iPhone X reclamefilmpje quiz

Reacties voor: Apple weigert apps die tracking in iOS 14.5 belonen

Omzeilen mag ook niet
Apple gaat met ingang van iOS 14.5 nieuwe App Tracking Transparency-regels invoeren, waardoor adverteerders je minder makkelijk kunnen volgen. Vanaf 1 april 2021 worden apps afgewezen die de regels proberen te omzeilen of je een beloning geven in ruil voor tracking.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 18 reacties

  1. Goede ontwikkeling, dit! Weg met al die trackers!

    Ik gun FaceBook deze hap van de taart. Laat ze hun gebruikers maar helemaal leegzuigen, zolang ze mensen als ik die er niets mee te maken willen hebben maar met rust laten.

  2. 👍

  3. Goeie zaak apple 👍

  4. Moet dat vinkje nu juist aan of uit? Ik wil geen verzoek. Ik wil gewoon niet getrackt worden

  5. Go Apple 👍

  6. Prima gedachtengang. Ik verwacht dat Apple zelf zich ook aan deze spelregels houdt.

  7. Op zich goed maar ze krijgen je info toch wel uiteindelijk, als iets minder via jou is dan is het wel via vrienden/familie.
    OF je surf gedrag op de pc waar je misschien iets minder tracking opties uit heb.

    Ik maak mij er ook echt niet druk meer om, ook niet met windows 10 alle settings blokkeren en met elke upgrade elk half jaar weer hartzakking krijg om alle settings na moet lopen(En tooltjes draaien etc).
    Je kan gewoon niet anoniem het internet op, het hoort er gewoon bij heb google maps / facebook/ instagram weer allemaal erop staan en in gebruik.

  8. Marktplaats heeft ook al een bedelmailtje rondgestuurd.

    Houd Marktplaats gratis
    en zie relevante advertenties.
    Beste Marktplaats-gebruiker,

    Je krijgt deze mail omdat je de Marktplaats app gebruikt op een Apple apparaat. Met de iOS 14.5 update voert Apple namelijk een verandering door. En daar willlen we je graag van op de hoogte stellen.
    Wij zijn nu verplicht je nog een keer te vragen of je tracking toestaat binnen onze app. Ga je daarmee akkoord? Dan krijg je in de app reclame te zien die voor jou relevant is. Zo kunnen wij bedrijven betere advertentieruimte bieden, waardoor het makkelijker wordt om ons platform gratis te houden.

    Open je na de update de Marktplaats app, dan krijg je de vraag of je tracking toestaat. Wij hopen natuurlijk op je toestemming.

  9. Origineel geplaatst door Axel
    Moet dat vinkje nu juist aan of uit? Ik wil geen verzoek. Ik wil gewoon niet getrackt worden

    Vinkje aan: je wordt gevraagd of je getracked mag worden.
    Vinkje uit: app mag niet vragen of je getracked mag worden, en mag ook niet zomaar gaan tracken.

    Apps die al aan tracking deden en niet bijgwerkt zijn kunnen dat blijven doen. Nieuwe apps, of bijgewerkte apps kunnen niet zonder toestemming tracken.

  10. Ik blijf de omschrijving in iOS 14.5 onduidelijk vinden.

    Uit = geen tracking (en je hoeft dan ook geen afzondelijke, nieuwe, toestemming te geven); ‘gewoon’ nooit
    Aan = wel tracking, met daarbij in een overzicht per app wat die mogen tracken van je

    Toch?

  11. Goed zaak apple

  12. Van de week een smeekbede van Marktplaats in de mailbox. Of je alsjeblieft tracking aan wil zetten, want dan blijft MP gratis…

  13. @W.: Het is juist wel duidelijk uit is geen tracking, want er staat sta apps toe om te vragen om je te tracken.

    Dus als je niet gevolgd wil worden door alle apps zet je het uit, wil je afzonderlijk beheren per app zet je het aan.

  14. Wat zijn nu de apps waar tracking wel een voordeel is?

  15. Origineel geplaatst door Karst
    Wat zijn nu de apps waar tracking wel een voordeel is?

    In plaats van een heel betoog over de voor en nadelen van tracking, kan ik het ook samenvatten vanuit een consumentenperspectief: er zijn weinig apps en het voordeel voor ons is laag.

    Het grootste punt is dat dmv tracking de mensen achter de apps en platformen meer geld verdienen. Voor een partij als Facebook minder relevant, maar (bij wijze van) voor de groenteboer op de hoek kan het ”t verschil betekenen tussen wel of niet biefstuk ipv weer bonen zonder vlees. Mijn punt is: tracking maakt het makkelijker om content gratis aan te kunnen bieden. Veelal niet noodzakelijk, maar wel makkelijker.

    Dus krab jezelf achter je oren en, los van privacy, kan je je ook afvragen: wie gun ik een extra euro in de maand.

    Uiteraard: wat privacy betreft is het zelden goed..

  16. @Jaap Couro: Interessant dat u dit opmerkt….dat Apple Inc. zich hopelijk aan haar eigen regels zal houden.
    Ik zal de Red-Team vs. Blue-Team methodiek toepassen.
    In Nederland zijn er waarschijnlijk weinig mensen die The Wall Street Journal lezen.
    Deze krant is eigendom van Rupert Murdoch’s News Corp. Dit schreven ze over de
    app tracking transparency en de (waarschijnlijke) Apple Inc. strategie daarachter.
    Persoonlijk vind ik het geniaal mocht dit inderdaad de reden zijn van Apple om dit in te bouwen in hun OS’en.

    Om het voor te zijn zouden we nu allemaal het volgende moeten doen;
    1. Open Instellingen
    2. Open Privacy en scroll helemaal naar beneden (handig verstopt Apple 😉 )
    4. Open Apple Reclame
    5. Gepersonaliseerde reclame UIT zetten (schakelaar naar links zetten)
    6. Ga terug naar Privacy screen
    7. Open Analyse en verbeteringen
    8. Deel iPhone-analyse schakelaar UIT zetten (schakelaar naar links zetten)

    Er staat iets opmerkelijks (verontrustend) in de Apple Reclame pagina.
    “Van Apple Afkomstige Reclame”
    Het Reclameplatform van Apple volgt je niet……..enz.
    Je bepaalt zelf hoe Apple je informatie gebruikt.

    Waarom zou ik moeten bepalen hoe Apple mijn informatie gebruikt….ze volgen mij toch niet?!

  17. Origineel geplaatst door MELK
    @Jaap Couro: Interessant dat u dit opmerkt….dat Apple Inc. zich hopelijk aan haar eigen regels zal houden.
    Ik zal de Red-Team vs. Blue-Team methodiek toepassen.
    In Nederland zijn er waarschijnlijk weinig mensen die The Wall Street Journal lezen.
    Deze krant is eigendom van Rupert Murdoch’s News Corp. Dit schreven ze over de
    app tracking transparency en de (waarschijnlijke) Apple Inc. strategie daarachter.
    Persoonlijk vind ik het geniaal mocht dit inderdaad de reden zijn van Apple om dit in te bouwen in hun OS’en.
    Om het voor te zijn zouden we nu allemaal het volgende moeten doen;
    1. Open Instellingen
    2. Open Privacy en scroll helemaal naar beneden (handig verstopt Apple 😉 )
    4. Open Apple Reclame
    5. Gepersonaliseerde reclame UIT zetten (schakelaar naar links zetten)
    6. Ga terug naar Privacy screen
    7. Open Analyse en verbeteringen
    8. Deel iPhone-analyse schakelaar UIT zetten (schakelaar naar links zetten)
    Er staat iets opmerkelijks (verontrustend) in de Apple Reclame pagina.
    “Van Apple Afkomstige Reclame”
    Het Reclameplatform van Apple volgt je niet……..enz.
    Je bepaalt zelf hoe Apple je informatie gebruikt.
    Waarom zou ik moeten bepalen hoe Apple mijn informatie gebruikt….ze volgen mij toch niet?!

    Dit is precies waar het om gaat. Apple en FB hebben gewoon allebei een ander business model en proberen dat te beschermen. Apple sluit tracking uit en bevoordeelt daarmee de eigen reclame service. Want daarmee krijgen adverteerders op iOS wél de info die FB straks niet meer zo goed kan leveren. De enige die je nu nog goed kan volgen op iOS is namelijk Apple…

    Uiteindelijk doet Apple dit natuurlijk alleen om meer geld te verdienen. Als dat op deze manier niet zou lukken zouden ze ook je data direct verkopen aan alles en iedereen.

    Dus heel fijn dat Apple dit doet, voor mij een reden om het te blijven gebruiken. Maar Apple heeft natuurlijk ook gewoon boter op het hoofd.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.