Reacties voor: Adobe merkt weinig van Apple’s beleid rond Flash-compiler

De CEO van Adobe heeft tijdens een conference call laten weten dat het bedrijf weinig heeft gemerkt van Apple's recente omslag omtrent externe ontwikkeltools. Maar volgens Adobe's CEO is er wel vraag naar dergelijke ontwikkeltools, dus wellicht dat dit in de toekomst wel gebeurt.
Robin van t Slot -

Reacties: 18 reacties

  1. meh ik hoef geen flash games. wel flash in de browser voor sommige dingen. echt stom nog steeds….waarom niet gewoon een switch van flash uit/aan. dan heeft iedereen de keus, mischien zelfs waarschuwing bij zetten…
    bah, dat is het.

  2. @borgqueenx: Gelukkig heb je de vrije keuze om naar een Android te switchen. Daar bieden ze wel flash aan.

    Flash in de browser van ios gaat er nooit komen (zonder jailbreak dan) daar is apple veels te koppig voor (gelukkig maar).

  3. Waarom gaan de comments direct weer over flash in een browser? Daar heeft dit artikel helemaal niks mee te maken.

  4. Idd ben er ook blij mee, had eerst een htc desire ergerde me helemaal kapot aan het trage scrolle door paginas heen, en dat al zonder flash, met Flash was het helemaal een hel, heb 2 keer dumpert gekeken en daarna nooit meer, het is traag, werkt logt en is niet relaxt. Ben nu trotse bezitter van i4 🙂

  5. Volgens mij heeft dat alles ermee te maken…

  6. Dan kunnen we/ze elkaar zo lekker makkelijk napraten… Praten over ontwikkelen in flash, en dan exporteren naar “whatever”… dan moet je opeens weten waar je het over hebt..

  7. @borgqueenx: Wat is er tegen flashgames? Het maakt toch geen hol uit hoe ze het maken? Mijn part maken ze het op een kleitablet, als het spel maar leuk is, goed uitziet en goed werkt…

  8. het is niet zo zeer dat het met flash gemaakt is denk ik zelf, maar wel wat voor een soort apps eruit voort komen, de meeste flash games zijn van die crap dingen die nergens op slaan (lees de meeste!) en daar zit een bepaald soort mensen achter, flash is nou een maal een stuk makkelijker dan c++ of welke andere codeertaal.
    dus er zullen vanuit flash een hoop nutteloze troep apps komen, als ze de proeven van apple doorstaan uiteraard.
    ik kan in flash ook wel een app maken, maar niet in de xcode, die taal kan ik niet.

    dan verbaast et me ook nog dat adobe zoveel geleden heeft van een statement van apple, “flash is dying” dat wil toch wel wat zeggen zeg..

  9. Misschien dat Adobe weinig merkte van Apple’s niet toestaan van crappy Flash-converted apps. omdat niemand hier behoefte aan had?
    Wie doet een investering van het aanschaffen van CS5 om de Flash-compiler te kunnen gebruiken om daarna slechte applicaties te krijgen? En dat terwijl de ‘multiple devices’ mantra onzin is: Er is slechts een klein deel van de Android devices wat Flash 10.1 heeft en kan draaien, namelijk de apparaten met 2.2 en voldoende performance. Het merendeel van de mobiele telefoons heeft het dus niet. Als je dus iets wilt maken voor meerdere telefoons, gaat Flash je dus niet helpen…

  10. @Makkiej: En je wil zeggen dat nu alle apps van hoog waardige kwaliteit zijn? Er zit nu ook al duizenden apps bij die alleen onder het label “complete bagger” vallen.

    Net zoals er mensen zijn die bij xcode bagger spellen maken, zijn er ook mensen die bij flash geweldige spellen maken. Alleen een oordeel vellen op de manier waarmee een spel is gemaakt is pure kortzichtigheid…

  11. @Remco:

    Precies. Het moet gewoon mogelijk zijn om je apps te ontwikkelen met meerdere programma’s, op meerdere manieren. Natuurlijk is het ook belangrijk dat je op verschillende besturingssystemen apps kunt maken (OS X EN Windows).

    Misschien is Flash wel makkelijker om in te stappen; dit geeft mensen met minder programmeer verstand wel de kans om toch een nuttige of leuke app te maken, daar moet het om gaan. Voor mijn part gaat Apple nog kritischer kijken naar apps gemaakt in Flash, maar laat de goeden aub gewoon door gaan.

  12. Flash begon ooit als light weight vector based toevoeging voor webpagina’s. Ondertussen is het een processor- en geheugenintensief (lees wegvretend) geheel geworden waar steeds meet aversie tegen ontstaat.

    Hoe meer toeters en bellen je in een plug-in doet, des te gevoeliger wordt het voor kwetsbaarheden. Naast Flash gaat ook PDF eenzelfde kant op. Vroeger was een paar 100kB genoeg voor toegevoegde waarde, nu moet je eerst 100MB downloaden om een menuutje te krijgen.

    Feit blijft wel dat het ontstaan van meerdere ontwikkelplatformen een goede ontwikkeling is. Alleenheerschappij is niet van deze tijd, hoe vervelend dat ook voor meneer Jobs ook is (of welke andere club dan ook).

  13. @Niels:
    Het nadeel van ontwikkelen voor meerdere platformen tegelijk is dat je alleen maar de mogelijkheden gaat gebruiken die op alle platformen voorkomen. Heeft de een alleen een camera en de ander camera aan beide kanten dan kan je alleen maar vooor gebruik van één camera ontwikkelen, omdat je anders een deel van je markt het programma niet kan gebruiken.

    Door te eisen dat je specifiek voor een platform ontwikkelt heb je kans dat dan wel alle mogelijkheden van een platform gebruikt worden. In theorie krijg je dus programma’s die zich onderscheiden van de rest van de markt, net zoals de iPhone zich onderscheidt van de andere smartphones.

    Vanuit gebruikersoogpunt is er op zich niets mis mee dat Apple eist dat je alleen voor iOs ontwikkelt.

    Bepaalde (spel)concepten kan je nog steeds multi-platform ontwikkelen. Maar de uiteindelijke code zal dan per platform moeten gebeuren.

  14. @Makkiej: wat een onzin. De reden om voor Flash te kiezen is als er iets ontwikkeld moet worden dat zowel op een iPhone, onder Android, Symbian als in een webbrowser of standalone applicatie moet draaien op macOSX of Windows. Het is praktisch onmogelijk om zoiets in dezelfde tijd te maken met welke andere programmeeromgeving dan ook. Een programmeeur kan met actionscript uiteindelijk zeer geavanceerde applicaties maken, kijk maar naar bijvoorbeeld audiotool.com. Zoiets zie ik de gemiddelde iphoneapp-ontwikkelaar niet maken (alleen de betere ontwikkelaars)

  15. Al met al is het hervatten van de compiler ontwikkeling goed nieuws voor iedereen.

    Mij als ontwikkelaar stelt het in staat om een applicatie te bouwen die met minimale moeite op alle android en iOs platformen naadloos werkt. Anders zou ik nog eens java/objective C/ etc. Moeten gaan leren en mijn apps/games driedubbel opnieuw moeten gaan bouwen voor elk platform!
    Momenteel ben ik aan het spelen met de prerelease van de android packager vanuit flash (die al wel bijna compleat is, in tegenstelling tot de iOs packager) en het gaat echt de goede kant op!

    Voor de eindgebruiker betekend hwt dat er nog meer topgames en topapps naar de platformen komen. het is mischien zo dat er daarnee ook meer ‘slechte’ apps gebouwd gaan worden, maar het is niet zo dat deze er nog niet waren… Gelukkig zijn er de stricte guidelines en rating systemen van de verschillende stores.

    Al met al voorzie ik een rooskleurige toekomst.

  16. Prachtig neutraal antwoord ++

    Origineel geplaatst door alchemist
    @Makkiej: wat een onzin. De reden om voor Flash te kiezen is als er iets ontwikkeld moet worden dat zowel op een iPhone, onder Android, Symbian als in een webbrowser of standalone applicatie moet draaien op macOSX of Windows. Het is praktisch onmogelijk om zoiets in dezelfde tijd te maken met welke andere programmeeromgeving dan ook. Een programmeeur kan met actionscript uiteindelijk zeer geavanceerde applicaties maken, kijk maar naar bijvoorbeeld audiotool.com. Zoiets zie ik de gemiddelde iphoneapp-ontwikkelaar niet maken (alleen de betere ontwikkelaars)

  17. Gewoon een Flash aan/uit knop en kappen met het gezanik over de 10000000000000 voor- en nadelen.
    (Het lijkt het hybride rijden wel )

  18. Dailymotion werkt al met HTML5.
    Werkt prima!

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.