TomTom, Navigon, Sygic en iGo: vergelijkend review van navigatiesoftware voor iPhone [2009]

iPhoneclub zet alle aanbieders van iPhone-navigatie op een rijtje en vergelijkt ze op maar liefst 20 punten. TomTom, Navigon, Sygic en iGo MyWay: welke scoort het best?
Gonny van der Zwaag - · Laatst bijgewerkt:

iPhone-navigatievergelijking

Er is inmiddels aardig wat keuze uit navigatiesoftware voor de iPhone. We hebben daarom alle aanbieders op een rijtje gezet en op maar liefst 20 punten vergeleken: van kaartdekking tot kwaliteit van de interface en van muziekluisteren tot nuttige plaatsen onderweg: welke aanbieder scoort het best?

De vier navigatiepakketten voor de iPhone die we langs de iPhoneclub-meetlat gaan leggen:

Alle snelheidstesten zijn uitgevoerd op een pas geherstarte iPhone 3G met OS 3.0.1. Hiervoor is gekozen om het verschil in snelheid zo eerlijk mogelijk meetbaar te maken. Bij de iPhone 3GS zullen sommige snelheidsverschillen niet doorslaggevend zijn bij de keuze van een navigatiesysteem omdat het om verschillen in 1 of 2 seconden gaat.

Bij elk onderdeel zullen we 2 punten weggeven aan de winnaar en 1 punt aan de runner-up, zodat er uiteindelijk onderaan dit artikel een zo eerlijk mogelijke winnaar uit rolt.

1. Prijs

Bij welke aanbieder krijg je het meeste waar voor je geld? Dat is mede afhankelijk van de hoeveelheid kaartmateriaal die je geleverd krijgt. Wil je voor de laagste prijs door West-Europa navigeren, dan ben je met het pakket van iGo het goedkoopste uit (ā‚¬69,99). Wil je ook Oost-Europa erbij dan moet je Sygic hebben (ā‚¬74,99). Bij het onderdeel kaartdekking zullen we nader ingaan op de beschikbare landen.

Wil je alleen kaarten van de Benelux, dan kun je bij TomTom en Navigon terecht. Beide aanbieders vragen ā‚¬69,99 euro voor de Benelux-uitvoering.

navigatiesoftware

Sygic levert de kwantitatief de meeste waar voor z’n geld en wint daarmee 2 punten, iGo krijgt 1 punt.

2. Meegeleverde landen / Kaartdekking

Het aantal meegeleverde landen verschilt per aanbieder. iGo biedt de mogelijkheid om alleen kaarten van West-Europa of kaarten van geheel Europa te kopen. Sygic en Navigon leveren kaarten van heel Europa en TomTom biedt alleen West-Europa.

TomTom: Andorra, Belgiƫ, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Gibraltar, Groot-Brittanniƫ, Ierland, Liechtenstein, Italiƫ, Luxemburg, Malta, Monaco, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Portugal, San Marino, Spanje, Vaticaanstad, Zweden en Zwitserland (totaal 23 stuks). TomTom telt de Canarische Eilanden als apart land mee, maar bij iGo, Navigon en Sygic vallen ze gewoon onder Spanje.

Navigon: Albaniƫ, Andorra, Belarus, Belgiƫ, Bosniƫ-Herzegowina, Bulgarije, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Gibraltar, Griekenland, Groot-Brittanniƫ, Hongarije, Ierland, Italiƫ, Kroatiƫ, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Macedoniƫ, Monaco, Montenegro, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemeniƫ, San Marino, Serviƫ, Sloveniƫ, Slowakije, Spanje, Tsjechiƫ, Vaticaanstad, Zweden en Zwitserland, (totaal 40 stuks).

Sygic: Albaniƫ, Andorra, Belgiƫ, Bosniƫ-Herzegovina, Bulgarije, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland, Frankrijk, Gibraltar, Hongarije, Ierland, Italiƫ, Kroatiƫ, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Macedoniƫ, Malta, Moldaviƫ, Monaco, Montenegro, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Polen, Portugal, Roemeniƫ, San Marino, Serviƫ, Sloveniƫ, Slowakije, Spanje, Tsjechiƫ, Vaticaanstad, Verenigd Koninkrijk, Wit-Rusland, Zweden en Zwitserland (totaal 41 stuks).

iGO: Andorra, BelgiĆ«, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk, Gibraltar, Ierland, ItaliĆ«, Liechtenstein, Luxemburg, Monaco, Nederland, Noorwegen, Oostenrijk, Portugal, San Marino, Spanje, Vaticaanstad, Verenigd Koninkrijk, Zweden en Zwitserland (totaal 22 stuks). In iGo Europe Edition zitten extra landen in Oost-Europa: BosniĆ«-Herzegowina, Bulgarije, KroatiĆ«, Cyprus, Tsjechische Republiek, Estland, Griekenland, Hongarije, Litouwen, Letland, Montenegro, Polen, RoemeniĆ«, ServiĆ«, Slowakije, SloveniĆ«, Turkije en OekraĆÆne (totaal 40 stuks).

Bekijk grafiek.

De winnaar is duidelijk Sygic, die net iets meer te bieden heeft dan Navigon en iGo. Toch kan er een reden zijn om nog eens goed naar het aanbod te kijken, want elke aanbieder heeft iets unieks in de aanbieding: Navigon levert als enige Griekenland mee, iGo levert Turkije mee en Sygic en TomTom leveren Malta mee. Dat zijn drie populaire Nederlandse vakantiebestemmingen, waardoor het invloed kan hebben op je keuze. Wie bijvoorbeeld graag naar Turkije gaat is beter af met iGo Europe Edition.

Kaartdekking
Een ander niet onbelangrijk aspect wat hier genoemd moet worden is de kaartdekking (voor actualiteit: zie punt 9). TomTom en Sygic betrekken hun kaartmateriaal van TeleAtlas (onderdeel van TomTom en ook het kaartmateriaal waar Google Maps gebruik van maakt), Navigon en iGo My way shoppen voor hun kaarten bij NAVTEQ. Met de West-Europa-dekking zit het bij beide aanbieders wel snor: meer dan 99% dekking voor alle landen. Midden- en Oost-Europa is problematischer: er zitten grote verschillen tussen het kaartmateriaal van TeleAtlas en NAVTEQ. Nog lastiger is dat soms TeleAtlas meer dekking biedt en voor andere landen weer NAVTEQ. Als bronnen gebruiken we het overzicht van TomTom (voor TeleAtlas, dus ook Sygic) en het overzicht van Navigon (voor NAVTEQ, dus ook iGo Myway). De reden dat we het overzicht van twee navigatieaanbieders gebruiken is omdat de informatie bij de kaartaanbieders niet eenduidig vindbaar is. Het gaat hier dus om een indicatie. Het onderdeel kaartdekking is verder niet meegenomen in de score.

Een paar willekeurig gekozen landen:

  • Griekenland: 78% (TeleAtlas), 52% (NAVTEQ)
  • Bulgarije: 54% (TeleAtlas), 17% (NAVTEQ)
  • KroatiĆ«: 42% (TeleAtlas), 41% (NAVTEQ)
  • SloveniĆ«: 68% (TeleAtlas), 99% (NAVTEQ)

Sygic heeft net iets meer kaarten en wint 2 punten, Navigon en iGo verdienen allebei 1 punt.

3a. Opstarttijd

iPhone stopwatchHoe lang duurt het om de navigatiesoftware op te starten? Bij sommige pakketten moet je bij het opstarten steeds een disclaimer wegklikken, waardoor het wat langer duurt voordat je kunt wegrijden. Daarom hebben we gemeten hoe lang het duurt vanaf het moment dat je op het applicatie-icoon tikt tot het moment dat je een adres kunt invoeren. Alle metingen zijn gedaan op een vers geherstarte iPhone 3G met OS 3.0.1 en staan in volgorde van snelheid.

  • TomTom: 10,0 seconden
  • Sygic: 12,0 seconden
  • Navigon: 24,5 seconden
  • iGo: 26,5 seconden
Let op! Op een iPhone 3GS zijn de opstarttijden aanmerkelijk korter dan op een iPhone 3G. Ook kan bij de Benelux-versies van de pakketten de opstarttijd korter zijn. Navigon en iGo starten op de iPhone 3GS in minder dan 10 seconden op. De opstarttijd zou bij de iPhone 3GS dan ook geen doorslaggevend koopargument moeten zijn.

TomTom wint 2 punten, Sygic 1 punt.

3b. Snelheid van routeberekening

Daarnaast willen we weten hoe snel de navigatiepakketten een route kunnen doorrekenen. Hiervoor hebben we drie adressen gebruikt: Ć©Ć©n in Nederland en twee in het uiterste puntje van Zuid-Europa:

Bekijk grafiek.

Elke meting is uitgevoerd op een iPhone 3G, die voor elke meting compleet is geherstart.

TomTom en Sygic laten in de snelheid van de routeberekening niet zoveel verschillen zien. Daarbij geldt wel, dat TomTom vanwege IQ Routes ook rekening moet houden met het tijdstip van de dag. iGo is nogal onvoorspelbaar: de ene route wordt supersnel berekend, de andere extreem traag. De route naar Brindisi hebben we tweemaal uitgevoerd om zeker te weten dat iGo er daadwerkelijk ruim 4 minuten over doet. Navigon rekent de routes relatief snel uit (dat zegt overigens nog niets over de kwaliteit van de routes).

Winnaar: Navigon wint 2 punten, TomTom en Sygic verdienen allebei 1 punt.

4. Taalinstellingen

Bij de taalinstellingen willen we weten in welke taal de interface en de gesproken aanwijzingen beschikbaar zijn. Ook is het van belang om te weten hoe je dit instelt: krijg je automatisch de Nederlandse taal opgedrongen als de iPhone op Nederlands is ingesteld, of kun je zelf kiezen?

TomTom: De interface van TomTom staat standaard op Nederlands ingesteld. Wissel je de systeemtaal van de iPhone, dan zal ook de interfacetaal van TomTom automatisch wijzigen. Dit is vanuit de applicatie niet aan te passen. Bij de stemmen heb je wel keuze. TomTom levert twee Nederlandse stemmen (Bram en Eva) en twee Vlaamse stemmen (Bernard en Lucie) mee. Deze kun je naar eigen voorkeur wijzigen. In totaal zijn 75 stemmen meegeleverd, van Kantonees tot Deens. Het wijzigen van de stem doe je via Wijzig instellingen > Stem.

Navigon: Het is bij Navigon niet mogelijk om zelf de taal van de interface en de stem te kiezen. Alles is afhankelijk van de taal die je op de iPhone hebt ingesteld: stel je je iPhone in op Engels, dan zal Navigon ook een Engelse interface tonen en de instructies in het Engels uitspreken. Er is per taal maar Ć©Ć©n stem beschikbaar. In het Nederlands is dat een vrouwelijke stem.

Sygic: Via Instellingen > Volgend scherm > Taal instellen en Stem instellen kun je vrij kiezen welke interfacetaal en welke stem je wilt gebruiken. Bij de interfacetaal heb je 30 mogelijkheden, waaronder Nederlands (maar geen Vlaams). Bij de stemmen heb je 16 keuzes, waaronder een vrouwelijke Nederlandse stem. Ook hier geen Vlaams.

iGo: Via Instellingen > Regionaal krijg je de mogelijkheid om je programmataal en de stem aan te passen. De programmataal is in 13 varianten beschikbaar, waaronder Nederlands en Vlaams (!). De gesproken instructies zijn in 26 varianten te horen, met twee Nederlandse stemmen (Saskia en Willem) en twee Vlaamse stemmen (Jan en Nicole). Je bent vrij om elke combinatie van interfacetaal en gesproken taal te kiezen. Er is echterĀ Ć©Ć©n probleem met de Nederlandse stemmen van iGo: ze zijn niet om aan te horen en klinken als robots. De Vlaamse stemmen liggen iets beter in het gehoor.

Eigenlijk is het instellen van de interfacetaal niet zo belangrijk: als je je iPhone op Nederlands hebt ingesteld, mag je ervan uitgaan dat je ook wel instaat bent om de menu’s van de navigatiesoftware in het Nederlands te lezen. De beperkingen die Navigon en TomTom stellen wegen dan ook niet zo zwaar. Wat de stemmen betreft is het een ander verhaal: hier scoort Navigon een onvoldoende omdat je geen enkele keuze hebt. iGo biedt wel veel keuze, maar de stemmen zijn niet goed verstaanbaar en de kwaliteit is slecht. Dan blijven alleen nog Sygic en TomTom over. TomTom biedt veruit de meeste keuze uit stemmen, die ook nog eens zeer goed verstaanbaar zijn. Sygic heeft ook een professioneel klinkende en goed verstaanbare stem, maar biedt geen mannelijke stem en heeft geen rekening gehouden met Vlamingen.

TomTom wint 2 punten, Sygic wint 1 punt.

5. Adres invoeren

Dit onderdeel gaan we testen hoeveel schermtaps er nodig zijn om het adres Neude 1 in Utrecht in te voeren en de navigatie te starten. We tellen dit vanaf het moment dat de applicatie is opgestart (we pakken dus de eindsituatie van onderdeel 3 en beginnen vanaf dat punt een adres in te voeren). Als bij het intoetsen van de letters UTR al de plaatsnaam Utrecht bovenin het lijstje met suggesties staat, gaan we dat natuurlijk niet helemaal intikken maar tappen op de voorgestelde plaatsnaam. Het land is al ingesteld op Nederland.

  • Navigon: 10 schermtaps
  • TomTom: 13 schermtaps
  • Sygic: 15 schermtaps
  • iGo: 15 schermtaps

Het onhandige bij Sygic is dat je steeds opnieuw het land moet aantikken. Gelukkig onthoudt de software wel de laatste keuze, maar je moet het wel steeds weer even bevestigen. Een bijkomend nadeel is dat het schermtoetsenbordje bij Sygic zodanig kleine lettertjes bevat, dat je moeite hebt met foutloos intikken, zelfs als je passagier bent. Bij Sygic en iGo moet je wat vaker gemaakte keuzes bevestigen, waardoor je uiteindelijk meer schermtaps uitvoert.

Navigon wint 2 punten, TomTom 1 punt.

6. Mogelijkheden om bestemmingen in te voeren

Hoeveel mogelijkheden heb je om een bestemming in te voeren? Denk daarbij aan gebruik van postcode, POI, recente bestemming en navigeren naar je thuisadres. We houden daarbij ook rekening met het gebruiksgemak van de interface.

TomTom: TomTom heeft een duidelijke interface, waarin zes opties meteen zichtbaar zijn: Thuis, Favoriet, Adres, Recente bestemming, Nuttige plaats en Postcode. Blader je naar beneden, dan zie je Locatie op de kaart en Contactpersoon. Met de laatste optie kun je een adres uit je contactpersonenlijst halen en er naartoe navigeren. De lijst is overzichtelijk weergegeven met icoontjes. Bij de POI’s kun je kiezen uit POI’s in de buurt, in de stad, bij de thuislocatie, op de route en bij de bestemming. In totaal heeft TomTom 8 bestemmingsopties. Je kunt trouwens ook naar het centrum navigeren door gewoon Utrecht, Utrecht als bestemming in te voeren, maar dit is geen aparte knop.

Navigon: Bij Navigon staan de bestemmingsopties niet in een lijstje, maar meer verspreid over het menu. Op het hoofdscherm zie je Adres invoeren, POI zoeken, Naar Huis en Kaart weergeven. Op de kaart kun je een locatie aanwijzen, waarna je op de knop Bestemming zetten tikt. Onderin het hoofdscherm zie je de knoppen Favorieten, Laatste en Contacten. Navigeren op basis van postcode blijkt echter ook mogelijk, al is dat in de applicatie niet duidelijk te zien. Als je bij de plaatsnaam een postcode invult zal Navigon dat begrijpen. In totaal dus 7 zichtbare opties. Bij het zoeken naar POI’s heb je de mogelijkheid om te zoeken in een plaats, in het hele land of in de omgeving. Dat is wel iets beperkter dan TomTom. Wel heb je bij Navigon de mogelijkheid om de drie favoriete POI-categorieĆ«n als snelknoppen in te stellen. Standaard zijn dit: tanken, parkeren en eten. In Navigon blijkt het mogelijk om naar het centrum van een stad te rijden, maar je moet wel het trucje kennen (je krijgt tijdens het gebruik geen hint dat het mogelijk is): je moet na het invullen van de plaatsnaam meteen op Gereed drukken, zonder een straatnaam in te vullen. Navigon pakt dan het centrum van de stad.

Sygic: Sygic biedt de keuze uit Adres, Favoriet, Recente bestemming, Nuttige plaats, Postcode en Thuis. Met pijltjesknoppen onderin het scherm kun je doorbladeren naar de volgende pagina waarop nog de opties Locatie op de kaart, GPS-positie invoeren, Stadscentrum en Laatst bruikbare positie. In totaal dus 10 opties, die je niet allemaal even intensief zult gebruiken. Ik begrijp bijvoorbeeld niet zo goed waarom je zou willen terugrijden naar je laatst bruikbare GPS-positie, maar het is wel een originele optie die de andere navigatiepakketten niet bieden. Het navigeren naar contacten uit je adresboek ontbreekt bij Sygic.

iGo: iGo toont bij het invoeren van je bestemming vier knoppen: Adres zoeken, Plaatsen zoeken, Op kaart zoeken en Favorieten. Onderin het scherm kun je bij Historiek (raar woord) een lijstje met recente bestemmingen bekijken. Navigeren op postcode is ook mogelijk. Snel naar huis is ook mogelijk, maar dan moet je wel je huisadres in het favorietenlijstje opnemen. Met het zoeken op Plaatsen wordt bedoeld dat je naar POI’s navigeert. iGo heeft al met al iets minder mogelijkheden: het navigeren naar contacten uit je adresboek ontbreekt en het navigeren naar je thuisadres is geen losstaande optie.

iGo scoort hier het slechtst. Sygic is de winnaar: deze heeft kwantitatief de meeste opties en toont ze ook het meest overzichtelijk met behulp van icoontjes. Minpuntje is dat je geen adressen van contactpersonen kunt inlezen. Bij de tweede plaats gaat de strijd tussen TomTom en Navigon, die beide dezelfde functionaliteit hebben, maar TomTom heeft Ć©Ć©n zichtbare optie meer (postcode), terwijl die optie bij Navigon verborgen is.

Sygic scoort 2 punten, TomTom 1 punt.

7. Planningsvoorkeuren

Is de navigatiesoftware geschikt om te wandelen en te fietsen? Is het geschikt voor vrachtwagens? En kun je kiezen tussen de snelste, kortste en slimste route? Daar gaan we nu naar kijken.

TomTom: Bij TomTom heb je de routeopties: Snelste, Kortste, Vermijd snelwegen, Wandelroutes, Fietsroutes, Beperkte snelheid. Je kunt ook aangeven of je Tolwegen, Veerbootovertochten, Carpoolstroken en Onverharde wegen wilt vermijden. Verder biedt TomTom de mogelijkheid om IQ Routes in te schakelen, waarmee je aangeeft of er rekening moet worden gehouden met de verkeersdrukte op een bepaald moment. Dit is een functie die alleen bij TomTom voorkomt.

Navigon: Bij Navigon vind je het onderdeel Routeprofiel in de instellingen. Je geeft hier aan met welk voertuig je rijdt (Auto, Motor, Vrachtwagen, Fiets, Voetganger), wat voor soort route je zoekt (Snel, Optimaal, Kort, Mooi) en of je Autosnelwegen, Tolwegen, Veerponten en Straten voor aanwonenden wilt vermijden. Al met al behoorlijk wat opties.

Sygic: Sygic biedt bij Planningvoorkeuren de mogelijkheid om te kiezen voor Snelste route, Goedkoopste route, Kortste route, Wandelroute en Fietsroute. Er is nog een apart icoon om het vermijden van tolwegen in te stellen. Via de geavanceerde instellingen kun je aangeven dat je U-bochten wilt vermijden.

iGo: Bij iGo geef je aan of je Auto, Voetganger, Fiets, Nood (d.w.z. ambulances en andere hulpdiensten), Bus of Taxi bent. Bij de routeplanning heb je de keuze uit Snel, Kort, Voordelig of Gemakkelijk. Vervolgens kun je snelwegen, tolwegen met periodebetaling of eenmalige betaling, veerboten en onverharde wegen vermijden.

Sygic heeft duidelijk de minste mogelijkheden. TomTom biedt met IQ Routes echt iets nuttigs, waardoor je juist tijdens de spits sneller op je bestemming bent. De strijd om de tweede plaats gaat tussen Navigon en iGo. Navigon scoort daarbij beter op gangbare voertuigen (motor en vrachtwagen), iGo scoort beter op gespecialiseerde voertuigen (taxi en nooddiensten). Een pluspunt van iGo is het vermijden van onverharde wegen; terwijl Navigon juist weer rekening houdt met het vermijden van wegen voor aanwonenden.

TomTom wint 2 punten, Navigon en iGo elk 1 punt.

8. 2D/3D en nachtweergave

Bijna alle navigatiesoftware kan wisselen tussen 2D- en 3D-weergave. Ook is het handig als je nachtkleuren kan instellen, zodat je ‘s nachts niet met een felle ‘lamp’ op je dashboard rijdt. Het wisselen tussen 2D en 3D zul je niet zo vaak doen, maar het omschakelen naar nachtkleuren moet snel toegankelijk zijn vanuit het menu. Als het automatisch gaat, is dat nog beter.

Wat ook nog handig is om te weten, is of je de menu’s en de kaarten zowel in landschapsweergave (liggend) als in portretweergave (staand) kan bekijken. Dat bleek echter een onzinnige eigenschap om te testen, omdat alle pakketten de twee weergavemogelijkheden aankunnen. Sygic is het enige pakket dat ook met de iPhone op z’n kop kan navigeren (maar of dat nou zo nuttig is?).

TomTom: Met Ć©Ć©n tap op het scherm kom je terecht in het hoofdmenu, waar je zowel nachtkleuren als 2D-kaart met een schermtap kunt inschakelen. Prima dus. In de kaartinstellingen kun je bovendien de kaartthema’s (kleurenschema’s) van de dag- en nachtweergave wijzigen. Automatisch naar nachtkleuren overschakelen (zoals bij de TomTom GO) is niet mogelijk.

Navigon: Het is even zoeken, maar het zit toch echt in het menu: vanuit het hoofdmenu ga je naar Meer > Opties om de 3D-weergave in en uit te schakelen. Daaronder zit een schakelaar om de nachtmodus in te schakelen. Ook hier geen mogelijkheid om automatisch te switchen aan de hand van tijdstip.

Sygic: Deze software bevat in feite drie mogelijkheden, die je om beurten moet inschakelen via Hoofdmenu > Instellingen. Van 2D-weergave ga je naar 2D met pijl naar het noorden en van daaruit weer naar 3D. Je kunt dus niet van 2D naar 3D en weer terug, maar moet altijd via de tussenstap 2D met pijl naar het noorden. Dat is toch behoorlijk omslachtig, maar gelukkig zul je niet zo vaak tussen deze weergaves wijzigen.
Bij de nachtweergave zijn er ook drie opties, maar in dit geval is dat gunstig: dagkleuren, nachtkleuren en automatisch overschakelen op nachtkleuren.

iGo: Voordat we over de 3D-weergave van iGo beginnen eerst even wat anders: in iGo kun je je eigen auto kiezen. Deze draait rond op een plateau, waarbij je uit een auto, buggy, quad, raceauto, snowmobiel, oorlogstank en allerlei andere voertuigen kunt kiezen. Het lijkt wel een racegame! Met een tap op de kaart kom je op een menu terecht, waar je kunt wisselen tussen 2D- en 3D-weergave. Ook kun je hier wisselen tussen dag- en nachtkleuren (standaard staat dit op automatisch ingesteld). Echt fraai ziet het Quick Menu van iGo er niet uit, maar alle opties zijn wel meteen binnen handbereik.

Navigon heeft de menuopties het meest verstopt en valt dus af. TomTom heeft geen mogelijkheid om automatisch tussen dag- en nachtstand te schakelen en loopt dus ook een punt mis. Sygic en iGo hebben allebei wel de mogelijkheid om automatisch je dag- en nachtkleuren in te stellen, maar iGo maakt het allemaal net iets makkelijker toegankelijk.

iGo krijgt 2 punten, Sygic 1 punt.

9. Recent kaartmateriaal

Staat mijn straat op de kaart? Via Twitter hebben we mensen opgeroepen om wat straatnamen te noemen die relatief nieuw of moeilijk vindbaar zijn. We kregen diverse suggesties, die we in onderstaande tabel hebben verwerkt.

Bekijk grafiek.

Geen van de navigatiepakketten is op de hoogte van de Laan de Goede Herder in Wassenaar. Die straat staat trouwens ook niet op Google Maps. Het onderscheid tussen TeleAtlas (TomTom en Sygic) en NAVTEQ (Navigon en iGo) wordt gemaakt door de Vuurvlindermeent in de Hilversumse Meent: deze straat (sinds 2008, nog in aanbouw) komt wel in het kaartmateriaal van NAVTEQ voor, maar niet in dat van TeleAtlas. Let ook op dat Vlindermeent en Vuurvlindermeent niet dezelfde straten zijn. Een nieuwe weg (sinds mei 2009) die alleen in TomTom te vinden is, maar niet in Sygic (vermoedelijk iets oudere TeleAtlas-kaarten) of bij Navigon en iGo (NAVTEQ) is de verbindingsweg N7/Oostzeeweg tussen de N46 (Beneluxweg) en de A7 (Europaweg) in Groningen (parallel aan de Kieler Bocht). Uiteraard zullen beide kaartaanbieders vast nog wel meer zwarte gaten of andere kaartfouten hebben, maar dit was voor ons de meest eerlijke steekproef.

We houden het hier op een gelijke uitslag en kennen geen punten toe.

10. Kortste route van A naar B

We willen de snelste route tussen Javastraat 1 in Den Helder en Javastraat 1 in Maastricht weten. Welk navigatiepakket brengt je het snelst op je bestemming? We gaan er daarbij vanuit dat de software niet te optimistisch heeft gepland. Omdat niet alle software een route van A naar B kan plannen hebben we ook van Amsterdam (huidige locatie) naar Kerkstraat 1 in Nieuweschans gepland.

TomTom: Bij dit pakket moet je aangeven op welk moment je de route wil plannen, aangezien IQ Routes rekening moet houden met de drukte op de weg. TomTom berekent een afstand van 298 kilometer en doet er 3:12 uur over. De route naar Nieuweschans is 233 kilometer lang en duurt 2:13 uur.

Navigon: Navigon kan na even zoeken ook van A naar B plannen. De berekende route van Den Helder naar Maastricht komt in afstand overeen met de concurrentie, maar is qua tijd wel een stuk korter. De route naar Nieuweschans bedraagt 228 kilometer met een tijd van 2:06 uur. Jammer is trouwens dat Navigon bij een weggevallen GPS-signaal niet kan plannen vanaf de laatst bekende locatie. Je moet dan maar wachten tot er wel een signaal is, of de routesimulatie bekijken, maar die toont niet de gehele route. Verder liet tot voor kort niet alle routestatistieken zoals reistijd en afstand zien. In versie 1.1 is dat opgelost.

Sygic: Sygic kan wel reisschema’s maken, maar geen routes van A naar B plannen. Daarom ook hier alleen planning naar Nieuweschans: 232 kilometer en 2:05 uur rijden.

iGo: Bij iGo kun je handmatig het vertrekpunt instellen; daarbij moet je wel expliciet aangeven dat je de gps-ontvanger wilt uitschakelen. Vervolgens kun je vanuit deze zelfgekozen positie allerlei routes plannen. De route van Den Helder naar Maastricht is 296 kilometer en duurt 3:20 uur, de route van Amsterdam naar Nieuweschans is 228 kilometer en duurt 2:21 uur.

Bekijk grafiek.

Sygic wint met een minuut voorsprong op Navigon de snelste route van Amsterdam naar Nieuweschans, maar de rit met Navigon is 4 kilometer korter. Daarnaast hechten we ook waarde aan de (bewezen) IQ Routes van TomTom, die vaak een realistischer beeld van de geschatte tijdsduur schetsen. Veel navigatiepakketten blijken onderweg de aankomsttijd variabel te wijzigen en uit onze eigen ervaringen blijkt dat TomTom er qua totale reistijd er met IQ Routes zelden naast zit.

Navigon 2 punten, Sygic en TomTom: ieder 1 punt.

11. Flitspalen

Levert een fabrikant flitspalen mee? En zo ja, kun je die ook wissen en/of updaten?

TomTom: TomTom bevat de optie TomTom Flitslocaties op een nogal ongebruikelijke plek: in het instellingenmenu voor de routeberekening (Wijzig instellingen > Routeberekening). Het is in feite een schakelaar die aan of uit kan staan. Geen mogelijkheid om de afstand in te stellen, geen mogelijkheid om de flitspalen te wissen of te updaten.

Navigon: Navigon bevat alleen een optie Flitspalen met daarbij een schakelaar Flitspalen aan/uit. Er staat een waarschuwing bij en een grote knop De-installeren voor het geval je in een land woont waar flitspalen helemaal niet zijn toegestaan. Je kunt niet aangeven op welke afstand je voor de flitspalen gewaarschuwd wilt worden.

Sygic: Bij Sygic zijn de flitspalen standaard uitgeschakeld, omdat dit soort functies in sommige landen verboden zijn. Via het instellingenmenu geef je aan dat je radars op de kaart wilt zien en dat je een waarschuwingsgeluid wilt horen, als je er eentje nadert. Op een vervolgscherm geef je aan op welke afstand je gewaarschuwd wilt worden, bijvoorbeeld 300 meter in de bebouwde kom en 500 meter daarbuiten.

iGo: iGo Myway biedt in de huidige versie nog geen flitspaalondersteuning, al staat dat wel op de planning voor een volgende versie.

Sygic pakt hier de volle twee punten voor de meest volledige uitwerking. Navigon krijgt het andere punt, omdat die ook toestaat dat de flitspalen gewist kunnen worden. iGo stelt teleur door nog geen flitspalen mee te leveren.

Sygic 2 punten, Navigon 1 punt

Opmerking: bij veel pakketten kun je na het uitvoeren van een jailbreak de flitspalen uitbreiden of vernieuwen. Dit hebben we niet meegenomen in de beoordeling, omdat de meeste mensen de software out-of-the-box zullen gebruiken.

12. Interface

De interface is Ć©Ć©n van de meeste cruciale onderdelen en tegelijk ook het meest lastig om objectief te beoordelen. Wat de ene persoon handig en overzichtelijk vindt, valt bij een andere persoon totaal niet in de smaak. Toch valt er wel iets te zeggen over de manier waarop menu’s zijn opgebouwd en de manier waarop informatie wordt gepresenteerd. Leesbaarheid van schermteksten en bedienbaarheid van het schermtoetsenbord komen in dit onderdeel ook aan de orde, want je moet in een bewegende auto wel in staat zijn om het scherm af te lezen en informatie in te voeren.

TomTom: TomTom heeft gekozen voor een interface die het best op de richtlijnen van Apple aansluit: geen zelfbedachte knoppen (zoals Sygic en iGo) en geen donkere kleurenschemaā€™s (zoals Navigon). Hoewel de interface niet direct lijkt op die van de TomTom PND’s zullen bestaande TomTom-gebruikers er meteen hun weg in kunnen vinden. De vermoedelijke reden waarom TomTom voor deze andere interface heeft gekozen, is dat het beter aansluit op de mogelijkheden van het touchscreen: je kunt nu door het menu swipen terwijl je bij de oude interface steeds via een knop rechtsonder in beeld naar het vorige scherm moest bladeren. De swipe-functie werkt sneller en sluit beter aan op de gewoontes die je als iPhone-gebruiker hebt aangeleerd. Het hoofdmenu verschijnt met een tap op de kaart en bevat alle gangbare activiteiten. TomTom op de iPhone bevat wel veel minder functies dan de TomTom PND’s (bijvoorbeeld geen rijstrookassistent, pechfuncties en geen file-informatie), maar dat kan gaandeweg nog komen. De kaartkleuren staan ook anders ingesteld, maar die kun je via de instellingen wijzigen.
Handig aan de interface van TomTom is dat je zowel de routeplanning als de instellingen onder handbereik hebt. Ook krijg je na het instellen van je bestemming meteen een overzichtskaartje en een samenvatting van de route te zien, die je met een druk op de knop OK kunt starten. Dat is bij de concurrentie niet altijd het geval.

Navigon: Terwijl TomTom de layout en de icoontjes voor de iPhone heeft aangepast, kiest Navigon voor het vertrouwde recept: een zwart kleurenschema met oranje routepijl. Ze sluiten daarmee aan bij de vormgeving van hun eerdere navigatiesoftware voor de mobiele telefoon. De interface is gebaseerd op schermen met maximaal vier grote knoppen. Navigon’s interface is geoptimaliseerd voor het invoeren van een route: het hoofdmenu bestaat uit knoppen om een bestemming in te voeren (dit is ook de reden waarom Navigon zo weinig schermtaps nodig heeft voor het invoeren van een adres). Voor het wijzigen van de instellingen moet je wat dieper graven. Daardoor zijn instellingen zoals nachtmodus en routeprofielen wat meer verborgen geraakt.
Na het opzoeken van een route toont Navigon een relatief klein knopje rechtsboven in het scherm om de navigatie te starten. Dit is onlogisch. Op hetzelfde moment staat er namelijk een grote knop ‘Meer’ in beeld, waarmee je de bestemming aan een routeprofiel of favoriet kunt toewijzen. Maar dit zijn handelingen die je minder vaak zult uitvoeren en die dus ook niet zo’n grote knop verdienen. Dus Navigon: maak de knop ‘Navigatie starten’ groter!
In het instellingenmenu zijn ook bepaalde menuopties achter een knop ‘Meer’ verborgen. Dat was niet nodig geweest: alle opties in Ć©Ć©n lijst is veel overzichtelijker.

Sygic: Sygic heeft in de voorgaande punten steeds behoorlijk goed gescoord op features. Qua functionaliteit zit het wel goed, maar wat de interface betreft kan het nog wel iets beter. Bij het intikken van een route krijg je een scherm te zien met je ingevoerde bestemming en daaronder de mogelijkheid om te bellen, de kaart te bekijken, een parkeerplaats te zoeken of toe te voegen aan de favorieten – terwijl je een bestemming toch meestal invoert om er naartoe te navigeren. Net als bij Navigon is de knop ‘Route berekenen’ veel te klein uitgevoerd.
Sygic heeft nog een ander probleem: de menu’s en de schermteksten zijn gedrukt in een lettertype die je tijdens het rijden moeilijk kunt lezen. Vooral bij de geavanceerde instellingen is gekozen voor miniatuurletters die zittend achter je bureau al nauwelijks lees baar zijn – laat staat als je in een hobbelen de auto zit. Het toetsenbord om de bestemming in te voeren is ook veel te klein. Verder heeft Sygic de schermen en menu’s opgebouwd uit steeds 6 icoontjes, met kleine pijlknoppen onderin het scherm. Hier had natuurlijk beter voor een swipe-functie gekozen kunnen worden, zodat het beter aansluit op de bedieningsgewoontes van de iPhone. In plaats daarvan moet je nu je vinger precies op een klein pijlknopje positioneren. Ook bij het invoeren van een bestemming moet je in de lijst met dicht op elkaar gedrukte landen proberen om op Nederland te tappen.

iGo: De menu’s van iGo zien er nogal karig uit en geven niet de indruk dat er een designer aan te pas is gekomen. Het hoofdmenu met de opties Bestemming, Mijn route en Instellingen is wel logisch opgebouwd, waarbij je ook nog een miniatuurweergave van de kaart te zien krijgt. Het instellingenmenu is daarentegen weer wat chaotisch: alles is in willekeurige volgorde onder elkaar gezet, waarbij bijvoorbeeld de optie ‘Vertrekpunt instellen’ niet in het instellingenmenu thuishoort, maar in het routeplanningsmenu. Het instellingenmenu bevat ook teveel informatie over licenties, credits en versienummers van bijvoorbeeld de hoogteverschilkaarten van Afrika, die niet eens zijn meegeleverd.
iGo maakt rare ‘ploink!’-geluidjes zodra je op knoppen drukt, maar gelukkig kun je dit uitschakelen. De schermteksten zijn relatief klein, maar er is wel een slimme oplossing bedacht voor het toetsenbord: dit is schermvullend en toont steeds alleen de letters die je mag gebruiken. Onmogelijke letters (zoals een G na een S) zijn daarbij grijs gemaakt. Tijdens het autorijden maak je daardoor minder fouten, zelfs in een hobbelende auto. iGo heeft verder een tenslotte ook nog een duidelijke rijstrookassistent.

TomTom heeft de applicatie het best aangepast voor de iPhone: de menu’s zijn overzichtelijk, met grote iconen en duidelijk leesbare teksten bij de knoppen. Je kunt swipen om meer opties in beeld te krijgen. Sygic en iGo hebben beide nogal rommelige menu’s en opmaak. Sygic heeft is nog het meest consistent, maar er is niet goed nagedacht over de gebruikersinteractie en de leesbaarheid van het scherm. Navigon wint daarom de tweede prijs op dit onderdeel.

TomTom wint 2 punten, Navigon 1 punt.

13. Geen GPS-signaal

De GPS-ontvangst in de auto is wel eens lastig, vooral als je net bent ingestapt en wilt wegrijden. Hoe gaan de pakketten daarmee om?

TomTom: Je kunt bij het plannen van een route meteen de navigatie starten, ook al is er geen GPS-signaal. TomTom pakt in dat geval gewoon de laatst bekende GPS-locatie (die meestal wel redelijk in de buurt is) en gaat rijden.

Navigon: Bij Navigon kun je de navigatie niet kunt starten zolang er geen GPS-signaal is. Je kunt naar een scherm blijven staren en wachten tot er wel een signaal is, of je kunt een routedemo starten die niet bruikbaar is voor navigatie.

Sygic: Sygic biedt drie mogelijkheden als er nog geen GPS-signaal beschikbaar is. Je kunt wachten op een bruikbaar signaal, de laatst bruikbare positie pakken of de vertreklocatie aanwijzen op de kaart.

iGo: iGo laat linksboven in het scherm een satelliet-symbooltje zien om aan te geven dat er nog naar satellieten wordt gezocht. Voer je een adres in, dan krijg je niet meteen een waarschuwing dat er geen GPS-signaal beschikbaar is, maar je krijgt op de kaart gewoon de laatst bekende GPS-positie te zien. Bij iGo kun je ook een eigen vertrekpunt instellen, maar daarvoor moet de GPS-ontvanger eerst worden gedeactiveerd (als je weer wilt navigeren moet je de GPS-ontvanger weer handmatig activeren). Dit is nogal omslachtig.

Sygic biedt de meeste mogelijkheden: in plaats van alleen de laatst bekende GPS-positie kun je ook zelf een positie invoeren. Navigon biedt alleen de mogelijkheid om te wachten en valt daardoor af.

Sygic wint 2 punten, TomTom en iGo verdienen allebei 1 punt.

14. Zoomen en interactie met de kaart

Hoewel je op de iPhone de applicatie Google Maps krijgt meegeleverd, wil je toch ook wel eens op de kaarten van je navigatiesysteem inzoomen, om een betere indruk te krijgen van het traject dat nog voor je ligt, of om beter te kunnen aflezen welke zijstraten er langskomen.

TomTom: TomTom beschikt in het menu over de optie ‘Bekijk kaart’. Voorheen was dat op de TomTom GO nogal een onhandig ding: je moest op knoppen drukken om in te zoomen. Bij de iPhone is de kaart helemaal aangepast aan pinch-navigatie: als je de kaart opent krijg je een 2D-weergave van je omgeving met daarop de icoontjes van tankstations en andere nuttige plaatsen. Er is ook een vergrootglasfunctie aanwezig om op details in te zoomen, zonder te hoeven pinchen. Door te swipen blader je naar een ander gedeelte van de kaart. Druk je op een POI, dan verschijnt er een pop-up met de naam en het telefoonnummer van bijvoorbeeld een garage of andere POI. Tap je op de blauwe pijl achter de naam van de POI, dan kun je er naartoe navigeren, een nabijgelegen POI zoeken, bellen, centreren op de kaart of toevoegen als favoriet. Je kunt ook een willekeurig punt op de kaart aantikken, waarna de straatnaam met huisnummer verschijnt. Je kunt er dan dezelfde handelingen mee uitvoeren (maar niet bellen).
Op de navigatiekaart zelf kun je nog steeds in- en uitzoomen door op plus- en minknoppen te drukken.

Navigon: Navigon beschikt eveneens over de optie ‘Kaart weergeven’. Je krijgt alleen een kaart in beeld als je GPS-ontvangst hebt; een rode balk bovenin het scherm geeft aan, wanneer dat niet zo is. Op de kaart kun je pinchen en swipen. Dubbeltappen om op een POI of ander punt op de kaart in te zoomen, is ook mogelijk. Bij Navigon kun je op de kaart meteen je bestemming zetten. De acties die TomTom aanbiedt, zoals het toevoegen als favoriet en bellen zijn niet mogelijk. Je kunt ook niet tappen of drukken op een POI om meer informatie te zien.

Sygic: Sygic heeft in het hoofdmenu een optie ‘Bekijk kaart’. Dit blijkt een complete wereldkaart te zijn, waarop je eerst moet inzoomen. Door te tappen op de kaart zie je gegevens zoals naam, adres, telefoonnummer en GPS-coƶrdinaten van een POI. Als je op de juiste plek tapt krijg je een scherm te zien met daarop de opties Bellen, Parkeerplaats en Toevoegen aan favorieten. Je kunt ook meteen je route laten berekenen naar de aangetikte locatie.

iGo: Bij iGo moet je op de kaart tikken om te zoomen. Er verschijnt een zogenaamd Quick Menu met de opties Klein, Nabij en Normaal. Door op het handje te tikken kun je inzoomen op de kaart en met veegbewegingen over de kaart scrollen. Informatie over POI’s is niet te zien. Je kunt pinchen om te zoomen, maar er zijn ook plus- en minknoppen om dit te doen.

De interactie met de kaart is bij TomTom het makkelijkst, omdat je daarbij ook meteen informatie over adressen en POI’s kunt opvragen. Sygic biedt ook veel informatie en interactiemogelijkheden op de kaart, maar is iets minder makkelijk hanteerbaar.

TomTom krijgt 2 punten, Sygic 1 punt.

15. Routes plannen met meerdere tussenstops

Kun je met de software alleen naar je bestemming rijden, of zijn er geavanceerde mogelijkheden, zoals het simuleren van de route of het plannen met meerdere tussenstops?

TomTom: Bij TomTom kun je voor een via-bestemming kiezen. Nadat je je begin- en eindpunt hebt ingevuld geef je via het menu aan dat je via een bepaalde plaats wilt reizen. Je moet wel even weten hoe dit werkt, want het zit wat verstopt in de menu’s: bij het plannen van een alternatief. Via dit menu kun je bijvoorbeeld aangeven dat je obstakels wil vermijden (bijvoorbeeld een verkeersongeval of een omgevallen boom). In hetzelfde menu vind je ook de mogelijkheid om ‘Reis via’ te kiezen.

Navigon: Bij Navigon vind je onder de menuoptie Meer de mogelijkheid om Routes aan te maken. Een route kan bestaan uit meerdere tussenpunten, die je achtereenvolgens kunt vastleggen. Heb je alle tussenpunten ingevoerd, dan kun je de route opslaan om later te gebruiken. Zo kun je vooraf een planning maken als je op een dag voor je werk langs meerdere klanten moet. Je ziet in de detailweergave je totale reisafstand en reistijd, er vanuit gaande dat je op de tussenpunten geen tijd verliest. Bij Navigon is het ook mogelijk om een gewone route te plannen en later een tussenpunt in te voegen.

Sygic: Met Sygic kun je reisschema’s maken. Net als bij Navigon leg je hierbij routepunten vast, waarbij je in feite steeds een nieuwe bestemming invoert. Sygic berekent daarna de totale afstand en de reistijd om alle punten langs te gaan. Je kunt het reisschema daarna bewaren en later nog eens opvragen.

iGo: Bij iGo is het niet mogelijk om routes met tussenpunten te maken.

TomTom kan maar Ć©Ć©n tussenpunt instellen en kan geen routes/reisschema’s bewaren, terwijl Navigon en Sygic dat allebei wel kunnen. Bij Navigon gaat het invoeren net iets intuĆÆtiever en zijn er twee mogelijkheden om geavanceerde routes te plannen, terwijl Sygic iets meer afleidt met grafisch geweld.

Navigon krijgt 2 punten, Sygic 1 punt.

16. Informatie op de kaart tijdens het rijden

Hoeveel informatie krijg je te zien op het scherm? Word je huidige snelheid getoond en kun je de aankomsttijd en de resterende afstand in Ć©Ć©n oogopslag zien?

TomTom:TomTom toont de reisafstand, de actuele snelheid, afstand tot de volgende afslag, resterende reistijd en geschatte aankomsttijd. Bovenin beeld verschijnen verkeersborden wanneer je een bepaald bord moet volgen. TomTom heeft helaas niet gekozen voor de bekende blauwe bewegwijzering en toont ook geen voorsorteerinformatie (lane guidance). Onderin het scherm zie je wel de eerstvolgende afslag (op het screenshot is dit niet zichtbaar).

Navigon: Navigon heeft ervoor gekozen om standaard alleen de aankomsttijd in beeld te tonen. Tik je hierop, dan zie je de afstand tot je bestemming en je huidige snelheid. Overige opties zoals aankomsttijd en nog af te leggen afstand zijn sinds versie 1.1 te activeren via het menu Opties > Meer > Route-Info. Navigon gaat er tijdens de demo vanuit dat je constant de maximum snelheid rijdt (dus 50 kilometer per uur in de bebouwde kom). TomTom daarentegen toonde in de routesimulatie een snelheid van 28 kilometer per uur (wat in het centrum van Amsterdam waarschijnlijk realistischer is). Pluspunt van Navigon is de duidelijke blauwe bewegwijzering en de voorsorteerinformatie.

Sygic: Sygic toont de afstand tot de volgende afslag, de aankomsttijd, resterende afstand en huidige snelheid. Omdat er op het screenshot een routedemo wordt afgespeeld is de snelheid niet realistisch (480 km/uur). Ook Sygic toont de blauwe routeborden en voorsorteerstroken.

iGo: iGo laat alleen de afstand tot de bestemming zien. Als je op deze aanduiding tik komt er een groter vakje tevoorschijn waarmee je resterende tijd en geschatte aankomsttijd kunt zien.

iGo en Navigon tonen de minste informatie tijdens het rijden. Er is wel meer info beschikbaar, maar daarvoor moet de optie steeds apart worden ingeschakeld. TomTom toont de meeste informatie; bij Sygic mist de resterende reistijd. Nadeel van TomTom is dat er geen blauwe routeborden worden getoond en dat voorsorteerinformatie ontbreekt.

Geen duidelijke winnaar, dus Sygic, Navigon en TomTom krijgen elk 1 punt.

Er is Ć©Ć©n functie die geen enkele navigatiefabrikant op dit moment biedt: file-informatie. Navigon heeft plannen om nog deze zomer een oplossing met TMC uit te brengen, van de andere aanbieders is het nog niet bekend.

17. POI’s

Alle aanbieders leveren POI’s (nuttige plaatsen) mee, zoals locaties van tankstations, hotels en restaurants. Bij TomTom, Navigon en Sygic is het ook mogelijk om de POI’s te bellen om bijvoorbeeld een tafeltje te reserveren in een restaurant.

TomTom: In TomTom kun je nuttige plaatsen op de kaart opzoeken (zie punt 14), maar ook bij het invoeren van je bestemming kun je aangeven dat je naar een nuttige plaats wilt navigeren. Je hebt de keuze uit nuttige plaatsen in de buurt, in de stad, dichtbij je thuislocatie, op de route en dichtbij je bestemming. Standaard verschijnen de opties Benzinestation, Restaurant, Hotel/motel en Parkeergarage in beeld. Via de knop Zoek kun je op basis van trefwoord zoeken en via Meer vind je de overige POI’s, zoals bergpassen, bibliotheken en bioscopen. Bij sommige POI’s is aangegeven dat de bestemming iets vanaf de route ligt. De gevonden POI’s worden gesorteerd op afstand en je kunt voordat je de keuze maakt nog even kijken op een kaartje of dit de POI is die je wilt hebben. Naam en telefoonnummer van de betreffende POI zijn ook aanwezig, zodat je vanuit de applicatie meteen kunt bellen.

Navigon: Navigon beschikt in het hoofdmenu over de optie POI zoeken. Je hebt daarbij de keuze uit POI’s in een plaats, in het hele land of in de omgeving. Er staan snelkoppelingen voor tankstations, parkeerplaatsen en restaurants op dit scherm (je kunt dit ook aanpassen). Het aantal POI-categorieĆ«n is op het eerste gezicht beperkt: je ziet de meest noodzakelijke opties om te eten, te tanken en te slapen, aangevuld met categorieĆ«n zoals station, sport en post. Er blijken wel degelijk meer subcategorieĆ«n te zijn, maar dit is afhankelijk van het niveau waarop je kijkt. Zoek je in een klein dorpje, dan zul je maar een paar POI-categorieĆ«n vinden (eten, slapen, tanken). Kijk je op landsniveau (heel Nederland) dan zul je bijvoorbeeld niet de POIā€™s zien die op lokaal niveau van belang zijn, zoals winkels. Je ziet dan alleen POIā€™s die een regiofunctie hebben zoals havens, vliegvelden en recreatiegebieden. Zoek je op landelijk niveau op Toerisme/Natuur, dan krijg je Bezienswaardigheid, Pretpark, Museum en dergelijke te zien. Bij grotere steden is het aantal POI-categorieĆ«n maximaal. Bij elk bedrijf/instellingen is een telefoonnummer zichtbaar; je kunt bellen door op een html-linkje te klikken.

Sygic: Sygic kan navigeren naar POI’s nabij je positie, in de buurt van een adres, in de stad of nabij gekozen bestemming. De lijst is aardig lang en je bent geneigd om er met een swipe-beweging doorheen te bladeren, maar dat mag niet: Sygic heeft kleine blauwe pijltjesknoppen naast de lijst gemaakt waarop je moet tappen. Bij elke POI krijg je te zien op welke afstand het zich bevindt. Kies je een POI uit, dan kun je bellen, op de kaart bekijken, een parkeerplaats zoeken, toevoegen aan favorieten of (weer heel klein weergegeven) een route er naartoe berekenen.

iGo: Bij iGo hebben POI’s de wat verwarrende naam ‘Plaatsen zoeken’ gekregen. Standaard verschijnen Tankstation, Restaurant en Parkeren in beeld. Wat slim is, is dat iGo daarbij rekening houdt met gewoontes: tanken doe je meestal onderweg (en niet op je bestemming) en een parkeerplaats wil je op maximaal 400 meter hebben. Wil je andere POI’s bekijken, dan krijg je een vrolijk plaatje te zien, waarin het concept van ‘langs de route’, ‘rondom bestemming’ en dergelijke worden uitgelegd. Je moet daarna wel erg veel schermtaps uitvoeren om uiteindelijk bij de gewenste categorie te belanden, bijvoorbeeld bij een hotel. Ook hebben de categorienamen nogal abstracte namen: ‘Communicatie’, ‘Financieel’ en ‘Gemeenschap’ in plaats van simpelweg ‘Postkantoor’, ‘Pinautomaat’ en ‘Begraafplaats’. Bij elke POI zie je de afstand, het adres, telefoonnummer en eventuele aanvullende informatie. Bellen vanuit de applicatie is gek genoeg niet mogelijk, ook al is het telefoonnummer wel zichtbaar. Op zich is verder alle informatie wel aanwezig, maar iGo heeft het wel wat omslachtig gemaakt.

TomTom biedt de meeste opties bij het zoeken naar POI’s, waaronder de (zeer handige) mogelijkheid om te zoeken op de route, waarbij je aan de hand van icoontjes ziet of een tankstation langs de snelweg is gevestigd of dat je de snelweg moet verlaten en eventueel of je een stukje moet terugrijden. Sygic is een goede tweede, met veel categorieĆ«n en veel interactiemogelijkheden.

TomTom krijgt 2 punten, Sygic 1 punt.

18. Muziek luisteren

Tijdens het rijden wil je gewoon blijven luisteren naar muziek van je iPhone. Kan dat ook? Bij alle navigatiesoftware kun je de muziek eerst opstarten via de iPod-functie, waarna je je navigatiesysteem start. TomTom pauzeert de muziek zodra er een gesproken aanwijzing volgt. Navigon daarentegen heeft een mute-functie, waardoor het geluidsniveau van de muziek tijdelijk omlaag gaat als er een gesproken aanwijzing klinkt. Sygic en iGo kunnen dit beide niet, waardoor je tussen de muziek door de aanwijzingen moet zien te verstaan.

Navigon verdient 2 punten, TomTom 1 punt.

19. Snelheidswaarschuwingen

Alle navigatiepakketten kunnen waarschuwen wanneer je sneller rijdt dan op het betreffende weggedeelte is toegestaan. Hoe ze waarschuwen is wel verschillend: TomTom geeft alleen een zichtbare waarschuwing, terwijl de andere pakketten ook een geluidssignaal kunnen geven. Soms is dat niet meer dan een mededeling ‘Let op’. Bij TomTom kun je niets instellen, bij Navigon wel: daar geef je aan bij hoeveel kilometer te hard je gewaarschuwd wilt worden. Deze bandbreedte kun je binnen en buiten de bebouwde kom verschillend instellen. Sygic biedt op het eerste gezicht alleen de mogelijkheid om waarschuwingen en een geluidssignaal in te stellen. Als je echter verder kijkt blijken in het menu voor geavanceerde instellingen schuifknoppen aanwezig waarmee je de bandbreedte van de waarschuwingen kan instellen, voor binnen en buiten de bebouwde kom. iGo bevat in het instellingenmenu de mogelijkheid om te waarschuwen bij snelheidsoverschrijding. Je kunt verder niets instellen.

Navigon heeft dit het beste uitgevoerd en krijgt 2 punten, Sygic verdient 1 punt.

20. Moeilijke navigatie-opdracht

Omdat je ook met je navigatiesoftware op vakantie wil en de ritjes naar Utrecht en Nieuweschans wel erg dicht bij de deur zijn, stellen we de vier kanshebbers nog voor Ć©Ć©n laatste krachtsinspanning: navigeren vanaf de huidige locatie naar een plek die alleen met de boot te bereiken is: Abbey Lane 1 in Limerick (Ierland). Hoe slaan ze zich er doorheen?

TomTom: TomTom is behoorlijk lang bezig met rekenen en waarschuwt daarna voor tolwegen en veerponten. Dat is geen probleem, want het vermijden van tolwegen leidt vaak tot absurd lange routes en het vermijden van veerdiensten is wat lastig als de bestemming op een eiland ligt. Zou je Ć©Ć©n van beide wel vermijden, dan laat TomTom na afloop van de routeberekening zien wat de oorspronkelijke route zou zijn geweest, als je wel de tolweg/veerboot had genomen. TomTom komt uit op een reistijd van 1263 kilometer en een reistijd van 17:07 uur. TomTom rijdt naar de Kanaaltunnel en pakt vanuit Engeland de boot naar Ierland.

Navigon: Navigon levert een route van 1256 kilometer via de Kanaaltunnel en meldt een aankomsttijd van 19:02 uur (dus geen reistijd), maar biedt daarna niet de mogelijkheid om de route in een lijstje te bekijken. Wel is er een overzichtskaart, waaruit je niet zoveel afleidt.

Sygic: Sygic gaat fanatiek aan de slag en is opvallend snel klaar met een berekening van 1136 kilometer en een reistijd van 2 dagen en 17 uur. Sygic pakt de veerboot Rotterdam-Hull en rijdt daarna vanuit Engeland naar Ierland zonder de boot te nemen. Dat kan natuurlijk niet. In de routebeschrijving wordt geen melding gemaakt van een veerboot, maar op de routekaart is wel degelijk te zien dat je over het water moet rijden. De route van Sygic is kort, maar neemt behoorlijk wat tijd in beslag.

iGo: iGo berekent een route van 1242 kilometer en rijdt via de Kanaaltunnel. De reis duurt 16:52 uur. Je kunt bij iGo geen lijstweergave met instructies te zien krijgen, maar je kunt wel een versnelde routedemo afspelen, zodat je vooraf kunt zien waar je de boot moet pakken. Na het plannen van de route kun je op de knop Alternatieve route tikken. iGo laat daarna zien hoe lang de Kortste, Voordeligste en Gemakkelijkste route zou zijn geweest.

TomTom geeft tijdens het plannen keuzemogelijkheden en laat ook zien wat het verschil zou zijn geweest als je de snellere route (via tolwegen) had genomen.

Opmerking: Het berekenen van de routes wil natuurlijk niet zeggen dat ze daadwerkelijk kloppen. Om dit zeker te weten zou je het gekozen traject (Amsterdam-Limerick) meermaals moeten reizen, om de invloed van toevallige vertragingen en vertrektijden van boten eruit te filteren.

TomTom verdient 2 punten, iGo 1 punt.

Overige zaken

navigatietabelSommige aspecten zijn gemakkelijk uit te leggen in woorden, maar er zijn ook gebruikerservaringen die je het beste in real life kunt zien. Vandaar dat we nog een filmpje zullen maken waarin de volgende punten nader aan de orde komen:

  • Bellen tijdens het navigeren en daarna weer terugkeren naar de navigatie.
  • Snelheidswaarschuwingen tijdens het rijden.
  • Rijbaanassistent.

Mochten hieruit nog verrassende inzichten komen, dan zullen we de beoordeling natuurlijk aanpassen.

Let op: de conclusie en uitgebreide vergelijkingstabel vind je op het tweede en derde tabblad!

Conclusie

Kijken we naar alle punten die we tot nu toe hebben getest, dan scoort TomTom (21) de meeste punten, gevolgd door Sygic (20), Navigon (17) en met afstand op de laatste plaats iGo (7).

TomTom scoort goed op opstarttijd en heeft een overzichtelijke interface die het best is afgestemd op de mogelijkheden van de iPhone. Nadelen zijn er ook: zo krijg je relatief weinig kaartmateriaal voor je geld en ontbreken er nog een aantal cruciale functies, zoals een rijbaanassistent.

Sygic heeft ons verrast door op veel punten goed te scoren: de applicatie start snel op, het bedrijf levert veel kaartmateriaal mee en qua functionaliteit is er zeer veel mogelijk. Wel blijken er op onverwachte punten weer beperkingen, zoals weinig keuze uit navigatiestemmen en weinig opties voor routeplanning. Bestemmingen moet je invoeren op een relatief klein toetsenbordje, sommige knoppen zijn pietepeuterig klein (Pijltoetsen, Akkoord, Route berekenen) en de interface is op geen enkele manier afgestemd op de unieke mogelijkheden van de iPhone: geen swipefunctie bij menu’s bijvoorbeeld.

Over Navigon zijn we vanaf het begin erg enthousiast geweest, maar zetten we de mogelijkheden op een rijtje, dan blijkt de software op sommige punten heel goed te scoren, maar het op andere punten het juist vaker te laten afweten. De snelle routeberekening, de reisschema’s met tussenstops en de overzichtelijke interface vielen in de smaak, maar we zijn teleurgesteld over de lange opstarttijd op de iPhone 3G. Dit probleem speelt veel minder op de iPhone 3GS en is voor dat model zoals aangegeven geen doorslaggevend koopargument. Daarnaast vinden we het jammer dat er geen route berekend kan worden als het GPS-signaal nog niet beschikbaar is. Verder missen we de nodige instelopties; Navigon is niet uitgebreid aanpasbaar.

iGo is de grote verliezer in deze test: de opstarttijd is lang, er ontbreken cruciale functies zoals flitspalen en routes met een via-tussenpunt. Wel is iGo relatief goedkoop en bevat het een slim toetsenbord waarmee je zelden een letter fout tikt.

Nogmaals de geteste pakketten (in volgorde van score):

Hieronder zie je de winnaars per categorie:

Bekijk grafiek.

Specificaties / Vergelijking

navigatietabelIn deze tabel een overzicht van hoe de verschillende navigatiepakketten tegenover elkaar staan en welke features ze nu wel of niet (al) ondersteunen.

Naar een idee van PocketGPSWorld, met toestemming overgenomen.

Changelog:
20 augustus 2009
1.0 – Eerste versie.
1.1 – Planning van A naar B bij Navigon aangepast.
1.2 – Dashboard-informatie bij Navigon kan tijdens rijden via schakelaar routeinfo worden getoond.
1.3 – Punt 16 herschreven en puntentelling aangepast.
1.4 – Gibraltar en Malta toegevoegd aan kaartdekking (punt 1) TomTom; deze zijn wel aanwezig in de applicatie. Opmerking over Canarische Eilanden verwijderd; deze is bij TomTom net als de andere pakketten geĆÆntegreerd in de kaart van Spanje.
1.5 – Conclusie verduidelijkt met betrekking tot Navigon en opstarttijd. De opmerking over de trage opstarttijd geldt alleen voor de iPhone 3G; niet voor de iPhone 3GS.
1.6 – Interactie met de kaart bij iGo aangepast. Dashboard-informatie van Navigon niet standaard zichtbaar, moet worden geactiveerd. POI’s bij Navigon zijn uitgebreider dan aanvankelijk gedacht. Navigeren naar stadscentrum ook bij Navigon mogelijk.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 3 oktober 2016, 14:42
Categorie Navigatie
Onderwerp Navigatie

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.