Reacties voor: Airmail stapt over naar maandelijks verdienmodel

De gewaardeerde mail-app Airmail is overgestapt naar een nieuw verdienmodel. In plaats van een eenmalige aanschaf, moet je nu maandelijks voor de app betalen als je alle functies wil gebruiken. Daarentegen zijn er een aantal functies gratis.
Lees het complete artikel → Airmail stapt over naar maandelijks verdienmodel

Reacties: 40 reacties

  1. Ik was al niet zo tevreden over Airmail. Te vaak dat ik opnieuw mailaccounts weer toe moest voegen. En nu dit?! Ik stap over naar Spark. Is gratis en hopelijk bevalt die beter.

  2. En weg ben ik

  3. De reacties hierboven zeggen al genoeg. De schoorsteen moet roken mensen, gratis (of een paar euro voor maanden ontwikkeling) bestaat niet.

  4. Ik denk echt wel dat ontwikkelaars zich rijk rekenen maar denk ook dat dit onterecht is.

    Ik zelf zou ook nooit een abbo nemen op een app. En als je mensen al hebt laten betalen voor een App is het helemaal not done om deze nu elke maand te laten betalen. Voor mij is dit meteen een uninstall.

  5. Ik begrijp heel goed dat gebruikers balen van een nieuw verdienmodel.

    Aan de andere kant zijn we de afgelopen 12 jaar enorm verwend met ‘gratis’ apps en gebruikt. ‘Vroegûh’ betaalde je de hoofdprijs voor software en nu zijn we eraan gewend geraakt dat alles gratis moet zijn of EUR 1 voor een app. Ontwikkelaars moeten natuurlijk ook geld verdienen, anders kunnen ze (en hun personeel) niet eten.

  6. 👋😡

  7. De oorzaak is volgens mij de apps veel goedkoper zijn geworden dan voor het bestaan van de AppStores. Het was heel normaal om 100 euro voor een applicatie te betalen. De nieuwe verkoopmodellen zijn gebaseerd op het snel opbouwen van een grote groep betalende en niet-betalende klanten en die dan over de streep trekken om maandelijks te gaan betalen. Anders komt het gewoon niet uit. De ontwikkelaars moeten ook hun elektriciteitsrekening en brood betalen. Zelf betaal ik ook het liefst eenmalig zodat ik eigenaar wordt van die versie van de software. Het Nederlandse Agenda heeft denk ik een mooie tussenvariant bedacht waarbij je alle premium features behoudt die tot het moment dat je abonnement afliep beschikbaar waren.

  8. ‘Iedereen’ lijkt te vinden dat apps gratis moeten zijn. Vind jij ook dat alle apps en diensten gratis moeten zijn, weiger dan voortaan gewoon je salaris en werk gewoon gratis. Gewoon omdat ‘iedereen’ vindt dat jij gratis hoort te werken. Grow up! Je betaalt voor de mensen die jouw boodschappen leveren, voor de mensen die jou een biertje brengen op een terras en ook voor de mensen die apps voor jou maken.

  9. Het hoeft niet gratis maar een maand model? Tot op.

  10. @Rick: Wat een onzin, ik heb deze app al gekocht. Wat is er mis met kopen? Als ik mijn klanten nu ineens licenties ga factureren per maand dan raak ik iedereen kwijt. Gewoon per hele versie een betaalde update aanbieden, dan heb je zelf de keuze of je de nieuwe functies wel of niet wilt.

  11. Naar mijn idee is de balans momenteel een beetje weg, ik denk dat mensen best een maandelijks bedrag willen betalen voor een bepaalde dienst/product mits dat gerechtvaardigd is. Tegelijkertijd willen ze niet maandelijks betalen voor een mail app terwijl er ergens anders vergelijkbaar alternatief is die gratis en misschien wel beter is. Ik vermoed dat Airmail zijn product hier wat overschat.

  12. Bij de titel dacht ik ook gelijk pff daar gaan we weer. Weer een app die 7-8€ p/m gaat vragen. Gelukkig is het maar en 10tje per jaar, zeer acceptabel voor een app die ik zowel zakelijk en prive dagelijks heel veel gebruik.

  13. @nick: +1.
    Ik snap dat de ontwikkelaars ook moeten eten. En hun eigen hardware moet ook ergens van bekostigd worden. Goede games koop je ook liever, dan dat je elke keer wordt onderbroken door irritante Ads of in-app aankopen.
    Maar ik koop ook liever software in 1x en niet maandelijks. Dan kun je inderdaad bij elk grote update nadenken of je er opnieuw voor wilt gaan of nog even door wilt werken.
    Soms kom je niet onder maandelijks licentie uit voor je werk; zoals Adobe CC, maar hun alternatief is inmiddels gevonden, Affinity. En MS Office is nu ook maandelijks geworden, al kun je ook licentie 1x kopen.

    Maar voor wat betreft mail, Apple Mail volstaat voor mij. Ooit geprobeerd met Airmail, maar Apple Mail is ook prima en van Apple zelf, dus gratis, je betaalt je scheel aan hun hardware, en er zit prima software op.

  14. Ik gebruik al een tijdje: Nine mail and Calender.

    Redelijk nieuw op iOS, maar al erg door ontwikkeld op Android.

    Op dit moment zijn de ontwikkelaars druk bezig om de iOS versie naar het zelfde niveau qua opties te tillen als Android.

  15. 3 dagen geleden de app aangekocht en de tegemoetkoming is dat ik hem nu nog maar 4 maanden mag gebruiken? Gelegaliseerde diefstal is het.

  16. Ik heb het huis waar ik woon gekocht. Dan ga ik nu niet op plotseling ook huur betalen.

    1password deed ook al zo vreemd.

  17. Origineel geplaatst door Appeltje
    ‘Iedereen’ lijkt te vinden dat apps gratis moeten zijn. Vind jij ook dat alle apps en diensten gratis moeten zijn, weiger dan voortaan gewoon je salaris en werk gewoon gratis. Gewoon omdat ‘iedereen’ vindt dat jij gratis hoort te werken. Grow up! Je betaalt voor de mensen die jouw boodschappen leveren, voor de mensen die jou een biertje brengen op een terras en ook voor de mensen die apps voor jou maken.

    Van mij hoeven apps niet gratis te zijn. Er wordt inderdaad voor gewerkt en die mensen moet betaald worden. Logisch.

    Kan me wel voorstellen dat een wijziging als deze voor mensen betekend dat ze de app vaarwel zeggen. Ik vind het ook niet waard om maandelijks te moeten betalen voor een basisfunctie zoals push berichten.

  18. Ben al een tijd geleden overgestapt naar Spark. Airmail zit vol met bugs was er helemaal klaar mee. Misschien dat ze nu geld hebben om de bugs te verhelpen. Maar ben op dit moment zeer tevreden met Spark.

  19. @Tom: Drie dagen geleden, dan kan je volgens mij je geld nog terug vragen.

  20. Origineel geplaatst door Sjaal
    Ik heb het huis waar ik woon gekocht. Dan ga ik nu niet op plotseling ook huur betalen.

    1password deed ook al zo vreemd.

    Dat u het huis hebt gekocht betekend niet dat degene waar u de huis van hebt gekocht opdraait voor de kosten van alles wat er in de toekomst met het huis moet gebeuren aan onderhoud. Dus u koopt een app maar verwacht daarna wel onbeperkt gratis updates.

  21. Ik heb hier niemand zien wedijveren voor gratis software en toch brullen er hier sommige dat mensen verwachten dat alles gratis moet zijn. Je reinste onzin. Mensen reageren omdat ze die abonnementen beu aan het worden zijn en terecht ook. Voor content is dit een verstaanbaar verdienmodel, maar voor software begint het onderhand zo van de pot gerukt te worden dat het belachelijk is… Sofware-makers zijn zich op deze manier feitelijk buitenspel aan het zetten, open source zal alleen maar toenemen en eerlijke spelers zoals Affinity zullen marktaandeel winnen. En terecht. Tegenwoordig wordt voor elk stukje software een abonnement gevraagd. Tel dat allemaal maar eens bij elkaar op… Ik betaal liever 1x (en af en toe voor een update) dan al die idiote abonnementen. Softwarehuizen die ondoordacht en opportunistisch het Subscription model zullen incorporeren, zijn levende fossielen maar beseffen dat nog niet…

  22. Origineel geplaatst door nick
    @Rick: Wat een onzin, ik heb deze app al gekocht. Wat is er mis met kopen? Als ik mijn klanten nu ineens licenties ga factureren per maand dan raak ik iedereen kwijt. Gewoon per hele versie een betaalde update aanbieden, dan heb je zelf de keuze of je de nieuwe functies wel of niet wilt.

    Betaalde updates zijn (nog) niet mogelijk. Daarnaast gaat iedereen er maar vanuit dat apps gratis zijn. Gevolg in jouw voorbeeld: niemand update terwijl je daar wel mankracht (en dus geld) in hebt zitten.

    Ik sluit mij aan bij @Appeltje; wil je gratis spullen? Werk eerst dan zelf gratis.

  23. Kopen is Ok, betalen voor een upgrade is Ok. Maar een abonnement doe ik niet. Helaas, want ik vind Airmail wel een prettige e-mailclient.

  24. Origineel geplaatst door Sjaal
    Ik heb het huis waar ik woon gekocht. Dan ga ik nu niet op plotseling ook huur betalen.
    1password deed ook al zo vreemd.

    Origineel geplaatst door Erwin
    Dat u het huis hebt gekocht betekend niet dat degene waar u de huis van hebt gekocht opdraait voor de kosten van alles wat er in de toekomst met het huis moet gebeuren aan onderhoud. Dus u koopt een app maar verwacht daarna wel onbeperkt gratis updates.

    Wauw! Wat mooi gezegd! Zowel aan nieuwe content als app-updates werken mensen en dat kost geld. Je betaalt ook elke maand voor een app update van je bank, zodat je nieuwe updates krijgt en securitypatches. Zoals Anouk dat zo mooi kan zeggen: Wen d’r maar aan😉

  25. Origineel geplaatst door nick
    @Rick: Wat een onzin, ik heb deze app al gekocht. Wat is er mis met kopen? Als ik mijn klanten nu ineens licenties ga factureren per maand dan raak ik iedereen kwijt. Gewoon per hele versie een betaalde update aanbieden, dan heb je zelf de keuze of je de nieuwe functies wel of niet wilt.

    Origineel geplaatst door Rick

    Betaalde updates zijn (nog) niet mogelijk. Daarnaast gaat iedereen er maar vanuit dat apps gratis zijn. Gevolg in jouw voorbeeld: niemand update terwijl je daar wel mankracht (en dus geld) in hebt zitten.
    Ik sluit mij aan bij @Appeltje; wil je gratis spullen? Werk eerst dan zelf gratis.

    Lees de quote van nick die jij gebruik hebt eens opnieuw en zeg eens waar ie gratis spullen wilt. Aub zeg, hou de discussie eens fair… Er worden hier zwaar woorden verdraaid. Het is niet omdat iemand Subscriptions in vraag stelt, dat men daarom meteen voor gratis spullen pleit… Wat een dooddoener.

    Betaalde updates niet mogelijk? Er zijn nochtans softwarehuizen die het doen:
    – buiten de App Store werken
    – binnen de App Store met iAP’s werken voor de updates (1x per grote versie bijvoorbeeld)
    – een compleet nieuwe versie indienen bijvoorbeeld. Things doet dat (Cultured Code), Panic doet het met hun software ook en zo zijn er nog velen.

    Ik verkies al jaren software boven de misplaatste hype van Subscriptions. Software met een abonnementsmodel vliegen erbij mij uit (als er een alternatief is), tenzij het uiteraard om content gaat (zoals films, muziek) of om hosting-gerelateerde zaken waarbij het dus om het aanbieden van diensten gaat. En dat is meteen het probleem: veel softwarehuizen menen ten onrechte dat hun software een soort van service is, terwijl dat helemaal niet zo is. Megalomanie eerste klas. Gelukkig is er ook een tegenwind aan de gang, zoals softwarehuizen als Affinity duidelijk aantonen.

  26. Wel vreemd dat betalende gebruikers nu ook geconfronteerd gaan worden met extra kosten.
    Ik heb de app en gebruik ervan immers al betaald. Wordt nu dus dubbel belast c.q. gen***d.

    Niet erg fair als je het mij vraagt.

    Voor nieuwe gebruikers prima om een subscription model te gaan hanteren, maar niet voor je huidige en reeds betalende gebruikers.

    En weg ben ik…..

  27. @Rick: dit klopt echter niet. Je hebt betaald voor de app met alle features die er toen inzaten. Nu raak je de features kwijt tenzij je gaat betalen.

    Als ze betaalde klanten hun app hadden laten gebruiken zoals ze hem gekocht hadden dan prima. Dit is gewoon niet ok en van mij mogen ze op de fles na zo’n actie.

    Niets is gratis. Klopt maar je hebt al betaald voor hun werk en je wilt alleen dat de app zoals hij is blijft werken. Dit is gewoon klantenservice.

  28. Dus u koopt een app maar verwacht daarna wel onbeperkt gratis updates.

    Dat is een aanname die door ontwikkelaars wordt gedaan. Volgens mij hebben veel mensen er helemaal geen moeite mee om te betalen voor nieuwe feautures. Helaas helpt het betaalmodel van Apple niet, omdat er een minimumprijs wordt gehanteerd in de App store.

    Het verhelpen van bugs en veiligheidsproblemen is een ander verhaal, die hadden er helemaal niet in moeten zitten. Die vallen wat mij betreft onder de europese garantieregels (gratis herstel tot 2 jaar na aankoop).

  29. Indertijd voor de mac en iphone versie betaald. Opnieuw betalen? Nooit en deleted!

  30. Ik lees niemand iets zeggen over het gegeven dat je AL je mail over de servers van Airmail laat lopen..

    Daar krijg ik de kriebels van.

    Betalen voor maandelijkse software doe ik alleen als het de beste app is/software is die ik kan vinden en het mijn prive/werk een stuk verder helpt (ontstressen/tijd bespaart/veiligheid brengt)

    Totnogtoe is dat voor:

    Office
    Evernote (hoewel met IOS 13 evernote een geduchte concurrent krijgt met Apple notities)
    1Password

  31. Dat we te lang zijn verwend door gratis (en vooral gratis voor data) lijkt het alsof apps gratis zijn. Kleine apps of hobby-ontwikkelaars vinden het vooral leuk maar wordt het wat groter dan moet er een schoorsteen roken + brood op de plank komen.
    Ik snap dit maar abonnementen lijken mij niet de oplossing. Ik doe er in ieder geval niet aan mee. Zou fijn zijn als Apple in de AppStore éénmalige in-app aankomen anders kan weergeven dan abonnementen. Een bepaalde soort app zoeken is al zo lastig. En proberen kan nu alleen met abonnementen lijkt het.

  32. Airmail had juist net een nieuwe app voor alleen Gmail uitgebracht en deze heeft ook uitsluitend een abo-model.

    Net als bij 1Password een onaangekondigde grote verandering waar Airmail keihard op afgerekend gaat worden. Alternatieven genoeg zoals Spark en outlook

    De 4 maanden premium voor bestaande klanten geldt vanaf aankoopdatum. Heb je de app dus al langer dan 4 maanden zul je sowieso moeten betalen voor premium features.

    macOS versie zal ook wel abo model gaan worden.

  33. By By Airmail!! Terug naar de Mail app.

  34. Abonnementen zijn de laatste stuiptrekking in een stervende Appstore. Er valt met apps gewoon (bijna) niks te verdienen.
    De stijgende prijs van hardware zal daar in ieder geval ook geen goed aan gedaan hebben. Een telefoon van €1200 en dan nog abonnementen nemen op een mailapp, een wachtwoordmanager of een kalender (met een paar extra’s) die standaard aangeboden wordt op je telefoon? 🙄

    En ja: “There is no such thing as a free meal”, maar wat als je al betaald hebt voor een maaltijd? Dan ga je geen abonnement nemen op “ketchup en mayonaise”.

    Het aanbod in de store (Google of Apple) is nu behoorlijk groot, maar dat zal de komende jaren een pak minder worden.

  35. Op zoek naar een ander programma, ik haak hierbij af. Snap dat men geld wil verdienen, maar zo langzamerhand kun je bijna voor elke app maandelijks gaan betalen. Dit loopt dan wel lekker op qua kosten.

  36. Origineel geplaatst door Mikaël Janssens
    Ik verkies al jaren software boven de misplaatste hype van Subscriptions. Software met een abonnementsmodel vliegen erbij mij uit (als er een alternatief is), tenzij het uiteraard om content gaat (zoals films, muziek) of om hosting-gerelateerde zaken waarbij het dus om het aanbieden van diensten gaat. En dat is meteen het probleem: veel softwarehuizen menen ten onrechte dat hun software een soort van service is, terwijl dat helemaal niet zo is. Megalomanie eerste klas. Gelukkig is er ook een tegenwind aan de gang, zoals softwarehuizen als Affinity duidelijk aantonen.

    Het hele abbo model is bedacht door de liefst slapend rijk wordende Phil Schiller.
    De man die er 6 jaar over doet om een nieuwe MacPro te ontwikkelen, iedereen intern schrobbeert die bij Apple iets wil vernieuwen en klanten naar zijn achterwerk refereert als je iets niet bevalt.

    Men is gewoon te belazerd om paid updates te implementeren En denkt softwarehuizen van dienst te zijn met subscriptions omdat het schapenvolk toch wel betaalt. Nou niet dus.

  37. Ondertussen in de USA

    App Store Review Guidelines: “If you are changing your existing app to a subscription-based business model, you should not take away the primary functionality existing users have already paid for.”

    We’ve asked Apple if push notifications = primary functionality in an email app.

  38. Het probleem is dat mensen steeds wat anders willen. Ik ga echt niet maandelijks betalen voor een app, tenzij het echt wat toevoegt. Bijv Flitsmeister. Daar heb ik niet zoveel moeite mee.

    De mail app van Apple is trouwens prima.

  39. Ik heb destijds zowel de iOS als OSX versie aangeschaft en sinds dien naar alle tevredenheid gebruikt.
    Een abonnementsvorm zie ik niet zitten. Mijn initiële aanschaf is op het moment weinig meer waard. Namelijk, een abonnement afsluiten voor alleen bijvoorbeeld de notificaties al.. Realy?!

    Ik ben Spark aan het proberen. Bevalt tot nu toe goed en krijg een Exchange adres gekoppeld waar Airmail niet mee overweg kon 👌🏻

  40. 10 euro voor 1 jaar voor een app die ik elke dag meerdere malen gebruik. Direct gekocht. En ja dat is elk jaar. Als de app daardoor nog beter wordt is dat geen probleem vind ik.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.