Reacties voor: Anna-inzicht geeft energieverbruik weer voor slimme meters

Hoe slim is thermostaat Anna? Nederlandse Energie Maatschappij heeft iPhone-app Anna-inzicht uitgebracht, maar daarin kan je niks instellen.
Bart Breij - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 14 reacties

  1. Foutje in artikel: je scant niet je thermostaat, maar je slimme meter.
    Die ik dus niet heb 🙂

  2. Hmmm ik heb energiedirect maar hij herkende mijn meter. Blijkt wel een paar dagen te duren voor het kan starten. Mij benieuwen of en hoe dat dan werkt (via Liander?)

  3. De “slimme” thermostaat is niet slim. Van de week is Anna bij mij geplaatst, maar praktisch gezien zijn er twee dingen die je met Anna wel kan en met je huidige thermostaat niet: Op afstand iets instellen -bijvoorbeeld de temperatuur laag zetten- en “geo” fencing. Dus als je in de buurt komt van je huis dat dan de verwarming automatisch aangaat. Dat laatste werkt vaag zeker als je twee telefoons hebt (mijn vrouw en ik).

    Normaliter stel je een schema in, tijden dat je opstaat en dat je gaat slapen. Het enige wat geo-fencing doet is dat ie aangaat als je in de buurt komt en dat werkt in mijn ogen nog niet goed.

    Nu heb ik een probleem met Anna, in de nacht blijft mijn ketel water rondpompen terwijl de verwarming zelf uit staat. Dat maakt een hinderlijk geluid. Nu kan de NLE dit niet oplossen en ze zeggen dat het aan mijn ketel ligt. Nu moet ik -op eigen kosten- mijn eigen installateur bellen. Ik ben nu drie dagen verder en dat ga ik dan ook doen. Maar alles was perfect voordat Anna kwam en daar baal ik dus wel van. Je krijgt iets, voldoet aan de voorwaarde, maar het werkt niet goed en nu moet ik het zelf betaald laten oplossen. Bedenk je dus tweemaal als je dit als early adaptor wilt….

    Daarnaast is mijn gasverbruik deze dagen toegenomen. Hij lijkt overdag meer gas te verstoken dan voorheen. En er zit dus niets “slims” aan. Jaja, ze zeggen dat het systeem moet “leren” om beter te worden, maar mijn ervaring zegt dat je dit leren heel snel kan overschatten en dat er maar een simpele redenatie aan ten grondslag ligt. Bewijzen is lastig, want je zit in een beginnend seizoen en dus meerdere parameters die wijzigen. ga dan maar een case bouwen….

  4. Blijft een mooi apparaatje, eigenlijk veel beter voor de Nederlandse markt geschikt dan de Nest. Vanaf deze week is Anna ook verkrijgbaar bij de Amac, dus niet alleen maar via NLE

  5. Ik vraag me af wat hun intenties zijn. Onder het motto van een leuke dienst zijn bedrijven vaak alleen maar uit op het verdienen van geld met onze data.

    Zie de voorwaarden:
    Door op AKKOORD te klikken, geeft u daarnaast toestemming aan NLE voor de verwerking van uw meetgegevens bestaande uit intervaldata en dagstanden het opvragen hiervan bij uw regionale netbeheerder.

    Bij additionele diensten wordt je blijkbaar wel geïnformeerd.

    Laat ze eerst maar uitleggen wat hun intenties zijn met onze data. Het begrip verwerken vind ik nog wat erg vaag.

  6. @consolez: Welke info moeten ze nog meer vergaren aan jou? De metingen van de meterkasten hebben ze namelijk, en ze weten ook je type woning….

  7. Hou nou eens op met dat “slimme” wat al die huidige thermostaten moeten zijn. Als er niet het woord “slim” of “duurzaam” wordt gebruikt is het tegenwoordig geen zinvol product meer. Zo’n “slimme” thermostaat is niets bijzonders, maar wordt wel aangeprezen als “de innovatie” op temperatuur regelgebied.
    Het op afstand regelen is al lang niet meer zo uniek en kan al voor een aanzienlijk lager bedrag (en niet gebonden aan een energieleverancier)
    Tevens is dit soort “slimme” thermostaten totaal niet in staan om de temperatuur in meerdere ruimten (of etages) te regelen. Iets wat wel vaak gevraagd wordt als men bijvoorbeeld gebruik maakt van een hout- of gaskachel, open haard of vloerverwarming.
    Het probleem doet zich dan vaak voor dat het boven veel te koud blijft.
    GEEN van die zogenaamd “slimme” thermostaten kan die redelijk eenvoudige probleem oplossen.

    Er is dus momenteel eerder vraag naar betaalbare zone- en etageregelingen, dan naar dit soort producten die alleen maar de kas van de energiemaatschappijen lijken te spekken. Velen zullen er niet voor uit durven komen (zoals een reactie hierboven van dhr. Koppen) dat ze eigenlijk een miskoop deden.
    Zie http://www.etageregeling.nl en http://www.zoneregeling.nl

  8. Hoe kom ik er van af na aan melding.

  9. Hun belang is:
    De app is door iedereen te gebruiken, dus ook door consumenten die geen klant zijn van de Nederlandse Energie Maatschappij.

    Deze gebruikers mogen wel tot twee keer per jaar benaderd worden voor een aanbieding.

  10. @Aart Degooyer: En zo is het maar net! Mijn nieuwe HR Remeha ketel heeft een thermostaat met de optie houtkachel. Gewoon marketing verhaaltje. Je moet nl de radiatoren uitdoen in de kamer als je die optie wenst te gebruiken. Ook je vloerverwarming. Dat is toch gewoon armoe in 2014/5?

  11. Helaas werkt het niet, heb wel slimme meter, scan werkt ook, aanmelden werkt ook maar krijg na7 dagen totaal NIKS te zien.

  12. Ik heb de scan van de elektriciteitsmeter genomen.
    Ik krijg in de specificatie wel staafdiagrammen over het verbruik van gas echter de afname op de vergelijkingssite is
    Gas en kWh gelijk.
    Ik denk dat dit niet kan. Hoe is dit te herstellen?

  13. Kheb de Anna-inzicht app nu 2 weken actief. Bij het dagelijks ophalen van de data echter missen er vrijwel altijd dagen in de afgelopen week, waardoor het verbruik ten opzichte van anderen er veel te gunstig uitziet. Moet beter kunnen lijkt me.

  14. Heb de Anna-inzicht app gedownload en aangemeld en na een paar dagen kon ik de app gebruiken. Weet niet waarom maar de app heeft een eigen wil. Gas komt helemaal niet door. Van alles geprobeerd en loopt ook regelmatig vast. Wat het tot nu toe heeft later zien is een bonk irritatie. He me dus ook alweer afgemeld. Voor een tientje per jaar ben je beter af met Slimmemeteruitlezen app. werkt naar behoren en geeft de juiste informatie weer. Anna-inzicht is echt een miskleun van jewelste.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.