Reacties voor: ‘Adidas wil geen iAd omdat Steve Jobs controlfreak is’

Adidas zou als iAd-adverteerder zijn opgestapt, omdat Steve Jobs teveel een controlfreak is. Daardoor loopt Apple ruim 10 miljoen mis.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

Reacties: 48 reacties

  1. Tja, niet echt verbazend eigenlijk. Voor Adidas dus wel :-). Hij zal er wel weer mee weg komen. Die iAds gaan wel booming worden denk ik.

  2. Haha, nice. Kwalitetskeurmerk voor advertenties. Wel wazig dat je geen transparantie krijgt met zo’n inleg.

  3. Wel goed, zo krijg je geen lelijke advertenties.

  4. Origineel geplaatst door guido
    Wel goed, zo krijg je geen lelijke advertenties.

    Maar je kan het ook overdrijven.

  5. Eng hoor dat mensen Apple overal in verdedigen…
    Ti’s een grillig dictatoriaal bedrijf met hele mooie producten.

  6. Het is wel de enige manier om gebruikers niet weg te jagen, zoals apps met AdMob wél doen.

  7. Ik ben fan van Apple, maar ik geef Adidas groot gelijk. Als zij geld spenderen aan een reclamecampagne, wil je op z’n minst weten waar, wanneer en hoe vaak eea verschijnt.

  8. Leuk spul maken ze maar het blijven vreemde vogels daar bij Apple. Je kunt idd ook te ver doorslaan met regeltjes.

  9. Heel eng dat mensen nu ook nog apple gaan verdedigen. Dan heb je echt een blok voor je kop.

  10. En Apple maar blijven verdedigen. Steve wil het beste voor ons, enzo, LOOOL! Hij wil het beste voor zichzelf (dat denkt hij dan toch). Ik weet nog hoe Apple fans klaagden over Microsoft, wel Apple en Jobs zijn 100x erger.

  11. Steve Jobs gaat een beetje op de Darth Vader van Apple lijken. Begonnen als “good guy” maar gaat steeds verder naar de “Dark Side”. 😉

  12. Origineel geplaatst door Eric
    Het is wel de enige manier om gebruikers niet weg te jagen, zoals apps met AdMob wél doen.

    Als je geen reclame wilt zien in je apps, wil je ook geen iAds zien. Het is nog steeds reclame maar dan iets mooier gebracht.
    Een drol is vies. En van een drol met een mooie roze strikje eromheen word ik nog steeds niet blij, wat jij?

  13. Apple maakt mooie producten, maar het is toch wel een heel enge firma aan het worden.
    Ze hebben een aantal sterke punten:
    – Fanbase die alles verdedigen wat maar fout is.
    – Een marketing strategie zoals Nintendo.
    – Mooie producten.
    – Klanten die vooralsnog in de rij staan.
    Maar je ziet nu dat ze steken laten vallen.
    – Klanten (adidas) lopen weg
    – Producten zijn niet goed (Iphone4)
    Als Steve Jobs zo blijft doorgaan is Apple straks net zo geliefd als Microsoft…..

  14. Je hoeft geen adds te zien, download die apps gewoon niet 🙂

  15. * ziet al een block op alles wat geen iAd is aankomen… *

    Zou mij niet verbazen als Apple daar alsnog iets op weet te verzinnen…

  16. Kom maar op Fanboys! Tijd om apple te verdedigen! Ik als Mackbook Pro / iphone gebruiker begin het toch eng te vinden wat Apple allemaal doet. Echter wat ik nog enger vind zijn de fanboys die koste wat het kost Apple verdedigen. Het lijkt wel een sekte

  17. Origineel geplaatst door Roel
    Heel eng dat mensen nu ook nog apple gaan verdedigen. Dan heb je echt een blok voor je kop.

    Ik weet het niet maar als iemand zoveel geld aan je wilt geven voor een reclamecampagne zul je ongetwijfeld hele goeie redenen hebben om te zeggen ‘laat maar’.

    Aangezien we het verhaal maar van 1 kant horen kunnen we geen mening vormen.

    Ik blijf het knap vinden van Apple dat ze ondanks de onophoudelijke kritiek blijven vasthouden aan hun visie. En het blijft maar goed gaan met ze.

    De mensen hier die het onbegrijpelijk vinden dat Apple verdedigd word in dit soort zaken moeten maar eens gaan nadenken waarom Apple de hele telefoonmarkt op z’n kop heeft gezet. Wellicht is hun visie toch minder goed dan die van Steve.

    Reken iemand af op z’n resultaat en dan kun je er niet om heen dat Apple blijkbaar een goeie strategie volgt.

  18. Het wordt pas echt eng als mensen met een andere mening over een telefoon
    eng zijn. Dan neem je een simpel consumentenartikel als een iPhone echt iets te serieus. Het is Jobs’ visie op een smartphone en niet eens zo’n slechte getuige de klanttevredenheid. Wees niet bang dat hij opeens bevolkingsgroepen gaat deporteren. Voor die vrijheid hebben we toch al een bepaalde politieke partij.

  19. Leuk, hoe minder iAd’s op mijn iPhone des te beter; ik baal van die niet zelfgevraagde Ad’s die plots op je scherm komen! Ik koop een iphone en heb er geen publiciteit op gevraagd tenzij ik dit zelf wil zien, maar anders hoepel op!

  20. @Richard Schouten: Je hoort hier niet maar één kant, je hoort Adidas, Chanel en het officiële Apple beleid dat elke ontwikkelaar die iAd gebruikt kan bevestigen.

  21. Wie is er nu de baas? …….Juist ja….

  22. lol eng? wtf zeg, je koopt toch een product, doet er je ding mee en who cares wat apple verder allemaal doet, ik heb m’n telefoon, doe er mee wat ik wil en kan, ga toch zeker niet denken aan apple’s visie of w/e, als apple klote producten maakt neem ik het gewoon niet meer, wat een onzin dat je hier bang van word etc, doe met je telefoon wat je wil, installeer er apps op die geen iAds hebben en stop met huilen..

  23. En straks versoepelen ze weer. Dat gebeurt vaak bij Apple. Eerst hun eigen regeltjes en dan loopt iedereen weg en dan mag het ineens wel.

  24. Steve Jobs is aan vakantie toe…..

  25. Jobs heeft groot gelijk zich niet te laten leiden door een 10 mio campagne van Adidas.
    a. De reclame industrie is zeer conservatief en hanteert oude modellen en strategieën en niet altijd aansluiten op het medium. Kijk eens hoe de mediaindustrie nog steeds stuntelt met online adverteren terwijl we dik 10 jaar onderweg zijn.
    b. Jobs en zijn cornuiten heel goed begrijpt dat je juist niet de creatieven die korte termijndoelstellingen hebben nieuwe modellen moet willen laten beïnvloedden. Zo bewerkstellig je meer rust en uniformiteit in de communicatie mogelijkheden en de daarbij behorende respons mogelijkheden.

  26. Dat Steve een echte control freak is waarborgt de kwaliteit van Apple producten. En dat hij daarvoor ook zijn invloed uitoefent op de content vind ik terecht. Het gaat immers om het totaalplaatje: een device zonder content = nix!

  27. @Richard Schouten: sorry hoor maar channel en adidas zijn ook niet de minste…

  28. Adidas kan ook gewoon naar Admob gaan. Apple heeft het volste recht om met iAd kwaliteits advertenties neer te willen zetten. Als het rendement ook nog eens hoger is…

  29. Origineel geplaatst door JP
    @Richard Schouten: Je hoort hier niet maar één kant, je hoort Adidas, Chanel en het officiële Apple beleid dat elke ontwikkelaar die iAd gebruikt kan bevestigen.

    Het artikel geeft 2 redenen:
    1. Jobs is een controlfreak
    2. Apple heeft meerdere keren het concept afgekeurd

    Punt 1 is niet echt nieuw. Punt 2 Zegt ook niets over de motieven om Apple of Adidas in de hoek te zetten.

    Mijn punt is: Apple heeft ondanks alle commentaren op de AppStore, iTunes, iPhone toch een van de best presterende bedrijven neergezet. Dat kan Adidas niet zeggen.

    In ben geen genius maar heb diep respect voor Jobs omdat hij vasthoud aan zijn visie tegen alle stormen in. Soms draait hij schoorvoetend bij als blijkt dat het nodig is. Ondanks dit alles blijkt het bedrijf maar groeien op de financiele markten. Uiteindelijk heeft Jobs dus toch gelijk als je het objectief blijft bekijken. Daar hoef je geen genius voor te zijn.

  30. Origineel geplaatst door Richard Schouten:

    Ik weet het niet maar als iemand zoveel geld aan je wilt geven voor een reclamecampagne zul je ongetwijfeld hele goeie redenen hebben om te zeggen ‘laat maar’.

    Aangezien we het verhaal maar van 1 kant horen kunnen we geen mening vormen.

    Ik blijf het knap vinden van Apple dat ze ondanks de onophoudelijke kritiek blijven vasthouden aan hun visie. En het blijft maar goed gaan met ze.

    De mensen hier die het onbegrijpelijk vinden dat Apple verdedigd word in dit soort zaken moeten maar eens gaan nadenken waarom Apple de hele telefoonmarkt op z’n kop heeft gezet. Wellicht is hun visie toch minder goed dan die van Steve.

    Reken iemand af op z’n resultaat en dan kun je er niet om heen dat Apple blijkbaar een goeie strategie volgt.

    Sorry hoor, maar degene die apple in deze zaak blijven verdedigen sporen niet. Wie van de twee denken jullie die al tientallen jaren in de reclame zitten? En dan denkt Apple wel even nieuwe regels te bedenken. Ik hoop echt dat Apple ermee door het ijs zakt.

  31. Dom dom dom, van Apple. Als je marketing technisch een pareltje hebt, moet je het maximale eruit halen..beetje bijslijpen mag, maar Apple (S.Jobs probably) overdrijft too much.

  32. Origineel geplaatst door iFreek
    Adidas kan ook gewoon naar Admob gaan. Apple heeft het volste recht om met iAd kwaliteits advertenties neer te willen zetten. Als het rendement ook nog eens hoger is…

    Rendement hoog? Voor Apple ja. Apple zou het volste recht niet mogen hebben wel 10mil te mogen innen maar vervolgens niet duidelijk maken waar, wanneer en hoe de ads worden tentoongesteld.

    Adidas is behoorlijk slim bezig om zich uit deze “booming” business te trekken en Apple is behoorlijk dom bezig zich zo op te stellen. Want een tegenhanger van iAd is uiteraard al in de maak met vele betere voorwaardens.

    Dat er mensen zijn die Apple op deze manier verdedigen..tja, ik vergeef ze hun n00bness. Ze zien een heilige god en net als al die andere volgelingen van bepaalde sektes, ga ik het hun niet kwalijk nemen. Ik neem het wel degene kwalijk die het na verloop van tijd nog steeds niet in zien dat Apple zich aan het profileren is als degene die zich voor de klant inzet, maar ondertussen de klant gebruikt voor hun marketing en reclamedoeleindes en de grens van het toelaatbare op te zoeken. Als men denkt dat Google erg is…wacht dan maar eens hoe Apple zich gaat ontwikkelen de komende jaren.

    Leuke spullen, zeker…ik ben er fan van. Maar een creapy organisatie die het niet zo nauw neemt met de privacy en rechten van hun klanten en businesspartners.

  33. @alex:
    Ik verdedig niemand. Ik zeg juist in mijn reacties dat we niet genoeg feiten kennen om te kunnen oordelen.

    Daarnaast zeg ik dat ik Apple op basis van hun resultaat blijkbaar gelijk heeft.

    En klagen over MS heb ik ook gedaan. Maar dat ging om de kwaliteit van het product. En daar valt bij Apple niet veel over te zeggen.

    Grappig dat jij weet van een betere tegenhanger van iads. Bron?

  34. Origineel geplaatst door fx
    En Apple maar blijven verdedigen. Steve wil het beste voor ons, enzo, LOOOL! Hij wil het beste voor zichzelf (dat denkt hij dan toch). Ik weet nog hoe Apple fans klaagden over Microsoft, wel Apple en Jobs zijn 100x erger.

    Jij wilt het beste voor een ander? Jij vind jezelf niet belangrijk? Jij geeft alles wat je hebt opgebouwd weg om dat er ergens een paar mensen zijn die willen dat jij je mening bijsteld?

    Heet jij Ghandi?

    Ik denk dat het overduidelijk is dat Apple alles doet om de aandeelhouders tevreden te stellen. Lijkt me ook logisch.

  35. Het verbaast mij toch weer dat er mensen zijn die op basis van dit bericht het beleid van Jobs goedkeuren..Als Apple dit lang vol gaat houden graaft het haar eigen graf..mensen die klagen over microsofts ‘dictatuur’ hebben aan een Apple betere hoor

  36. Nja wel apart.. maar er moet toch een reden zijn waardoor die afgekeurd word?

    Ik bedoel ja leuk Mr. Jobs is een control freak en is evil blablabla wat jullie willen joh..

    en iemand hier noemde dat Steve alleen wilt wat goed voor hem is en niet voor de gebruikers..
    nou denk hier over na.

    Als hij echt alleen zou doen wat goed voor hem is.. waarom dan die strenge regels en slaat die 10 miljoen af? als die zou doen wat goed voor hem zou zijn is iedere idioot die 10 miljoen wil bieden om een waardeloze advertentie ofso wilt aanbieden en daarvoor 10 mil wil betalen dan neem je dat toch aan!?

    tenzij er iets in de advertentie gebeurd waardoor hij zoiets heeft van sorry maar dit kan niet.

  37. @alex: Je wordt genaaid aan alle kanten en jij neemt degenen die het goedkeuren dat een bedrijf eisen stelt die schijnbaar het commerciele voorbijgaan op de korrel?

    En de regels breken: Via Apple naar Pixar naar Disney terug naar Apple.. dan doe je toch iets goed? En het tirranieke dictatoriale obsessieve gedrag van jobs geeft voor mij alleen positief tegenwicht tegen slijmerig corporate business marketing geneuzel.

    Ik durf er bijna op te zeggen dat hoe meer verdeeldheid, hoe beter het idee. Misschien komt dat doordat de rest van de lammeren braaf achter het op het eerste gezicht beste idee aanlopen.

  38. @ Richard Schouten:
    Waar haal jij vandaan dat Adidas niet kan zeggen dat ze goed presteren? Adidas is heus geen kleintje hoor en draait al decennia mee.

    Echt slim is dit niet van Jobs, maar hij zal uiteindelijk wel bijdraaaien aangezien hij niet vies is van geld.
    Met de ontwikkeltools voor apps is hij trouwens ook bijgedraait, zo vasthoudend is hij dus niet.

  39. Ik denk toch dat het net een goed teken is dat advertentiebedrijven niet kunnen beslissen wat er met mijn iPhone gaat gebeuren. Ik vind reclame op mijn iPhone zowiezo al uit den boze dus voor mij is het wel een goed teken dat Apple niet zwicht voor 10m

  40. Origineel geplaatst door el pibe
    Het verbaast mij toch weer dat er mensen zijn die op basis van dit bericht het beleid van Jobs goedkeuren..Als Apple dit lang vol gaat houden graaft het haar eigen graf..mensen die klagen over microsofts ‘dictatuur’ hebben aan een Apple betere hoor

    Met dat verschil dat Microsoft alles doet voor die 10m te krijgen en het er zich niets van aantrekt hoe het zijn klanten zal belazeren voor dat geld. Ik hoor altijd dat een dictatuur perse slecht moet zijn maar het alternatief hoeft daarop nog niet beter te zijn. Apple toont voor mij aan dat een dictatuur ook wel kan werken.

    Op technologisch vlak zit ik helemaal onder het juk van de Apple dictatuur maar ik vind dat ik daardoor over meer vrijheid geniet dan zij die voor de Microsoft of Google dictatuur of voor de vrijstaat Linux gekozen hebben

  41. Ik vind Adidas een schitterend merk, maar Apple heeft gewoon de touwtjes in handen van hun eigen producten. Volkomen terecht, het zijn tenslotte hun producten en Apple en niemand anders bepaald wat daar (binnen) gebeurt.

    Take it or leave it. Apple staat er op alle fronten zeer goed voor en hoeft zich alleen te richten op het leveren van goede producten en dat doen ze naar mijn mening nog steeds heel goed en ze hoeven dus geen enkele concessie te doen.

    Prima hoor, lekkere situatie, geen enkel probleem mee.

  42. TOP!! Apple heeft de consument dus hoger zitten dan de advertisers.

  43. Eigenlijk moet apple in de store aangeven of en van welk advertentie platform er gebruikt gemaakt wordt. Dan kan ik gewoon ad supported apps ignoren.

  44. @P5ycH0: Ehh, nee

  45. Origineel geplaatst door Oberon11
    Apple maakt mooie producten, maar het is toch wel een heel enge firma aan het worden.
    Ze hebben een aantal sterke punten:
    – Fanbase die alles verdedigen wat maar fout is.
    – Een marketing strategie zoals Nintendo.
    – Mooie producten.
    – Klanten die vooralsnog in de rij staan.
    Maar je ziet nu dat ze steken laten vallen.
    – Klanten (adidas) lopen weg
    – Producten zijn niet goed (Iphone4)
    Als Steve Jobs zo blijft doorgaan is Apple straks net zo geliefd als Microsoft…..

    True, I love apple, maar het gaat gewoon dezelfde richting op met hun monopolistisch protectionistisch gedragsregels als MS.

  46. @chris:

    Ik vind het ook eng. Totaal geen realiteitszin meer Waar zouden deze fanboys nog meer zo blind voor kunnen ‘gaan’?

  47. Ze zijn Bill allang al voorbij.

  48. Deze post slaat de bal mis. Ik heb vernomen van 2 hooggeplaatste apple mannen dat Adidas niet afgehaakt heeft omdat Apple de content van de advertentie zou afgekeurd hebben (apple doet trouwens geen controle op de inhoud). De annulatie van de advertenties komt gewoon omdat het tijdstip vd lancering voor Adidas en Apple niet op het juiste moment viel…

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.