Reacties voor: ‘Apple spoort ontwikkelaars aan om over te stappen op app-abonnementen’

Besproken in geheime bijeenkomst
Apple wil dat ontwikkelaars meer betaalde diensten gaan aanbieden in apps, in plaats van eenmalige aankopen om de app te kunnen gebruiken. Apple sprak hierover met ontwikkelaars tijdens een geheime ontmoeting in New York.
Benjamin Kuijten | iCulture.nl -

Reacties: 24 reacties

  1. Goh, Apple wil dat ik minder apps ga gebruiken. Goed idee😉

  2. Nou dan heb ik slecht nieuws voor Apple, ik koop geen enkele app met een abonnement.
    Wel veel apps met een vaste prijs !

  3. De kachel bij de ontwikkelaars moet blijven branden. Daarom het subscriptiemodel. Maar er is nog een methode die de kachel laat branden, die van de betaalde updates. Laat de appstore die methode nou net niet ondersteunen – ook tot frustratie van vele ontwikkelaars.
    Het aantal subscripties probeer ik zoveel mogelijk te beperken. Als Apple werkelijk wil dat ik zoveel mogelijk bij ze koop, zorg er dan voor dat beide modellen worden ondersteund en dat de ontwikkelaars vrij worden gelaten in hun keuze.

  4. Aangezien Apple 30% pakt op elke aankoop die er binnen zo’n app gedaan wordt, snap ik wel waarom ze deze methode willen pushen.

    Helaas ben ik er zelf niet zo’n fan van. Ik betaal liever een eenmalig bedrag zodat ik vervolgens van alle kosten verlost ben.

    Al die maandelijkse kosten samen beginnen anders in rap tempo op te lopen. Dit is ook de reden waarom ik bijv. m’n ziektekostenverzekering en sportschoolanbonnement in 1x aftik per jaar, in plaats van per maand.

  5. Het liefste betaal ik Apple een tientje in de maand om dan alle apps te kunnen gebruiken, de ontwikkelaars krijgen dan daar een percentage van. Voor een tientje kun je maximaal 50 apps installeren, voor 20 euro 100, o.i.d.
    Voordelen: Slechts 1 afschrift. Geen reclame in apps. geen apps die ruimte vreten, verwijderen wat je niet gebruikt op dat moment en weer installeren als je het nodig hebt zonder weer een abbo af te sluiten.

  6. Heel vervelende ontwikkeling omdat juist die “goedkoopte” van apps ze zo aantrekkelijk maakte.

    En als de prijs maandelijks dan heel bescheiden zou zijn, was het niet zo bezwaarlijk, maar bijvoorbeeld een app als DayOne ging van een eenmalige aanschafprijs plots naar een abo van ruim 4 euro per MAAND. Voor mij in elk geval veel te veel voor een diary.

    Voor het zieltogende Apple en de ontwikkelaars zal dat verdienmodel geweldig amazing zijn maar ik zie deze ontwikkeling met lede ogen aan en ben benieuwd of dit de apps niet ontzettend onaantrekkelijk gaat maken.

    Het was juist zo aantrekkelijk die weelderige overdaad aan voordelige soms briljante apps.

  7. Als ik na installatie van een app bemerk dat een eventuele aankoop een abonnement is, dan gaat de app er meteen weer af. Eénmalig is prima, anders hoef ik de app gewoon niet.

  8. Apple denkt weer eens niet aan zijn klanten : sommige mensen kunnen die app abbo,s niet betalen 🤑👎 dat was vroeger anders 😒

  9. Alle app abonementen koop ik zowiezo niet.
    Ik ben toch niet gek!

  10. Dit is een lastige, liefst zou ik eenmalig betalen voor een app. Maar ik snap ook wel dat de ontwikkelaar gebaat is bij een gestage inkomstenstroom. Een alternatief is dat ontwikkelaars zich via Patreon laten steunen. Dat is vrijwillig en moet je zien als een beloning aan de ontwikkelaar om hem in staat te stellen veel tijd aan de ontwikkeling te besteden. Onderschat niet hoeveel tijd in een goede app gaat zitten. Zelf ben ik van Moves overgestapt naar Arc. Facebook heeft Moves ooit gekocht en daarna er niet veel maar aan ontwikkeld en uiteindelijk de stekker er uit getrokken. Afgezien van de privacy issues met Facebook als eigenaar was er geen ontwikkeling meer in de app. Als gebruiker wil je dat ook niet. De app Arc is gratis en wordt gemaakt door een actieve ontwikkelaar die het is zijn vrije tijd doet. Al wat mailwisselingen gehad met hem en hij komt gepassioneerd over voor waar hij mee bezig is. Om hem hierin te steunen heb ik er voor gekozen om hem via Patreon te ondersteunen. Dat is voor hem ook weer een motivatie om verder te gaan met de ontwikkeling. Zijn privacybeleid is heel simpel, alles blijft op je iPhone, dus dat is wel prettig.

  11. Pure geldklopperij

  12. Slechte zaak ik neem geen abbo

  13. Ik heb al genoeg betaald aan vanalles en nog wat. en die abonnees moet ik niet hebben.

  14. Ik weet niet helemaal hoe die abonnementen werken maar ik heb wel eens iets gelezen dat je er (soms) moeilijk vanaf kan.
    Ik heb 1 soort in een app (Alarmfase 1) waarbij ik betaal voor een periode en na die periode stopt het gewoon maar dat gaat dus alleen om de data die je ontvangt.
    Dit hoef ik dus niet op te zeggen.

  15. Aan betaalde apps en abonnementen doe ik sowieso niet aan.

  16. Origineel geplaatst door Schepers maurice
    Alle app abonementen koop ik zowiezo niet.

    Ik ben toch niet gek!

    Zeker het typetje een app kopen voor €3 en klagen dat je na 5 jaar geen ondersteuning meer krijgt

  17. Ik betaal al genoeg elke maand

    – internet/tv pretpakket thuis
    – mobiele abbo
    – zorg verzekering en andere verzekeringen
    – Netflix

    En dan ook nog voor een app echt niet, geen enkele app op mijn telefoon is waard in abbo vorm.
    Ik gooi hem er dan gewoon vanaf, of ik zoek wat anders of gebruik helemaal niet meer.

  18. Grappig al die reacties, maar een app eenmalig aanschaffen en de rest van je leven support krijgen kan natuurlijk niet.

  19. Nooit zal ik een abo nemen op een app. Eenmalig 10-20 euro betalen, dat kan. Maar nooit een abo. En zo te zien ben ik niet de enige die er zo over denkt.

  20. @Sander db: Ik heb geen apps op mijn telefoon waar ik support op hoef, die paar nieuws apps enzo.
    Je kan ook van prima daarvan de website allemaal gebruiken met safari, alleen spelletjes wordt lastig dan.

    Maar ja als spelletje niet doet dan maar niet.

  21. @Sander db: inderdaad grappig, de groep die denkt dat software vooral maar gratis hoort te zijn… Is vast ook de groep die alles gewoon maar illegaal download…. En wel €1000 neerleggen voor een telefoon,triest

  22. Ik zal nooit een app kopen met abo… Dan liever eenmalig een bedrag of optionele in-app aankopen.

  23. Origineel geplaatst door Karsten
    Apple denkt weer eens niet aan zijn klanten : sommige mensen kunnen die app abbo,s niet betalen 🤑👎 dat was vroeger anders 😒

    En sommigen kunnen geen Ferrari betalen,moeten ze daarom de prijs aanpassen

  24. App abbonementen daar doe ik ook niet aan.

    Boven de euro per maand zou ik er niet over peinzen om een abbo te nemen, 0.99 cent is echt het maximum maar dan moet ik z’n App wel meerdere keren per dag gebruiken.

    Gelukkig zijn alle Apps die ik gebruik gratis, hopelijk blijft dat zo, juist de grote hoeveelheid gratis Apps maken het Apple App ecosysteem erg aantrekkelijk.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.