Reacties voor: Oproep aan Apple: ‘Zet spoorwegovergangen op de kaart’

Apple Kaarten en Google Maps helpen je van A naar B. Maar volgens veiligheidsexperts zouden ze voortaan ook alle spoorwegovergangen op de kaart moeten zetten, zodat je niet zomaar een overweg op loopt.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

Reacties: 22 reacties

  1. zodat je niet zomaar een overweg op loopt.

    Misschien moet je gewoon eens opletten wat er voor je gebeurt, in plaats van je telefoon, dan loop je er ook niet zo maar overheen

  2. Het blijft natuurlijk de verantwoording van de bestuurder om op te letten in het verkeer, op de verkeersborden onderweg en de situatie in zijn algemeen. Als we ‘alles’ gaan vermelden in de navigatie apps bestaat het risico dat de aandacht meer op de navigatie is gericht i.p.v. het verkeer rondom. Overwegen zijn in Nederland veelal goed bewaakt met borden en signalen men zou hooguit bij onbewaakte overwegen de melding kunnen geven: let op onbewaakte overweg. Maar aangezien ProRail deze zo snel mogelijk wil verwijderen (iets waar wel de omgeving aan moet meewerken) kun je je afvragen of dit alle inspanningen waard is. Voor situaties in andere landen kan ik geen oordeel over geven maar wat Google aangeeft “teveel informatie is niet goed” ben ik het wel mee eens.

  3. Legt NS nu de verantwoordelijkheid bij de kaarten- ontwikkelaars? De bestuurders hebben zelf ook hun verantwoordelijkheid en hebben ogen om mee te kijken.

  4. Je bent gewoon dom als je denkt dat je kan afslaan op het spoor. Daar hoeven navigatie diensten niks aan te veranderen.

  5. Het lijkt mij veiliger dat de navigatiegebruiker eerst een IQ test aflegt. IQ van een primaat = navigatie app niet gebruiken 😉

  6. Alle relevante informatie die je voorgeschoteld krijgt is meegenomen. Maar je kunt ook overdrijven. Een voertuig besturen en anticiperen op wat je onderweg tegenkomt, moet je nog altijd zelf doen.

  7. Zo’n groot scherm in beeld lijkt me ongewenst. Maar een waarschuwing is prima. Ik heb mijn waarschuwing gehad toen ik rijlessen deed. Ik keek niet naar links en rechts over een beveiligde spoorwegovergang en mijn leraar trapte de rem hard in: “waarom kijk je niet links en rechts?”. Een trein is ook verkeer.
    Ik ben nu altijd alert, zoals bij een weg rechts. We moeten ook nog wel een beetje na blijven denken, niet?

  8. Origineel geplaatst door Nyfallio
    Zo’n groot scherm in beeld lijkt me ongewenst. Maar een waarschuwing is prima. Ik heb mijn waarschuwing gehad toen ik rijlessen deed. Ik keek niet naar links en rechts over een beveiligde spoorwegovergang en mijn leraar trapte de rem hard in: “waarom kijk je niet links en rechts?”. Een trein is ook verkeer.
    Ik ben nu altijd alert, zoals bij een weg rechts. We moeten ook nog wel een beetje na blijven denken, niet?

    Hahaha nice classic. Helaas doen te weinig mensen dit, de signalering van een spoorwegovergang kan ook falen en dat hoeft je maar één keer te overkomen ..

  9. Overigens geeft de Nederlandse app Flitsmeister ook een melding als je een onoverzichtelijke spoorwegovergang nadert (zie afbeelding hierboven).

    Misschien is zorgen dat de situatie verduidelijkt de oplossing, of ben ik dan de enige die zo denkt?.

  10. Iedereen hierboven opgestaan met een glas azijn? Alle beetjes helpen toch? Tuurlijk moet je zelf opletten, maar als je navigatie zegt: “let op u nadert een spoorweg overgang”, dan is dag toch prima?!

  11. Origineel geplaatst door Mike
    Legt NS nu de verantwoordelijkheid bij de kaarten- ontwikkelaars? De bestuurders hebben zelf ook hun verantwoordelijkheid en hebben ogen om mee te kijken.

    Nee, dit gaat om de Verenigde Staten. In Nederland is Prorail trouwens verantwoordelijk voor het spoor en de spoorwegovergangen en niet de NS.

  12. Ik snap dat jezelf moet opletten maar absurd dat Apple kaarten je het spoor opstuurt. Met waze nog nooit gehad.

  13. Misschien gewoon kijken waar je loopt/rijdt. Niet op je scherm maar gewoon voor je 🤦‍♂️

  14. Origineel geplaatst door Dick de wit
    Ik snap dat jezelf moet opletten maar absurd dat Apple kaarten je het spoor opstuurt. Met waze nog nooit gehad.

    Waar haal je dat uit dat Apple kaarten de chauffeur het spoor op heeft gestuurd? Wel blijven lezen

  15. Sygic heeft dit al jaren.

  16. Zelf kijken en nadenken lijkt mij het enige dat van levensbelang is in het verkeer.
    Ik ben met het navigeren naar mn vakantie wel erg enthousiast geworden over de meldingen van gevaar/wegwerkzaamheden/enz in de Waze-app.
    Dat zou Apple ook moeten hebben.
    Eigenlijk zouden dat soort melding een ‘open-database’ moeten zijn, zodat alle NAV-apps dat kunnen gebruiken. En de overheid (rijks water staat) ook meer info over de weg heeft.

  17. @dirk.1957: Een primaat kan ook niet overweg met navigatie 🤣😂

  18. @Alex: Alex, moet de navigatie dan ook aangeven- pas op, u nadert een voorrangskruising u moet voorrang verlenen? Als je niet op de voorrangsweg zit natuurlijk. Of pas op, u nadert een voorrangskruising. U heeft voorrang maar pas wel op?

  19. @Den: nou precies, btje onnozel dit bovendien gaan er Bellen lichten en meestal ook bomen en je ziet een spoor ook wel, wordt ook nog s aangegeven met verkeersbord andreaskruis ed Apple mag het best doen, misschien moet Apple ons dan ook op sloten attenderen dat we daar niet zo inlopen.😜

  20. @Mike: Niet NS, maar de National Transportation Safety Board (NTSB) in de USA.

  21. Origineel geplaatst door Ben
    @Den: nou precies, btje onnozel dit bovendien gaan er Bellen lichten en meestal ook bomen en je ziet een spoor ook wel, wordt ook nog s aangegeven met verkeersbord andreaskruis ed Apple mag het best doen, misschien moet Apple ons dan ook op sloten attenderen dat we daar niet zo inlopen.😜

    Ja en ik zou graag de vulkanen erop willen hebben. Ik val er telkens bijna in😂.

  22. Wat voor mij een enorm gemis is dat je niet kan zien waar een spoor is met de trein. Als in, je moet nu naar spoor 12… ja….. en waar vind ik die…?

    @Den: Eens!

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.