Hoe krijg ik een appreview op iCulture?

iCulture is in Nederland een invloedrijke informatiebron geworden voor apps, mede dankzij onze jaarlijkse iCulture Awards. Als een app op onze website is besproken leidt dat vaak tot heel wat extra downloads, zo krijgen we regelmatig van ontwikkelaars te horen. Bovendien leidt het vaak tot een sneeuwbaleffect: als een app eenmaal op een bepaalde site is besproken, is de kans groter dat ook andere sites erover gaan schrijven. We krijgen daarom heel wat verzoekjes van ontwikkelaars binnen, die graag willen dat we een bepaalde app bespreken of reviewen. Ook krijgen we vaak de vraag ‘hoe het nou eigenlijk werkt’: hoe maken wij onze selectie, welke apps bespreken we wel en niet? In dit artikel lees je daarom wat meer achtergrondinformatie hoe je ons het best kunt benaderen en wat het beste werkt.

Mac App Store

Bij iCulture hebben we het liefst een goede relatie met ontwikkelaars, omdat we elkaar kunnen helpen. Wij schrijven graag artikelen over de nieuwste en beste apps, dus we zijn erop gebrand om vroegtijdig op de hoogte te zijn als er een interessante nieuwe app aankomt. Een van onze doelstellingen is om onze lezers te inspireren om meer uit hun iPhone, iPad, Mac of ander Apple-apparaat te halen. Dat kunnen we alleen maar doen als we regelmatig interessante artikelen hebben over apps die écht iets toevoegen.

Omgekeerd kan iCulture voor ontwikkelaars een interessant platform zijn, omdat we een grote en relevante doelgroep bereiken. We werken daarom graag samen met ontwikkelaars, maar wel op een journalistieke manier: we doen niet aan het 1-op-1 doorplaatsen van persberichten en we reviewen geen apps tegen betaling. Wil je tegen betaling aandacht op iCulture, bijvoorbeeld in de vorm van banners of sponsored postings, dan kun je daarvoor terecht bij onze advertentiepartner AdFactor (070-3388880).

Veelgestelde vragen over appbesprekingen op iCulture

Hieronder vind je antwoorden op een aantal veelgestelde vragen.

“Website XYZ heeft al over mijn app geschreven. Nu moeten jullie het ook doen!”

We schrijven op iCulture over apps die relevant zijn voor onze doelgroep. De redactie bepaalt dat zelf, op basis van de verzoeken die we binnenkrijgen. We bekijken elk verzoek zorgvuldig en proberen alle apps vaak ook even uit, om te kunnen beoordelen of de app een bespreking waard is. We gaan niet zitten wachten tot andere websites over een bepaalde app hebben geschreven, om dat vervolgens te gaan overpennen. Actualiteit en unieke, kwalitatief goede content is op iCulture erg belangrijk. Als we pas in tweede instantie benaderd worden over een app die al een paar dagen/weken beschikbaar is, zit er voor ons minder nieuwswaarde aan. Het straalt bovendien uit dat de ontwikkelaar het lezerspubliek van iCulture blijkbaar minder relevant vindt.

“Doen jullie reviews tegen betaling?”

Nee. Het is niet mogelijk om tegen betaling een app te laten reviewen. Redacteuren maken hun selectie op basis van een aantal criteria: Hoe vernieuwend of bijzonder is de app? Lost de app daadwerkelijk een probleem op? Is de app relevant voor onze lezers? De redactie is niet op de hoogte van commerciële afspraken en advertenties lopen via externe bedrijven (AdFactor), waardoor er geen vermenging van commerciële belangen en redactionele belangen plaatsvindt. Wel is het mogelijk om een advertorial op iCulture te plaatsen, maar een dergelijk artikel zal in de titel altijd als zodanig te herkennen zijn.

“Helpt het als ik een reep chocola opstuur?”

Nee. De redactie is niet om te kopen met cadeautjes zoals dozen bonbons, flessen wijn of andere spullen. Het vergroot niet de kans dat we aandacht aan een app gaan besteden. Goed contact met een ontwikkelaar vinden we veel belangrijker en inhoudelijk interessante apps gaan altijd voor.

“Kan ik even bellen/langskomen?”

We krijgen regelmatig verzoekjes van ontwikkelaars die willen langskomen om hun app te demonstreren. We zouden dolgraag de hele dag bezoekuur hebben, maar dat lukt nu eenmaal niet. Er moeten ook nog artikelen op de website verschijnen en daar hebben we al meer dan een dagtaak aan.

“Bespreken jullie alle Nederlandse en Belgische apps?”

Nee. We hebben ons niet tot doel gesteld om elke app (hoe goed of slecht ook) te bespreken op onze site. Dat is ook vrijwel onmogelijk. We hebben een team van drie redacteuren dat probeert om zoveel mogelijk interessante nieuwtjes te ontdekken en te bespreken. Dat levert op iCulture dagelijks zo’n 15 artikelen op, waarvan ongeveer een kwart met apps te maken heeft. We moeten dus selectief zijn: als er een grote update van een populaire app als WhatsApp of Instagram uitkomt, is er minder ruimte om andere apps te bespreken. Elke dag kan het aanbod verschillend zijn, waardoor we de ene dag wél in de gelegenheid zijn om een onbekende, vernieuwende app te bespreken en andere dagen niet. Vooral op het gebied van games komen er veel apps uit, die zich vaak nauwelijks onderscheiden van de honderdduizenden games die al in de App Store beschikbaar zijn. Bij Nederlands/Belgische apps zijn we wat soepeler bij de beslissing of we wel of niet iets bespreken, maar ook daarbij geldt: het lukt niet om alles te bespreken. We beloven dat we ernaar gaan kijken, maar er kunnen altijd dingen tussendoor komen.

“Waarom bespreken jullie mijn app niet en app XYZ wel?”

Of we een app bespreken, is van een aantal factoren afhankelijk. Veruit het belangrijkste argument is of de app interessant is. Maar er kunnen allerlei extra factoren meespelen, die niets te maken hebben met het moedwillig negeren van bepaalde apps. Soms is er op een dag zóveel nieuwsaanbod of zijn er belangrijke ontwikkelingen, waardoor we van ‘s ochtends tot ‘s avonds laat bezig zijn en nauwelijks aan app-reviews toekomen. We zijn geen robots en er gaan maar 24 uur in een dag. Als Apple een media-evenement organiseert en nieuwe producten aankondigt, betekent het dat we nog dagenlang druk zijn met de nasleep daarvan. Dat is leuk om te doen, maar het betekent wel dat we in die week geen tijd hebben voor appreviews. Het komt wel eens voor dat app-ontwikkelaars juist op zo’n hectisch moment persberichten gaan versturen. We komen er dan domweg niet aan toe.

“App-review of nieuwsartikel, wat wil ik eigenlijk?”

Veel ontwikkelaars vragen ons om een app-review, wat altijd wel een paar dagen in beslag neemt omdat we de app echt langere tijd willen gebruiken om er een goed oordeel over te kunnen geven. In veel gevallen is een nieuwsartikel over de app eigenlijk net zo goed. Uitgebreide reviews zijn niet bij elke app zinvol, vooral als er maar weinig functionaliteit in zit. Bij een simpele app met maar één functie is het wat overkill om een uitgebreide review te gaan schrijven. “Hij doet het!” is dan het enige wat we erover kunnen zeggen. Omdat we altijd meer artikelideeën dan tijd hebben, moeten we prioriteiten stellen en een (tijdrovende) app-review besteden we liever aan apps die wat complexere functionaliteit hebben.

“Kunnen jullie mijn persbericht even plaatsen?”

Het lijkt makkelijk: je levert een kant en klaar persbericht aan en wij publiceren dat ongewijzigd op iCulture. Als je dat wilt, kun je beter terecht bij websites zoals persberichten.com. We publiceren alleen eigen, originele content. Het is nog nooit voorgekomen dat we een persbericht hebben geplaatst, of een artikel waarin 80% van de tekst uit het persbericht staat. Als je een persbericht hebt geschreven waarin perfect wordt uitgelegd hoe een bepaalde app werkt, kan het best eens voorkomen dat we een zinnetje of twee daaruit overnemen, maar zeker bij apps zullen we eerst de app installeren en onze eigen mening vormen.

“Mijn app staat al een tijdje in de App Store, ik heb downloads nodig!”

Het regelmatig dat we een verzoek binnenkrijgen voor een app die al enige tijd in de App Store staat. Soms komt het voor bij grote bedrijven, waarbij een paar weken na het beschikbaar komen van de app een marketingplan wordt gemaakt om de app onder de aandacht te brengen. Soms zijn het kleine ontwikkelaars, die het eerst even een tijdje wilden aankijken. Als de downloads tegenvallen komen ze op het idee dat een artikel op iCulture misschien wat extra volk kan trekken. Maar voor ons is dan de nieuwswaarde er wel een beetje af. We schrijven bij voorkeur over apps als ze gloednieuw zijn. Enerzijds omdat het onze eer te na is om oud nieuws te schrijven, anderzijds omdat we niet zitten te wachten op reacties van lezers zoals: “Pfff, die app heb ik al drie weken!”

Hoe neem je het beste contact op?

De beste manier is om contact op te nemen via ons contactformulier of om een e-mail te sturen naar redactie (at) iCulture.nl. Je verzoek komt dan meteen bij de redactie terecht. Sommige ontwikkelaars nemen rechtstreeks contact op met een redacteur, maar dat gaat wel eens mis als blijkt dat de redacteur een tijdelijke freelancer was, of inmiddels elders een baan heeft gevonden. Door het contactformulier te gebruiken komt je nieuwstip of reviewverzoek meteen bij de hele redactie terecht, ongeacht wie er op dat moment ‘dienst’ heeft. Sommige redacteuren werken van 9:00 tot 18:00 uur en zijn dus niet ‘s avonds en in het weekend beschikbaar om meteen met een artikel aan de slag te gaan. Soms zijn redacteuren op vakantie en blijft je verzoek een paar dagen/weken liggen omdat we onze redacteuren (uiteraard) niet verplichten om tijdens de vakanties door te werken.

Tips om je kansen te vergroten

Het belangrijkste doel van iCulture is om lezers goed te informeren over belangrijke ontwikkelingen en interessante apps die hun leven kunnen verrijken. Met de volgende tips vergroot je de kans dat een iCulture-redacteur jouw app wat beter gaat bekijken en erover gaat schrijven:

  • Stuur je verzoek naar het juiste adres: gebruik het contactformulier of stuur naar redactie (at) iculture.nl.
  • Maak je verzoek persoonlijk. Een persbericht dat in een massamailing naar 50 andere websites is gestuurd maakt het voor ons meteen wat minder interessant. We zijn mensen, geen robots.
  • Hou het kort en to-the-point. Wat doet de app, wat zijn de voordelen? Redacteuren haken af als ze zich door 10 pagina’s met lifestyle-gebabbel heen moeten werken om te ontdekken wat voor app het nou eigenlijk is.
  • Wees op tijd. Bij belangrijke en ingewikkelde apps ontvangen we graag een vroegtijdige versie via TestFlight, HockeyApp of andere gangbare testdiensten, zodat we rustig naar de app kunnen kijken en het geen haastklus wordt. Bij minder complexe apps horen we graag vroegtijdig dat de app eraan komt en ontvangen graag een seintje zodra hij in de App Store staat.
  • We hebben geen presskit nodig om over een app te kunnen schrijven. Een App Store-link, (YouTube-)video en duidelijke omschrijving worden veel meer gewaardeerd dan quotes van de CEO, testimonials van tevreden gebruikers.
  • Benader onze redacteuren ook eens via Twitter, dat is een snelle en beknopte manier om je app te pitchen. Telefonisch contact is erg tijdrovend en dodelijk voor de concentratie, dus graag alleen na afstemming via Twitter of e-mail.

Tips om je kansen te verkleinen

Met de volgende tips verklein je je kans dat we over een app schrijven:

  • Te laat. Apps die al wekenlang in de App Store staan, zijn voor ons niet altijd meer interessant. We schrijven er alleen nog over als het een heel bijzondere app is, die de levens van onze lezers kan veranderen.
  • Te tijdrovend. Persberichten met lange verhalen en meerdere bijlagen, vallen snel af. Als je zoveel moeite nodig hebt om uit te leggen waarom jouw app fantastisch is, is er misschien toch iets mis mee.
  • Te opdringerig. We zijn mensen, geen machines. Omdat we de hele dag worden gebombardeerd met appverzoeken ontglipt er wel eens een app aan onze aandacht, of reageren we niet meteen op contactverzoeken. Je kunt ons best nog een keer herinneren, maar meerdere redacteuren meermaals per dag bombarderen met berichtjes is reden om terughoudend te worden. De kwaliteit van de app geeft de doorslag, niet de vasthoudendheid van de maker.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!