Reacties voor: Apple krijgt boete van 900.000 euro in Italië door onjuist garantiebeleid

Apple krijgt in Italië een boete van 900.000 euro wegens het onjuist voorspiegelen van de garantie. Apple verkocht AppleCare-pakketten, maar vertelde er niet bij dat volgens de Italiaanse wetgeving een garantie van 2 jaar geldt.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 33 reacties

  1. Kleingeld 😛

  2. Is dit in Nederland ook niet standaard 2 jaar?

  3. Terecht, ze maken het naar mijn idee zo vaag mogelijk! waardoor veel consumers denken, laten we het toch maar nemen. (applecare)

  4. Alleen al het geld dat ze met AppleCare hebben verdiend en de reparaties van mensen die denken maar één jaar te hebben is zeer waarschijnlijk vele malen hoger dan een schamele boete van 9 ton. Op deze manier verandert er niets. Apple schrikt pas bij boete bedragen van enkele honderden miljoenen.

  5. @Gert-Jan: Ja, sterker nog het is een Europese wet die die 2 jaar garantie oplegt.
    Overigens is het bedrag natuurlijk een lachertje voor Apple, kunnen ze beter meteen een fiks bedrag van maken, anders denk Apple nog dat de rechter het niet serieus neemt maar slechts de aanklager tevreden wil stellen…

  6. Heel goed! Nu hogere boetes opleggen en dat in alle 27 EU-lidstaten!

    Hopelijk pakken ze RIM e.d. ook gauw aan, anders is het maar selectief..

  7. Mijn anderhalf jaar oude iMac is stuk en is retour naar Dixons.
    Mag ik allemaal zelf betalen, raar toch.

  8. En naar wie gaat dit geld? Ergens heb ik het gevoel dat het niet naar de consumenten gaat..

  9. @Gert: Dom van je! Niet betalen, Dixons is verplicht om deze reparatie te betalen, behalve natuurlijk als hem bijvoorbeeld hebt laten vallen. Laat je niet oplichten!
    Wat een gezeur toch bij Apple. Laat ze gewoon standaard coulant zijn, kan er best af met zoveel miljarden winst…

  10. Belangrijke informatie over dit onderwerp.

    Een computer mag niet na anderhalf stuk gaan. Als dat toch gebeurt, mag de leverancier jou niet zomaar voor de kosten op laten draaien.

    Als je aan al dat juridische gezeikt begint ben je wel een hoop tijd kwijt en je kunt je afvragen of dat altijd tegen de kosten opweegt.

  11. Wie meer wil, kan voor enkele tientjes een AppleCare-pakket aanschaffen, waarmee je de garantie met één of twee extra jaren verlengt.

    Jongens… houd het een beetje neutraal alsjeblieft. Al is het maar een beetje. iPhoneclub.nl is voor een groot deel een nieuwssite, gedraag je daar dan ook een beetje naar.

    AppleCare voor een iPod Touch is 60 euro, iPad 80 euro en dat gaat door tot 350 euro voor een grote Macbook Pro. Dat zijn niet een paar tientjes.

    Overigens is Apple zeker niet de enige, maar ik vind het jammer dat een bedrijf dat haar consumentenservice zo goed geregeld zou hebben, op zo’n manier consumenten oplicht. Zonde dat Italië maar 9 ton oplegt, want dat schiet natuurlijk niet op.

  12. Elk consumentengoed in NL hoort wettelijk gezien 2 jaar garantie te krijgen. Dus terecht deze (peanuts)boete voor Apple.

  13. Origineel geplaatst door Gert
    Mijn anderhalf jaar oude iMac is stuk en is retour naar Dixons. Mag ik allemaal zelf betalen, raar toch.

    Had ik met een HP pc. Dixons vertelde mij doodleuk dat Nederland zich niet aan de Europese wetgeving van 2 jaar garantie hoeft te houden en dat Dixons zich wel houdt aan de Nederlandse wetgeving die voorschrijft dat een product een degelijke termijn mee moet kunnen. Ruim 1 jaar voor een pc vond men te weinig, conform de wetgeving, dus kon ik de pc naar Dixons brengen en zelf meebetalen aan de reparatie die enkele weken zou duren.
    Ofwel: Dixons lapt alle wetten aan haar laars.

    Voor de duidelijkheid: binnen Europa geldt een garantie van 2 jaar op elektrische apparaten. Binnen Nederland is de wet wat vager en geldt dat het product een degelijke tijd mee moet kunnen gaan. Voor een pc is dat ongeveer 4 jaar.

    Het is wel zo dat fabrieksgarantie (meestal 1 jaar) een extraatje is. Nadat de fabrieksgarantie is verlopen en je volgens de wet nog recht hebt op garantie moet je je wenden tot de verkoper, want met hem/haar heb je een verkoopovereenkomst (kassabon). Helaas zijn een aantal verkopers, zoals Dixons, zo corrupt als de pest en lappen de regels gewoon aan hun laars. Wat is 1 klant nou eenmaal voor zo’n grote keten?

  14. Tis heel simpel.
    Hey bedrijf wat je de apparatuur verkoopt moet 2 jaar garantie geven. Hoe zij dat met de fabrikant afhandelen is niet jouw zorg.

  15. Als je in Nederland Apple producten koopt heb je 1 jaar garantie, dit gaat meestal niet via de winkel zelf, maar meestal krijg je een telefoonnummer van Apple zelf waar je naar toe moet bellen.

  16. @dirkjan82: Even doorzeuren en Dixons geeft alsnog toe.
    Ik moet er wel eerlijk bijzeggen dat ik mij altijd heb afgevraagd welke mensen in hemelsnaam een pc bij de Dixons kopen, te duur, te weinig kennis en teveel gesjouw van winkel naar auto,:)

  17. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen geloof ik. Apple heeft zich in Nederland te houden aan de Nederlandse regelgeving. Niet aan de Europese regelgeving. Kenmerk van Europese regelgeving is dat Nederland mag bepalen of ze deze wel of niet zullen volgen. Nederland heeft bepaald de Europese regelgeving omtrent garantie van 2 jaar niet na te volgen, en haar eigen bepaling daaruit op te halen. Het enige waar Apple wettelijk toe verplicht is 1 jaar garantie. Het is stiekem zelfs zo dat na een half jaar, de bewijslast al bij de consument ligt, maar Apple heeft besloten dat niet te doen en dus gewoon een jaar te geven en daarna de mogelijkheid om het uit te breiden. Let ook op het feit dat bij aanschaf bij winkels als APR’s, Mediamarkt of Dixons etc, de garantieplicht niet bij Apple ligt, maar bij de desbetreffende winkel. Je hebt dus niets met Apple te maken, tenzij je bij Apple.nl koopt, en daar krijg je net zoals wettelijk in Nederland bepaald: 1 jaar garantie.

  18. Haha er staat een hoop onzin in de reacties hierboven. De richtlijn (geen wet) schrijft voor dat een Product in Europa 2 jaar garantie heeft.
    Deze richtlijn is in Nederland alleen niet overgenomen en omgezet naar een wet, in de Nederlandse wet staat dat je een degelijk product mag verwachten, oftewel na 1,5jaar mag je iMac NIET onrepereerbaar defect gaan.
    Wat een bedrijf wel mag is bv een gedeelte van de reparatie kosten doorberekenen. Dat zit heel simpel verteld zo: een iMac is bv voor de wet na 5 jaar afgeschreven.

    Als er dan na 2,5jaar iets groot aan defect gaat buiten de schuld van de klant om mag de fabrikant 50% van deze kosten aan de eind gebruiker door belasten. Ja 4 jaar mogen ze dus 80% in rekening brengen.
    Automatisch 2 jaar garantie in Nederland is daarom NIET waar. Iedereen die dat hier beweerd zou zijn feiten beter moeten checken.

  19. @Gert: Op de website van Dixons staat gewoon 2 jaar garantie, 3e jaar korting op reparatie.

    @Donstil: Feit is ook dat na 6 maanden de consument moet bewijzen dat het een fabrieksfout is.

  20. @Donstil: Hmm, dat is interessant!
    Heb je ook een link naar waar dit is beschreven? Ik zou dat graag even verifiëren 🙂 (Ik check graag mijn feiten hihi)

  21. weer zo’n mooi voorbeeld dat ‘europa’ niet werkt. in duitsland of heleboel andere landen krijg je gewoon 2 jaar garantie zonder moeilijk te doen. als je hier apple vraagt zeggen ze dood leuk dat je maar 1 jaar garantie hebt en ze niet meer geven. dat is toch ZOT! dus apple. gewoon 2 jaar garantie geven en niet moeilijk doen, het is gewoon een wet en ook ‘apple’ moet zich daaraan houden.

  22. Jullie weten allemaal toch dat Europese wetgeving boven de Nederlandse wetgeving gaat?? Dat nl zich daar niet aan houdt betekend niet dat het ook juist is.

  23. @Donstil: De richtlijn is verplicht in alle Europese lidstaten. Wel is het zo dat de richtlijn geen directe wet hoeft te zijn en dat elk land zijn eigen wetgeving mag maken gebaseerd op de richtlijn. De wetgeving die een land bedenkt moet op zijn minst gelijkwaardig zijn aan de richtlijn van Europa.

    Als Europa dus zegt dat minimaal 2 jaar garantie voor de consument is, dan mag de wetgeving daar niet van afwijken. Nederland doet dat ook niet, want die zegt (in tegenstelling van andere landen) dat de garantie minimaal 2 jaar moet zijn en maximaal zolang je mag verwachten van een degelijk product. (bij andere landen is dit dus minimaal en maximaal 2 jaar.)

  24. De reden dat de tumult in Nederland niet tot acties heeft geleid is omdat je in Nederland niks hebt aan die twee jaar Europees recht.
    Nederland heeft deze richtlijn niet overgenomen omdat je volgens de Nederlandse wetgeving veel langer dan twee jaar aanspraak kan maken op vervanging of reparatie als er sprake is van non-conformitieit.

    Alle Europeese lidstaten zijn verplicht die twee jaar in te voeren en aan te passen mits dit in het voordeel is van de consument. En dat is het hier niet.

    Edit: Oh, Remco zei het al voor mij in wat duidelijkere taal 🙂

  25. GARANTIE?

    De consumenten-wetgeving schrijft alleen een minimumperiode voor waarin iemand een claim kan indienen over een product dat ten tijde van de aanschaf defect was.

    Op grond van deze wetgeving kunt u binnen twee jaar een claim indienen, maar dat is niet hetzelfde als een garantie.

    Vanuit verkopende partij geldt 2 jaar ‘garantie’. Ondanks dit alles biedt een -bijvoorbeeld- Saturn en MediaMarkt toch ook een 3 jaar zekerheid bij? Uiteindelijk sta je altijd zelf voor de keus wel of niets te doen.

    Het blijft een lastig verhaal, garantie …

  26. Kijk gewoon op Consuwijzer.nl Praktisch advies van de Rijksoverheid.

    Hier staat duidelijk beschreven welke soorten garantie er zijn en wat deze voor de consument inhouden.

    Vertrouw dus niet je ‘buurman’ op wat hij hier en daar heeft opgevangen:-)!

  27. Jullie schrijven dat hetzelfde in Nederland aan de orde is. Onjuist, deze Europese richtlijn is niet door de Nederlandse overheid getekend.

  28. Consuwijzer.nl
    Veel consumenten denken dat zij standaard recht hebben op twee jaar ‘garantie’. In de Europese Richtlijn Koop en Garantie is inderdaad een wettelijke termijn van twee jaar opgenomen. Dit is een garantietermijn die als minimum is voorgeschreven aan de lidstaten van de EU. Elke lidstaat mag daar andere regels voor maken. Zolang deze regels maar voordeliger zijn voor de consument.

    Bij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen. In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt ‘deugdelijk’ moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. In veel gevallen kunt u de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet.

    U moet het product een bepaalde tijd zonder problemen kunnen gebruiken. Voldoet het product niet aan de verwachtingen die u ervan had mogen hebben? En hebt u het product normaal gebruikt? Dan kan er sprake zijn van een ondeugdelijk product.

  29. Bij de A-mac heb ik gevraagd over garantie. Minimaal 2 jaar zeiden ze. Echter het 1e jaar is bij Apple, het 2e jaar alleen bij het verkooppunt (A-mac).
    Blijkbaar begrijpen sommige winkels het wel!

  30. Enkele tientjes?????????????????
    applecare macbook pro 13 inch €246
    applecare macbook pro 15 inch €349
    applecare imac €179
    applecare macpro €249

  31. Voor de Belgen: in België geldt dus wel een wettelijke garantie van 2 jaar. Als een produkt stuk gaat in de eerste 6 maanden moet het zelfs vervangen worden door een ander mits je zelf natuurlijk de schade niet veroorzaakte.
    En ja, Apple vermeldt steeds slechts 1 jaar garantie op hun
    produkten. Gelukkig kan je dan op die wet terugvallen. Details vind je op de website van de overheid…

  32. @Kees: Bedankt, je bewijst je eigen ongelijk!

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.