Reacties voor: Nederlander komt in actie: ‘Apple Watch in auto dragen moet legaal zijn’

Nederlander Menno Swart wil voor de rechter staan, omdat hij een Apple Watch in de auto draagt. Zo hoopt hij de wet te verduidelijken.
Bastiaan Vroegop -

Reacties: 54 reacties

  1. Mee eens dat die dragers van zo’n watch een flinke geld boete krijgen .Levens gevaarlijk die apple watch te gebruiken in de auto ,en die gebruiken ze ook als ze zo’n ding om hebben net zoals ze een Iphone niet met rust kunnen laten in de auto.
    Als ze zichzelf dood rijden oke maar vaak rijden ze onschuldigen mensen dood en komen ze eraf met een taakstraf .

  2. Goeie actie, natuurlijk belachelijk dat dit (voorlopig) strafbaar is. Het mooie van de apple watch is dat je met behulp van stemcommando’s genoeg dingen kunt uitvoeren zonder afgeleid te raken. Ik gebruik mijn apple watch al vanaf 27 april ook gewoon in de auto en merk dat ik er dan alleen maar op kijk als dat ook daadwerkelijk geoorloofd is (bijvoorbeeld bij stoplicht o.i.d.). Het vergt wel discipline want zodra je het “tikje op je pols” voelt dan wil je uiteraard wel kijken. Maar ditzelfde geldt uiteraard ook voor je telefoon. Iedereen met gezond verstand weet dat het niet handig is om tijdens het rijden deze en dergelijke apparaten te bedienen. Ik ben het er wel mee eens dat verkeerd gebruik kan afleiden. Maar dat kan net zo zeer het geval zijn met gebruik van bijvoorbeeld je tom tom, boordcomputer/ carplay enz. Het verbieden van de apple watch tijdens het autorijden is gewoon belachelijk dan kunnen ze net zo goed een normaal horloge ook verbieden. Mijn apple watch blijft gewoon lekker zitten tijdens het rijden.

  3. De wetgeving lijkt me volstrekt helder:
    Watch is gewoon een verlengstuk van de iPhone – met grofweg dezelfde functionaliteiten als het om communiceren gaat.
    En dezelfde risicovolle werking in het verkeer.
    Het gaat er om hoe er in de praktijk geoordeeld wordt als deze functies in een carkit verpakt zitten (dus de vraag is dan hoe onze journalist dat gaat meenemen) en hoe hij de omgang met de bewijsvoering toetst.

  4. Zolang er mensen erdoor worden afgeleid waardoor ongelukken kunnen gebeuren ben ik het eens met de huidige regels.
    Je kan je horloge ook op vliegtuigmodus zetten of dit door Apple laten afdwingen bij een snelheid > 40 km/h.

  5. Heel mooi gesproken Gi

  6. @Justink: Thanks 🙂

  7. Apple zou dit ook proactief kunnen oppakken: geen ‘tikjes op de pols’ of andere gebruikersactiviteiten zodra het horloge obv de ingebouwde sensoren merkt dat je aan het sturen bent.

  8. Nou Bep, dan heb jij vast geen (gewoon) horloge om, gebruik je geen navigatie, stel je je airco/verwarming nooit bij, zet je nooit de radio aan/uit, bedien je nooit je verlichting of enig ander onderdeel aanwezig in je auto welke je inprincipe af zal kunnen leiden van datgene wat je in de auto zou moeten doen: autorijden.
    Voor al deze zaken is er geen wetgeving, maar zeg nou eerlijk; is er nou een daadwerkelijk verschil?
    natuurlijk niet, dit is weer een typisch voorbeeld van Nederlandse wetgeving naar de letter interpreteren.
    Betutteling ten top.

    (zo, even de knuppel het hok in….)

    wat mij betreft: zsm een proefproces en een uitspraak, nog even en je mag niet eens meer even in je neus peuteren tijdens het autorijden…. 😉

  9. Er staat een boete van 230 euro op het dragen van de iWatch in de auto.
    Ik vindt het wel goed, smartphones en andere gadgets zijn levensgevaarlijk in het verkeer. Jongelui zijn helemaal verzombied met dat ding in de hand, ik voorzie nog meer ongelukken omdat zo’n watch simpelweg afleidt. Ook fietsers zouden beboet moeten worden, heb al menigmaal een keer moeten toeteren naar een append iemand die bijna tegen mij aanzat.

  10. Ja mooi gesproken GI

    Maar geloof er niets van.
    Met name dat je er alleen maar naar kijkt als je bij een stoplicht staat. Tuurlijk zo hoort het maar in praktijk denk je toch ach ff een recht stuk. Of als je op iets aan het wachten bent.

    Natuurlijk er zijn echt wel mensen die zo correct rijden en hun telefoon of in dit geval watch niet gebruiken en misschien hoor jij daar ook bij maar die groep is erg klein. De rest leest of gebruikt hem gewoon soms tijdens het rijden.

    De hele wet slaat nergens op. Je mag wel met een Mac menu op schoot een sigaret draaien maar een telefoon niet.

    Ik zie het naast het veilig houden van de weg het ook als melkkoe.

  11. Dit soort dingen vallen natuurlijk uitermate goed bij de ‘betutteling’ van de Nederlandse regering…bah! Ondertussen weet 80% van bestuurders op de Nederlandse wegen niet meer wat een richtingaanwijzer is, rijden er heel veel mensen meer op de linkerstroken dan op de rechter…en daar word niets aangedaan… Het lijkt me voor de rechter in dit proces een moeilijke beslissing, maar wat nog meer triest is, is dat deze kwestie pas aan het grote licht is gekomen nadat Apple met een smartwatch is gekomen en niet toen andere merken er mee kwamen. Ik blijf van mening dat iedereen altijd zelf verantwoordelijk is voor hetgeen hij of zij doet, dingen verbieden lokt het gedrag alleen maar uit…en nu is er weer iets dat de staatskas mag gaan spekken.

  12. Mensen halen hier bepaalde zaken door elkaar. Ongelukken worden veroorzaakt doordat er actief wordt gekeken naar de telefoon om bijvoorbeeld te typen. Dat is en hoort ook strafbaar te zijn. Hetzelfde geldt voor als je actief de Apple watch gebruikt. Maar aleiding door wat notificaties of Siri is niet veel erger dan je eigen vrouw naast je die niet kan stoppen met praten.

  13. We zijn weer eens gek geworden in Nederland!

  14. Grappig dat dit nu pas aan de orde komt, de Apple watch is natuurlijk niet het eerste in zijn soort, bij de pebble (of andere) heeft niemand hier aan gedacht.

    Wat niet zo is trouwens, is dat je vanalles mag doen achter het stuur, je dient je als verkeersdeelnemer (ook als fietser of voetganger ) op het verkeer te concentreren en kúnt ook een boete krijgen wanneer je een kauwgompje aan het pakken bent. Het is echter amper te controleren/bewijzen, dus loopt dat nooit zo’n vaart. En bij het stoplicht is het inderdaad zo dat mensen even dat snoepje pakken, op hun telefoon kijken en dus ook op hun Apple watch zullen kijken.

    Zoals eerder gezegd, gezond verstand doet hierin een hoop.

  15. Had laatst nog bijna een fietser onder de auto die met zijn mobiel bezig was. Achteraf gezien had ik gas moeten geven. Dat scheeld weer een debiel.

    Tijdens autorijden heb ik altijd mijn iPhone in de broekzak zitten. Word ik gebeld, of ik krijg een bericht, dan is het jammer, maar ik ben aan het autorijden. Ze bellen vast wel terug als het belangrijk is.

    Weet ik dat ik gebeld ga worden, dan zorg ik ervoor dat ik een headset op heb.

  16. Er is zo veel gevaarlijk in de auto;

    Daarom is het ook je eigen verantwoordelijkheid hoe je hier mee om gaat en dat “kan” leiden tot een eventuele bon. Als ik aan neem met de Apple watch kan dat net zo goed als het aannemen van de carkit ( qua gevaar ) dus miereneuken is deze voorlopige regel

    Het is juist ideaal als je aanneemt op je pols en je handen aan het stuur houdt zodat je gewoon kan bellen zonder dat je car kit hoeft aan te schaffen. En op deze manier ben je nog eens goed verstaanbaar ook. de verdere interactie met het horloge is “wel” begrijpelijk voor een strafrechtelijke vervolging.

    Een sigaret pakken en aansteken of op de knop drukken voor het aannemen is even onschuldig.

  17. Watch is het engelse woord voor horloge. Belachelijk als je in de auto niet meer mag kijken hoe laat het is (mijn auto heeft geen klokje). Ik zie onderweg dat vrouwen zich tijdens het rijden opmaken, dat is echt gevaarlijk.

  18. Mischien iets voor de gebroeder Anker.

  19. (Red.) Deze reactie is door een moderator verwijderd omdat deze niet aan onze reactierichtlijnen voldoet. Antwoorden op deze reactie zijn mogelijk ook verwijderd.

  20. @Ruud: dat heeft mijn radio ook ik kan bellen, berichten beantwoorden, spotify enz. ja heb een radio met CarPlay. Maar dat is legaal. Een verlengstuk kan maar het gaat niet om de functionaliteiten maar om het feit dat je ermee kan bellen en dus een telefoon is, althans je kan via bleutooth je horloge verbinden met je telefoon. Dat alles doet mijn radio ook, maar ook een bleutooth oortje. Die maakt het ook mogelijk om te bellen.

  21. @Marjolijn: Maar dat je achter het stuur een broodje eet waarbij je oppast dat je niet knoeit op je kleren, of een flesje drinken probeert open te maken door even je handen van het stuur te halen en de dop er af draait, of even stuurt met je knieen, of jezelf even opmaakt als je in de file rijdt, om maar een paar voorbeelden te noemen… Dat vind je natuurlijk geen enkel probleem hè. Ik vraag me ook af hoevaak je zelf met je smartphone “speelt” wanneer je rijdt.

  22. Het dragen moet niet strafbaar zijn maar wel het gebruik. Ikzelf ben slachtoffer van een ongeval met vluchtmisdrijf en nadat ze uiteindelijk de dader gepakt hebben bleek dat hij tijdens het sms’en de controle over het stuur kwijt was. Gevolg ik zit nu in de WAO met maandelijks levenslang 600 euro inkomensverlies en de dader heeft 2 maanden rijverbod en 500 euro boete gehad. Autobestuurders moeten zich 100% op het rijden focussen of ze maken nog meer levens kapot.

  23. @Ron2010: eens! Dragen niet, gebruik wel! Sterkte man, zwaar balen voor je.

  24. Leidt af, dus strafbaar.

  25. Origineel geplaatst door Ome Wout
    Leidt af, dus strafbaar.

    M’n vrouw leidt ook af. Verbieden aub.

  26. Origineel geplaatst door Eendje
    M’n vrouw leidt ook af. Verbieden aub.

    dat ligt niet aan je vrouw maar aan je zwakte omdat je niet tot het juiste moment kan wachten .

  27. Tuurlijk joh! gewoon toestaan, totdat iemand doodgereden wordt! De Apple Watch kan nog gevaarlijker zijn dan een iPhone je loopt echt te turen naar zo’n klein schermpje en dat ding is nog traag ook!

  28. Origineel geplaatst door Marc
    Tuurlijk joh! gewoon toestaan, totdat iemand doodgereden wordt! De Apple Watch kan nog gevaarlijker zijn dan een iPhone je loopt echt te turen naar zo’n klein schermpje en dat ding is nog traag ook!

    Jij zou schrikken van de aantallen verkeersdoden als gevolg van het bedienen van normaal in de auto aanwezige knoppen etc.
    Hier zijn echter te weinig concrete onderzoeken naar gedaan omdat het bewijs te zwak staat voor de wetgeving, maar in veel gevallen is het stempel ‘dood door schuld’ beslist toepasbaar.
    Laten we het ‘gevaar’ nou niet blijven koppelen aan alleen maar hightech gadgets. ga zelf maar eens snoeihard beweren wat er allemaal in een auto zit en je beslist niet zal kunnen afleiden.

    En dan nog wat: flitsers langs de weg, met name mobiele, dat leidt pas af! hoe vaak moet je zelf niet plotseling in de ankers omdat degene die voor je rijdt er 1tje gespot denkt te hebben en als reflex zn anker uitgooit…. maar daar gaan we natuurlijk niets aan doen als overheid… toch?

  29. Als je een horloge draagt, heb je die niet in de hand. Kunnen ze volgens mij niets van zeggen. Je hebt ook telefoonhouders, die je in het stuur kan bevestigen. Minstens zo gevaarlijk omdat je dan in het stuur kan appen.

  30. @Paul: dan neemt de carkit het over een kan ik gewoon het gesprek opnemen. Niets aan het handje.
    En als ik iets wil bedienen, kijk ik eerst vooruit of er geen objecten vs. mensen, pijl wagens in de weg staat, mocht ik iets van m’n baan afwijken. Dat doen veel mensen niet een rammen zo’n auto

  31. Rij maar eens een fietser dood als die bezig is met zijn telefoon. Heel je leven lang er leren mee leven en niet alleen jezelf maar ook de mensen om je heen omdat het zo’n trauma geeft.

  32. Ach ****** het ik draag hem gewoon achter het stuur. Net zoals ik de Pebble al twee jaar omhad.

    Ik snap niet waarom een iPhone in de houder bedienen wel mag en een watch om de pols zelfs zonder bedienen niet zou mogen.

    Ik kan gevaarlijkere dingen via mijn CarEntertainmentSystem doen dan op de watch trouwens en dat ding is ook gewoon legaal.

    Mits je niet wordt afgeleid natuurlijk. Dan wordt het een ander verhaal maar valt het automatisch weer onder Artikel 5.

  33. Dan maar ipv de Apple watch een iPad met Siri om m’n arm binden, dat mag waarschijnlijk wel… 😉

  34. Origineel geplaatst door fritsie
    Dan maar ipv de Apple watch een iPad met Siri om m’n arm binden, dat mag waarschijnlijk wel… 😉

    Alleen als er geen SIM-kaart met actieve verbinding in zit 😉

  35. @Marjolijn: Goed gezegd.

  36. Gesprekje aannemen met de Apple watchMoet niet verboden zijn. Dit werkt overigens net als een carkit, maar met een beperktere gespreks kwaliteit. Het instellen/afstellen/mailen wel.

  37. Alsjeblieft niet, al die gekken nu weer zo’n achterlijk ding om hun pols, (‘ja heb echt nodig hoor…’) nog meer ongelukken door geen richting-aanwijzer te gebruiken. Houd je poten gewoon aan het stuur! En nu ook nog naar de rechter? Wat een linkse verwaande idioot, niet zo zeuren ontevreden landloper! Ga aan het werk en pas je aan aan de Nederlandse wetgeving! Kind.

  38. we hebben dus naast de airplane mode een watch mode nodig op de Apple watch. Alleen tijd weergeven, geen tikjes op de pols berichten. Etc. Veiligheid voor alles, toch?

  39. Naar aanleiding van deze discussie heb ik mijn Pebble ingesteld dat ie tijdens de autorittijden op “niet storen” staat.

  40. Denkt nu werkelijk iemand dat er ook maar één weldenkende diender is die een bekeuring uitschrijft voor het dragen van een smartwatch? Er is al jaren een zogenoemd kapstokartikel dat stelt dat het verboden is je zodanig te gedragen dat het verkeer in gevaar komt. Als een bestuurder dergelijke handelingen verricht, om het even of dat met een smartwatch of het antieke zakhorloge van overgrootvader is, kan hij bekeurd worden. En dat lijkt me volkomen terecht, dergelijke bestuurders wil ik immers niet voor- af achter mij hebben rijden. Voor het overige is al deze commotie simpelweg een non-discussie en het uitlokken van een rechtszaak slecht een manier om aandacht voor de betrokkene te vragen. Als er überhaupt een rechtszaak uitgelokt moet worden geeft dat m.i. al aan dat er (zonder de uitlokking) kennelijk niet voor bekeurd wordt.

  41. Moeten ze dan iedereen aanhouden die even op zn horloge kijkt..

  42. Het feit dat individuen hier er goed mee om kunnen gaan (or so they say…), betekent niet dat we het niet moeten verbieden voor alle nederlanders. Genoeg tokkies die fijn nog even het laatste appje van hun tinder date checken.

  43. @tony: Nee, maar wel iedereen die die kleine $%#lettertjes op z’n horloge zit te lezen, en met z’n andere hand probeert op de minuscule icoontjes te duwen.

    Ik hoop dat de rechter die dit gaat behandelen, motorrijden als hobby heeft…

  44. Apple is er toch zeer duidelijk over, de watch is niet bedoeld voor in de auto punt! Voor de auto koop je carplay punt. Dat je de watch oneigenlijk gaat gebruiken als domme consument in de auto kan je Apple niet aanrekenen. Hou eens op met apple bashen mensen!

  45. Origineel geplaatst door emeel
    Apple is er toch zeer duidelijk over, de watch is niet bedoeld voor in de auto punt! Voor de auto koop je carplay punt. Dat je de watch oneigenlijk gaat gebruiken als domme consument in de auto kan je Apple niet aanrekenen. Hou eens op met apple bashen mensen!

    Het probleem Is in dit geval dat het dragen niet zou mogen dus zelf als je hem niet gebruikt. Net als je telefoon je krijgt al een boete als je hem gewoon in je hand hebt en er niets mee doet en hij uit staat want de batterij Is leeg, is m’n vriend overkomen.

    En het bashen gaat over de wet niet Apple.

  46. @Marjolijn: Een horloge dragen is vandaag niet illegaal en op je horloge kijken ook niet. Trouwens een horloge dragen je op de arm niet in je handpalm. Een de “smart” functies van een smartwatch gebruiken kan niet tijdens het rijden net zoals roken eten lezen en op de kids passen.

  47. Origineel geplaatst door Gi
    Ik gebruik mijn apple watch al vanaf 27 april ook gewoon in de auto en merk dat ik er dan alleen maar op kijk als dat ook daadwerkelijk geoorloofd is (bijvoorbeeld bij stoplicht o.i.d.).

    A) Jokkebrok, als jij een berichtje binnenkrijgt kijk je praktisch automatisch op je horloge.

    B) Dat jij jezelf verantwoord gedraagt is mooi maar het is zeer naief om te denken dat iedereen het zo doet.

    Afijn, het zal een kwestie van tijd zijn dat de eerste ongelukken gebeuren door mensen die “niet op hun horloge zaten te kijken, nee echt niet”.

    En natuurlijk: Leer eens leven zonder 24/7 op je telefoon te kijken. Je bent feitelijk best sneu als je zelfs voor het stoplicht nog met je telefoon moet spelen.

  48. Compleet absurde oproep van een verslaafde gadget liefhebber die zijn iObsessie hoger prioriteerd dan de veiligheid op de weg. Hoeveel dodelijke wegongelukken hebben we inmiddels al gehad omdat mensen dachten dat ze sturen dachten te combineren met ? Als je achter het stuur zit, dan verdiend dat en enkel dat je volledige aandacht, gezond verstand heet dat.

  49. Het is degene die een motorvoertuig, bromfiets, snorfiets of gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een motor bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden.(Rvv artikel 61a)
    Om de pols, om je bovenarm en in je borstzak dragen is niet vasthouden. Ophef om niets!
    Indien je afgeleid bent, door wat voor bezigheden dan ook, ben en was je altijd al strafbaar het is namelijk een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.(WVW artikel 5)

  50. @Gi: Goed dat jezelf als ‘maat der dingen’ ziet. Als jij de discipline op kan brengen moet de wetgever dat natuurlijk ook opvallen? Waar je voor het gemak even aan voorbij lijkt de gaan is de discipline in een grote groep. Die zal aanmerkelijk lager liggen dan dan die bij jou. Dat je de smartphone nu watch noemt en om je pols draagt maakt hopelijk niks uit voor de strafbaarheid bij het gebruik in het verkeer.

  51. Regels zijn regels, niet zeuren, en daarbij als je een smartwatch om hebt (zonde het actief te gebruiken) zal geen agent je bekeuren (je kun ook ff de Bluetooth verbinding met je smartwatch uitzetten).

  52. @emeel: uhmmm….ja, maar als je Carplay gebruikt doe je feitelijk precies hetzelfde, je telefoon bedienen vanaf een andere terminal…hoe is dat dan niet fout?

  53. Eigenlijk zou je sowieso al een bekeuring moeten krijgen voor het dragen van zo’n oerlelijk, onpraktisch ding.. maar daar gaat het hier niet om. De meeste mensen hebben zonder afleiding al genoeg moeite netjes te rijden en de verkeersregels na te leven. Gewoon verbieden in de auto, klaar.

  54. Wanneer gaan autorijders nu eens beseffen dat ze in een dodelijk wapen rond rijden.

    Als het goed misgaat gaan ze niet zelf dood maar sleuren ze ook anderen mee de dood in.

    De aandacht behoord tijdens het rijden volledig op de weg gericht te zijn

    De eerste ongelukken door een autoradio stammen al van voor de 2e wereld oorlog. Even een zender opzoeken en geen aandacht op de weg “Boem”.

    Het gebruik van elektronica in een auto, Smartphone radio,cd/dvd, navigatie, steeds vaker een notebook zou juist verboden moeten worden.

    Wat mij betreft boetes van €1000,-

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.