Reacties voor: Trein+ informatiebord: alweer een treintijden-app op iPhone

Trein+ informatiebord is een Nederlandse app voor vertrektijden van treinen op het station in de buurt. De iPhone-oogt als een stationsbord.
Bart Breij - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 19 reacties

  1. Voor mij is deze app toch nog steeds de beste trein app. Duidelijk, overzichtelijk, lokaliseert ook het dichtstbijzijnde station, geeft vertraging duidelijk weer en plant je reizen ook overzichtelijk. Voor mij geen betere.

  2. Het ontgaat me nog steeds waarom mensen kennelijk denken dat de gratis NS eigen app zo slecht is dat het nodig is om extra apps te maken.

    De NS app voldoet en doet alles. Vertrektijden vanaf stations obv GPS doet de NS app zelf natuurlijk ook, hooguit heb je één klik extra nodig.

    Ik zie dan persoonlijk weinig toegevoegde waarde voor een extra app die alle andere dingen die de NS app kan weer niet doet. Zoals een reis plannen of de storingen laten zien.

    Maar goed: dit soort apps houdt de ontwikkelaar van de NS app weer scherp natuurlijk, dat is wel weer nuttig.

  3. Origineel geplaatst door Gert-Jan
    Voor mij is deze app toch nog steeds de beste trein app. Duidelijk, overzichtelijk, lokaliseert ook het dichtstbijzijnde station, geeft vertraging duidelijk weer en plant je reizen ook overzichtelijk. Voor mij geen betere.

    Helemaal mee eens, vind ik ook de beste app 🙂 met name snel en overzichtelijk!

  4. Geen wonder dat de NS treinen te laat komen
    Ze zijn daar de godganse dag al die apps aan ‘t updaten 😉

  5. Ik moet zeggen dat ik dit wel een grappige app vind, omdat je iPad of iPhone nu exact zo’n zelfde vertrektijden scherm heeft als je op het station ziet.

  6. Origineel geplaatst door Xander
    Het ontgaat me nog steeds waarom mensen kennelijk denken dat de gratis NS eigen app zo slecht is dat het nodig is om extra apps te maken.De NS app voldoet en doet alles. Vertrektijden vanaf stations obv GPS doet de NS app zelf natuurlijk ook, hooguit heb je één klik extra nodig.Ik zie dan persoonlijk weinig toegevoegde waarde voor een extra app die alle andere dingen die de NS app kan weer niet doet. Zoals een reis plannen of de storingen laten zien.Maar goed: dit soort apps houdt de ontwikkelaar van de NS app weer scherp natuurlijk, dat is wel weer nuttig.

    Het verschil met de NS app en de Trein app die Gert-Jan noemt, is dat de Trein app elke minimale verandering meteen doorgeeft. Als een trein 1 min vertraging heeft, zul je dat al zien. Dat heeft de NS Xtra app helaas niet.

  7. Wat ik het grote nadeel van de NS app vindt is dat de NS bepaald wat ze de reiziger wil laten geloven.
    Ook heb ik het gevoel heb dat we gemanipuleerd worden door de informatie die de NS laat zien.
    Ik zelf gebruik de Trein app daarmee is vaak al ver van te voren te zien dat een trein vertraging heeft op de minuut nauwkeurig. Verder haalt de trein app zijn info van 3 verschillende bronnen wat een reëler beeld geeft.
    Mijn excuus voor het ongemak.

  8. @Hello: Eh, manipulatie door de NS? Slaan we nu niet wat aluhoedje door?

    Ook de NS app laat vertragingen tot op de minuut nauwkeurig te zien. Kan ook niet anders, want al die apps, inclusief Trein, halen die info uit exact dezelfde bron.
    Dus als de NS al manipuleert (wat ik absoluut niet geloof) dan ook Trein daar niets aan doen.
    Staat zelfs op de Trein omschrijving in de app store als volgt vermeld: ‘Actuele reisinformatie wordt opgehaald van de website van de Nederlandse Spoorwegen. ‘

    Kijk, ik ontken niet dat Trein een fijne app is. Heb hem zelf ook uit de tijd dat de NS app nog niet bestond. Maar de info die de apps tonen is exact hetzelfde voor wat betreft vertragingsinformatie.
    En merk dat ik Trein nooit meer gebruik omdat de NS app weliswaar iets minder gelayout is, maar ook stabieler is (Trein wil nog wel eens vaker dan de eigen NS app problemen hebben verbinding te leggen om nieuwe info binnen te krijgen) en de NS app is net iets completer.

  9. @Xander: Zoals je merkt is mijn vertrouwen in de NS tot het nul punt gedaald dit door 35 jaar treinreis ervaring De smoezen en leugens die de NS haar klanten verteld liegen er niet om. Zoals de wisselstoringen vorig jaar winter uit onderzoek is uitgelekt dat die er voor een groot deel helemaal niet waren. ik zelf heb meerden keren meegemaakt dat de NS je een langere reis laat maken als er een trein uitvalt Inplaats je de correcte informatie te geven waarmee je een stukje met de bus moet. En dat is nog maar 1 voorbeeld.

  10. @Hello: Je haalt nu even de info op perrons en over de omroepinstallatie (die inderdaad soms tenenkrommend is) door elkaar met de info in de app.

    Maar zelfs al is wat je zegt waar voor de app, al die andere apps gaan daar niets aan verbeteren want die halen de informatie bij exact dezelfde bron als de officiële NS app.

    Overigens reis ik ook nu toch al wel zeker 16 jaar als forens naar mijn werk en 5 jaar daarvoor als student vrijwel dagelijks met de trein.
    En mijn ervaring is dat je zwaar overdrijft. Op de paar dagen na dat het inderdaad een ramp is omdat bijvoorbeeld Utrecht Centraal eruit ligt rijdt de trein heel behoorlijk.

    Alleen de info op de perrons en de omroep kan inderdaad beter. De NS app heeft alleen altijd prima info die zelden tot nooit incorrect is gebleken.
    Denk dus echt dat je doorslaat. En jouw conclusie om dus maar op de Trein app te vertrouwen is een aantoonbaar onjuiste conclusie.

  11. Heb er even mee gespeeld en wat ik vooral handig is dat je heel makkelijk tussen de vertrektijden van verschillende stations kunt bladeren. Ik denk dat ik deze tegelmatig zal gebruiken, vlak voor ik op een station ben en even wil weten welk spoor het is en of er vertraging is.

    En ik reis best vaak met de trein en ik vind de overlast wel meevallen. En al die apps halen hun info natuurlijk uit dezelfde bron. Hoe zou er een andere bron aan die info moeten komen als de NS/Prorail hem niet verstrekt?

  12. Super mooie app, maar ben ik de enige waarbij er geen vertrektijden staan? Gebruikte station in Amersfoort CS

  13. Trein haalt zijn info van NS Mobile en Journey planner De NS app haalt zijn info alleen bij de NS mobile. Volgens mij mag ik net zo goed een mening hebben als dat jij dat mag. En nogmaals de NS heeft mij te vaak laten zien dat ze hun zaken niet voor elkaar hebben vandaar mijn wantrouwen in de NS App. IK en met mij velen zijn te vaak de verkeerde kant op gestuurd door verkeerde informatie van de NS. @Xander:

  14. @Hello: Trein haalt gegevens van Somda.nl en de NS. Van somda.nl komen alleen gegevens over de treinnummers, de vertragingsinfo (actuele reisinformatie) komt alleen van de NS. Staat gewoon op hun pagina in de iTunes store, zie https://itunes.apple.com/nl/app/trein/id291375446?mt=8

    Journeyplanner is gewoon de Engelse naam van de NS Reisplanner, zie http://m.ns.nl/planner.action?lang=en

    Dat je een mening hebt mag uiteraard, maar dat Trein betrouwbaardere vertragingsinformatie geeft dan de NS eigen app is aantoonbaar onzin.

  15. @bart notenboom: bij mij komen ze wel allemaal goed door, ook Amersfoort: zie screenshot

  16. dat bedoel ik dus de NS weet 1 min na vertrek dat de trein 2 min vertraging heeft dat zegt mij niks verder laat de NS app ook nog een trein zien die al vertrokken is? namelijk de Trein in jou screenshot van 15:15 Hoofdrop terwijl het 15:17 is. href=”#comment-542429″>Bert:

  17. @ Bert, aha het werkt. Mijn telefoon staat ingesteld op AM/PM en dan werkt het niet. Zet ik m op 24uurs tijd dan doet ie het wel. Zal wel snel een update voor komen. Bedankt voor je hulp!

  18. @Hello: Ik denk dat dat eerder komt door de refresh rate van de app.

  19. Origineel geplaatst door Gert-Jan
    Voor mij is deze app toch nog steeds de beste trein app. Duidelijk, overzichtelijk, lokaliseert ook het dichtstbijzijnde station, geeft vertraging duidelijk weer en plant je reizen ook overzichtelijk. Voor mij geen betere.

    Dit is een schoolvoorbeeld van een goede app. Sneel, eenvoudig en superveel informatie. Hoewel ik de 9292 app tegenwoordig ook erg goed vind heb ik de officiele app van NS nooit begrepen.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.