Reacties voor: ‘Eerste beelden van Apple’s zelfrijdende auto op de openbare weg’

Apple heeft voor het eerst een proefrit uitgevoerd voor zijn eigen platform voor zelfrijdende auto's, zo is te zien op verschillende foto's. Het gaat niet om een Apple Car, maar om een witte Lexus uitgerust met verschillende sensoren.
Michel Lusthof - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 15 reacties

  1. And of course it’s white! 😄

  2. Revolutionair! de iPhone 13 met ingebouwde LIDAR en Apple CarCon.
    Zet de iPhone in de houder, kies een contactpersoon of locatie op Apple Maps en de iPhone rijdt de auto naar de locatie*.

    *Werkt alleen met ingebouwde Apple CarCon controller ingebouwd in de auto

  3. Lol, LIDAR is helemaal niks nieuws meer, het was al gebruikt in de eerste zelfrijdende auto’s in 2004 tijdens de DARPA Grand Challenge en Google’s zelfrijdende auto heeft dit ook al sinds jaar en dag.

  4. Maar … hoezo zelfrijdend?? Zowel op de foto als het GIFje (of live photo?) zie je duidelijk de handen aan het stuur 🤔

  5. Lidar is inderdaad niks nieuws. Dit is zo’n beetje de standaard voor zelf rijdende auto’s..

  6. “Dit is een relatief nieuw…” Yeah right!

  7. Origineel geplaatst door Ferryman
    Maar … hoezo zelfrijdend?? Zowel op de foto als het GIFje (of live photo?) zie je duidelijk de handen aan het stuur 🤔

    Misschien was er net op dat moment een ingreep nodig 🙂

    Maar serieus: als je net begint met testen, rij je misschien eerst naar een bepaald traject dat daarvoor geschikt is (bijv. veel of juist weinig afritten en ritsvakken) en pas daarna schakel je de computer in. Sowieso denk ik dat je de eerste periode de handen nog even in de buurt van het stuur houdt (waar moet je ze anders laten?) zodat je meteen kunt ingrijpen.

  8. @Michiel: dit beweren ze ook niet in het artikel dat het nieuw is. Is al van jaren 60 staat er. Ze zeggen enkel dat deze opstelling op de auto ervan gebruik maakt. Het is misschien zelfs niet een auto van apple…volgens de tipgever. Dus met korreltje zout nemen

  9. Doe maar in rosé goud dan 😉

  10. Snap nog steeds niets wat Apple hiermee denkt te bereiken. Dit soort systemen ga je niet verkopen aan de autofabrikanten: die hebben al lang allemaal zelf een systeem ontwikkelt. Apple zou geen echte auto meer ontwikkelen en dat klinkt aannemelijk nadat een groot gedeelte van het team weer ontslagen is. Blijft de vraag: wat moet Apple hiermee. Lijkt me toch weggegooid geld.

  11. Tesla gebruikt voor AutoPilot2.0 het platform van nVidia. Niet iedere fabrikant zal in staat zijn zelf alles te ontwerpen, dan is van een 3e partij kopen een goed alternatief. Kijk even naar alle onderdelen in je eigen auto, hoeveel daarvan worden door de autofabrikant zelf gemaakt? (bijvoorbeeld het motormanagement wat vaak bij Bosch vandaan komt). Als Apple nu zelf hun grafische chip wil gaan ontwerpen dan is die hardware ook goed geschikt voor dit soort doeleinden, kijk even wat nVidia doet…..

  12. @Gonny van der Zwaag: Klinkt plausibel 😀
    Bedoelde eigenlijk meer iha dat de foto’s imho niet het bewijs ‘beyond all reasonable doubt’ zijn dat Bloomberg er van probeert te maken (en dat jullie weer, keurig tussen relativerende quotes, citeren).

    Als iemand zou beweren dat dit ‘t bewijs was dat Apple nu ook streetview aan Maps gaat toevoegen zou dat haast net zo geloofwaardig zijn, met al die camera’s met fisheye lenzen rondom de auto en dat lompe ding op ‘t dak dat veel weg heeft van waar Google voor streetview mee rondreed. De handen aan het stuur waren slechts katalysator voor de twijfel “wat tonen die foto’s nu echt helemaal aan 🤔”
    _

    @WvB22: Dat Apple zou zijn gestopt met een volledig eigen auto ontwikkelen is ook niets meer dan een gerucht in een stroom van geruchten dat ze überhaupt aan een eigen auto zouden werken.
    Meest waarschijnlijke scenario is imho dat Apple in de loop van het project erachter kwam dat dit deel is onderschat en daarom hoogste prioriteit heeft gekregen, waarbij de rest noodgedwongen in de koelkast belandde tot hiermee serieuze vorderingen zijn gemaakt, waarbij allicht verschillende opties zijn opengehouden voor het vervolg.

    En zelf produceren is sowieso rekbaar, Apple schroeft zijn iPhones ook niet zelf in elkaar… Gebruik maken maken van productiefaciliteiten van derden kan in allerlei vormen en gradaties alsnog volgen.
    Tesla’s eerste was ook maar een Lotus met Tesla ‘ingewanden’, iets dergelijks (Apple techniek in andermans platform/carrosserie) kan ook Apples eerstvolgende stap zijn zonder dat het automatisch betekent dat er nooit meer een volledig eigen Car gaat komen.

    Naar het vervolg kunnen we nu dus slechts gissen, maar dat dit deel van het traject is onderschat straalt mi toch wel duidelijk af van dit prototype. Het heeft wel een héél hoog houtje-touwtje-bouwpakket-voor-dummies gehalte 😕

    Overigens lijkt je twijfel aan het vaak geopperde ‘uitsluitend nog toeleverancier voor derden’ scenario me volledig terecht, dat heeft ook naar mijn mening voor Apple noch autofabrikant toegevoegde waarde.
    .

    PS als ze toch een eigen smartcar willen lanceren kunnen ze voor modelnamen misschien van FCA de rechten op de letters van het griekse alfabet overnemen van het op sterven na dode Lancia, dan verwerven ze voor weinig het recht op een π 😉

  13. Dat ze eerst eens een iPhone ontwerpen die minstens 3 dagen meekan met één batterijlading (of een volle 24uur dag bij intensief gebruik) ipv hun geld weg te smijten in de autowereld.

  14. @Dendezen: Ja, er is een edit genaakt in het nieuws artikel. Het stond er eerst echt. Zie ook de andere reacties hierboven.

  15. Het zegt me echt helemaal niets. Ik heb er weinig vertrouwen in. Een goeie samenwerking met een automerk zou beter zijn.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.