Reacties voor: Apple verbetert garantieregeling iPhone: reparatie van buitenlandse iPhone officieel geregeld

Apple gaat de garantieregeling van de iPhone verbeteren. Je kunt voortaan in het buitenland gekochte iPhones overal in EU-landen laten repareren, dus niet alleen in het land van aankoop.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

Reacties: 39 reacties

  1. Geweldig nieuws!
    Nu staat niets mij meer in de weg om een simlockvrije iPhone in België te kopen!

  2. Nou moet Apple Nederland nog zo klantvriendelijk zijn om op haar site de adressen te publiceren van erkende iPhone (en iPad?) reparatiebedrijven (hopelijk zijn die in een boek NL steden gevestigd).

  3. En terecht! Het is natuurlijk belachelijk dat Apple de garantiebepaling gebruikt om de markt te fragmenteren met als doel de consument een bepaalde weg in de duwen.

    Het lijkt mij een kwestie van tijd dat de EU het telefoon gebonden provider gedoe van Apple gaat verbieden en dat de iPhone gewoon bij alle provider ‘s te koop zal zijn en er zo concurentie ontstaat en bijvoorbeeld netwerken van de providers wel een rol kunnen spelen in de aanschaf van een telefoon.

    Tmobile gaat het slecht krijgen nu ze steeds minder de hand van Apple toegestoken krijgt via het alleenrecht…

  4. zal je maar net zien dat dat in nederland weer niet kan omdat je hier met dat kleaute t-mobile zit

  5. Goed, ben blij met mijn Ip4 via Phoneshop uit Italie en met een Ip4 uit Frankrijk. Hele opluchting!

  6. Kaas
    Europa is Europa de wet is de wet

  7. JOEPIE, de mijne komt uit de UK.

    Maakt mijn Borderlinx aankoop helemaal fantastisch af!

  8. Apple is slimmer dan Microsoft. Zij tasten de grens wel af maar zodra er ernstige aandacht aan het probleem besteeds wordt passen ze hun beleid wel aan. Beetje hypocriet om zo het onderste uit de kan te willen halen voor de wetgever tussen komt ergens…

    Maar als economist/marketeer kan ik de strategie wel waarderen 🙂

    Origineel geplaatst door Killroy
    En terecht! Het is natuurlijk belachelijk dat Apple de garantiebepaling gebruikt om de markt te fragmenteren met als doel de consument een bepaalde weg in de duwen.Het lijkt mij een kwestie van tijd dat de EU het telefoon gebonden provider gedoe van Apple gaat verbieden en dat de iPhone gewoon bij alle provider ’s te koop zal zijn en er zo concurentie ontstaat en bijvoorbeeld netwerken van de providers wel een rol kunnen spelen in de aanschaf van een telefoon.Tmobile gaat het slecht krijgen nu ze steeds minder de hand van Apple toegestoken krijgt via het alleenrecht…

    Het verkopen via één provider per land is vrijwel onmogelijk te verbieden. Je mag als bedrijf nog altijd zelf je distributiekanaal kiezen.

    Het concept van SIMlock is een heel ander verhaal natuurlijk. Dat kan (en zal volgens mij) er op termijn wel uitgaan. Ofwel door de wetgever ofwel door een bewuste keuze van Apple… (of een combo zoals ik net al zei).

    Dan komen we ofwel in het Belgische model waar je wel naar een provider moet om het toestel te halen maar met de vrije keuze van operator ofwel in het Franse scenario. Daar werd de verplichte link tussen iPhone en een provider verboden omdat het “de innovatie” op vlak van mobiel internet etc te hard zou belemmeren.

    Ik geloof dat Apple toen ineens maar is afgestapt van het concept om met een provider als verdeler te werken. (ben ik nu wel geen 100% zeker van, van het arrest ivm het verbod wel)

  9. Europese Ruimte wat zouden ze daar mee bedoelen?

  10. De EU gaat het leven van smartphonegebruikers makkelijker maken. Gisteren werd al bekend dat ze 10 miljoen euro gaan steken in een universeel app-platform, zodat je niet meer voor elke smartphone een andere app hoeft aan te schaffen.

    Met andere woorden: gisteren werd al bekend dat ze 10 miljoen euro weg gaan gooien.

    Dat kan technisch toch helemaal niets worden. Verschillende hardware, verschillende processor-architectuur, bediening, etc. Ze kunnen zich beter gaan richten op een web-app platform, maar dan denk ik weer: wat heeft de EU daarmee te maken?

  11. Origineel geplaatst door timo
    Europese Ruimte wat zouden ze daar mee bedoelen?

    EER

  12. Geldt dit nu ook bijvoorbeeld voor een iMac of ieder ander apparaat van Apple

  13. Vreemde keuze trouwens qua foto bij dit artikel. Zo’n gebarsten scherm heeft niets met een garantieregeling te maken.

  14. Hmm… Ik vraag mij af of ik dan ook nog garantie heb in Nederland met mijn toestel. Het eerste jaar is verstreken en zit nu dus in het tweede jaar van de garantieperiode. 1e jaar is, meen ik, fabrieksgarantie en het 2e jaar door Mobistar.
    Kan ik dus in het 2e jaar ook garantie claimen in Nederland of alleen bij Mobistar dan?

  15. Precies wat ik eerder al zei
    Hoe groter Apple wordt hoe meer ze botsen met hun regels en de rechten van de consument idd comissies EU/US komt uit eindelijk allemaal goed voor ons

  16. Dus eigenlijk zou de nederlandse apple store gewoon mijn in Nl gekochte iphone moeten (laten) repareren, ondanks dat ik de iphone niet via de apple store gekocht heb??

  17. Apart gekozen foto voor dit onderwerp.. Valt een kapot scherm ineens onder de garantie? 😉

  18. @Killroy: waarom zou Brussel iets aan de verkoop via een vaste provider moeten doen? Je bent toch niet verplicht om een iPhone te hebben? Het is ook geen eerste levensbehoefte en je hebt ruim de mogelijkheden sinds deze garantie om in Belgie oid terecht te kunnen.

    Het verbieden van verkoop via een bepaald kanaal, dat zou als je het doortrekt zelfs betekenen dat je het huismerk van Appie bij de Jumbo zou moeten kopen, dat lijkt me nogal raar niet?

  19. Origineel geplaatst door fgeer
    Geldt dit nu ook bijvoorbeeld voor een iMac of ieder ander apparaat van Apple

    Een iPhone koop je in het buitenland omdat je hem simlockvrij wil hebben.
    Wat is het nut van een Mac uit het buitenland halen als je die ook hier kunt kopen?

  20. Origineel geplaatst door Zungoeie
    Apart gekozen foto voor dit onderwerp.. Valt een kapot scherm ineens onder de garantie?

    Ja beetje misplaatste foto bij dit artikel

  21. Ik ben benieuwd hoe ze dit daadwerkelijk gaan aanpakken wat betreft mensen die Apple zelf gaan bellen.

    Als je Apple nu belt over een niet werkende iPhone of dergelijke verwijzen ze je naar je provider (in Nederland T-Mobile natuurlijk), je krijgt dus nooit een echte persoon aan de lijn.

    Ik vraag me dus af als ze dat nu gaan veranderen. Dat men dan een echte persoon aan de lijn krijgt om je verder te helpen.

    Denk je overigens dat ze je dan naar een ‘Authorised Service Provider’ gaan verwijzen of dat Apple Nederland het nu gaat behandelen?

  22. Dat komt zeker alleen omdat ze waarschijnlijk eind dit jaar het monopoli van T-Mobile opheffen zodat je overall je iPhone kunt kopen.

  23. Zouden de nieuwe garantieregelingen ook gelden voor een iPhone 4 gekocht in de VS?

  24. Gisteren mijn op 13juni 2009 gekochte Belgische iPhone teruggebracht naar de Belcompany hier in de buurt. Zat gewoon netjes 2 jaar garantie op… Waarschijnlijk kreeg ik een nieuwe geleverd…

    Blijkbaar heeft een firma als Belcompany dit toch beter geregeld..

  25. 1 voor de eu
    1 voor Apple 🙂
    2 punten die ik normaal niet snel geef.

  26. Misschien toch mijn iPhone audio-jack eens nalaten kijken.

  27. Origineel geplaatst door zackary
    Origineel geplaatst door fgeerGeldt dit nu ook bijvoorbeeld voor een iMac of ieder ander apparaat van AppleEen iPhone koop je in het buitenland omdat je hem simlockvrij wil hebben.
    Wat is het nut van een Mac uit het buitenland halen als je die ook hier kunt kopen?

    Uhm….om geld te besparen?

  28. ale, dan is europa toch nog goed voor iets

  29. Origineel geplaatst door kaas: zal je maar net zien dat dat in nederland weer niet kan omdat je hier met dat kleaute t-mobile zit

    Wat een onzin bericht weer! Apple geeft de gebrekkige garantie. Toen mijn toestel kapot ging gaf apple niet thuis. Kwam met een nota van 260 euro. Na overleg met t-mobile heb ik VAN t-mobile een nieuw exemplaar gekregen. Geen kosten. Dus wel service van de provider, niet van de fabrikant. Eigenlijk de omgekeerde wereld.

  30. Nu nog wereldwijde garantie en pas dan is het OK. Net zoals de laptops van Apple. 🙂

  31. Waar moet ik dan mijn iPhone met een gigantische haarscheur inleveren voor garantie?

  32. zo ziet de telefoon van mijn vriendin er ook uit sinds gister ze heeft haar 3g op een betonnen trap laten vallen

  33. Origineel geplaatst door Rene Nieuwenhuis
    Origineel geplaatst door kaas: zal je maar net zien dat dat in nederland weer niet kan omdat je hier met dat kleaute t-mobile zitWat een onzin bericht weer! Apple geeft de gebrekkige garantie. Toen mijn toestel kapot ging gaf apple niet thuis. Kwam met een nota van 260 euro. Na overleg met t-mobile heb ik VAN t-mobile een nieuw exemplaar gekregen. Geen kosten. Dus wel service van de provider, niet van de fabrikant. Eigenlijk de omgekeerde wereld.

    Nee T-Mobile is de partij die er voor moet zorgen dat zij e wetterlijke garantie uit zal voeren, en niet Apple.

    Er zit een verschil tussen de wettelijke garantie en de garantie die een fabrikant geeft.

    Als jouw iPhone kapot gaat en is gekocht via T-Mobile dan zijn zij de gene die voor de wettelijke garantie moeten uitvoeren.

  34. Hoe zit het dan officieel met een iPhone uit Zwitserland? Ik heb dat artikel gelezen waarin een iPc gebruiker via een hoop gedoe wel garantie heeft gekregen, maar heb je ook rechten als je een iPhone uit Zwitserland haalt?

  35. Via mobistar.be kan je blijkbaar simlock vrij laten verzenden naar nederland ook. Kostprijs 639,99 euro. Heb mijne besteld, wordt binnen 3 werkdagen geleverd. Blijven kijken op site, want toestellen zijn soms 5 min beschikbaar. Nu nog overschakelen naar mobile vikings en ik ben gelukkig……..

  36. Zeker goed nieuws, ware het dat ik een iPhone 4 uit Frankrijk heb, gekocht in een SFR winkel waar de speaker van kraakt tijdens het bellen. Bij thuiskomst bleek ie ook nog gelocked te zijn, te verhelpen met een omslachtige JB, waardoor ik nu niet kan updaten, en hij regelmatig crashed. Kortom, weinig lol van mn 4…

    Belangrijkste vraag: waar aan te bieden voor reparatie!?

  37. Ik heb mijn iPhone 4 in Frankrijk gekocht bij een Bouygtel prepaid abonnement. Bij T-mobile wordt ik niet geholpen
    Bij Apple niets te vinden op de site; met mijn IMEI wordt ik weer doorverwezen naar T-mobile.
    Apple bellen voor iPhone service kom je ook niet verder.
    Apple bellen voor iPad: gevraagd wat ik moet doen en ze gaven mij het volgende adres:
    http://www.leliveld.nl Van Leliveld Services
    030-2441299

    (Red.) Lees ook even dit artikel: Garantie op buitenlandse iPhones. Daar wordt Van Leliveld ook gewoon genoemd.

  38. @ alvani – Klopt. Maar een DOA iPhone was wat moeilijk uit te beelden.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.