Reacties voor: Apple informeert gebruikers over afwikkeling ‘Smurfberry-zaak’

Apple heeft klanten geïnformeerd over in-app aankopen en de afwikkeling van een class action rechtszaak daarover.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 10 reacties

  1. Ik vind dit zo’n onzin. Als ouder zijnde moet je gewoon niet zomaar die iPad aan je kind geven en al helemaal niet als er een credit card aan je account hangt! Ik snap ook niet dat Apple hier een schikking in heeft gemaakt. Die mensen moeten gewoon beter opletten.

  2. Inderdaad… Als ik vroeger een ruit ingooide kreeg ik een klap voor me kop. Nu klagen ze de makers van die ruit aan…

  3. In plaats dat die ouders hun verantwoordelijkheid nemen… Zo’n schikking slaat helemaal nergens op!
    Je hebt gekregen waar je voor betaald, dat je kind stiekem je het afhandig heeft gemaakt kun je moeilijk Apple de schuld van geven.

  4. @Rudy: Het grote verschil is, dat je door de eigenaar van deze ruit niet aangemoedigd werd om deze in te gooien, want daar had deze geen belang bij. Hier worden kinderen aangezet om van deze berries te kopen, immers dat is het verdienmodel van dit spel. Kinderen zijn van nature ongeduldig en als ze dan berries nodig hebben om sneller hun gebouwen en gewassen neer te zetten, om zo een mooier dorp dan de vriendjes te hebben, gaan ze snel tot koop toe.

    Wat mij betreft mogen deze duidelijk op kinderen gerichte freemium-games met in-app-aankopen uit de appstore verwijderd worden. Of ten minste het maximumaankoopbedrag omlaag en een maximum per dag ingesteld worden. Wees toch eerlijk een bedrag van € 89,99 voor kinderen is toch iets hoog of niet? Zijn maar weinig kinderen onder de 14 die zoveel zakgeld krijgen.

  5. Het is Amerika hé, zelfs Apple kan niet tegen de Amerikaanse wet, het is een land waar je zelfs succesvol de regering kunt aanklagen.
    Maar ik heb dus iets gemist, waarom klagen al die ouders over die smurfspel?? Er zijn toch zat andere games die in-app aankopen hebben?
    Trouwens ik vind dat de maker van het spel dan geld terug moet geven, het is immers hun app en niet die van Apple.

  6. Zelf ondervonden hoe eenvoudig dit verkeerd kan gaan. Puzzel App gekocht, vervolgens een tijdschrift uit Kiosk (in app purchase). Toen ben ik vergeten mijn in-app purchase weer uit te zetten. Dag later was mijn zoontje netjes aan het puzzelen op mijn iPad. Aan tafel op een halve meter van mij vandaan. Ik de krant lezen. Dag later een afrekening van iTunes…had hij EUR 7 aan extra puzzels gekocht…..Die knop bleef zo mooi in beeld knipperen. Jammer voor mij.

    Mijn beveiliging is nu: Ik haal geen kinder apps meer uit de app store waar in app purchases in zitten. Ik vind het een verrot verdien model. Ik koop nu liever een app voor EUR 2 dan dat mijn zoontje continu wordt verleid om xtra dingen te kopen. het valt een kind nl niet uit te leggen.

  7. @Patryk: Het gaat om diverse games met in-app aankopen (die je met een zoekfunctie op de claimpagina kunt opzoeken). Smurfberries worden alleen ter illustratie gebruikt, omdat die game ook in Nederland veel ophef veroorzaakte. Daarbij; er staan linkjes in het artikel 😉

  8. Origineel geplaatst door Maxx
    Ik vind dit zo’n onzin. Als ouder zijnde moet je gewoon niet zomaar die iPad aan je kind geven en al helemaal niet als er een credit card aan je account hangt! Ik snap ook niet dat Apple hier een schikking in heeft gemaakt. Die mensen moeten gewoon beter opletten.

    Ik vind jouw opmerking dan weer een beetje onzin.
    Er zijn op de iPad zeer leerzame apps te vinden voor kinderen die net iets verder gaan dan boeken en tv programma’s.
    Mijn zusje heeft een paar jaar geleden een iPad app gebruikt om haar topografie te leren. Interactief leren is veel leuker dan rijtjes leren uit een boekje en ik denk dat het nog leerzamer is ook.
    Beetje met de tijd meegaan mag ook wel Maxx!

    Het is gewoon onmogelijk om de hele tijd mee te kijken, dus gelukkig heeft Apple z’n beleid nu veranderd waardoor het niet meer zomaar mogelijk is om in-app aankopen te doen nadat je een keer een wachtwoord hebt ingevoerd.

  9. Mijn jongste zoon heeft eens een aankoop gedaan van €40 in de game DragonVale.Ik kreeg hiervan de afrekening en schrok me wild. Na contact met de appstore heb ik het bedrag teruggestort gekregen.De medewerker meldde wel dat dit een eenmalige actie was.Hierna heb ik ook onmiddellijk de in-app aankopen uitgezet.Op zich was dit een hele nette afhandeling en ik ben blij dat het bedrag terug gestort werd.

  10. Tegenwoordig hebben leerzame apps ook in-app aankopen helaas, je hebt zelfs apps waar je doodleuk paar euro betaald en nog moet je bijbetalen voor de rest.
    Dat hadden de ouders van een kennis van mij meegemaakt, hun zoontje kocht vorig jaar pokedex voor 89 cent, lekker goedkoop maar om hem compleet te krijgen moest je pakketjes a 4,49 bijkopen in totaal 5 stuks.
    Gelikkig gebruiken ze alleen iTunes kaarten dus waren ze slechts 15 euro armer, maar daar kreeg ook een gigantische popup met “klik hier om deze pakket te downloaden” zonder vermelding dat ht geld kost.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.