Reacties voor: Adobe stopt met Flash-compiler voor iPhone

Adobe stopt de verdere investeringen om Flash-applicaties geschikt te maken voor de iPhone. Ze stappen over naar Android.
Lees het complete artikel → Adobe stopt met Flash-compiler voor iPhone
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 91 reacties

  1. Een beetje een egokwestie vind ik dit wel van Apple uit. Wat is hun concrete reden dat ze Flash zo graag tegenstaan eigenlijk?

  2. Eindelijk! Bye Flash, Welcome HTML5!

    Flash zou de iPhone/iPad alleen maar traag en sloom maken.. De batterij zou voor je het weet leeg zijn en dan de vervelende crashes etc niet te vergeten.. Ik mis flash niet!

  3. Nou.. nu hopen voor flash dat het een succes wordt op andere mobiele toestellen. Zo niet, dan is het een extra faal voor Adobe.

  4. Origineel geplaatst door Wesley: Eindelijk! Bye Flash, Welcome HTML5!Flash zou de iPhone/iPad alleen maar traag en sloom maken.. De batterij zou voor je het weet leeg zijn en dan de vervelende crashes etc niet te vergeten.. Ik mis flash niet!

    Jij misschien niet…gelukkig dat mn andere toestellen t wel ondersteunen 🙂

  5. @ devnl
    Kan je niet doormiddel van flash bij bestanden komen die anders afgeschermd zijn ofzo?

    Zoniet, dan vind ik het erg jammer van Apple om het maar netjes te zeggen.

  6. Ik las laatst een artikel over deze kwestie. De auteur suggereerde dat het om een strategische beslissing van Apple ging om developers te binden aan de objective-C gebaseerde X-Code omgeving.

    Hierdoor kunnen ze bij wijzigingen in de architectuur van de iPhone of iPad (bijvoorbeeld het afstappen van de ARM processor architectuur) veel beter applicaties optimaliseren door simpel de X-Code omgeving aan te passen.

    Daarnaast is mij wel eens verteld dat Flash zowel op MacOSX als Linux een draak is en veel CPU gebruikt. Dit zou niet ten goede komen van de accuduur en de performance van applicaties.

    Dit laatste is erg belangrijk voor Apple. Zoek maar eens een andere telefoon die zo smooth pinch & zoom uitvoert.

  7. Opmerking op verzoek van reageerder weggehaald.

    Misschien dat iemand nu eerst leest voor te reageren. Sommige mensen hebben een hamer nodig om iets te begrijpen.

    Ik heb onder de tekst nog een extra waarschuwing gezet en in de titel ‘Flash-ontwikkeling’ vervangen door ‘Flash-compiler’. Daarnaast heb ik de afbeelding vervangen, zodat het wat duidelijker om transformatie van Flash CS5 naar iPhone-app gaat. Hopelijk is het zo voor de a-technische types ook duidelijk.

  8. Origineel geplaatst door Wesley
    Welcome HTML5!

    HTML5? Dat heeft helemaal niets met Flash te maken. Zoek is op HTML5 exampels of HTML5 games, huilen met de pet op. Zielige java-achtige voorbeelden, meer niet. De HTML5 standaard zal ook pas in 2012 vast staan. Het Quake voorbeeld in HTML5 zuigt en belast de processor gigantisch. Filmpjes in HTML 5 zijn net zo processor belastend als Flash filmpjes. etc etc etc. HTML5 vergelijken met Flash is onzin. Apple wil Flash niet op de IPhone en IPad omdat 80% van de verkochte Apps in de App store gewoon goedkope Flash apps zijn. Scheten laten, kaartje verzenden, weer apps etc etc allemaal zeer eenvoudig en gratis in Flash…

    Dit is een zielige actie van Apple die ze uiteindelijk gaan verliezen…

  9. Tja, Ik werk nu ruim 2 jaar op de iPhone en zie steeds minder vaak het scherm dat ik een flash speler mis. Dus och, ik kan ze missen.
    Ik snap wel dat Apple probeert het gesloten systeem te beschermen tegen invloeden van buitenaf, maar vrees de dag dat het systeem minder succesvol wordt en de eigen developers zich tegen het systeem keren.

  10. Origineel geplaatst door Wesley
    Eindelijk! Bye Flash, Welcome HTML5!Flash zou de iPhone/iPad alleen maar traag en sloom maken.. De batterij zou voor je het weet leeg zijn en dan de vervelende crashes etc niet te vergeten.. Ik mis flash niet!

    Dit is dus een van de problemen. Uit je antwoord blijkt helaas dat je wel een mening hebt, maar die niet op kennis of feiten baseert. Het heeft niets te maken met het principe van “flash op de iPhone”. Het gaat om “Je kunt iPhone apps maken met iets anders dan Apple tools”. Dat is waarom iedereen zo op z’n achterste benen staat.

    Zo apart dat zodra de term “Flash” ergens bij staat, dat iedereen dan maar wat begint te gillen over html5 de laatste tijd 🙂

  11. Origineel geplaatst door bartje
    Nou.. nu hopen voor flash dat het een succes wordt op andere mobiele toestellen. Zo niet, dan is het een extra faal voor Adobe.

    Haha Andriod wordt beter en groter dan de Iphone en apple helpt zo hun eigen ondergang tegemoet….

  12. Tegelijk vind ik dat Adobe moet ophouden met zich te gedragen als aangeschoten wild. Een aantal jaren hebben zij zich tegen Apple gekeerd (Mac was toen het enige systeem wat telde in de grafische industrie).
    Nu krijgen ze een koekje van eigen deeg, en is het land te klein. Maar ja, Apple is nu veel succesvoller dan een paar jaar geleden, dus nu valt er weer wel geld te verdienen denk ik…

  13. Origineel geplaatst door arthur de Groot
    Tja, Ik werk nu ruim 2 jaar op de iPhone en zie steeds minder vaak het scherm dat ik een flash speler mis. Dus och, ik kan ze missen. Ik snap wel dat Apple probeert het gesloten systeem te beschermen tegen invloeden van buitenaf, maar vrees de dag dat het systeem minder succesvol wordt en de eigen developers zich tegen het systeem keren.

    Weer een loos bericht, LEER LEZEN. het gaat niet om de flash player. analfabeet

  14. Even een kleine opmerking nog voor Gonny: misschien is het plaatje niet zo handig gekozen. Nu lijkt het of het over Flash op de iPhone gaat. Ik weet dat je zo’n artikel even snel van een plaatje moet voorzien maar misschien is een CS5 logo (of zoiets) handiger. Misschien raken lezers daardoor in verwarring.

    Klopt, aangepast.

  15. @WvB22. Rustig maar… Je hebt gelijk, al zijn de twee onderwerpen indirect aan elkaar gekoppeld.

    Apple heeft heel duidelijk aangegeven dat ze een uniform platform hebben om de ontwikkeling van het platform zo snel mogelijk te laten verlopen. Ik moet zeggen dat ik daar best in kan komen.

    Als gevolg daarvan vindt ik eerder de reactie van Adobe een beetje zielig overkomen. Verre van professioneel.

  16. Origineel geplaatst door dirk
    Origineel geplaatst door arthur de GrootTja, Ik werk nu ruim 2 jaar op de iPhone en zie steeds minder vaak het scherm dat ik een flash speler mis. Dus och, ik kan ze missen. Ik snap wel dat Apple probeert het gesloten systeem te beschermen tegen invloeden van buitenaf, maar vrees de dag dat het systeem minder succesvol wordt en de eigen developers zich tegen het systeem keren.Weer een loos bericht, LEER LEZEN. het gaat niet op de flash player. analfabeet

    Als je je fatsoen niet kunt houden, blijf dan weg. Ik ben blij dat je technisch hebt leren lezen. Je weet dus wat de woordjes betekenen. Als je nu ook nog begrijpend leert lezen, dan had je ook gesnapt wat ik bedoeld heb.
    Als je dan tegelijk de volgende keer je fatsoen kan houden, is je reactie misschien ook weer van meerwaarde voor deze site.

  17. @william: Weet ik ook wel maar er zo veel mensen die maar iets roepen zonder dat ze ook maar weten waar dit over gaat. Als ik dan opmerkingen zie als “Eindelijk! Bye Flash, Welcome HTML5!” dan gaan mijn haren recht overeind staan. Dit gaat niet om Flash maar het willens en wetens dwarsbomen van een ander bedrijf over de rug van ontwikkelaars en (indirect) de consument.

  18. Het oude Apple is terug. Met de oude hardware, IIfx, Performa, Powermac enz… was het altijd opletten geblazen bij de aanschaf van randapparatuur. SCSI was zoveel beter, een VGA plug was ook al niet nodig en een netwerk moest opgebouwd worden met LocalTalk doosjes. Want Apple wist dat dit de beste oplossing was. Bijna niemand kocht Apple tot er ‘normale’ componenten gebruikt werden.
    Apple is nu ietsje groter en denk opnieuw dat ze het beter weten. De toekomst zal het uitwijzen, al hoop ik stilletjes dat we als gebruiker niet opnieuw dezelfde ellende moeten meemaken.

  19. @arthur de Groot: Kerel, jij begint over flash player….. Post dan niks hier.
    Steeds meer zieltjes beginnen over flash player terwijl de kern is het omzetten van flash naar iphone applicaties

  20. @WvB22: Nou dit gaat wel degelijk over Flash op je iPhone. Eerst blokkeert Apple Flash op zijn iPhone, iPod Touch en iPad, en nu blokkeert Apple ook de mogelijkheid om eerst een applicatie in Flash te bouwen, en deze vervolgens om te zetten in een App die geschikt is voor de iPhone. Dus Apple blokkeert nu direct én indirect Flash. Dus wordt flash steeds minder gebruikt, en komt er steeds meer ruimte voor html5. En, Apple blokkeert op deze manier dus indirect flash op je iPhone. Dus voordat je weer zo begint te schreeuwen op een forum, probeer dan eerst tot 10 te tellen en denk even rustig na 😉

  21. Denk ook wel als er een lek in flash komt op de iPhone moet apple er denk ik weer voor opdraaien door updates enzo. Weet het niet maar ik denk dat flash ingebakken moet worden in de firmware.

    Ik mis geen flash ik zie ook zeker minder flash.

  22. @WvB22:

    Het gaat wel degelijk om FLASH.. CS5 bied de mogelijkheid voor ontwikkelaars om hun bestaande of nieuwe FLASH code met weinig moeite om te zetten naar een iPhone App.. Apple heeft nu voor OS4 laten weten dat dit waarschijnlijk niet meer zal worden toegestaan, (overigens niet alleen CS5 maar iedere niet Apple ontwikkel omgeving) motivatie lijkt vnl.. de Multitasking (kan het OS inschatten wat een App wil doen, en welke resources het moet krijgen) maar ook GUI guidelines zeg maar “look and feel” van de Apps. en exclusiviteit..

    Tenslotte is het voornamelijk de software, wat een iPhone onderscheid van iets wat de concurrentie zou kunnen maken. Hardware matig is het allemaal niet zo heel bijzonder, zelfs die nieuwe HD niet, al is het design en bijvoorbeeld de kwaliteit van het touchscreen van een eenzaam hoog niveau. Maar het is toch vooral de software, zowel OS, Apps en Appstore, wat de iPhone een iPhone maakt.. Door halfbakken ports van flash apps toe te staan zou Apple juist dat gene wat hen zo onderscheid van de concurrentie, te grabbel gooien..

    Heel logisch dus dat zowel Web-based Flash en gecompileerde Flash-Apps geweerd worden van de iPhone. Het succes van de iPhone is nu eenmaal de “look and feel”.. De consument heeft dat het afgelopen kwartaal nog eens onderstreept met hun portemonnee..

  23. @Danny Bevers:
    Meneer lees het verhaal eens goed gaat niet om flash player

  24. hoe je het draait of keert apple will full control
    of flash nu wel of niet kan/mag het gaat maar om 1 ding en dit zijn centen en voor die mensen die roepen adobe moest vroeger niks van apple weten beetje flauwekul natuurlijk.nu gaat het goed met apple vroeger niet zo,ga je als bedrijf investeren in een product waarbij je geen zekerheid hebt of dit bedrijfen product er over 2 jaar nog zal zijn.
    Apple is geen engeltje en begint aardig zijn wil op te leggen. Maar we weten allemaal snelle vliegers worden op de lange duur dood vliegers.
    dit gaat niet blijven duren en uiteindelijk zal apple verzuipen in zijn eigen succes.
    En bij succes beginnen er ook fouten te komen is het niet op het vlak van hardware dan is het wel op een ander vlak.
    goed vb is de imac 27 inch heel veel problemen en apple heeft er al 2 updates voor gebracht en nog is het niet compleet opgelost.
    Maar klagen heeft geen zin want ze kunnen geen toestellen leveren zonder die probs met dat model.
    en bij veel mensen is dit het begin van de frustratie.
    Ik heb gewoon gezegd na 3keer terug sturen van het toestel ik wil mijn geld terug want dit product voldoet niet aan de eisen die ik van een apple product verwacht. en heb mijn geld dan ook terug gekregen enkel het was iets meer dan ik zelf betaald had.

  25. Voer deze doelloze discussies lekker op het forum ofzo. Als iemand hier iets ook maar verkeerd begrijpt wordt hij meteen de grond in geboord. Ik begrijp liever iets minder over Flash etc. dan dat ik zo’n opgewonden standje wordt zoals sommige hier. en @arthur de Groot: Je hebt helemaal gelijk gozer.

    En @ronaldoo: Gast, beheers aub de taal voordat je zulke lappen tekst in onze gezichten smijt.

  26. Voor iedereen die niet snapt waarom Apple dit doet, lees dit eens. Simpelweg, er zijn vrijwel alleen nadelen voor de gebruiker.

  27. @Wesley:
    Er verandert dus niets:
    De iPhone is al traag en sloom.
    De batterij van de iPhone loopt al snel leeg.
    Applicaties op de iPhone crashen al regelmatig.

  28. @Flo:
    Lees het dan niet als je het niet zint. Het punt is dat dit elk bericht terug komt als er maar 1 wordt van flash in zit begint iedereen over de online flash player zonder het bericht goed te lezen. Dit is al de zoveelste keer. Die mensen moeten lekker naar het forum gaan en over de online flash player brabbelen

  29. De meeste van jullie zijn niet beter dan Apple en Adobe.Het lijkt wel of jullie mekaar alleen maar willen vernederen en overtroeven en willen laten zien hoe goed je bent.Nou en dan heb je dus meer kennis van dit soort dingen dan ik en vele andere met mij wauw super! maakt dat jullie dan beter dan andere of die nou wel of niet iets plaatsen wat klopt.ik lees de artikelen en reactie’s om ervan te leren en dingen te begrijpen.En niet om in artikel naar artikel te moeten lezen hoe de ene de andere met woorden probeert af te maken.Als je iemand niet iets op een normale manier kunt vertellen of uitleggen doe het dan niet hou je kennis gewoon voor jezelf.Weet je ik werk in de zorg met dementerende jongeren vanaf 40 jaar met een niet aangeboren hersenafwijking die zouden er alles voor overhebben om met èèn van jullie te ruilen.Omzich vervolgens over dit soort kleinigheden of welke flash of html5 of überhaupt IPhone nooit meer druk te maken.Ik weet erzal nu wel van allerlei commentaar komen.Maar dat geeft niet zo zit de mens nu eenmaal in mekaar.weet je ik ben gewoon blij met mijn IPhone met of zonder flash,Html5 of wat voor systeem dan ook en neem mijn petje af voor iedereen die er meer verstand van heeft dan ik(en dat zijn er nogal wat)maar ik weet uit ervaring dat op het einde het er allemaal niet toe doet……..

  30. Adobe heeft inmiddels meer dan duidelijk gemaakt, door meer dan 100 stabiele flash-applicaties in de appstore geplaatst te krijgen dat Apples argument dat Flash traag zou zijn op de Iphone gewoon regelrechte onzin is. Ook in de browser van onder andere Android 2.0 draait de flash Player 10.1 uitstekend, dus waarom is dat o zo hippe Apple niet in staat om hetzelfde te doen?

    Welnu, het gaat hier niet omdat Flash ‘slecht’ zou zijn, maar omdat Apple alles wat op de Iphone draait wil beheersen. Adobe Flash is op dit moment de ENIGE methode om iets te ontwikkelen dat draait op 97% van alle computers en daarnaast ook als standalone applicatie bewaard kan worden en kan draaien op Android 2.0, PalmOs, Windows 7 mobile en Symbian. Zodra ontwikkelaars zich realiseren dat ontwikkelen met Flash een aanzienlijk groter bereik heeft dan alleen voor de iPhone, zal juist de iPhone genegeerd worden. Het zal een keuze worden, ontwikkelen voor de relatief kleine groep iphone/ipad gebruikers of voor de gigantisch grote meerderheid van overige internetgebruikers? Nog even en de meest ‘hotte’ applicaties zijn niet op de iPhoen, maar op Android te vinden en krijgen we dezelfde situatie als toen Applegebruikers jaloers moesten toezien toen Wintel gebruikers spellen konden spelen die zij niet op hun platform konden spelen.

  31. @wolf:

    Beste Wolf,

    Logisch als je wat wil leren en het is niet om mensen de grond in te boren maar als er keer op keer over de online flash player wordt begonnen. Terwijl er bij elk bericht over dit zelfde onderwerp wordt gesproken over de compiler van CS5 (omzetten van flash applicaties naar iphone applicaties) dan begint dit vermoeiend te worden. De comments gaan niet meer over de kern van het bericht maar over een totaal ander onderwerp. Tuurlijk er ligt een verband tussen beide onderwerpen
    1. De online flash player
    2. De compiler van Adobe CS5

    1 speelt flash applicatie af via de browser
    2 via een echte apple APP.

    Apple blokkeert segment 1 en nu gaat het ook segment 2 blokkeren. Door hun toelatingseisen aan te passen voor de appstore.

    Hopelijk is het nu duidelijk en geen berichten meer over de online flash player en of je die mist of niet…..

  32. Als Adobe het echt zou willen zou er nog een legale omweg zijn door een compiler te maken van Flash actionscript naar Objective-C, wat dan door iWork netjes volgens de license naar een App wordt gecompileerd.

    Nu compileren ze volgens mij direct naar bytecode die native op de iPhone werkt.

  33. Origineel geplaatst door dirk
    @arthur de Groot: Kerel, jij begint over flash player….. Post dan niks hier.Steeds meer zieltjes beginnen over flash player terwijl de kern is het omzetten van flash naar iphone applicaties

    Helemaal mee eens ! veel te veel off topic gebral van mensen die niet kunnen lezen.
    On topic:
    Ver voor de introductie van de iPhone waren Apple en Adobe al op voet van oorlog. Dit komt dus ook zo 1.2.3. niet meer goed en heeft niet zoveel te maken met CS5 flash-COMPILER en iPhone software.

  34. het kan mij allemaal een worst wezen na 3 iphones te hebben gehad wil ik iets nieuws iets anders en dan mogen ze in die nieuwe iphone steken wat ze willen.want ik ben uitgekeken op de iphone.
    en nu zijn er toch al verschillende merken die hoogstaande toestellen hebben?
    soms is een mens is toe aan iets heel anders
    en laat nu de iphone fanatics maar beginnen.
    Want na de jedi godsdienst krijgen we binnen kort misschien ook het iphone geloof

    onze iphone die in onze broekzak zit uw naam worde geheiligd en laat ons hopen dat u het binnen een jaar nog doet
    iphone

  35. Och, toen de dinosaurussen uitstierven was er ook een hoop gekrakeel.
    Some win, some die. En de evolutie ging verder.

  36. Dirk@Tuurlijk snap ik wel dat als jezelf het idee hebt dat je het helemaal begrijpt dat het soms frusterend is.Maar het is dan veel knapper om het op een normale manier uit te blijven leggen of je terug te trekken dan om te gaan hakken.want dan verlies je toch het doel uit ogen.En geloof me ik moet iedere dag zo’n beetje elke tien minuuten opnieuw alles weer uitleggen aan onze cliënten(patiënten).Maar genoeg hierover ik snap jou uitleg zover Dirk bedankt en elke toevoeging die van waarde is lees ik graag.

  37. Met CS5 dachten wij als flash/flex ontwikkelaars een handige tool te krijgen om in onze native taal AS3 snel en makkelijk een iPhone App te kunnen ontwikkelen.
    Nadat we waren toegelaten tot het CS5 Beta programma zijn we snel aan de slag gegaan met de enkele tweaks die benodigd waren om onze flashgames om te zetten in iets wat op de iPhone kon draaien. Dat werkte allemaal goed, alleen de framerate op de iPhone 2G/3G was met drie bewegende sprites op het scherm al gedropt tot 6 fps i.p.v. bijvoorbeeld 60 fps (De in Cocos2D requested framerate).

    Na een week van optimalisatie/frustratie en weinig bereikt te hebben in termen van performance hebben we de moed opgegeven en ons toch maar gestort op Objective-C/ Cocos2d framework.
    De meerwaarde van het snelle ontwikkelen was er toch al niet echt meer, want alle geanimeerde “vectorshape movieclips” moest je voor optimale performance al omzetten in cached bitmaps (met de nodige beeld artifacten).

    Ik weet niet of Adobe in de wat latere Beta’s nog veel winst heeft geboekt met betrekking tot performance (wij hebben er verder niet meer naar gekeken). Wij vonden het product (iPhone packager) op dat moment niet echt geweldig.

    Hoe dan ook ben ik blij dat we er verder niet veel tijd in gestoken hebben. Het is natuurlijk erg zuur dat als je er weken tijd in steekt, apps released, dat nu vervolgens alle support wordt stopgezet / apps actief kunnen worden verwijdert door Apple. Daar word je als ontwikkelaar natuurlijk niet vrolijk van. Aan de andere kant kun je je dus afvragen wat de kwaliteit is van de apps die je met de Adobe iPhone packager zou releasen.

    Met vriendelijke groet,
    Jeroen v Goor
    Fullscreen

  38. @wolf:
    Wat ik nog wel even wou toevoegen is dat jouw patienten/clienten echt problemen hebben. De gross hier vaak te laks/lui/gemakzuchtig zijn om het goed door te lezen(uitzonderingen daargelaten). Dit even verklaring voor de reacties. Zelfde als mensen vragen gaan stellen over apparaten zonder eerst de gebruiksaanwijzing te raadplegen.

  39. Origineel geplaatst door Jacky
    Origineel geplaatst door WesleyWelcome HTML5!HTML5? Dat heeft helemaal niets met Flash te maken. Zoek is op HTML5 exampels of HTML5 games, huilen met de pet op. Zielige java-achtige voorbeelden, meer niet. (snip)…

    Toch niet helemaal waar:
    Quake 2 in html 5:
    http://tweakers.net/nieuws/66574/google-toont-html-5-versie-quake-ii-met-webgl.html

  40. Origineel geplaatst door Pieter
    Origineel geplaatst door JackyOrigineel geplaatst door WesleyWelcome HTML5!HTML5? Dat heeft helemaal niets met Flash te maken. Zoek is op HTML5 exampels of HTML5 games, huilen met de pet op. Zielige java-achtige voorbeelden, meer niet. (snip)…Toch niet helemaal waar: Quake 2 in html 5: http://tweakers.net/nieuws/66574/google-toont-html-5-versie-quake-ii-met-webgl.html

    Wat bedoel je? Ik geef toch in dezelfde reactie aan dat ik deze Quake port ken? Het werkt alleen voor geen meter. In Flash is een soortgelijke port overigens al 4 jaar geleden verschenen. HTML5 als vervanger voor Flash allemaal onzin, en zo’n Quake port een lokkertje. HTML5 heeft niets te maken met Flash. HTML5 heeft geen actionscript oid, maar maakt gebruik van java en javascript….ouwe troep in een nieuw jasje… Nog een keer: HTML5 is een nog onafgewerkte nieuwe versie van html standaard. HTML5 is HyperText Markup Language 5. Niets meer of minder en is geen vervanger van Flash…moe word je ervan…

  41. Origineel geplaatst door Wesley
    Eindelijk! Bye Flash, Welcome HTML5!Flash zou de iPhone/iPad alleen maar traag en sloom maken.. De batterij zou voor je het weet leeg zijn en dan de vervelende crashes etc niet te vergeten.. Ik mis flash niet!

    Origineel geplaatst door Ben
    Dit is dus een van de problemen. Uit je antwoord blijkt helaas dat je wel een mening hebt, maar die niet op kennis of feiten baseert. Het heeft niets te maken met het principe van “flash op de iPhone”. Het gaat om “Je kunt iPhone apps maken met iets anders dan Apple tools”. Dat is waarom iedereen zo op z’n achterste benen staat.Zo apart dat zodra de term “Flash” ergens bij staat, dat iedereen dan maar wat begint te gillen over html5 de laatste tijd

    Touché.

  42. @Jacky: “javascript….ouwe troep in een nieuw jasje”

    Euh…

    “ActionScript is net als JavaScript afgeleid van ECMAScript en is dus ook een objectgeoriënteerde scripttaal.”

    Volgens mij zijn Actionscript en Javascript syntactisch gelijk: http://nl.wikipedia.org/wiki/ActionScript

  43. Ik kom altijd graag langs op iPhoneclub, om te zien wat er zoal bijgepost is van nieuwe zaken. Nu intussen is het wel duidelijk waarover deze posting hier gaat. Laten we niet vergeten dat we iphone liefhebbers zijn, de meeste toch die hier langskomen. Ik ben zelf al 24 jaar Apple gebruiker en heb ook 5 jaar voor hun gewerkt, nu doe ik geen techniek meer maar verkoop en het is dan ook zo’n discussies en postings door personen, diezelfde personen die klant zijn in de winkel en ook de moeilijkste zijn. Zo’n personen blijven liever weg, aan de ene kant is het ook komisch als ge de postings leest. @Ronaldoo, deze vind ik toch goed en infeite, als ge ziet hoe iphone gebruikers rondlopen t’is een heilig gebeuren, mijn iphone plakt aan m’n handen.

    Back to topic : Flash Compiler (CS5)

  44. Origineel geplaatst door Gerardus89
    @WvB22: Nou dit gaat wel degelijk over Flash op je iPhone. Eerst blokkeert Apple Flash op zijn iPhone, iPod Touch en iPad, en nu blokkeert Apple ook de mogelijkheid om eerst een applicatie in Flash te bouwen, en deze vervolgens om te zetten in een App die geschikt is voor de iPhone. Dus Apple blokkeert nu direct én indirect Flash. Dus wordt flash steeds minder gebruikt, en komt er steeds meer ruimte voor html5. En, Apple blokkeert op deze manier dus indirect flash op je iPhone. Dus voordat je weer zo begint te schreeuwen op een forum, probeer dan eerst tot 10 te tellen en denk even rustig na

    Jij begrijpt het voor een deel (met een cirkelredenatie maar goed). De meeste mensen die op een dergelijk artikel reageren denken echt niet zo ver door als jij. Bovendien klopt je redenatie nog niet (even met flash als mediaplayer in het achterhoofd). HTML5 kán helemaal geen filmpjes afspelen. Het is gewoon een vervolg van de ‘algemene’ standaard hoe HTML moet worden opgebouwd. De codec in de browser moet uiteindelijk het filmpje afspelen. Nu lijkt het of HTML5 één of ander wonder is dat alles maar afspeelt. Dat is dus niet zo. De standaard codec is nog niet bepaald maar er is een grote kans dat dit het H.264 formaat wordt. En dat is nog niet zo’n eenvoudig verhaal. Het consortium bestaat uit een groot aantal bedrijven dat patenten bij elkaar heeft gegooid en licenties afgeeft. Dat is op dit moment nog gratis, echter niemand weet hoe lang dit nog gratis blijft. Rara wie zitten er wel en niet in dat consortium. Hint: nee niet Adobe maar het begint wel met een A. Het hele Flash/HTML5 is een naar politiek spelletje geworden.

    Bottomline: HTML5 gaat Apple geld opleveren, Flash helemaal niets. En dat is de reden waarom Apple op HTML5 inzet. Het heeft niets maat dan ook niets met slechte code of brakke players te maken.

  45. woow, Flash op je iPhone waar? 😛

  46. Vanaf dit artikel gaat ik met nog meer plezier alle posts waarin de termen: F.L.A.S.H. en A.D.O.B.E (Gonny, sorry voor de CAPS! 🙂 ) voor komen lezen/volgen!

    @WvB22: Hoe is het met jouw hartslag en maagzuurgehalte? 😉 je hebt wel een hoop overredingskracht want Gonny stond wel open voor jouw suggestie(s), chapeau! 🙂

    @BofD: Heel hoog educatief gehalte, zeer goed verhaal, lekker kort!

  47. Adobe moet iedereen oproepen om te jailbreaken en alsnog die compiler uit gaan werken. Misschien onstaat er zo druk vanuit de gebruikers-kant.

    Btw mensen die roepen dat flash k*t is, puur alleen omdat Apple het verbiedt zijn idioten. Ik vind het mooi om te zien dat er hierboven mensen zijn die wel begrijpen hoe het in elkaar zit.

  48. @WvB22:

    Origineel geplaatst door WvB22
    Bottomline: HTML5 gaat Apple geld opleveren, Flash helemaal niets. En dat is de reden waarom Apple op HTML5 inzet. Het heeft niets maat dan ook niets met slechte code of brakke players te maken.

    Het vreemde van Apples weigering om Flash apps toe te laten in de appstore is dat ze juist wel degelijk heel veel geld daaraan kunnen verdienen. Iedere verkochte app is winst voor Apple. Ontwikkelaars die op Flash CS5 hebben gewacht om voor de iphone iets te maken halen nu hun schouders op en gaan nu vrolijk voor al die andere platformen ontwikkelen. Er zijn meer devices dan die van Apple.

  49. @Pieter D.: Dat gaat niet gebeuren, Adobe helpt Apple daar alleen maar mee. Ik denk dat er twee mogelijkheden zijn voor Adobe: vol inzetten op Android en Windows 7 mobile of Apple aanklagen. Er zijn namelijk parallelen te trekken tussen het gedrag van Microsoft toen die browserontwikkelaars als Netscape de markt uit drukte (Microsoft heeft toen heel wat miljoenen boetes moeten betalen) en deze vergelijkbare zet van Apple.

  50. @Pieter D.:
    Ja maar ik heb dus een 3GS met nieuwste firmware.
    Kan dus alleen jailbraken als is hem telkens opnieuw opstart.
    wacht nog op nieuwe versie…..

  51. Origineel geplaatst door BofD
    Maar het is toch vooral de software, zowel OS, Apps en Appstore, wat de iPhone een iPhone maakt.. Door halfbakken ports van flash apps toe te staan zou Apple juist dat gene wat hen zo onderscheid van de concurrentie, te grabbel gooien..

    Heel logisch dus dat zowel Web-based Flash en gecompileerde Flash-Apps geweerd worden van de iPhone. Het succes van de iPhone is nu eenmaal de “look and feel”

    En dit geloof je ook echt zelf? Het is juist totaal niet logisch en Apple strooit gewoon zand in je ogen. Eigenlijk komt het er op neer dat je hier beweert dat de AppStore alleen pareltjes van software bevat dankzij Apple’s goede beleid. Mag ik even lachen. Als er ergens een hoop bagger te vinden is dan is het wel in de AppStore. En ik kan je verzekeren dat die apps niet op basis van Flash zijn samengesteld.

    Bovendien: als er al een slecht werkende app zou worden ingediend op basis van Flash-code dan kan Apple de App nog altijd weigeren tijdens het review proces. Maar Apple sluit nu bij voorbaat al deze apps uit zonder enige vorm van review. Bovendien zijn er al meer dan honderd apps toegelaten op basis van deze code, dus zo slecht kan het ook weer niet zijn.

    Voor Adobe was dit een prestige project geworden en stond er veel op het spel. Door even de voorwaarden snel te veranderen zet Apple een dikke streep door het hele project, wat zeker tienduizenden misschien wel honderdduizenden dollars heeft gekost. Ik vind dat redelijk schandalige behandeling van een software bedrijf waar je nog jaren mee moet samenwerken (veel Macs worden gebruikt in de grafische wereld waar Adobe veruit marktleider in is op software gebied).

  52. Origineel geplaatst door alchemist
    @WvB22:Het vreemde van Apples weigering om Flash apps toe te laten in de appstore is dat ze juist wel degelijk heel veel geld daaraan kunnen verdienen. Iedere verkochte app is winst voor Apple. Ontwikkelaars die op Flash CS5 hebben gewacht om voor de iphone iets te maken halen nu hun schouders op en gaan nu vrolijk voor al die andere platformen ontwikkelen. Er zijn meer devices dan die van Apple.

    Goede redenering en inderdaad een risico voor Apple. Maar ik denk dat Apple om een aantal redenen die stap wel durft te nemen. Ten eerste is het percentage van dat soort Apps eigenlijk best klein (op het totale aantal Apps). Ik geloof dat Apple met de AppStore en iTunes meer als 1 miljard dollar verdient heeft in slechts één kwartaal. Zouden ze er wakker van liggen denk je? Apple heeft op dit moment zoveel macht dat ze met zo’n beetje alles wegkomen. En dat is logisch want die macht hebben we Apple met zijn allen gegeven door massaal onze portemonnaie te trekken voor hun producten, dus daar heb ik zelf aan mee geholpen.

  53. Dat is het hem nu juist apple wil bepalen wie wel en wie niet mag.
    Als een ontwikkelaar niet netjes ja knikt mag hij niet het draait enkel en alleen om de centen.

    Ze zitten op te scheppen zoveel apps in die app store maar vertellen er dan wel niet bij dat 70% net hetzelfde doet als het andere programma enkel het heeft een andere naam en ziet er net ietsje anders uit.

    Maar denk nu niet dat ze de juiste reden gaan geven aan ons waarom ze nu geen adobe willen.
    want de kans is groot dat vele van ons dan zeggen die hebben een tik van de molen gehad.

    en neem nu maar gerust aan apple is er niet voor ons maar wij zijn er enkel maar om hun nog meer winst te laten maken en onze zuurverdiende centen bij hun in te leveren.
    en ben er zeker van dat apple verdomt goed weet wat er speelt op hun iphones
    big brother is watching
    en ben er zeker van dat op het moment mijn iphone contact maakt met wifi er gegevens worden verzonden naar apple
    heb het leuke proggie sysinfo plus erop gezet
    als ik dan kijk bij netwerk en routing details
    kom ik toch altijd dit ip tegen 224.0.0.251

    en nu mag je zelf 3 keer raden waar dit ip naar toe leid.

    curpetino en natuurlijk een ip dat eigendom is van rarara hoe zou het anders kunnen APPLE

  54. de juiste reden gaan ze ons nooit niet zeggen dit blijft speculeren.
    Er zullen partijen zijn die er voordeel bij doen als flash niet word ondersteund .
    alles heeft zo zijn reden en wij kunnen enkel maar gissen naar de juiste.
    money en nog is money meer is het niet
    en jobs probeerd flash hoe dan ook te killen
    dat flash de batterij leegt trekt is natuurlijk dikke zever bij pakjes
    tja een instelling waarbij je flash af kunt zetten is goed mogelijk zitten er al genoeg op om de batterijd duur iet te verlengen.

    wij speculeren over een reden die we nooit en te nimmer gaan weten.
    en over een paar jaar weten we misschien de uitkomst van hoe en waarom.
    en tot die tijd laten ze ons enkel geloven wat zij willen dat wij geloven

  55. @ronaldoo:

    Ooohh. een echte Sherlock.. een multicast address dat in Cupertino uitkomt.. Oh You Evil Steve!!!

    Ik blijf lachen hier, dat dan weer wel..

  56. Ik zou me kapotlachen als Adobe besluit om geen CS meer uit te brengen voor Mac OS.

    Dan stappen er een hoop grafische ontwerpers over op de PC.

  57. @WvB22:

    Verkeerde redenering dus.. een Flash app die met het zelfde gemak buiten de Appstore om te krijgen is op een ander Platform is van geen toegevoegde waarde voor Apple maar eerder het begin van het einde.. Er is geen reden meer voor de klant om op de iPhone te blijven als dezelfde Apps ook buiten het iPhone platform bestaan.. die paar “vlugge centen” die ze met cross-compiled flash-apps zouden kunnen binnen trekken weegt niet op tegen wat ze de komende 10 jaar op hun “eigen” manier kunnen binnen halen.. Apple wenst, en heeft de controle over het hele iPhone/iPad traject en zal dit absoluut niet loslaten. Niet voor Adobe en niet voor wie dan ook. Alleen als het commercieel interessant zou zijn zie ik hier verandering in komen, dus voor al die personen die het er niet mee eens zijn.. ik zou zeggen stem met je geld, ga volgende keer een Android of WM7 mobieltje halen want dat is echt de enige manier waarop je Apple op andere gedachten zou kunnen brengen..

  58. @BofD: Ik vind jou redenering juist krom. Jij gaat ervanuit dat een App die ‘cross-compiled’ is per definitie rommel is. Ik vind dat nogal een vreemde aanname. Nogmaals: als een app niet voldoet vanwege bugs of het andere eisen kunnen ze de app altijd nog weigeren bij het altijd verrassende review proces. Nu sluiten ze de apps per definitie uit (de officiële reden omdat anders de mogelijkheden van de iPhone niet ten volle benut worden. Alsof de zoveelste iFart app dit wel doet.

    En omdat ik het met een aantal punten niet eens ben betekent dat niet dat ik direct zal overstappen want de iPhone heeft genoeg sterke punten en Apple maakt gewoon fantastische producten. Alleen ik ga kritiek ook niet uit de weg. Gehersenspoelde Apple fanaten zijn er al genoeg.

  59. @michelr:

    Leuke link.. zal zeker ook meespelen als je de verhalen over Steve’s ego mag geloven.. zou ik ook doen als ik baas van Apple was 😀

  60. Origineel geplaatst door BofD
    denering dus.. een Flash app die met het zelfde gemak buiten de Appstore om te krijgen is op een ander Platform is van geen toegevoegde waarde voor Apple maar eerder het begin van het einde.

    Het begin van het einde.
    Koop voortaan plastic stoffers aan de deur omdat die houten uit elkaar vallen. Je hele huis vol met splinters, levensgevaarlijk.
    Verder zou ik ook nooit meer eigen voedsel mee naar het ziekenhuis nemen, want daar weten ze echt beter wat goed eten is.
    Houd er alleen wel rekening mee dat ik ZELF eigenaar van m’n iPhone ben.
    En als ik daar Flash, Cobol 64 of een Chinese variant van Limbo91 op wil draaien dat dat dan mijn zaak is niet die van jouw halfgod Steve Jobs die mij verder helemaal geen zier interesseert.

  61. Origineel geplaatst door BofD
    @michelr:Leuke link.. zal zeker ook meespelen als je de verhalen over Steve’s ego mag geloven.. zou ik ook doen als ik baas van Apple was

    Precies en dat soort machtswellust is precies waar ik dus bang voor ben.

  62. @WvB22:
    nee hoor, je zal mij niet horen zeggen dat de cross-compiled apps per definitie rommel zijn.. wat je mij wel hoort zeggen is dat bij cross-compiled apps Apple een stukje van zijn controle op het platform moet opgeven en dat ze wel gek zouden zijn als ze dat op dit moment zouden doen..

    Voorbeeldje
    Een van de redenen waarom Flash zo beroerd loopt op OSX is omdat Adobe niet de standaard API’s van Apple voor Video Acceleratie op de GPU wenst te gebruiken maar hun eigen low-level system calls naar de GPU willen doen, zoals ze dat ook op Windows doen.. Met andere woorden ze willen niet een aparte versie voor OSX schrijven maar de code die ze hebben recyclen.

    Om soortgelijke wespennesten op de iPhone te voorkomen geeft Apple ze nu de deksel op hun neus..

    Ik zie de logica hier echt wel.

  63. @WvB22:
    En waar ben je dan precies bang voor? Dat snap ik echt niet.. Wat kan Steve’s machtswellust jou voor kwalijke dingen berokkenen?

  64. Origineel geplaatst door Tovergieter
    Ik zou me kapotlachen als Adobe besluit om geen CS meer uit te brengen voor Mac OS.

    Dan stappen er een hoop grafische ontwerpers over op de PC.

    Nooit gehoord van Bootcamp of Parallels? Daarbij zal Adobe dat nooit doen, ik herhaal nooit. Adobe had gewoon 10 jaar geleden een Mac versie van Flash moet maken, niet een tweedehands desktop omgekakt ruk product en vervolgens ook nog eens verwachten dat dit prul op een minicomputer (ala iPhone) gaat werken. Eigen schuld. Apple +1

  65. Mooi zo, weg met die troep.

  66. @Joostmans:

    echt dude.. volgens mij neem je dit allemaal weer veel te serieus.. 😉 pas op voor die opgezwollen aderen in hoofd.. veel plezier met je Limbo91 en flash op JOU iPhone.. ik hou je echt niet tegen hoor..

  67. @Wesley: Jij hebt DUIDELIJk geen idee waar je het over hebt 🙂

  68. Origineel geplaatst door WvB22
    @BofD: Ik vind jou redenering juist krom. Jij gaat ervanuit dat een App die ‘cross-compiled’ is per definitie rommel is. Ik vind dat nogal een vreemde aanname. Nogmaals: als een app niet voldoet vanwege bugs of het andere eisen kunnen ze de app altijd nog weigeren…

    Het gaat niet om het al dan niet rommel zijn, het gaat om het feit dat dezelfde apps met evenveel gemak voor alle platforms gebouwd worden. Waardoor de exclusiviteit wegvalt. En dat is geen goede ontwikkeling voor Apple.
    En het risico dat apps ‘veralgemeent’ worden uit pure gemakzucht is dan ook levensgroot aanwezig. Al te specifieke zaken van het OS zullen niet gebruikt omdat je dan niet de app zomaar kunt uitwisselen.

  69. Godwin’s Law. Probeer je argumenten op een volwassen manier over te brengen zonder verwijzingen naar het Nazi-regime. Dank.

  70. Origineel geplaatst door Jacky
    Origineel geplaatst door PieterOrigineel geplaatst door JackyOrigineel geplaatst door WesleyWelcome HTML5!HTML5? Dat heeft helemaal niets met Flash te maken. Zoek is op HTML5 exampels of HTML5 games, huilen met de pet op. Zielige java-achtige voorbeelden, meer niet. (snip)…Toch niet helemaal waar: Quake 2 in html 5: http://tweakers.net/nieuws/66574/google-toont-html-5-versie-quake-ii-met-webgl.htmlWat bedoel je? Ik geef toch in dezelfde reactie aan dat ik deze Quake port ken? Het werkt alleen voor geen meter. In Flash is een soortgelijke port overigens al 4 jaar geleden verschenen. HTML5 als vervanger voor Flash allemaal onzin, en zo’n Quake port een lokkertje. HTML5 heeft niets te maken met Flash. HTML5 heeft geen actionscript oid, maar maakt gebruik van java en javascript….ouwe troep in een nieuw jasje… Nog een keer: HTML5 is een nog onafgewerkte nieuwe versie van html standaard. HTML5 is HyperText Markup Language 5. Niets meer of minder en is geen vervanger van Flash…moe word je ervan…

    Oeps,had je quake puntje gemist.
    (Punt blijft dat dat quake niet een triviaal spelletje is…)

    Echter, een paar dingen: Performance van Flash is zeer slecht. Dat ligt in handen van Adobe, die voor de Mac al jaren hier niets aan verbeterd.
    Het gel*l van Adobe dat ze dit voor 10.1 niet kunnen op de Mac omdat ze hardware access naar de GPU nodig hebben is een smoes. Er zijn nette systeemcalls (Zoals OpenGL en OpenCL) om dat soort zaken voor elkaar te krijgen, die kunnen ze gebruiken, maar ze willen blijkbaar niet.

    Het voordeel van HTML5 is dat de performance hiervan door de browser developer verbeterd kan worden.
    Zie de javascript engine verbeteringen van de laatste tijd.

    Flash gebruikt Actionscript, wat een smaakje is van ECMAscript, net zoals Javascript een dialect is van ECMAscript.
    Zie http://en.wikipedia.org/wiki/Javascript en http://en.wikipedia.org/wiki/Actionscript

    Het probleem voor Apple voor de iPhone is dat Flash een metaplatform is, wat dus per definitie een kleinste gemene deler zal opleveren van alle platformen.
    Dat levert dus niet iets op wat mooi loopt op de iPhone.
    Zie als voorbeeld iPhone OS 4, deze gaat nu net uitkomen met multitasking. Hoe lang zou het geduurd hebben voordat die Flash-compiler deze zou ondersteunen? CS6, over 18 maanden? En gaan ze dan alle apps vol in de achtergrond laten draaien, ook al is dit niet nodig (en daarmee dan veel batterij en geheugen kosten), omdat ze dit niet per app willen instellen, maar dit voor de hele Flash runtime?

  71. Origineel geplaatst door BofD
    @WvB22: En waar ben je dan precies bang voor? Dat snap ik echt niet.. Wat kan Steve’s machtswellust jou voor kwalijke dingen berokkenen?

    Dat ging over het artikel. En niet Steve’s machtswellust maar die in de comments (ik schat Steve slimmer in. Om Adobe een hak te zetten voor iets wat 15 jaar geleden is gebeurd is vrij onwaarschijnlijk. Als het wel zo is dan is Apple inderdaad een ‘evil’ company en daar geloof ik niks van).

  72. @WvB22:

    Duidelijk gevalletje van de klok en de klepel, ik ontwikkel zelf op OSX en ik heb wel toegang tot de genoemde GPU API’s die Apple beschikbaar stelt via Core Image en Quartz Composer.. voor pak hem beet $99.- heeft Adobe exact dezelfde mogelijkheden als ik..

    http://developer.apple.com/technologies/mac/graphics-and-animation.html

    Nee.. Adobe is lui en arrogant.. maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit.. misschien komt er ooit nog eens een fatsoenlijke versie van flash voor de Mac.

  73. Origineel geplaatst door Wesley
    Eindelijk! Bye Flash, Welcome HTML5!Flash zou de iPhone/iPad alleen maar traag en sloom maken.. De batterij zou voor je het weet leeg zijn en dan de vervelende crashes etc niet te vergeten.. Ik mis flash niet!

    LEESSS!!!

    Dit gaat niet over flash op het internet, maar een flash programma omzetten in een iphone app, dit zou helemaal niks vertragen. En om nou een app in html5 te maken… html5 = internet taal, flash = eigenlijk alles 😛

    En voor alle html5 fanboys, html5 is gewoon niet in staat om veel dingen te doen, er is dan wel video playback bij gekomen, maar spelletjes en andere online progjes kunnen nooit in html5 worden geschreven! html6 en 7 misschien dan wel…

  74. @WvB22:

    Ik denk dat Steve op de eerste plaats mens is.. en verschillende acties uit het verleden (denk aan het axe’en van de Newton bij het heraantreden) doen wel degelijk vermoeden dat hij soms rancune boven ratio verkiest.. ook denk ik dat als het commercieel gezien erg interessant zou zijn om Adobe wel aan boord te krijgen dit ook wel gedaan zou worden. Uit het feit dat dit tot op heden niet gebeurt is mogen we concluderen dat Apple een toekomst voor mogelijk houdt waar veel Flash door andere technologie vervangen is. Ben je van mening dat je niet zonder Flash kan, dan is een Apple product op dit moment waarschijnlijk niet zo’n slimme keuze..

  75. Jammer.
    Dit verdient geen schoonheidsprijs.

  76. Origineel geplaatst door BofD
    @WvB22:Duidelijk gevalletje van de klok en de klepel, ik ontwikkel zelf op OSX en ik heb wel toegang tot de genoemde GPU API’s die Apple beschikbaar stelt via Core Image en Quartz Composer.. voor pak hem beet $99.- heeft Adobe exact dezelfde mogelijkheden als ik..http://developer.apple.com/technologies/mac/graphics-and-animation.htmlNee.. Adobe is lui en arrogant.. maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit.. misschien komt er ooit nog eens een fatsoenlijke versie van flash voor de Mac.

    Ik weet niet waar jij je informatie vandaan haalt maar zo’n beetje elke site zegt hetzelfde: “In Flash Player 10.1, H.264 hardware acceleration is not supported under either Linux or Mac OS X. Linux currently lacks a developed standard API that supports H.264 hardware video decoding, and Mac OS X does not expose access to the required APIs. The Flash Player team will continue to evaluate adding hardware acceleration to Linux and Mac OS X in future releases.”

    En een heel duidelijk artikel http://daringfireball.net/2010/01/apple_adobe_flash

  77. Origineel geplaatst door BofD
    misschien komt er ooit nog eens een fatsoenlijke versie van flash voor de Mac.

    Ja als ze Apple en Adobe ooit nog eens gaan samenwerken in plaats van elkaar alleen maar dwars te zitten wel.

    Mac gebruikers klagen altijd dat Flash niet goed werkt. Nee gek hè als je van het platform totaal geen medewerking krijgt.

    Het is hetzelfde dat je een auto bij de garage brengt en zegt dat je auto niet lekker rijdt. Maak hem even. Maar nergens aankomen hè…

  78. Origineel geplaatst door Jacky
    Origineel geplaatst door WesleyWelcome HTML5!HTML5? Dat heeft helemaal niets met Flash te maken. Zoek is op HTML5 exampels of HTML5 games, huilen met de pet op. Zielige java-achtige voorbeelden, meer niet. De HTML5 standaard zal ook pas in 2012 vast staan. Het Quake voorbeeld in HTML5 zuigt en belast de processor gigantisch. Filmpjes in HTML 5 zijn net zo processor belastend als Flash filmpjes. etc etc etc. HTML5 vergelijken met Flash is onzin. Apple wil Flash niet op de IPhone en IPad omdat 80% van de verkochte Apps in de App store gewoon goedkope Flash apps zijn. Scheten laten, kaartje verzenden, weer apps etc etc allemaal zeer eenvoudig en gratis in Flash…Dit is een zielige actie van Apple die ze uiteindelijk gaan verliezen…

    Quake 2 in html 5.. “huilen met de pet op”:

    Dikke graphics en live multiplayer.

    http://tweakers.net/nieuws/66574/google-toont-html-5-versie-quake-ii-met-webgl.html

  79. EN terecht….

    Als je een graantje mee wil pikken van het succes van iemand anders is dit wel een heel gewaagde manier waar het niet gek is dat apple zegt dat ze dat niet tolereren.

    Wil je Apps maken dan doe je dat met hun SDK en hun API’s. De redenen zouden er niet eens toe moeten doen. Je gaat ook geen wii games maken met een PS3 SDK omdat die nu ook motion sensoren ondersteund.

    En Adobe zou hiermee precies tussen apple en de gebruiker kunnen gaan zitten. de programmas gemaakt met deze SDk kunnen dan wel goed zijn maar apple kan nooit garanderen dat alles het nog doet na een OS update.

    gebruik je de Apple SDK dan kan apple je garanderen als ontwikkelaar dat je apps het blijven doen. ook als Apple de totale structuur om wil gooien omdat dat ergens belangrijk voor blijkt.

    als apple Adobe’s SDK zou toestaan zou het vanaf nu continu meten samen werken mat adobe om er voor te zorgen dat Adobe’s SDK apps blijven werken. Dat vertraagt het proces en de ontwikkeling van het OS alleen maar.

    Origineel geplaatst door Kokkie
    Origineel geplaatst door Wesley: Eindelijk! Bye Flash, Welcome HTML5!Flash zou de iPhone/iPad alleen maar traag en sloom maken.. De batterij zou voor je het weet leeg zijn en dan de vervelende crashes etc niet te vergeten.. Ik mis flash niet!Jij misschien niet…gelukkig dat mn andere toestellen t wel ondersteunen

    welke telefoons van betekenis hebben er tegenwoordig een goed werkende flash ondersteuning dan?

    en ho is het met hun batterij gesteld?

  80. @ 4SAUS

    Volledig akkoord man 😉 uw zeggen klopt volledig,

    insider mac.

  81. @WvB22:

    Juist idd een leuk artikel, en wat staat er: According to Adobe.. of te wel wij van WCeend zeggen dat we geen toegang krijgen tot de benodigde API’s.. In werkelijkheid willen ze rechtstreeks toegang tot de low-level API’s van Nvidia en van ATI, en er zijn heel veel redenen te bedenken waarom dat een heel slecht idee is. Zeker met de komst van OpenCL gaat de GPU een veel belangrijkere taak vervullen en is een goede resource management door het OS van cruciaal belang. Het is dus ondenkbaar dat je iedere App die dat wil rechtstreeks op de hardware laat aanspreken. Apple heeft een hele mooie set van API’s beschikbaar om binnen het kader van het OS wel toegang te krijgen.

    Na dit “Wij van WC eend” verhaal door Adobe en een Adobe evangelist zelf gaat John Gruber verder met en ik quote

    “I’m aware of no reason to dispute this. Windows is more hospitable to a third-party runtime like Flash than Mac OS X. I think most would agree that Apple is an opinionated company (to say the least), and they make opinionated products. The runtimes Apple cares about are Cocoa and WebKit. The Apple way to play H.264 is through the QuickTime APIs (and really, as of Snow Leopard the new QuickTime X APIs), not to write your own H.264 playback code that seeks to directly access hardware accelerators.”

    Het is dus complete BullS#$$ zoals ik al eerder heb laten zien. Iedere ontwikkelaar heeft toegang tot Core Animation, Core Image Quicktime en Quartz.

    Er zijn ook genoeg applicaties die gewoon wel via de beschikbare API’s h.264 via de GPU geaccelereerd op het scherm kunnen krijgen. Vraag je maar eens af hoe al die andere ontwikkelaars dat dan doen. Het is gewoon luiigheid dat ze de zaak niet netjes willen herschrijven voor OSX met gebruik van de API’s die er voorhanden zijn. Of zijn de Freeware proggers van VLC, die H.264 wel feilloos accelereren mbv de GPU dan zoveel slimmer dan die coders van Adobe?.. Ik herhaal en dit maal met klem, Adobe is lui en arrogant.

  82. @BofD:

    helemaal mee eens

  83. De mensen die denken dat HTML5 flash kan vervangen hebben het echt mis. Met HTML5 kun je prima video’s bekijken, maar je gaat er echt geen animaties of games mee maken. Daar is het gewoon niet geschikt voor.
    Flash is er voorlopig nog wel even… alleen op de iPhone niet dus.

    Ik heb tegenwoordig het volledige internet MET flash (HTC Desire) ipv het Apple approved internet. Nu merk ik pas wat je allemaal mist op een iPhone.
    Zelfs de beta versie die op m’n HTC Desire staat werkt super! Het maakt de browser absoluut niet langzamer…

  84. Voor alle Apple adepten die de apple propaganda machine (overigens NIET door Apple op gang gebracht maar door de Apple fans die altijd menen dat ze Apple moeten verdedigen) geloven: hier een interessant verhaal waarbij Apple nu zelf aangeeft dat ze de API alsnog vrijgeven. Komt het misschien toch nog goed met mac en flash (al zou ik lekker mijn handen ervan aftrekken als ik Adobe was).

    Wel een beetje een afgang voor de mensen die Apple hier zo fanatiek verdedigen. Even voor alle duidelijkheid: ik ben niet anti-Apple, anti-Windows of anti-Adobe. Maar ik heb wel een bloedhekel aan het verdraaien van feiten om een bedrijf (in dat geval Apple) te verdedigen. Bij Apple slaat dit door in het extreme. Apple heeft geen PR afdeling meer nodig daar zorgen de fanboys zelf wel voor. Voor degene die het nog niet geloven: haal je kop uit het zand en lees het verhaal zelf:

    http://www.macrumors.com/2010/04/22/apple-opens-door-to-hardware-accelerated-decoding-of-h-264-in-flash-and-other-platforms/

    Benieuwd hoe dit weer recht gepraat gaat worden en alsnog Adobe de schuld in de schoenen geschoven krijgt.

  85. Origineel geplaatst door 4saus
    http://pliep.nl/blog/2010/04/het_bijbelverhaal_van_apple_en_adobe
    http://pliep.nl/blog/2010/04/waarom_apple_adobes_platform_mag_blokkeren_deel_i
    http://pliep.nl/blog/2010/04/waarom_apple_adobes_platform_mag_blokkeren_deel_ii

    Dit is één van de allerslechtste argumenten die er zijn. Adobe heeft Apple niet genoeg gesteund toen ze het moeilijk hadden en een marktaandeel hadden om verdrietig van te worden. Ah gossie. Nu Apple orde op zaken heeft gesteld (met name door Steve Jobs) moet Apple eens lekker wraak nemen op alle bedrijven die Apple hadden afgeschreven. Sorry hoor maar dat is echt een vreemde redenatie. Natuurlijk ga je niet al je geld wedden op een paard dat rijp voor de slager lijkt. Dat is nu eenmaal de harde werkelijkheid van het zakenleven. Die komen geen koekjes uitdelen. Dat heeft niets te maken met elkaar niet aardig vinden maar puur met het tevreden houden van aandeelhouders (precies wat Apple ook doet). Dat bijna geen enkel bedrijf met Apple in zee wou hadden ze aan zichzelf te danken. Op dat moment had Apple het gewoon verprutst en als Steve niet als een soort Messiahs aan de noodrem had getrokken dan had Apple misschien niet meer bestaan. Gelukkig voor Apple (en ons!) kwam alles op zijn pootjes terecht. Misschien laat Steve zich leiden door racune uit die tijd (zoals 4saus met zijn links wil duidelijk maken). Ik hoop dat Steve slimmer is. Adobe heeft Apple in het verleden laten dobberen, maar dan kan Steve elk bedrijf wel op de zwarte lijst zetten want geen enkel groot bedrijf stak nog veel moeite in Apple omdat ze vreemde keuzes maakten die de consument niet zag zitten. Hopelijk heeft Apple iets geleerd en overspeelt het niet nog een keer zijn hand.

  86. Het enige dat hier nu gebeurt is dat Apple bedrijven als Adobe nu opnieuw simpelweg een voorgekauwde omgeving waarin ze H264 (al dan niet via flash) materiaal door de GPU kan laten versnellen.

    Dit is puur om slordige code te voorkomen en het makkelijker te maken voor ontwikkelaars om alles uit de mac te halen als je hier gebruik van wil maken.
    De manier die Adobe zelf verzon was de reden dat apple adobe hardware acceleratie toegang heeft ontzegd.

    Het resultaat van dat broddel werk merken mac gebruikers nog elke dag wanneer ze met hun mac een flash site bezoeken en ze de vans van hun maccie op hol zien slaan. Wie weet lukt het Adobe nu WEL om er iets soepel werkends van te maken.

  87. @WvB22:

    Ja het probleem hiermee is alleen dat voor iedereen die een beetje kan lezen er iets heel anders staat.. 😀 Je vorige parmantige verwijzing naar een stukje DaringFireball kreeg je ook al als een boemerang terug, maar ja sommige mensen leren het nooit zullen we maar zeggen 😉

    Wat hier uit blijkt is dat ondanks dat er via de bestaande Frameworks, zoals ik je al heb uitgelegd uitstekend toegang is te verkrijgen tot de GPU, er in dit geval het voor een zeer beperkt aantal GPU’s nu is toegestaan om deze wel rechtstreeks te benaderen.. Overigens alleen voor H.264 decoding, voor rendering (weergeven op het scherm) is nog steeds het advies gebruik het Quicktime Framework.

    Waarom nu ineens wel de “knieval” van Apple om dit vrij tegeven? Het lijkt er heel erg op dat met deze actie Adobe met z’n spreekwoordelijke ballen voor het blok word gezet.. Zo van, “jullie jammeren dat Flash op OSX niet net zo goed kan zijn als op Windows omdat directe toegang tot de H.264 decoder in de GPU niet beschikbaar is? Wel hier is die toegang, nu bek houden en de volgende versie van Flash voor de Mac is on Par met die op Windows.

    Dat is een leuke theorie beste BofD maar kan je dat onderbouwen? Ach laat ik het proberen 😉 Ten eerste is de technote exact wat Adobe vraagt maar verder niet zo waardevol voor andere ontwikkelaars, dit omdat het maar van toepassing is op een zeer beperkt aantal NVIDIA GPU’s. De nieuwe Mac Pro’s bijv. en de nieuwe iMacs vallen al buiten de boot samen met zeker nog 50% van alle Mac’s.. Het betreft dus maar een beperkte subset van alle Apple’s die op dit moment in gebruik zijn.

    Het helpt verder om te begrijpen wat Apple met deze Technote heeft vrijgegeven.

    Er is een aantal GPU’s dat een speciale low-level instructie set heeft om een H.264 stream te decoden. Niet iedere GPU heeft dit maar er komen er wel steeds meer. Zeker op het gebied van mobile GPU’s is dit wenselijk omdat H.264 dan in hardware kan worden gedecodeerd. “computational less expensive”.

    Dat betekend echter niet dat een GPU die deze instructies niet heeft niet heel effectief kan zijn in het decoden van H.264. In bijna alle gevallen is ook een GPU zonder deze instructieset toch een magnitude sneller in het crunchen van een H.264 stream dan dat een “normale” CPU zou zijn. Daar komt bij dat het verstanding is om “Grafische code” zoveel mogelijk op de GPU te draaien, zodat de CPU zijn cycles kan besteden aan waar deze goed in is.. Met openCL is er nu zelfs een beweging naar de andere richting waar de “over capaciteit op de GPU” kan worden gebruikt om niet grafische taken op de GPU te laten afhandelen..

    Wat betekend dit nu allemaal voor het Flash/Adobe verhaal. Wel for starters, door rechtstreeks op de H.264 instructies van de GPU toe te grijpen zal Adobe het decoderen van H.264 op een beperkt aantal Mac’s van de CPU kunnen off-loaden. Maar voor een veel groter deel van alle Mac’s blijft het bij wat het nu is, nl. H.264 in Flash decodeert op de CPU.

    Hiermee is dan ook gelijk het punt gemaakt wat Apple altijd al heeft verkondigd. “Gebruik de standaard API’s die we voor jullie beschikbaar stellen”. Want als je via de normale API”s” een H.264 decodeert dan beslist het OS voor je naar welke GPU/CPU het de stream stuurt. Een extra abstractie laag, die slim de resources op het systeem managed en weet wat er beschikbaar is. In dat geval zou een H.264 stream op een systeem met een NVIDIA GeForce GT 330M, via de low-level instructie set op de GPU worden afgehandeld, op een systeem met een ATI kaart zal de “normale” datapomp van de GPU de stream voor zijn rekening nemen, en in het geval dat er een GPU aanwezig zou zijn die helemaal geen H.264 aan zou kunnen (vandaag de dag erg onwaarschijnlijk maar in theorie mogelijk) dan pas zou het op de normale CPU belanden. Vergeet ook niet dat er meer en meer Mac’s uitkomen met meerdere GPU’s.

    Het is te hopen dat Adobe zijn bokkenpruik snel afzet en gewoon weer eens h(d)eftig gaat proggen. Het zou zwaar zuigen als ze van deze nieuwe API gebruik zouden maken, maar de bal ligt nu op hun helft. Ze hebben precies gekregen waar ze om zeurde. Dat het niet erg waardevol is doet niet terzake. Het is nu aan Adobe om te laten zien dat ze Flash voor OSX op minimaal het zelfde niveau kunnen trekken als op Windows.

    Overigens is het natuurlijk onzin dat alleen de H.264 decodering op de GPU er voor zou zorgen dat Flash minder presteert op de Mac dan op Windows. Over de gehele linie is Flash op de Mac trager en veel CPU intensiever dan op Windows maar dat even terzijde.

    Als referentie nog even de link naar de technote
    http://developer.apple.com/mac/library/technotes/tn2010/tn2267.html

  88. Origineel geplaatst door WvB22
    Dat heeft niets te maken met elkaar niet aardig vinden maar puur met het tevreden houden van aandeelhouders (precies wat Apple ook doet).

    als je als bedrijf zomaar wat uit brengt om de aandeelhouders tevreden te houden dan doe je het om de verkeerde intentie. Je dot het voor je bedrijf niet om de aandeelhouders.

    die aandeelhouders hadden er in eerste instantie niet eens geweest (of lang blijven zitten) als apple CRAP zou afleveren.

    Dus in mijn ogen is het tevreden houden van de aandeelhouders te behalen op een andere manier. Namelijk: Door succesvolle producten af te leveren die werken zoals geadverteerd. Daarvoor is er een kwaliteitswaarborg nodig. Als er elementen zijn die die kwaliteit in diskrediet brengen dan zou ik maatregelen nemen.

    hoe goed da band ook geweest is in het verleden.

  89. @BofD: ik ga hier niet heel veel tijd meer insteken want kennelijk lezen we beiden wat we willen lezen. En nee de verwijzing naar Daring Fireball kwam niet als een boemerang terug want die link hen ik zeer bewust gekozen omdat ik ook durf te verwijzen naar sites die Apple op een voetstuk hebben staan (zoals dus ook Daring Fireball). Meestal wordt er namelijk alleen verwezen naar sites die bij ‘het eigen kamp’ horen. Zoals ik al zei ben ik niet anti- of pro een bepaald merk. Dat daarin Adobe geciteerd wordt en vervolgens heel flauw de WC-eend grap erbij gehaald wordt snap ik niet. Apple heeft nooit ontkend dat ze de toegang blokkeerden, om wat voor reden dan ook. Waarom moet je je dan in alle bochten wringen om dit ter discussie te stellen zelfs als Apple dit niet doet. Als Adobe een onheuse bewering had gedaan dan was Apple echt wel mans genoeg geweest om dit zelf aan de kaak te stellen. Desnoods met een legertje advocaten.

    En je proza is natuurlijk fantastisch verwoord met zit barstensvol met theorieën en aannames die totaal niet te verifiëren zijn. Hoe kan jij nu weten wat Apple heeft doen besluiten om een ‘knieval’ te maken.

    Feit is dat Flash op mijn Windows 7 laptop als een tierelier werkt en dat ik op mijn MacBook dan een eitje kan bakken (hoewel ik wel erbij moet zeggen dat de Windows laptop nieuwer is en iets betere specs heeft).

    Even helemaal terug naar het begin. Waarom zou Adobe expres een slecht werkende versie van Fladh aan de mac gebruikers beschikbaar stellen? Waarom zou je je eigen buisness de nek omdraaien? Miljoenen sites en (ja irritante) reclames draaien op Flash. Waarom zou je er expres ervoor zorgen dat de mensen waar je geld aan verdiend iets laten maken wat voor de eindgebruiker (de consument) onbruikbaar is. Apple heeft een aardig marktaandeel veroverd. Die consumenten wil je dan toch ook bereiken met jouw product. Adobe heeft er dus alle belang bij dat Flash op zoveel mogelijk platformen zo goed mogelijk werkt.

    Apple daarentegen heeft heel andere proriteiten en zet heel duidelijk zijn zinnen op andere technologieën zoals HTML5. Voor mij is het antwoord dan niet zo moeilijk om te bedenken wie nu eigenlijk verantwoordelijk is voor de slechte prestaties van Flash op de Mac. Zeker niet als het op de pc wel gewoon werkt.

    Flash is zeker niet perfect en ook op de pc kan flash crashen. Maar ligt dat aan flash zelf of aan de programmeur. In elke taal zal slechte code leiden tot crashes of slechte prestaties.

    Terug on topic: het uitsluiten van de compiler van Adobe is mijn ogen een politieke beslissing van Apple aangekleed met een paar slappe argumenten die weinig tot geen hout snijden. Ik pik er maar ééntje uit: flash gecompilede apps zouden tot eenheidsworst leiden. Jaja dus als grote jongens als Electronic Arts mooie spellen gaat aanbieden die ze ook op Android/Windows Phone 7 gaan uitbrengen dat haakt Apple
    af. Dacht het niet. Maar die spellen zijn beter gemaakt en via de Apple toolkits gemaakt? Interesseert het de eindgebruiker hoe een app gemaakt is? Natuurlijk niet. Ben nog nooit een review tegen gekomen met een comment als “goeie code man, klasse”.

    Het review proces van Apple moet de kwaliteit van de apps waarborgen. Dat is dé plek om
    een oordeel over een app te geven. Als fan had gebleken dat de code die CS5 aanmaakt vol bugs zit had Apple altijd nog de voorwaarden kunnen wijzigen. Nu heeft Adobes compiler nouwelijks een kans gekrgen om zich te bewijzen. En dat de AppStore zo onderscheidend is kan je na honderden boer, scheet en andere troep toch ook niet beweren. Apple heeft ondertussen schandalig veel geld verdiend door dit soort apps zonder slag of stoot wél toe te laten. Wat je hier ook van vind, je kan niet ontkennen dat Apple minstens de schijn tegen zich heeft.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.