. Heeft er iemand die het heeft kunnen testen een idee of de iPhone dan standaard naar WiFi gaat indien mogelijk of enkel als het signaal weg valt.
    Ik heb thuis vaak net voldoende signaal om een gesprek op te zetten, maar dan valt het vaak weg. Het zou handig zijn moest de iPhone weten dat hij thuis beter direct de wifi gebruikt als optie.

  46. @Wouter Vervloesem: Als jij al met je wifi verbonden ben gaat hij die gewoon gebruiken, dit indien je de update heb van vodafone.

  47. @Alwin: Ik vind het raar dat de update 21.1 zou moeten zijn, ik heb geen update gedaan en heb ook 27.1.
    Of de iphones 7 hebben deze standaard al aan boord, dat zou ook kunnen.

  48. Ik krijg het met geen mogelijkheid aan de praat.
    Telefoon geupgrade naar 10.2, laatste provider update binnengehaald,

    heb een Smart L abbo sinds een paar maanden, dus lijkt me recent genoeg ๐Ÿ™‚

    meer mensen met dit probleem ?

  49. Ook hier krijg ik t niet aan de praat. Alle stappen geprobeerd.

  50. @TiNUZ Grijpgraag: Ja, ik krijg het ook niet werkend. Tig keer herstart, wifibellen aan/uit, maar er komt geen Vodafone wifi naast het vliegtuig

  51. @HappyPad: hier hetzelfde probleem. Gisteren heb ik Vodafone Wi-Fi een paar minuten gezien, maar sindsdien is het niet meer te voorschijn gekomen

  52. Ok. ik ben een stapje verder.
    Wanneer ik op mijn eigen wifi zit werkt het niet, schakel ik over naar een Ziggo Hotspot, staat wifibellen direct aan.

    voor zover ik kon nagaan probeert je telefoon een IPSec tunnel op te zetten naar Vodafone, mogelijk dat er routers dit blokkeren. (mijn Mikrotik laat dit verkeer standaard niet door).

  53. @TiNUZ Grijpgraag: zou goed de oorzaak kunnen zijn. Hier ook een Mikrotik router en geen wifibellen.

  54. Vodafone geeft aan dat het zeer waarschijnlijk niet aan de router ligt, maar dat wifibellen voor bestaande nummers pas in de loop van december geactiveerd wordt.

  55. Noodnummers werken NIET via WiFi.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.