Reacties voor: Apps mogen maximaal 200MB zijn op de Apple TV: hoe zit dat?

Waarom mogen Apple TV-apps maximaal 200MB zijn, en wat heeft dit voor effect op de games die we straks kunnen spelen? We zochten het uit.
Bastiaan Vroegop - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 14 reacties

  1. De kop van dit artikel klopt niet. Apps morgen groter zijn, alleen worden dan met app-streaming geladen

    • @Red67: De kop klopt wel. Er staat niet dat ze maximaal 200MB groot mogen zijn, maar dat er een maximum geldt van 200MB. In het artikel zelf wordt nader uitgelegd dat het daarbij om het innemen van lokale opslagruimte gaat.

      Apps mogen op de Apple TV maximaal 200MB aan lokale ruimte verbruiken. Betekent dat echter dat apps ook slechts 200MB groot mogen worden? Niet per se.

      Overigens spreekt Apple in de geciteerde tekst ook over 200MB grootte:

      De maximum grootte voor een Apple TV-app is 200MB.

      We hadden natuurlijk de hele uitleg in de titel kunnen stoppen, maar dat is niet praktisch. Dan beslaat de artikeltitel van 10 regels de hele frontpage van iCulture.

  2. App thinning omvat meer dan alleen de genoemde On Demand resources. Met name het zgn ‘slicing’ kan helpen ervoor te zorgen dat je op de TV geen last hebt van de ballast van iPad, iPhone en iPod Touch specifieke code. Omdat de UI tussen TV en de andere iDevices onvermijdelijk moet verschillen wegens het volledig ontbreken van een touchscreen is dat voor de TV een nog groter voordeel dan voor de andere iDevices onderling.

    Al met al kun je zelfs zonder on demand resources de huidige app-grootte van apps die voor de TV aangepast gaan worden niet 1:1 opvatten als de lokale ruimte die ze nodig zullen hebben op een TV.

    Benieuwd trouwens of ze die verschillen ook in de app-store gaan weergeven, waar universele apps nu één opgegeven grootte hebben…

    Deze limiet (en technieken) lijkt trouwens ook nog wat perspectief te bieden voor apps op de TV3 !?
    In de 8G die die heeft passen toch ook zo’n 40 apps van max 200 MB 😏.
    En die kan misschien zelfs ook nog geslicete 32bits apps draaien, die iha wat kleiner zullen zijn dan puur 64bits apps.

  3. Nu we het over apps op de ATV hebben. Kan iemand bevestigen of ontkrachten dat Safari nu ook een app heeft op dd ATV?

  4. Om even op de titel in te haken, “Hoe zit dat?”

    Dat zit zo (wat eigenlijk ook al in het artikel wordt uitgelegd): Apple wil zoveel mogelijk cloudopslag verkopen en probeert dus op alle mogelijke manieren mensen afhankelijk te maken van de (hun) cloud. Vandaar ook dat de iPhone 6s nog steeds met een veel te kleine opslag van 16GB wordt aangeboden.

    Het betekent ook dat de ATV te weinig interne opslag krijgt om als serieuze gameconsole gebruikt te kunnen worden (maar daarvoor is hij ook niet in de eerste plaats bedoeld).

    Wel jammer, want als Apple de nieuwe ATV wél als gameconsole in de markt had gezet, inclusief voldoende interne opslag, dan had het wel eens flink pijn kunnen doen bij Sony en Microsoft. Niet bij Nintendo, die lijden nu al…

  5. Dan vraag ik me af waarom iemand dan een 64Gb Apple Tv wilt als de apps toch maar max 200Mb mogen zijn. Bij een 32Gb Apple Tv zou dat om 160 apps gaan. En levels downloaden, dan moet iedereen wel onbeperkt internet/download abo hebben.

  6. @Ferryman: Allemaal interessant inderdaad, maar indirect hieraan verbonden, dus in artikel niet al teveel aandacht aan besteed. Check zeker even het artikel hierover dat ik ook in de tekst link. 🙂

  7. De Apple TV is gewoon een gelegenheid voor Apple om ontwikkelaars te laten wennen en dwingen om hun technologieën en bedrijfsstrategieën te ondersteunen. tvOS-apps moeten immers nog worden ontwikkeld. Als Apple hetzelfde meteen voor iOS had gedaan, was er vast een ravage geweest.

    Ontwikkelaars zijn er namelijk vrijwel niet gebaat bij om App Thinning te gebruiken, tenzij de apps die zij maken zo ontzettend groot zijn dat zij meer geheugen nodig hebben of veel gebruikers mogelijk daardoor afhaken. Voor de rest hebben ontwikkelaars bijna geen motivatie om daar iets aan te doen. Vandaar dat het hierboven genoemde ‘slicing’ vrijwel automatisch gebeurt door Xcode. On-demand resources is alleen interessant voor games en andere zware apps die al bij het compileren zoveel ruimte in beslag nemen, maar het heeft verder niks te maken met apps als YouTube en Netflix die gewoon media via Internet kunnen laden en cachen. Door ontwikkelaars te dwingen om deze technologie te gebruiken, hoopt Apple dat dit ook op iOS gaat gebeuren en zij daarmee blijvend 16 GB iPhones en iPads en iCloud kunnen verkopen.

    Iets vergelijkbaars doet Apple trouwens met apps voor watchOS: deze moeten namelijk als ‘bitcode’ worden aangeleverd in plaats van vooraf gecompileerde apps. De App Store compileert deze apps dan automatisch en geeft Apple de mogelijkheid om zelf optimaliseringen uit te voeren. Ook hier zijn ontwikkelaars er niet gebaat bij, maar het geeft Apple wel de ruimte om ontwikkelaars nog meer onder de duim te houden.

  8. Origineel geplaatst door GG1977
    Dan vraag ik me af waarom iemand dan een 64Gb Apple Tv wilt als de apps toch maar max 200Mb mogen zijn. Bij een 32Gb Apple Tv zou dat om 160 apps gaan. En levels downloaden, dan moet iedereen wel onbeperkt internet/download abo hebben.

    Je hebt het niet helemaal begrepen. Een app mag wel tot 10 GB groot zijn, maar mag niet meer als één geheel groter zijn dan 200 MB bij de eerste download. Wat er gebeurt is dat een ontwikkelaar vervolgens een ‘basisapp’ maakt en de rest in meerdere onderdelen opsplitst, bijvoorbeeld et raamwerk van een game met de individuele levels als onderdelen. Als jij veel geheugen beschikbaar hebt, kan de App Store meteen ook de eerste onderdelen downloaden. Dan heb je bijvoorbeeld meteen 1 GB. De app kan vervolgens nog meer onderdelen downloaden. Het voordeel voor de gebruiker is dat het systeem constant in de gaten houdt welke onderdelen nodig zijn en welke niet. Heb je schrijfruimte nodig, kan het systeem onderdelen verwijderen die apps niet langer nodig hebben, zoals levels die je al hebt gespeeld. Daarmee hoef je niet een app van 6 GB op je systeem te laten als je effectief alleen 2 GB daarvan nodig hebt. Op iOS zou je dan geneigd zijn om meteen de hele app te verwijderen, wat natuurlijk vervelend kan zijn. Het systeem gaat met andere woorden efficiënter met de schijfruimte om. Als jij echter 64 GB ter beschikking hebt, zal het systeem lang nodig hebben om tot verwijdering van onnodige onderdelen over te gaan. Het is dus niet zo dat het systeem agressief alles verwijdert ook al heb je schijfruimte over.

    Overigens komen ook muziek en foto’s op je Apple TV te staan, dat neemt eventueel ook veel ruimte in beslag.

  9. @Ferryman: miss beetje rare Vraag maar bent u een app maker? U zegt zoveel slimme dingen 😉

  10. Origineel geplaatst door jo
    miss beetje rare Vraag maar bent u een app maker? U zegt zoveel slimme dingen 😉

    Hihi. Nee, helaas (nog) niet.
    Wel hevig geïnteresseerd om ‘t ooit te worden, maar er nog niet echt toe gekomen.

    Ben eigenlijk dus alleen maar een would-be app maker 😄

    Van andere softwareontwikkeling trouwens wel kaas gegeten, vandaar misschien dat ik de schijn wel kon ophouden… 😏

    Verdenk Tevilnelg trouwens ervan wel een èchte te zijn, wat die zegt is misschien wel nòg slimmer 😃

  11. @Ferryman: tnx, succes om app maker te worden 😉

  12. Origineel geplaatst door jo: @Ferryman: miss beetje rare Vraag maar bent u een app maker? U zegt zoveel slimme dingen 😉

    Nu niet onder je andere account jezelf gaan kietelen Ferryman… 😎

  13. En hoe zit het dan met data van apps zelf? Kan een mediaplayer app bijvoorbeeld lokaal mediabestanden opslaan? Dat is wel zo praktisch als je je appletv meeneemt voor een weekje in een huisje of zoiets…

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.