Reacties voor: Apple kan iPhone-verkoop verdubbelen door te stoppen met exclusieve deals

Apple zou het marktaandeel en de verkoopcijfers van de iPhone kunnen verdubbelen door af te stappen van exclusieve deals. Dat zeggen twee analisten, die zich baseren op ervaringen in Frankrijk en aantallen klanten van concurrent Verizon.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:
52 reacties
  1. Eindelijk iemand die het snapt.
    Kijk naar het bedrijfsleven in NL, die niet bij T-Mobile zitten.
    Sterker nog, ik denk dat de afzet x3 zal zijn !

  2. Nog meer kunnen ze verkopen als ze de Iphone gewoon simlock vrij zouden verkopen.

    Dan koop je gewoon een Ipod waarmee je ook kan bellen wedden dat het storm loopt.

    Maar ze zullen nu wel meer verdienen

  3. Ik denk dat als ze de iPhone gewoon voor 350 euro of iets in die trant gaan verkopen het pas echt een succes wordt 🙂

  4. wat ik mij afvraag:
    als je de verkoop verdubbelt, dan ga je van een marktaandeel van 4% toch naar 8%
    dus verdrievoudig je toch de verkoop?

    Ik kan mis zijn want ben niet zo’n rekenkundig wonder als het op procenten enzo aankomt 🙂

  5. Dat denk ik nou ook, precies hetzelfde hier in Nederland!
    Als T-Mobile niet eens dekking heeft in mijn eigen tuin, waarom zou ik dan een iPhone (legaal hier in Nederland) kopen?

    @kal_el: apple krijgt toch ook geld om bij een operator exclusive te gaan?

  6. Zeker weten dat ze meer iPhones zouden verkopen, de vraag is natuurlijk of ze dan ook meer zouden verdienen?
    Als het contract met de exclusieve leverancier lucratief genoeg is, is er financieel geen enkele reden om dat te veranderen.

  7. Apple zou de verkoop van de iPhone in de VS riant kunnen verdubbelen als ze afstappen van de exclusieve contracten met operators

    Ze hebben maar 1 exclusieve deal in de US, en da’s die met ATT. Het afstappen van de exclusieve contracten in Europa of elders zal niet van invloed zijn in de VS denk ik.

  8. Lijkt me een vrij simpel issue.. Apple wil in het begin gewoon meer controle hebben op het zaakie. Operators willen geen contract voor 1 jaar, maar voor een aantal jaar. Vandaar dat het gewoon zo lang duurt voordat ze door elke operator verkocht kunnen worden. Het 2e kan zijn dat Apple niet wil dat er met de prijzen van de iPhones ‘gestunt’ wordt. Apple zoekt altijd al de exclusievere markt voor hun producten en zou dus ook niet willen hebben dat elke shappo met een iPhone rond loopt.

    Maar zo zijn er nog genoeg opties te bedenken waarom Apple het op exclusieve operators hield. Zo’n contract duurt gewoon een bepaalde tijd, en die tijd zullen de mensen die niet naar een andere operator willen stappen door moeten komen met hun huidige toestel of iets anders.

  9. Daar hoef je toch geen dure studie voor gevolgd te hebben om tot deze conclusie te komen? Snap wel dat de verkoop van het toestel omhoog zou gaan maar om nou direct te gaan roepen dat de verkoop verdubbeld.

  10. 1 woord DUHHH!!

    daar hoef je geen geleerde voor te zijn

  11. Apple krijgt dan wel meer geld binnen, maar de providers die de exclusieve rechten verliezen krijgen dan weer minder. :p

    Denk echt wel dat Apple hier van te voren over nagedacht heeft, hoor..

  12. Nee, ik wil niet allemaal 12-jarigen zien met dezelfde telefoon als mij zien. Hou de iphone maar lekker exclusief en te duur voor kinderen, die kunnen een ipod touch kopen!

  13. Stel dat het marktaandeel in Nederland verdubbeld. Denk je echt dat Apple daar wakker van ligt? Die paar telefoontjes in dit kokkerlandje?

  14. – gewoon simlock vrij maken voor alle landen
    – de verkoopprijs mag best wel hoog zijn/blijven
    – maar dan zijn de meeste problemen opgelost !

  15. Leuk hoor de verkoop verdubbelen maar het gaat uiteindelijk niet om omzet maar om winstgevendheid. Netto rendement dus.

    En dus zal Apple haar businessmodel, waarin providers niet alleen winst opleveren door verkoop van het toestel zelf maar ook voor belminuten/ bundels flink afdragen, ook aan andere providers moeten slijten.

    Ik vraag me af of andere providers hier wel op zitten te wachten.

    Weet iemand hoe het zit in Belgie en Frankrijk? Moeten providers die de Iphone officieel verkopen ook belminuten afstaan?

    Zo nee, dan kost dit Apple op wereldschaal miljarden aan inkomsten. En is de vraag of Apple behoefte heeft aan afschaffen van exclusieve deales niet echt boeiend meer.

  16. De filosofie van Apple is dat producten moeten werken.
    Wie kent de situatie nog voor de iPhone? Een marginale markt.

    De combinatie van smartphone en een GSM netwerk dat het ook doet komt voor het gebruik van de phone alleen maar ten goede. Vandaar de koppelverkoop. Nu kunnen bijna alle providers internet via een GSM aanbieden waardoor de koppelverkoop niet meer hoeft.

    Mijn gok, in de toekomst evolueren we naar simlock vrije iPhones.

  17. >@avdvee:

    ik betwijfel het, hier verkoopt mobistar als enige de iPhone (na een maand of 6 komen daar dan andere aanbieders bij)
    maar ze verkopen geen abonnement, en de speciale iPhone abonnementen kan je ook nemen met een HTC als je wil.

  18. Het businessmodel van smartphones van > een paar honderd euro is gebaseerd op voorfinanciering door de operators. Die investeren alleen als ze een positie kunnen opbouwen en daarIn is exclusiviteit essentieel.
    Naarmate er meer volume is dalen de exclusiviteit en de prijzen en komt er meer concurrentie en parallelle verkoop.
    Maar de belabberde service van ATT maakt de urgentie groter.
    Maar met dalende prijzen zijn dubbele verkoopcijfers geen dubbele inkomsten meer.

  19. En hier in Nederland af van T-Mobile!!! Van alle dingen die Apple doet is het uitkiezen van de providers wel zo’n beetje het stomste wat ze doen!!!!

  20. Ik zeg meteen mijn TM i150 abo op (en stuur mijn iPhone terug) als ik naar een andere telecomaanbieder kan die ook iPhone in het pakket heeft !

  21. Ik ben helemaal klaar met de iPhone die nu al 1,5 week steeds in coma valt. Het forum van Apple telt al 125 paginaas over deze klacht die nu al 3 weken bekend is.

    Ben nu voor de 2e keer aan het restoren en zelfs dat geeft nu ook problemen want allerlei bestanden worden niet gevonden. Ik heb er schoon genoeg van om tottaal in het ongewisse gelaten te worden. Dit kan echt niet!

    Apple komt niet met een reactie, laat staan een update om het probleem te verhelpen. Mijn telefoon is net als vele anderen onbruikbaar. Mensen zijn door het dolle heen van kwaadheid. Ik ook.

    Wat Apple aan de ene kant aan extra klanten bij kan krijgen raken ze aan de andere kant weer kwijt; ik ga overstappen op een ander merk zodra mijn contract afloopt.

    Apple; jullie service is zo waardeloos en getuigd van zo verschrikkelijke minachting; dit pik ik niet. Oprotten ermee.

  22. Origineel geplaatst door Rien Van Husen
    Nog meer kunnen ze verkopen als ze de Iphone gewoon simlock vrij zouden verkopen.Dan koop je gewoon een Ipod waarmee je ook kan bellen wedden dat het storm loopt.Maar ze zullen nu wel meer verdienen

    Nee sorry. Weet je hoeveel ze dan gaan kosten? Heel weinig mensen hebben graag een simlock voor 200€ extra.

    Voor de rest: Ik zeg.. doen!:p Zit zelf wel vast aan T-Mobile, maar heb liever Vodafone. Vind T-Mobile niet zo vreselijk als mensen doen lijken, ja ik heb geen goede connectie maar ik ga er niet dood aan.. Doet me een beetje denken aan Vodafone jaren geleden:p Apple wel wat minder moeilijk gaan doen met die instellingen van tetheren enzo als ze dit willen.

  23. En vergeten wordt dat:
    – Apple momenteel tot 30% van de winst op de abonnementen verdient.
    – Apple een hoge marge op de iPhone heeft naar de provider aangezien er geen groothandel tussen zit.
    – operators moeten een hoop aanpassen aan hun netwerk willen ze de iPhone kunnen verkopen.
    – operators krijgen veel internetdata te verduren.
    – er zijn lopende contracten van meerdere jaren waardoor nieuwe providers geen optie zijn, zoals bv in Nederland het geval met de Deutsche Telekom.

  24. wat lul je nou? Tmobile regelt je service en garantie. Apple niet. Je telefoon moet omgeruild worden voor een nieuwe. Bij apple was dit al gebeurd. Tmobile kennende niet, tmobile is qua service ***. Apple lost het coma probleem vast op via een update.
    Al geprobeerd te herstellen zonder gebruik van een reservekopie?

    Origineel geplaatst door Wessel Meijer
    Ik ben helemaal klaar met de iPhone die nu al 1,5 week steeds in coma valt. Het forum van Apple telt al 125 paginaas over deze klacht die nu al 3 weken bekend is.Ben nu voor de 2e keer aan het restoren en zelfs dat geeft nu ook problemen want allerlei bestanden worden niet gevonden. Ik heb er schoon genoeg van om tottaal in het ongewisse gelaten te worden. Dit kan echt niet!Apple komt niet met een reactie, laat staan een update om het probleem te verhelpen. Mijn telefoon is net als vele anderen onbruikbaar. Mensen zijn door het dolle heen van kwaadheid. Ik ook. Wat Apple aan de ene kant aan extra klanten bij kan krijgen raken ze aan de andere kant weer kwijt; ik ga overstappen op een ander merk zodra mijn contract afloopt.Apple; jullie service is zo waardeloos en getuigd van zo verschrikkelijke minachting; dit pik ik niet. Oprotten ermee.

  25. Hou die iPhone maar lekker exclusief! Ik ben er een van. Een van de exclusieve mensen. Een die erg blij is. Een die om zijn iPhone geeft!! Keep it cool, keep it iPhone 🙂

  26. Je geeft om je iPhone :))) komaan man het is maar een stuk plastic met een scherm hoor!
    Een gebruiksvoorwerp daar kan je toch niet om geven! Ik in ieder geval niet,het is leuk met de iPhone bezig zijn maar er nou gevoelens voor hebbe gaat mij te ver.

  27. Ik moet eerlijk zeggen, dat als ik geen simlockvrije iphone in antwerpen had kunnen kopen en vodafone geen speciale iphone sim abo’s had gehad, ik ook geen iphone had genomen. TM netwerk in mijn omgeving is brak dus TM was geen optie geweest, dus ook geen iphone in dat geval. Nu zit ik met mijn belgische iphone op het voda netwerk en geloof me: vrijwel overal, zowel binnen als buiten 3G ontvangst. Dus als vodafone hier in nl ook de rechten zou krijgen denk ik dat veel meer mensen een iphone abo zouden nemen.

  28. @Gammel

    Is de service van TM ***? Zelf nooit wat van gemerkt anders zat ik al niet 9 jaar bij hun maar goed, TM bashen is hot tegenwoordig.
    Op lokaties waar ik met mijn HTC altijd vol bereik had is dat met mijn iPhone niet altijd het geval maar dat is een bekend gegeven. Ligt in ieder geval niet aan TM.
    Verder ben ik het wel met je eens waarom Apple niet zomaar van zijn exclusiviteitscontracten afstapt, dit levert veel meer op.
    Daarnaast zijn losse Androidtoestellen voordeliger en als Android zich doorontwikkelt zoals nu kan dat een grote concurrent worden van de iPhone, vooral voor de mensen die niet zonodig ook meteen een goede mp3 speler hoeven te hebben. En tel daar ook de mensen bij die de regelzucht van Apple niet wensen.

  29. Stel dat de verkoop zou verdubbelen, dan moet je bij de komst van de nieuwe iphone zeker 16 weken wachten voordat ie op voorraad is door apple.

    Door hem exclusief te houden duurt het veel langer totdat de markt verzadigd is. Stel ze zouden de exclusieve deals stoppen dan zijn ze dus ook genoodzaakt meer kosten te maken en nieuwe fabrieken te bouwen om aan de vraag te voldoen. En doordat er zoveel mensen zijn die hem dan al hebben moeten ze de prijs omlaag gooien.

    Kortom, meer iphone´s verkopen zou ze in verhouding veel minder netto omzet opleveren.

    is maar wat ik denk hoor 🙂

  30. Lol waarom vinden sommigen het zo belangrijk dat de iPhone exclusief is. Een beetje sneu, eigenlijk. Naar mijn mening is de iPhone sowieso niet echt l exclusief meer ofzo, dat was hij nog wel toen hij alleen in de US verkrijgbaar was.

  31. Hoe meer iPhone’s er verkocht worden, wellicht voor een wat lagere prijs waar Apple wellicht wat minder aan zal verdienen, hoe meer andere Apple producten er verkocht gaan worden. Ik ken verschillende Windows gebruikers die een iPhone hebben en nu sterk overwegen een Apple computer te kopen. Het mes snijdt dus aan twee kanten denk ik.

  32. Origineel geplaatst door Henkie
    @GammelIs de service van TM ***? Zelf nooit wat van gemerkt anders zat ik al niet 9 jaar bij hun maar goed, TM bashen is hot tegenwoordig.
    .

    jah het is ***. Ik kan je zo 10 plaatsen aanwijzen waar 10 TM met geen enkele telefoon bereik heeft. Ik kan je nog _veeeel meer_ plaatsen aanwijzen waar geen 3G netwerk is. M’n nummerbehoud is na 13 maanden nog niet geregeld, ookal heb ik zeker 10 keer gebeld en kreeg ik iedere keer een belofte dat het zeker goed komt.

    Wat een bedrijf zeg :’)

  33. Origineel geplaatst door Rien Van Husen
    Nog meer kunnen ze verkopen als ze de Iphone gewoon simlock vrij zouden verkopen.Dan koop je gewoon een Ipod waarmee je ook kan bellen wedden dat het storm loopt.Maar ze zullen nu wel meer verdienen

    Kijk hier eens: http://www.redcoon.nl/index.php/cmd/shop/a/ProductDetail/pid/B189557/cid/34016/Apple_iPhone_3GS_32GB/

    Wel een beetje prijzig 😛

  34. Eindelijk, kunnen we HIEP HIEP HOERA af van het slechtste mobile netwerk van Nederland. “Wij garanderen alleen dekking op uw huisadres T-mobile“.
    Misschien wordt het voor de Nederlands zakenwereld ook interessant om over te stappen naar een I-phone. Het is dan niet meer nodig om als een verslaafde roker buiten je telefoontjes of je E-mail te beantwoorden.

    T-mobile graaf rustig door aan jullie eigen graf!

  35. Origineel geplaatst door Gammel
    wat lul je nou? Tmobile regelt je service en garantie. Apple niet. Je telefoon moet omgeruild worden voor een nieuwe. Bij apple was dit al gebeurd. Tmobile kennende niet, tmobile is qua service ***. Apple lost het coma probleem

    Sorry maar zelfs als de service van TM braggel kunnen zij aan het coma probleem weinig doen zolang er geen patch is (ja, een nieuwe iPhone uitpakken met oude firmware, die bij updaten dan weer 15% kans op coma heeft)
    Het is dus Apple en wel in het bijzonder haar ongelooflijk trage, vadsige product support die het hier laat afweten.

    DUIZENDEN GEDUPEERDE GEBRUIKERS LIEGEN NIET

  36. Origineel geplaatst door Paul
    Nee, ik wil niet allemaal 12-jarigen zien met dezelfde telefoon als mij zien. Hou de iphone maar lekker exclusief en te duur voor kinderen, die kunnen een ipod touch kopen!

    grappig dat je het zo zegt. Jij hebt er vrede mee om een belachelijk bedrag neer te leggen, alleen zodat JIJ aan je vriendjes kan laten zien hoe stoer je wel niet bent met je telefoon.
    En dat bedrag voor een iPhone is belachelijk hoog omdat Apple een hoge marge er op verrekend.
    Kortom die hele exclusiviteit is een lachertje en alleen gebaseert op de domme consument die niet verder kijken dan hun neus lang is.

  37. @omg ja inderdaad als je zo over een iphone denkt moet je niet meer naar deze site gaan!

  38. Lijkt mij niet meer dan logisch eigenlijk.

  39. t-mobile is a crap company that is not customer friendly , by all the other networks in holland if your payment does not clear you get a letter in the post to tell you , by t-mobile its a sms ( if you have signal to recieve it ) and you are directly blocked from making a call ( even to the customer services ) and get a bkr as well , in a survey it shows t-mobile are the worst in customer service and it makes me wonder why apple choose a bad network , i thought apple ment quality , that is not the case in the network they choose here , the sooner they drop t-mobile the better , i want an iphone on a good network where it works , its a joke showing you friends this phone when you have no signal , t-mobile also said they would join both the orange network and thiers into one , something they have not done , they are a company that has only one interest your money and nothing else, hope apple nl read this site and do something about it as its gotta change holland has the highest jailbreaked iphones in europe that should tell apple something or are they blind .

  40. Ik kan de deals wel begrijpen. Apple wil de iPhone zo verkopen dat als je hem uit het doosje haalt, je gelijk supersnel mobiel internet hebt, visual voicemail ook gewoon werkt en je niets in hoeft te stellen.

    Als de iPhone simlockvrij verkocht gaat worden kunnen ze dat niet garanderen. En dan krijg je volop mensen met problemen.

  41. @Gammel:

    Je spreekt jezelf tegen: enerzijds zeg je dat ik naar T-Mobile moet om mijn toestel te ruilen, anderzijds zeg je dat Apple het coma probleem met een software update gaat repareren.

    De bal ligt duidelijk bij Apple want het coma probleem is bij heel veel gebruikers opgedoken NA updaten naar 3.1. Bovendien lees ik ook op het Apple forum dat een nieuwe iPhone ook in coma gaat zodra je 3.1 er op zet.

    Het coma probleem speeld al 3 weken zonder enige reactie laat staan update. Dat is schandalig. Ik ben klaar met alle zogenaamde oplossingen van gebruikers. Niets helpt, het is een drama. Alleen als hij aan de lader hangt is alles normaal; ook dit hoor ik van veel gebruikers.

    Apple service is volkomen ***. Zeer onprofessioneel om gewoon niets te laten horen, niet eens een geplande datum voor een update!

    Wat een blijk van disrespect. Wat een eikels!

  42. Origineel geplaatst door Paul
    Nee, ik wil niet allemaal 12-jarigen zien met dezelfde telefoon als mij zien. Hou de iphone maar lekker exclusief en te duur voor kinderen, die kunnen een ipod touch kopen!

    Euh, waar slaat dat nou op? Wat een onnozele opmerking… Hmpf…

  43. Ik heb nooit problemen met bereik maar ik zit bijna altijd in de randstad.. klinkt alsof het een hel daarbuiten is… 😛

  44. Origineel geplaatst door Rschilders
    Ik moet eerlijk zeggen, dat als ik geen simlockvrije iphone in antwerpen had kunnen kopen en vodafone geen speciale iphone sim abo’s had gehad, ik ook geen iphone had genomen. TM netwerk in mijn omgeving is brak dus TM was geen optie geweest, dus ook geen iphone in dat geval. Nu zit ik met mijn belgische iphone op het voda netwerk en geloof me: vrijwel overal, zowel binnen als buiten 3G ontvangst. Dus als vodafone hier in nl ook de rechten zou krijgen denk ik dat veel meer mensen een iphone abo zouden nemen.

    En dit is dus wat ik ga doen als mijn abonnement af loopt: Een Vlaamse iPhone met vodafone, lekker onbeperkt smsen!

  45. tja net alsof je in NL vast zit aan T-Mobile als je een iphone wilt. Er zijn genoeg webshops die bijvoorbeeld een Italiaanse iphone verkopen waardoor je dus je eigen simkaart en dus je eigen vertrouwde provider kunt blijven gebruiken. Je kiets er dus zelf voor als je bij TM een abo afsluit terwijl je eigenlijk al weet (door alle verhalen) dat het bereik niet overal even goed is.
    Ook bij een webshop heb je garantie dus als er wat mis is met je iphone kun je m naar hun opsturen, net als dat je bij TM binnen loopt als je iphone stuk is of problemen geeft.

  46. Wat een BS onderzoek.
    De iPhone is 3G, er is in de USA maar 1 grote provider die 3G levert (AT&T) en er is 1 kleine (T-Mobile), die op een andere frequentie zit.
    Zelfs al zou de iPhone niet meer exclusief AT&T zijn, het aantal mensen dat nodig is om het marktaandeel van de iPhone te verdubbelen, zal waarschijnlijk meer zijn dan het aantal mensen wat bij T-Mobile zit (of wil zitten).
    Apple gaat zeker geen CDMA variant meer maken die alleen nog maar voor de USA zou zijn en dat voor nog maar een jaar of 2 of zo, daarna komt lte.

  47. Origineel geplaatst door Wessel Meijer
    Ik ben helemaal klaar met de iPhone die nu al 1,5 week steeds in coma valt. Het forum van Apple telt al 125 paginaas over deze klacht die nu al 3 weken bekend is.Ben nu voor de 2e keer aan het restoren en zelfs dat geeft nu ook problemen want allerlei bestanden worden niet gevonden. Ik heb er schoon genoeg van om tottaal in het ongewisse gelaten te worden. Dit kan echt niet!Apple komt niet met een reactie, laat staan een update om het probleem te verhelpen. Mijn telefoon is net als vele anderen onbruikbaar. Mensen zijn door het dolle heen van kwaadheid. Ik ook. Wat Apple aan de ene kant aan extra klanten bij kan krijgen raken ze aan de andere kant weer kwijt; ik ga overstappen op een ander merk zodra mijn contract afloopt.Apple; jullie service is zo waardeloos en getuigd van zo verschrikkelijke minachting; dit pik ik niet. Oprotten ermee.

    kwam dit tegen. http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=10292838#10292838
    Misschien heb je er wat aan. Zelf ken ik het probleem niet.
    Dus weet ook niet of het werkt, maar nooit geschoten is altijd mis 😉

  48. Mocht de iPhone zoals elke andere smartphone “gewoon te koop zijn” dan zou deze nog meer succes kunnen hebben. Die mening heb ik al van in ’t begin toen de eerste generatie er was en heb ik nog steeds.

    Doe die contracten met operators weg, focus op de verkoop en service van het toestel en dan de App Store. Apple zal er nog genoeg aan verdienen, misschien zelfs meer.

  49. @Peter Louies
    Dat is het hem nu net. Op die manier zou Apple een toestel maken dat maar half gebruikt kan worden. Geen enkele GSM operator zou uit liefde voor Apple een deftig netwerk uitbouwen.

  50. Mensen toch, altijd gezeik over andere providers!
    Heb nooit last gehad met t-mobile…. Uitstekende service!!!

    iPhone voor gevorderden gebruikers zoals ik!

  51. Dat is toch logisch. Daar hoef je niet voor gestudeerd te hebben.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.