Reacties voor: App Store krijgt nieuw abonnementenmodel en zoekadvertenties voor apps

Er komen grote veranderingen aan voor de App Store: een nieuw abonnementenmodel, gesponsorde zoekresultaten en een nieuwe verdeling van inkomsten.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 18 reacties

  1. Dus men wil kleine ontwikkelaars meer kansen bieden en als oplossing daarvoor komt men met gesponsorde apps (een functie die dus vooral in het bereik van vermogende bedrijven ligt)? Haha 😀

  2. Klinkt goed! Behalve dat gesponsorde zoekresultaten. Heeft Apple toch helemaal niet nodig?

  3. Toch een nieuwe Apple Watch aankondiging op WWDC dit jaar? 😀

  4. @Sten Horstman: Hoop ik ook, t liefst volgende week nog!

  5. Hoewel ik begrijp dat ontwikkelaars ook betaald moeten worden, vrees ik dat dit voor de gebruiker een stuk minder prettig gaat uitpakken. Natuurlijk zullen gebruikers veel meer moeten betalen dan voorheen:
    – nu kan de klant zelf nog kiezen of die wel of niet de nieuwste versie wil kopen (in veel gevallen kun je de oude versie nog gewoon gebruiken).
    – Daarnaast hebben veel klanten ook flink betaald voor apps waar door de ontwikkelaars al hogere prijzen gevraagd zijn net omdat er geen abonnement mogelijk was. Dus op deze manier is de gebruiker de dupe want die betaald naast de eerdere ‘eenmalige’ aanschaf nu ook nog eens abonnementskosten.
    – ook zal eea een stuk minder transparant worden voor klanten; met een beetje pech heb je als gebruiker straks tig abonnementen door elkaar lopen. Dus je betaald al heel snel heel veel meer dan voorheen. Natuurlijk zullen er uitzonderingen zijn, maar geef ontwikkelaars mogelijkheden en ze zullen ze ook ten volle benutten. Kijk maar naar het freemiumconcept…

    Verder is het erg niet-Apple om a la Google zoekopdrachten te laten sponsoren. Zoals eerder terecht opgemerkt zullen de kleine ontwikkelaars hier niet beter van worden.

    Ik hoop dat het Apple toch nog rekening blijft houden met de gebruiker. Time will tell.

  6. Die gesponsorde zoekresultaten klinken echt zó fout! Kleine ontwikkelaars kunnen zich dat niet veroorloven. En dan ook nog dat de hoogste bieder wint. Zelfs bij Google Adwords is dat niet zo.

  7. Reclame in een standaard app van Apple, echt premium vind ik dat niet. Ik snap dat de verlaagde inkomsten uit apps (van 30% naar 15%) ergens mee gecompenseerd moeten worden, maar dit geeft waarschijnlijk meer imagoschade dan Apple lief is.
    Het zal de bedoeling zijn dat we niet zien dat het advertenties zijn, maar het blijft vertroebeling van het zoekresultaat. Het gaat dan niet meer om de meest geschikte resultaten, maar om resultaten die het meest opleveren. Je levert dus een stukje kwaliteit in, en dat moet je niet willen als premium merk! Als ik zoekresultaten wil die vertroebelt zijn door reclames dan koop ik wel een android…

  8. Abonnementen geven me het gevoel dat ik aan het huren/lenen ben, ik koop liever, voelt het tenminste alsof het van mij is. Daarnaast zie ik een parallel met collectanten: ik geef ze altijd wat, maar als je me een abonnementsvorm probeert aan te smeren houdt het op!

  9. Origineel geplaatst door Joren
    Dus men wil kleine ontwikkelaars meer kansen bieden en als oplossing daarvoor komt men met gesponsorde apps (een functie die dus vooral in het bereik van vermogende bedrijven ligt)? Haha 😀

    Je blijft natuurlijk spontaan ook nog vindbaar. Maar je moet toch bij ‘offline’ producten ook marketing/reclame bedrijven om gevonden te worden?
    En apple blijft hun eigen favorieten ook nog wel pushen (‘keuze van de redactie’).

  10. @Jonas: Echt hè, Apple verdient al bakken met geld

  11. Origineel geplaatst door EOTB

    Ik hoop dat het Apple toch nog rekening blijft houden met de gebruiker. Time will tell.

    Ben ook heel benieuwd hoe dit gaat uitpakken.

    In zekere zin heeft TomTom ons een voorproefje gegeven hoe een overgang van eenmalige aanschaf naar abonnementsmodel kan uitpakken, en dat was – voorzichtig gezegd – geen onverdeeld succes.

    Ontwikkelaars van bestaande gekochte apps zullen echter óók iets nieuws of extra’s moeten bieden om bestaande gebruikers tot een overstap te verleiden. TomTom heeft (imho) vooral laten zien hoe dat niet moet 🤔

    In even goed Nederlands: we’ll see 😉

  12. Begrijp ik het nu goed:

    Straks kunnen we voor updates en dergelijke gaan betalen?

    Wil jij jouw app werkend houden? Betaal dan gerust ff?

    Of ik koop een goedkope app en zit aan een duur abonnement vast? Beetje zoals sms diensten?

    Ik weet niet of ik hier voorstander van ben.

  13. @Niels: ik denk dat apple hier een fout gaat maken wand android heb dit niet dus en ik zie dat genootzaak om naar android te verkassen

  14. @iWouter: Helaas is het bij een app (met -of zonder in-app aankopen) nooit zo dat je eigenaar bent. Je least het. Ook de muziek die je bij Apple koopt is geleast. Dat merk je als je uit het systeem wilt stappen en de ‘gekochte’ apps wilt houden: kan niet. Zodra het op een extra harde schijf kan of op een usb stick, is het van jou.

  15. Weer meer abonnementen, weer meer jongeren in de schulden.

  16. Ik vind het echt een hele domme zet, past wel weer bij Schiller. Het is ook de meest goedkope oplossing die je kunt bedenken, met als bonus extra omzet voor Apple. Reclame in de zoekresultaten, zijn ze nu helemaal de weg kwijt?

  17. Shit! Het moment waar ik bang voor was lijkt steeds dichterbij te komen. Aangezien het de concurrentie niet lukt om Apple de nek om te draaien, gaan ze het zelf maar doen. De belangrijkste pijlers waar hun hele ecosysteem op draait, iTunes en de AppStore, gaan ze zo onaantrekkelijk mogelijk maken.

  18. Origineel geplaatst door Klara
    Weer meer abonnementen, weer meer jongeren in de schulden.

    Weer meer ouders die hun verantwoordelijkheid niet nemen

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.