Reacties voor: 3D-beelden ook zonder bril op iOS-apparaten mogelijk

Twee Franse onderzoekers hebben een oplossing gevonden om 3D-beelden op de iPad 2 en iPhone 4 mogelijk te maken. Je hebt er geen speciale 3D-bril voor nodig.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 50 reacties

  1. BRENG DIT UIT !! en je word me toch eens rijk !

  2. Ik hoop echt dat er iets mee gedaan wordt op gebied van games. Of misschien zelfs dat het menu van je iOS op deze manier getoond kan worden 🙂 hoe vet is dat!

  3. Cool! Kende het concept idd al van die Johnny Lee. Nu maar afwachten tot Apple het idee opkoopt en implementeert in al haar producten 😉 Wel cool idee: 3D perspectief in je springboard 😀

  4. Origineel geplaatst door Gijs
    Dit is wat iemand ook een keer gemaakt geeft met de Wii controller en de sensor van de Wii.

    Dat staat dan ook in het artikel:

    Beide mannen werden geïnspireerd door het werk van Johnny Lee, die een soortgelijke oplossing maakte met een Wii-spelcomputer.

  5. Het zou leuk zijn als dit uitgebracht zou worden als een API die ontwikkelaars zouden kunnen gebruiken om hun apps een 3D interface te geven.

  6. Nu in het groot uitwerken en we hebben een holodeck zoals in Star Trek.

  7. @Gonny: Ligt Grenoble niet in Frankrijk?

  8. De app is niet zomaar te downloaden. Wat wil dit concreet zeggen?

  9. Vind het niets, niet te vergelijken met 3D…
    Draai het scherm iets te veel en je zult waarschijnlijk niets meer zien, of een grote WirWar van lijnen en vlakken om ziek van te worden.

    Zoals ook op de 3Ds is het 3D effect minimaal, bij een iets te grote hoek is het effect er niet eens. Denk dat het op dit moment nog te vroeg is voor dit soort quasi effecten.

    Leuk om te zien wat er zoal mogelijk is, maar tot nu toe zeker niet iets om te gaan verwerken in Apps.

  10. Het lijkt me eerder iets hologram achtigs, zonder de ipad te bewegen heb je helemaal GEEN 3d want het toestel weet nooit uit welke hoek je kijkt, niet. Ik heb deze technologie NU reeds met de icoontjes op mn Springboard, via Cydia.

  11. @HarmHero:

    Eerst “opkopen” en dan anderen verbieden het idee te gebruiken. Charmant.

  12. Ik vind het juist wel spectaculair in de video, ook als je nagaat dat dit dus gefilmd is, blijkbaar houdt de camera de camera in de gaten?;) Het maakt mij ook niet uit of het een optische illusie is, laat maar komen dit, ik laat mijn hersenen graag voor de gek houden.

  13. samen met de Rhino3D app zou dit wel eens heel leuk worden om 3D cad tekeningen te bekijken.

  14. Meh, dit is geen echte 3d, maar de techniek is wel leuk, en dit in combinatie met echte 3d zou wel heel tof zijn.

  15. Erg cool effect, er was al een Nintendo DSiWare game (dus niet 3DS) uitgebracht met hetzelfde principe “Hidden 3D Image: There It Is!”, zie filmpje

    http://www.youtube.com/watch?v=h5QSclrIdlE

  16. Jammer dat mensen altijd wel iets te zeiken hebben. Ziet er gewoon goed uit.

  17. Zijn de cocos2d classes hiervan al beschikbaar? 🙂

  18. Origineel geplaatst door HarmHero
    Cool! Kende het concept idd al van die Johnny Lee. Nu maar afwachten tot Apple het idee opkoopt en implementeert in al haar producten Wel cool idee: 3D perspectief in je springboard

    Dat 3d bestaat al en ziet er ook cool uit..
    je kan 3dboard (cydia) installeren dat is ook net echt

  19. @simon:

    Helemaal met je eens!

    @Purk:

    een hoop gezeur inderdaad. Wanneer het door Apple overgenomen is, zal het vast “geniaal” zijn voor deze mensen

  20. Wow! Snel uitbrengen die app of beter nog: intergreren iOS 5!

  21. Tsss had ik jaren geleden op mijn

    wm toestel !

  22. Cool, je ziet zelfs al gewoon het effect via het filmpje!

  23. Al eens gezien een jaar geleden… Nou moeten ze er alleen nog iets mee doen.

  24. Ik hoop dat ze dit kunnen uitbreiden naar alles wat een camera heeft 😛 PC, Mac, Android-tablets, Windows-tablets, Mobieltjes enz…
    Zit al op zoiets te wachten sinds ik dat filmpje van Johnny Lee zag 😀

  25. Apple zou die gasten aan moeten nemen.

  26. Ben toch aardig onder de indruk na het zien van het filmpje, ondanks dat ik voorheen wel wat sceptisch was wat betreft het 3d zonder bril.
    Erg gaaf, vooral als het ook nog toegepast gaat worden.

  27. Dit zou geweldig zijn om een TARDIS-apps mee te maken: groter aan de binnenkant dan aan de buitenkant!

  28. Wat als er twee gezichten voor de camera staan? Dan weet de app toch niet meer voor welk hoofd hij head tracking moet toepassen?

  29. Ja dit komt echt al zoveel meer in de buurt dan bijvoorbeeld wat je nu met 3dBoard hebt..

    Ik heb toevallig vandaag voor het eerst op een 3Ds kunnen spelen en dat is toch wel iets bijzonders. De graphics zijn niet zo speciaal, maar het 3D effect is echt fantastisch! Dat is toch een ander 3D als dit. Hierbij moet je of de iPhone/iPad bewegen, of je hoofd bewegen. Als je dus niet beweegt, zie je ook geen 3D. Bij de 3Ds is dit wel zo, echt heel bijzonder. Ik denk dat 3DS een goede standaard heeft neergezet voor 3D..

  30. Heb net 3dboad gedownload van cydia is wel tof maar deze hier zie er wel beter uit. Bij 3dboad val het op dat het de achtergrond is die beweegt.

  31. Origineel geplaatst door Ravi Boon
    Nu in het groot uitwerken en we hebben een holodeck zoals in Star Trek.

    Inderdaad zeg! Wel veel “tv” schermen nodig dan. Er bestaan al bewegende vloeren waardoor je de illussie wekt dat je beweegt maar eigenlijk stil staat. Dit in combinatie met deze techniek = bijna holodeck = vet!

  32. Origineel geplaatst door Shenk
    Wat als er twee gezichten voor de camera staan? Dan weet de app toch niet meer voor welk hoofd hij head tracking moet toepassen?

    Klopt. Voor een toeschouwer is het een heel gek gezicht. Echter er zijn natuurlijk ook wel al schermen die voor elke toeschouwer een individueel beeld generen. Maar volgens mij moet je dan stil zitten weer dus dat zou ook niet werken.

  33. Ja, erg boeiend!

    Maar van wie is de muziek?

  34. Dat ding met die wii was supervet :), alleen het effect is bij mij minder…

  35. Origineel geplaatst door jpcpro
    Het lijkt me eerder iets hologram achtigs, zonder de ipad te bewegen heb je helemaal GEEN 3d want het toestel weet nooit uit welke hoek je kijkt, niet. Ik heb deze technologie NU reeds met de icoontjes op mn Springboard, via Cydia.

    Je hebt het waarschijnlijk over 3DBoard oid. Dat werkt op basis van de gegevens van de giroscoop. Een giroscoop kan niet meten hoe ver je hoofd van het scherm verwijderd is, en ook niet onder welke hoek je naar het scherm kijkt. Met de camera kan dit na kalibratie wel heel nauwkeurig worden bepaald. Dit is dus wel echt 3d.

    Origineel geplaatst door snavel
    Origineel geplaatst door Shenk: Wat als er twee gezichten voor de camera staan? Dan weet de app toch niet meer voor welk hoofd hij head tracking moet toepassen?
    Klopt. Voor een toeschouwer is het een heel gek gezicht. Echter er zijn natuurlijk ook wel al schermen die voor elke toeschouwer een individueel beeld generen. Maar volgens mij moet je dan stil zitten weer dus dat zou ook niet werken.

    Dit soort toepassingen met een camera kunnen maar voor een pesoon tegelijk het 3d effect (goed) weergeven, omdat het scherm maar een een beeld tegelijk kan weergeven. Dmv. gezichtsherkenning zou het wel mogelijk zijn om met meerdere mensen te kijken naar het scherm, maar dan ziet maar een persoon het beeld in 3d. De rest ziet een vertekend beeld.
    Er zijn ook systemen zonder bril die meer personen tegelijk een 3d effect laten zien, deze werken met verticale ‘lijnen’ in het beeldscherm. De lijnen moet je je voorstellen als prisma’s. Het werkt een beetje als de flippo’s uit chipszakken vroeger. Je kunt dan 2 beelden op het scherm weergeven, en het ene beeld zal in het ene oog vallen, en het andere beeld in het andere. Er zijn echter veel nadelen aan deze techniek. Zo zijn er bijvoorbeeld maar een zeer beperkt aantal plaatsen voor het scherm waar je het effect goed ziet, je zult je hoofd recht moeten houden en niet bewegen.

    Ik zag op CeBit een paar weken terug een toepassing van een soortgelijk systeem op een android toestel. Dit systeem was echter nog geavanceerder, want het kon ook je pupillen detecteren, en bepalen waar je naar keek tot op enkele pixels nauwkeurig. Het was een ontzettend vreemde ervaring om met je ‘blik’ te navigeren, aangezien de vertraging minimaal was kreeg je het gevoel dat het toestel je gedachten kon lezen. Voor je hersenen goed en wel verwerkt hadden wat je zag werd het al geselecteerd of naar voren gebracht op het scherm. Als je je hoofd dan een beetje draaide kon je er omheen kijken om terug te gaan, etc.

    Ik hoop dat deze technieken snel beschikbaar komen, maar verwacht dat er nog wel een paar generaties iPhones overheen gaan voor we hiervan gebruik kunnen maken. Terwijl het met een ‘simpele’ software update beschikbaar gemaakt zou kunnen worden.

  36. Super cool gedaan, maar hoeveel batterij zuigt dit?

  37. Dit ziet er leuker uit dan het is.
    Het is niet echt 3d. In het filmpje ziet het er supercool uit maar als je die ipad zelf in je handen het ziet het eruit als een plat iets wat een beetje vervormd… 3d krijg je alleen maar door een brilletje of door zoon prisma systeem wat in de nintendo 3ds zit..

  38. Dan ook alleen aan de lader spelen. Awesome!

  39. Er is een iPad/iPhone app die doet een soortgelijk iets, HoloToy.
    Alleen gebruikt hij de accelerometer ipv camera. maar heeft wel het zelfde zichtbare effect.

  40. @Jelmer: Het batterijgebruik zal hiermee inderdaad toenemen, maar het zal lager zijn dan bij het gebruik van youtube, of facetime of het maken van een video opname. De rekenkracht die hiervoor nodig is is niet veel groter dan die voor het weergeven van een normale ‘3d game’.
    Maar tegen de tijd dat het ingebouwd wordt in onze devices zijn ze vast ook voorzien van zonnecellen in het scherm oid. 😉

  41. Cool idee. Alleen is d iPad me te duur maar misschien ooit in de appstore voor me 3gs 😀

  42. Gaaf bedacht, had dit idd al eens gezien voor de wii maar daar moest je een ir dingetje op je hoofd binden. Face tracking is dan natuurlijk geniaal! 😀

  43. Zoek eens in de appstore naar holotoy.
    Deze app gebruikt deze techniek al lang!

  44. @Eppo:
    Waarom is dit geen 3D? Dit is gewoon 3D hoor en denk zelf dat ze de cam gebruiken in de ipad voor de positie van het object. dus is zeker wel net zo 3d als die 3DS.

  45. op restaurant moet het leuk worden om je menu te kiezen in 3D 🙂

  46. Haha dit is dus geen ‘echte 3D’ zoals met een parralax barrier op de 3DS wordt bereikt maar slechts een simulatie van 3D die dat spelletje met t metalen balletje ook al gebruikt (die gebruikt echter de gyroscoop maar het is het zelfse concept; Labyrint 3D) en werkt alleen voor een kijker en zal een heel vreemd beeld geven voor de rest.

    Als de ontwikkelaars de Cam en gyroscoop combineren kan het erg mooi worden.

    By the way moet een parralax filter makkelijk op de iPhone 4 kunnen worden aangebracht (of via case of plakkerte ofzo) dan kan je van echt 3D zoals in de bioscoop/3DS genieten. De resolutie van het iphone 4 scherm is hoog genoeg, We moeten alleen nog even wachten op iemand met tijd en geld (en zin)

  47. @Gonny van der Zwaag: Hier vind je een link naar een applicatie die het zelfde 3d-effect creëerd, maar dan op basis van de gegevens van de accelerometer en gyroscoop.
    Hier vind je een pc game die je bestuurt mbv de facetracking technologie, gratis en gemaakt door Torben Sko, PHD student aan de Australian National University.

    De technologie is dus al in een ver stadium van ontwikkeling, maar het zal ook tijd kosten om het publiek aan deze vorm van besturing te laten wennen.
    Deze technologie, icm Eye-tracking zou wel eens de volgende revolutie in de besturing van mobiele apparaten of de eerste echte revolutie na de muis in de besturing van desktop pc’s kunnen worden.

    Overigens is het 3d-effect wat met deze technologie bereikt wordt beter dan wat sommige mensen het ‘echte’ stereoscopisch 3d-effect uit de bioscoop noemen.

  48. (Red.) Verwijderd: taalgebruik.

  49. zou dit niet ook gemakkelijk moeten kunnen met je eigen pc en een webcam die je gezicht ‘tracked’?

  50. @Matthew

    De app is niet zomaar te downloaden. Wat wil dit concreet zeggen?

    Concreet wil dit zeggen, dat het een technische demo uit een onderzoekslab is en geen ‘commercieel product’.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.