Reacties voor: Apple Care voor iPhone 4 in Nederland verkrijgbaar

Apple gaat in Nederland bij de iPhone 4 ook Apple Care aanbieden. Tot nu toe was dat in de VS mogelijk, maar niet in Nederland. Heb je die extra garantie wel nodig?
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 58 reacties

  1. Waarom zou je als t-mobile klant hier gebruik van willen maken, je hebt bij hen immers al 2 jaar garantie als je een 2 jarig abonnement met iphone afsluit.

  2. In de verzekering gooien is t makkelijkste vind ik

  3. Als consument heb je niks te maken met Apple als je de Iphone koopt bij bv Icentre of T-Mobile. De verkopende partij is verantwoordelijk. Of Apple nu wel of geen garantie geeft doet er niet toe. De verkopende partij moet instaan voor een deugdelijk apparaat.

  4. Onzin dit dus, T-Mobile geeft zelf 2 jaar garantie op het toestel dus waarom zou je er extra voor betalen?
    Sowieso kan je gewoon garantie eisen door de wettelijke regels, dus ik neem nooit Apple Care. Als iemand mij probeert extra garantie aan te smeren is mijn vraag altijd: “Hoezo, is het een slecht product?” 🙂

  5. Origineel geplaatst door Marcel
    Waarom zou je als t-mobile klant hier gebruik van willen maken, je hebt bij hen immers al 2 jaar garantie als je een 2 jarig abonnement met iphone afsluit.

    is dit zo?
    Wie kan dit bevestigen?

    -edit-
    http://www.t-mobile.nl/persoonlijk/htdocs/page/service-contact/garantie-toestel.aspx
    Heel mooi dit. Was mij niet bekend. Erger me groen en geel aan de inmiddels doorgescheurde haarscheur.

  6. Tenzij de iPhone straks ook in de NL AppleStore SimLockvriij te koop is….

  7. @manuel:
    Wat je zegt.

    Waar staat dat, 2 jaar garantie…

  8. @Beaux: Dat staat hier.

  9. Hier in België geeft Mobistar een jaar extra garantie (verplicht) ook al ben je dus niet bij Mobistar als provider.
    Ik heb Mobile vikings en vorige maand nog mijn bijna 2 jaar oude 3G laten vervangen door een gloednieuwe, free of charge.

  10. Volgens mij geeft T-Mobile 1 jaar garantie en geen 2. Ook niet bij een 2-jarig abonnement.

  11. @Sean: Wel dus 🙂

  12. @Harry: Waar staat dat dan met die 2 jaar garantie en/of 1 jaar??!!

    Want dat wil ik dan wel eens zwart op wit zien van T-mobile. Volgens mij is het gewoon 1 jaar en daar mee klaar. Maar goed, kan me ook vergissen en zie het dan graag even zwart op wit 🙂

  13. tmobile geeft 1 jaar maar 2e jaar kan je hem met bon naar solid vision sturen en krijg je gewoon een nieuwe.
    mijn 3g was 18 maanden oud > solid vision en kreeg nieuwe terug.
    apple care is dus gewoon bull$hit

  14. nee hoor, alle providers geven tegenwoordig op alle merken toestellen twee jaar garantie. Dat is volledig conform de wetgeving.

    Origineel geplaatst door Sean
    Volgens mij geeft T-Mobile 1 jaar garantie en geen 2. Ook niet bij een 2-jarig abonnement.

  15. Ik heb ook navraag gedaan bij de verkopers in de T-Mobile Store in Groningen toen mijn iPhone 3G na 10 maanden stuk ging. Zij vertelden mij tot drie keer toe dat ik 2 jaar garantie heb via T-Mobile.

    Dus: 2 jaar it is. Vraag me wel af wat Apple Care voor extra’s te bieden heeft buiten die garantie van T-Mobile om.

  16. Apple maakt mooie producten maar de garantie is echt karig te noemen zonder extra Apple Care. Het is overigens niet zo dat je twee jaar garantie kunt opeisen. He hebt één jaar volledige garantie (door Apple gegeven). In het tweede jaar zal je zelf moeten aantonen dat het product ondeugdelijk was (bewijslast ligt dan bij jou). Dat is best lastig soms. Garantie staat overigens niet vast in jaren maar hangt samen met de economische en technische levensduur die je mag verwachten. Verder speelt de prijs en het merk een rol.

    Van een Miele wasmachine van 1500 euro mag je verwachten dat die toch wel een jaar of 10 meegaat. Van een vaag merk uit China kan je minder verwachten. Van Apple producten mag je dus hoge verwachtingen hebben: het zijn zeer dure producten van een gerenommeerd merk. Die kunnen je dus niet afschepen met een garantie van een jaar. Tenzij overduidelijk is dat je het product hebt laten vallen of anderszins aanmerkelijk onachtzaam bent geweest.

    Probleem is dat Apple vaak erg moeilijk doet. Nog erger zijn de APR’s (officiële Apple resellers). Er is al eens een item in Kassa over geweest. Maar volgens mij is er nog niet veel verbeterd.

  17. @Harry, niet bij mij. Mute knop werkt niet meer, volume knop is eruit gevallen. Geen garantie hoor ondanks dat ik hem nog maar 1,5 jaar heb bij t mobile.

  18. T-mobile geeft zeker 2 jaar garantie, heb mijn bijna 2 jaar oude iphone net terug van repararie ( lees nieuwe iphone gekregen). Bovendien is tmobile niet aangesloten bij een geschille commisie, net als Apple, dus je miet wat geluk hebben met zaken als garantie, klagen kan je nergens.

  19. @Sauerpraum: Zou ik dan gewoon niet accepteren. Mijn MacBook Pro van dik 2900 euro (in 2007) ging vorig jaar kapot. Ik had geen AppleCare of wat dan ook. Ik ben even flink boos geworden en hij is kosteloos gerepareerd (Logic Board).

  20. @Harry, na dit artikel en alle reacties gelezen te hebben ga ik dat zeker doen nu ja!

  21. zou apple de iphone 4 dan misschien ook zonder abo in NL gaan verkopen? #ijdelehoop ?

  22. In de EU heb je wettelijk gezien recht op minimaal 2 jaar garantie.
    Dat geldt dus voor zowel T-Mobile in Nederland, als Mobistar in België.

    De verkopende partij moet die garantie bieden, dus tenzij je de iPhone rechtstreeks bij Apple aanschaft heb je met hen niet te maken als het om garantie gaat.

    Verspilling van je geld dus deze Apple Care regeling.

  23. Ik heb mijn iPhone 3G gehaald bij de Apple Premium Reseller en ik moet zeggen dat ik de service daar erg prettig vind. Laatst ging mijn iPhone nog stuk en ik dacht dat ik een jaar garantie had, maar mijn jaar was dus al voorbij. Ik kreeg gewoon een nieuwe en kan als ik deze reacties lees gewoon bevestigen dat je 2 jaar garantie hebt.

    Ik haal liever mijn iPhone bij een Apple Premium Reseller dan bij een tmobile winkel. Ik vind ze bij Apple over het algemeen vriendelijker en ze willen meer tijd aan je besteden.

  24. @WvB22:
    Goed omschreven maar lees voor “Apple” de “verkopende partij”

  25. Een prima artikel, maar een beetje ‘vaag’. Beetje té gespeculeerd dit. ‘Zeuren helpt, of juist niet’.

  26. Is bij iemand dan al eens de Iphone kapot gegaan ?? Dan bedoel ik uiteraard niet door laten vallen. Kan het me niet indenken, dus waar heb je die garantie voor nodig?

  27. In België zit je wettelijk al met twee jaar garantie, doe je het toestel binnen voor herstelling, dan krijg je de tijd dat het toestel in herstelling is geweest op die twee jaar bij.

  28. Het maakt niet uit wat T-Mobile of Apple in hun voorwaarden zetten. Ze dienen zich ook nog gewoon aan de wet te houden en die zegt 2 jaar garantie. Op sommige producten is het zelfs wettelijk 5 jaar of langer.

  29. ik heb van de week bij de tmobile shop gevraagd hoe lang ik garantie heb op mijn iphone 3g en hij zij 2 jaar vanaf koopdatum
    het was een ervaren medewerker en iki heb het extra nog eens nagevraagd
    ik was hier zeer verbaasd over omdat IPC hoerover schijnbaar fout informeert!!

  30. En wéér zijn er hier mensen die zeker weten dat je in Nederland automatisch 2 jaar garantie hebt volgens de Europese regels…

  31. @Bert:

    Bert, je vergeet een klein- maar belangrijk punt: bewijslast.

  32. @Rens:

    Wat is dat nou voor vage reactie!
    Natuurlijk kan de iPhone kapot. Die van mij is pas nog gerepareerd.
    En m’n abbo loopt bijna af dus t toestel was al bijna 2 jaar oud.

    Of eh, was de reactie sarcastisch bedoeld en heb ik het niet door? :S

  33. @Sauerpraum:

    Dat is ‘visual damage’ en valt normaliter ook niet onder garantie. Garantie beschermt jou tegen fouten in het productieproces die niet zichtbaar zijn aan de buitenkant.
    Wat hier gebeurt is dat de leverancier van het product geen garantie afgeeft omdat een mute-knop normaliter niet vanzelf loslaat maar door toedoen van de gebruiker. Jij zal dus moeten aantonen dat dit niet het geval is en de knop uit zichzelf heeft losgelaten. Maar ik zou dit gooien op de verzekering, dan heb je meer kans op vervanging van het product. En nou maar hopen dat je een verzekering hebt afgesloten bij je telefoon…

  34. Mogen we hieruit concluderen dat de iPhone 4 ook via de AppleStore leverbaar zal zijn?

  35. Origineel geplaatst door MacBeer
    En wéér zijn er hier mensen die zeker weten dat je in Nederland automatisch 2 jaar garantie hebt volgens de Europese regels…

    Het is in Nederland zo dat als je een product koopt je van rechtswege garantie hebt op een deugdelijk apparaat. Een TV bijvoorbeeld met 1 jaar garantie is in strijd met de wet. Je mag er namelijk vanuit gaan dat een TV langer dan een jaar mee gaat. Extra garantie afsluiten bij (bijvoorbeeld) de Mediamarkt is jezelf in de vingers snijden.

    En let wel: garantie is een beperking, geen handige feature ofzo.

  36. Origineel geplaatst door MacBeer
    @Sauerpraum: Dat is ‘visual damage’ en valt normaliter ook niet onder garantie. Garantie beschermt jou tegen fouten in het productieproces die niet zichtbaar zijn aan de buitenkant.
    Wat hier gebeurt is dat de leverancier van het product geen garantie afgeeft omdat een mute-knop normaliter niet vanzelf loslaat maar door toedoen van de gebruiker. Jij zal dus moeten aantonen dat dit niet het geval is en de knop uit zichzelf heeft losgelaten. Maar ik zou dit gooien op de verzekering, dan heb je meer kans op vervanging van het product. En nou maar hopen dat je een verzekering hebt afgesloten bij je telefoon…

    Is ook niet helemaal waar. Natuurlijk geldt de omgekeerde bewijslast, maar volgens de Nederlandse wet heb je recht op garantie zodra een product een gebrek heeft.
    Dit, omdat je recht hebt op een “goed werkend product”
    Mijn iPhone had bijvoorbeeld grote scheuren aan de Dock-aansluiting.
    In de winkel hadden ze het in eerste instantie over cosmetische schade, maar dat is geen geldig argument om dan garantie af te wijzen. Het ging hier immers om een productiefout. (en sowieso, voor een product dat meer dan 800 euro kost mag je gewoon beter verwachten)
    Hoe je zoiets moet bewijzen als je recht op garantie afgewezen wordt weet ik niet.

  37. Origineel geplaatst door Chantal
    Mogen we hieruit concluderen dat de iPhone 4 ook via de AppleStore leverbaar zal zijn?

    Nee, dat zou te makkelijk zijn. In Duitsland staat Apple Care ook op de winkel, maar daar moet je toch echt naar T-Mobile. Je kunt er de iPhone niet zoals in UK en Frankrijk in de Apple Store kopen.

    Origineel geplaatst door Joost
    Een prima artikel, maar een beetje ‘vaag’. Beetje té gespeculeerd dit. ‘Zeuren helpt, of juist niet’.

    Die vaagheid was opzettelijk. Ik ben gisteren tot laat doorgegaan, had dit artikel alvast klaargezet en wilde niet wakker worden met een virtueel mes tussen m’n ribben. Garantie is een gevoelig onderwerp.

  38. Origineel geplaatst door Eddyzh
    ik was hier zeer verbaasd over omdat IPC hoerover schijnbaar fout informeert!!

    Zoals ik al zei: ik formuleer het ze vaag mogelijk en nog is er iemand die vindt dat het niet klopt.

    In de tekst betwijfel ik het nut van Apple Care, ik geef duidelijk aan dat de wettelijke regels ruimer zijn en dat de operator ruimere garantie geeft. Geen speld tussen te krijgen.

  39. @Rens zei op 16 juni 2010 om 09:32

    Natuurlijk kan een iPhone defect raken.
    Die van mij raakte na iets meer dan 1 jaar defect, viel onder garantie (Europese wet 2 jaar, T-Mobille hanteert ook 2 jaar)
    Nieuw toestel gekregen en na 2 weken geen WiFi meer, wederom nieuw toestel gekregen.
    Resumé: Na iets meer dan 1 jaar, 3e toestel

    Apple kan wel uit de hoogte doen met 1 jaar garantie, maar volgens Europese regels geldt: 2 jaar. Ook voor Apple!
    Laat je nooit overbluffen door zo’n verkopertje die beweert dat je maar een Apple Care af had moeten sluiten.

  40. Prima geschreven Gonny.

  41. Origineel geplaatst door Gonny van der Zwaag
    Die vaagheid was opzettelijk. Ik ben gisteren tot laat doorgegaan, had dit artikel alvast klaargezet en wilde niet wakker worden met een virtueel mes tussen m’n ribben. Garantie is een gevoelig onderwerp.

    Niets van aantrekken Gonny, ik mag toch hopen dat jij ver boven het gemiddelde commentaar hier staat. Niet vaag houden, gewoon schrijven wat je vindt/denkt/weet. Je expertise op gebied van iPhone en alles daaromheen staat vrijwel nooit ter discussie. Gewoon doorgaan met het schrijven van prima artikelen!

  42. @WvB22: Ach, het is een beetje de mentaliteit in Nederland. Heb me er al op ingesteld. Tegelijk geeft dit artikel ook wel aan hoe waardevol reacties wél kunnen zijn: mensen informeren elkaar over die regeling bij T-Mobile, delen ervaringen waarbij ze gewoon garantie hebben gekregen, daar heb je als lezer wat aan. Zou ook niet prettig zijn als ik de allesweter uithing.

  43. In Duitsland bieden ze ook apple protection aan, maar je kunt hem daar niet via de online store bestellen.
    Ik vermoed dat hij in Nederland voorlopig alleen met simlock uitkomt.
    Wat heeft iedereen maar problemen, mijn 3G is laatst meer dan 2 meter de trap af gevallen en doet het nog steeds! Later die week nog 5 keer uit mijn handen. (Ja ik ben een kluns)

  44. Goed verhaal maar haal de externe links van Thierry even in het hoofdartikel aan; dan kan de lezer zelf concluderen hoe rechtmatig Apple en Tmob zich opstellen.

  45. @Thierry: Nee in Nederland houd men de economische levensduur aan, de 2 jaar Europeese garantie is een bepaling die Nederland niet overgenomen heeft omdat men hun eigen regeling beter vind.

    Dit houd in dat de verkopende partij in de eerste half jaar moet bewijzen dat het defect aan hun ligt na het half jaar moet de koper dit aantonen.

  46. Origineel geplaatst door Jan
    Hier in België geeft Mobistar een jaar extra garantie (verplicht) ook al ben je dus niet bij Mobistar als provider.Ik heb Mobile vikings en vorige maand nog mijn bijna 2 jaar oude 3G laten vervangen door een gloednieuwe, free of charge.

    Hoe mild is men eigenlijk nog ivm haarscheurtjes? Ik sta namelijk op het punt om mijn iPhone 3G te verkopen. Nu is hij eigenlijk in zeer goede staat, buiten een kléin haarscheurtje onderaan de connector. Het is maar paar mm groot, dus valt amper op. Stel dat de koper hier nu toch moeilijk over doet, kan hij dan met mijn aankoopbon/garantie gewoon naar Mobistar stappen om een nieuw toestel te vragen?

  47. Als ik lees dat de iPhone4 inschrijving nu al op vele plaatsen is uitverkocht, heeft die garantie weinig zin. iPhone bezitters zijn bijna allemaal liefhebbers die dus elk jaar het nieuwste model willen kopen. Waarom dan een 2 jarige garantie afsluiten?

  48. @tim: Nou best mooi hoor die Apple producten maar ieder jaar een nieuwe iPhone wordt me iets te gek. Een telefoon kan makkelijk 2 jaar mee en de update na één jaar is meestal niet voldoende om mij over de streep te trekken om een update te halen. Deze update is redelijk groot te noemen. Nieuw design, tweede camera, gyroscoop, betere processor. Vergeleken met de 3G ga ik er aardig op vooruit. Maar met een goede 3GS die alles ook kan via OS4… Mwoah dan zou ik nog een jaartje wachten. Net als de 3GS geen super update was ten opzichte van de 3G. De update van de iPhone 4 zal ook niet zo schokkend zijn (gok dat dit design ook twee jaar blijft)

  49. Bij mijn 16 maanden oude 3G werkte wifi niet meer goed. Ingeleverd bij T-Mobile en binnen 1 week splinter nieuwe ontvangen.

  50. Kassa heeft laatst een zaak van een afbrekende mute knop behandeld in “de Belbus”. Daarin werd duidelijk aangegeven dat de muteknop niet op korte termijn kapot hoort te gaan en de klant dus voor kostenloze reparatie of vervanging in aanmerking moest komen. Met de hel club is men naar T-Mobile vertrokken en zodra de camera aan ging was een nieuw toestel opeens snel geregeld.

    Aangezien Kassa ook T-Mobile langer kent dan vandaag heeft men meteen een oordeel gevraagd voor de vele andere klanten met afgebroken mute knoppen die door T-Mobile hardnekkig weggestuurd worden: T-Mobile gaf aan het vanaf het moment van de uitzending wel voortaan op te gaan lossen met de gebruikers waarvan de knop afbreekt.

    Doe je voordeel er mee!

    T-Mobile is in mijn ervaring een van de weinige shops die bij aankoop in hun winkel duidelijk wijst op hun 2 jaar garantie. Bij andere winkels is dit altijd gissen. Sommigen zetten zelfs 1 jaar op de bon, terwijl je op 2 jaar recht hebt.

    NB. de bewijslast ligt na de eerste 6 maanden bij de klant. Tot die datum moet de verkoper bewijzen dat de klant nalatig is geweest en het toestel onfatsoenlijk behandeld heeft. Een barst in het scherm of waterschade is dus niet automatisch een gebruikersfout! Pas als T-Mobile dit aan kan tonen kunnen ze reparatie tegen betaling voorstellen. Kan T-Mobile dit niet, dan zullen ze ook valschade etc. waarbij het vallen niet bewezen kan worden moeten repareren onder garantie. Gelijk hebben en gelijk krijgen is echter weer een ander verhaal in Nederland.

  51. 1 jaar garantie is tegen de europeesche regelgeving en nietig. Van een dergelijk product mag je verwachten dat het 2-3 jaar probleemloos meegaat. Ergo is garantie, europeesch bepaald, 2-3 jaar.
    Geld uit de zak klopperij dus

  52. dat extra jaar garantie kan me gestolen worden. Waar ik nu echt benieuwd naar ben: (en ja, het staat anders in de tekst)
    Kan ik een voor iPhone uit Frankrijk gewoon aanspraak maken voor de garantie hier in Nederland met apple care?

    Als ik naar de voorwaarden kijk staat daar:

    “Het verkrijgen van reparatie- of vervangingsservice. Om aanspraak te maken op service in het
    kader van dit Plan, dient u naar de Apple website te gaan of het telefoonnummer te bellen dat
    wordt vermeld in het gedeelte “Wat te doen bij Problemen”. De telefoonnummers kunnen per
    locatie verschillen. Indien u de website bezoekt, volgt u de door Apple gegeven aanwijzingen
    voor een reparatieserviceverzoek. Indien u het telefoonnummer belt, wordt u verbonden met
    een medewerker van de technische ondersteuningsafdeling van Apple, die u naar uw
    Overeenkomstnummer met betrekking tot het Plan of naar het serienummer van de
    Gefaciliteerde Apparatuur zal vragen, u zal adviseren en vaststelt welke service uw Gefaciliteerde
    Apparatuur behoeft. Alle service is onderworpen aan de voorafgaande toestemming van Apple.
    De locatie van de service kan per locatie verschillen. Bewaar de documenten die betrekking
    hebben op uw Bevestiging van het Plan alsmede uw oorspronkelijke aankoopfactuur inzake de
    Gefaciliteerde Apparatuur en het Plan. Een bewijs van aankoop kan nodig zijn indien het
    onduidelijk is of uw product onder de service van het Plan valt.”

    Zoals ik het hier lees kan ik dus gewoon bellen met Apple en indien nodig het toestel opsturen.

    Of lees ik nu weer te makkelijk en heb ik stille hoop?

  53. “Verder biedt Apple bij de iPhone (en trouwens ook de iPad) meestal alleen garantie in het land waar je de iPhone hebt gekocht.”

    Het is toch nog helemaal niet zeker dat je bij de iPad alleen garantie hebt in het land waar je hem hebt gekocht?

  54. Ik weet niet waar iedereen het over heeft maar de fabrikant is áltijd verantwoordelijk voor defecte producten, zij maken immers de telefoon en T-Mobile niet….
    Bij mijn voorgaande telefoons kon ik gewoon de eerste de beste telefoon winkel instappen met mijn aankoopbon van mijn telefoon om te vragen of zij hem konden opsturen ter reparatie. Aan de bon zagen ze dat het mij niks zou kosten omdat het nog binnen de 2 jaar garantie zat…

    Apple hoort dit wettelijk ook te doen, alleen dit wordt omzeild. Beetje flauw eigenlijk. Volgens Apple ben ik verplicht mijn iPhone aan te schaffen bij T-Mobile, alleen wettelijk mogen ze mij daar niet voor verplichten. In elk land waar de fabrikant van jouw product actief is, horen zij in elk geval garantie te verlenen.

    Edit: Hoe zit het nou eigenlijk met de mensen die een iPhone hadden aangeschaft bij T-Mobile maar hem door T-Mobile hebben geunlockt? Valt hij dan nog onder T-mobile’s “Garantie” ?

  55. Hmm, die extra garantie die ik nu bij T-Mobile heb lopen kan ik dus afschaffen. Maar wat nu als ik de iPhone 4 in de UK haal?
    Krijg ik alsnog de zelfde garantie etc?
    Of moet ik dan hiervoor wel naar de UK gaan?
    En als ik nu Apple Care aanschaf, hoef ik dan niet meer naar het land van aankoop (uk) te gaan?

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.