Reacties voor: Apple ontmoedigt gebruik van onofficiële iPhone-accu’s met nieuwe melding

Apple gaat in iOS een nieuwe melding tonen, die je aanmoedigt om gebruik te maken van een officiële batterij. Je kunt daardoor niet meer de Batterijconditie kunt opvragen. Het geldt voor de iPhone XR en XS-familie.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

Reacties: 27 reacties

  1. Wat een ontzettend slechte zet van Apple!!! Laat ze eerst maar eens originele accu’s leveren in de markt voor reparatiewinkels. De kwaliteit wisselt misschien maar er is ongelofelijk veel vraag naar (kijk maar hoeveel smartphone reparatiewinkeltjes overal zijn).

    In plaats daarvan sturen ze wel originele onderdelen naar criminele organisaties zoals Dynafix en premium oplichters zoals aMac.

  2. Apple verdiend bakken met geld met die reparaties. Dat willen ze graag zo houden.

  3. “Apple ontmoedigt gebruik van onofficiële iPhone-accu’s met nieuwe melding”

    Zoals in het artikel al omschreven wordt: Apple ontmoedigt niet onofficiële accu’s, maar ontmoedigt reparaties buiten Apple om, want zelfs met officiële accu’s uit een ander apparaat krijg je deze melding.

    Dat ze een probleem hebben gecreëerd met de T2-chip in Macbooks kan ik nog inkomen. Ik begrijp dat Apple de data veilig wil houden, zelfs na het vervangen van het moederbord, etc.

    maar wat is nou het nut van deze artificial software lock op batterijen!? Ontmoedigen dat mensen buiten Apple om gaan repareren? Dus eerst was men al niet te spreken van het feit dat batterijen ingebouwd werden, toen werd ontmoedigd het apparaat al open te maken, en nu wordt het letterlijk ontmoedigd om iets zelf te vervangen. En als de reparatiekosten en -tijd nu concurrerend was met ‘turk om de hoek’, had je een punt. Dat de kwaliteit van reparatie bij Apple hoger ligt durf ik wel te accepteren, maar is de kans dat er hardware problemen ontstaan een acceptabele reden om de reparatie door derden aan banden te leggen?

    Apple gaat steeds verder. Elke keer met een klein stapje, tot je dadelijk softwarelocks op lightning kabels (De hardware-lock is er al in de vorm van patenten en gebruiksrechten) of zelfs USB-C-kabels gaat krijgen, en je alleen nog maar officiële kabels en opladers kunt gebruiken. En de Qi-standaard voor draadloze opladen is toch zo fijn dat die door Apple werd omarmt? Nou, geniet er maar van, want een blokkade op niet-Apple Qi-laders ligt in lijn met deze keuzes. Wat is de volgende stap? Verbieden van niet-Apple hoesjes omdat telefoons daarin sneller overhitten? Niet-Apple powerbanks? Niet-Apple screen protectors?

  4. Prima actie, nu ook nog de melding “Uw iDevice is gerepareerd met een onderdeel dat is geregistreerd op een ander AppleID”, als er een gestolen onderdeel is gebruikt en het stelen van iDevices wordt weer een stuk minder interessant.
    Bij de huidige melding blijft het device werken, maar geen accu info meer, ook dat is prima. De software is geschreven voor een bepaalde techniek, weet je niet wat er in zit, dan werkt het niet.

  5. Net als het scherm laten vervangen. Dan is de knop true tone in eens verdwenen 😡

  6. Pruts, maar indien je een oud toestel door wilt gebruiken is het dus toch een optie je kunt wel zonder die info.

    Soms is er ook een lightning snoer welk niet werkt schijnt ook iets met chipte te zijn maar bij mij werken ze in 95% vd gevallen.

    Qi heeft Apple zelf nog niet, ze verkopen wel van derden in hun store, mijn goedkope van onder de 5€ van AliExpress werkt prima.
    Voor de aanbieders van refurbished lijkt mij dit wel lastig, je kunt met goed fatsoen een toestel niet aanbieden met een op deze wijze vervangen accu….

  7. @DennisU: niet technische onderdelen verbieden is onmogelijk je bent er niet bij als bedrijf en iets om het toestel doen of er op plakken wordt wel erg moeilijk dat de consument onmogelijk te maken.

  8. En het maar gek vinden dat de verkopen van de telefoons tegenvallen. Steeds meer beperkingen opleggen prijs hoger maken en innovatie in zulke zaken stoppen.
    Lekker je klanten ontmoedigen.

  9. Vindt het een vreemde verandering

  10. @Rik: Dat is niet waar, dan heb je gewoon een slechte reparateur gehad, true tone is heel makkelijk over te zetten tijdens vervangen van de display, je hebt er echter een extra stukje hardware voor nodig van een paar tientjes waar veel reparatie cowboys niet in willen investeren.

    En dit hele batterij verhaal is ook gewoon weer een kat en muis spelletje. er komt hier vanzelf weer een fatsoenlijke oplossing voor…

  11. Dan moeten ze misschien hun reparatie service beter maken. Ik was net drie dagen over mijn 1 jaar garantie heen en mijn batterij zit al op 86% maximum capaciteit. Maar ze wilde niks doen eraan ja ik mocht betalen voor een nieuwe batterij.

  12. @Stefan: dat kan wel zijn maar dan slaat het nog nergens op, eerst weer een flater slaan en dan de schade opruimen is dat.
    Je moet als bedrijf dit soort dingen niet doen daar wordt je populariteit niet groter van.

  13. @Joeri: jij hebt twee jaar garantie, maar of de accu er ook onder valt weet ik niet

  14. Tja, hoe maak ik van 1 miljard nu eens 2 miljard? Zullen de refub bedrijven ook erg blij mee zijn, deze leveren bij mijn weten geen originelen omdat die alleen via Apple te verkrijgen zijn en Apple geen parts original levert.

    Zou fijn zijn als dat monopoly dat Apple denkt te hebben een opengebroken wordt met een 10% boete over de jaaromzet door de EU, leveren ze het wel af.

  15. Origineel geplaatst door DennisU
    “Apple ontmoedigt gebruik van onofficiële iPhone-accu’s met nieuwe melding”

    En de Qi-standaard voor draadloze opladen is toch zo fijn dat die door Apple werd omarmt? Nou, geniet er maar van, want een blokkade op niet-Apple Qi-laders ligt in lijn met deze keuzes.

    Die is er al; ik kan mijn Watch alleen met een mfi-lader opladen, terwijl er “gewoon” Qi gebruikt wordt, maar dat NET anders…

  16. Het is jammer dat Apple dit soort beperkingen activeert zonder dit duidelijk en met reden omkleed te communiceren. Ik heb de laatste jaren enkele goede ervaringen met door Apple uitverkoren service-leveranciers die voor hele redelijke tarieven uitstekende reparaties hebben uitgevoerd. Voor mij dus geen avonturen met goedkope reparatiecowboys, waar het resultaat onzeker (en mogelijk op termijn kostbaarder) is.

    Het blijft echter vervelend dat dit soort trucjes heimelijk worden geïmplementeerd door Apple, dat brengt je steeds opnieuw aan het twijfelen over de integriteit van deze organisatie. Wat winnen ze ermee zo te werken?

  17. Onlangs batterij laten vervangen bij een ‘Apple Authorized Service Provider’. Daarbij werd de iPhone (plm. 1 1/2 jaar oud) dusdanig beschadigd dat deze vervangen moest worden voor een nieuwe. Op zich geen probleem, maar de batterij-conditie bleek gelijk of minder dan het ‘oude’ exemplaar.
    Dit geval zal wrsch exemplarisch zijn, maar nodigt niet echt uit om de batterij door een AASP te laten vervangen.

  18. Op zich niet echt raar, maar waar kun je je batterij bij een Apple Authorized Service Provider binnen 30 minuten laten vervangen, en niet dagen kwijt te zijn omdat je deze moet opsturen met alle consequenties en gevolgen die dat met zich meebrengt ?

  19. @puccini: Juist om m niet op te hoeven sturen was ik naar een AASP gegaan waar op de rep gewacht kon worden. Slechts 3 uur moeten wachten. Zelf doe ik het sneller, maar had daar geen zin in en wilde het een keer ‘officieel’ houden.

  20. Origineel geplaatst door Leo
    @Joeri: jij hebt twee jaar garantie, maar of de accu er ook onder valt weet ik niet

    Niet waar, je hebt 1 jaar fabrieksgarantie en na het eerste jaar consumentenrecht bij de plek van aankoop. Is dat niet Apple geweest dan kan Apple alleen de batterij tegen betaling vervangen. Ook is 86% nog goed en hoeft ze batterij niet vervangen te worden mits erbij staat “reparatie”.

  21. @puccini: Microfix repareert op dezelfde dag. Apple Stores overigens ook! Maar als je net voor sluitingstijd binnenkomt is hij natuurlijk pas de volgende dag klaar.

  22. @Paul538: Apple repareert ook op dezelfde dag…

  23. @puccini: Bellen met Card Services (CS), ze hebben vestiging in Utrecht-West en in Zwolle. Service is dan klaar terwijl je wacht met goed kop koffie. Zeer goede ervaringen mee. Ze hebben ook een App die als je ‘m door hebt goed werkt.

  24. @Victor: je hebt ook nog s recht op normale gebruiksduur wat wel 5 jaar kan zijn.
    Apple doet weinig met Europese wetgeving .
    Je kunt wel het beste naar de eigen verkoper al stuurt die je in t 2e jaar ook wel s naar de fabrikant .

  25. Origineel geplaatst door Leo
    @Joeri: jij hebt twee jaar garantie, maar of de accu er ook onder valt weet ik niet

    Klopt ik zei dat ik mijn consumentenrechten wilde gebruiken maar de batterij viel er niet onder zei ze. Normaal zit ik pas na 2.5 jaar op 85% maximumcapaciteit niet na 1 jaar al maar helaas.

  26. Hmm… vraag me af of dit mag in de EU in verband met de vrije markt. De iPhone is immers van jou. En mag geen slotjes verwachten van de fabrikant wat je met je eigen iPhone doet…

  27. Los van alles: een locale reparateur vraagt € 59 voor een nieuwe batterij zetten in een iPhone 7. Ik dacht: toch eens kijken wat het bij Apple zelf kost. Zie ik daar………… € 49 staan… Vraag me af hoe de locale shop nog aan klanten komt want dan kies je toch altijd voor het origineel 🤔

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.