Reacties voor: TomTom-apps ondersteunen iCloud, geoptimaliseerd voor iPad mini

TomTom Benelux, TomTom West-Europa en TomTom Europa hebben een kaartupdate gehad, bewaren gegevens met iCloud en werken op de iPad mini.
Bart Breij -

Reacties: 24 reacties

  1. Tja, TT is en blijft een degelijke navigatie-app. Maar ja, het oog wil ook wat. Iedere keer wanneer ik TT gebruik, doen m’n ogen pijn en krullen m’n tenen. Wanneer komen ze eens met iets dat op het (nog steeds eenzame) niveau van Navigon ligt?

  2. @robenroute: wat is er zoveel beter aan 🙂 (Serieuze vraag, want ik heb totaal geen ervaring met hun apps (niet bijdehand bedoeld dus!))

  3. Ik snap niet dat mensen klagen over het design van TT. Ongeacht of het design van Navigon mooi of niet is (dat is smaak): de functionaliteit van het design is niet goed. Te klein, te fijn, enz. Het ziet er gelikt uit maar het is niet leesbaar.
    TT heeft dat wel goed gesnapt. Verzorgde layout, duidelijk contrast en grote items en knoppen. Zo hoort het ook. Een navigatie hoort leesbaar te zijn en dan pas mooi! Niet omgekeerd!

  4. Daar tegenover staat weer dat de functionaliteit op sommige punten bij Navigon weer een (stuk) beter voor elkaar is.

    Zoals het zeer eenvoudig los kunnen installeren van de verschillende landen, en het even zo eenvoudig weer verwijderen daarvan in de app zelf.

    Niks geen 2 Gb voor je Europa-app als je het niet nodig hebt dus.

  5. @KarelWillem: Dat zal wel gebeuren in een 2.0 update. Waar we dan allemaal weer voor moeten betalen. En dat lijkt me ook wel logisch. Gebruik het nu al bijna 3 jaar zonder een keer voor een update betaald te hebben. Op m’n oude TT device betaalde ik 50,- per jaar voor updates. Ik denk dat TT in de volgende versie met een ander verdien model zal (en moet) komen.

  6. Ik navigeer ook al jaren met iphone4 en Tomtom. De keuze tussen navigon of TT was lastig, omdat het beide goed paketten zijn. Afgeven op TT slaat nergens op, het is een uitstekende app. De verkeersinformatie is fenomenaal. Al staat er een file op een secundaire weg, hij wordt aangegeven. hulde.

  7. Ik hoop dat de GPS problemen zijn opgelost, mijn (leentoestel) iPhone 4 met iOS 6.1 zegt steeds “poor GPS reception”, terwijl het in de maps app van Apple zelf prima werkt. Weet alleen niet of dat aan het leentoestel ligt of aan de iOS update, maar als ik zo de forums bekijk hebben meer mensen er last van.

  8. Ik heb de originele app via de AppStore. Maar geeft foutmelding als ik m wilt installeren. Heb wel jailbreak op m’n iphone 5. Meer mensen dit probleem ? Evt oplossing

  9. @Romano: het grote verschil zit ‘m in een drietal zaken:

    1. de grafische presentatie: Navigon ziet er echt enorm veel beter uit (bekijk de screenshots in iTunes/op het Web maar eens). Als mensen zeggen dat het te klein is, ligt dat aan hun ogen, niet aan de app. Ik heb normaliter een leesbril nodig, maar kan de app zonder leesbril prima bedienen en de instructies volgen/lezen. Ook is de 3D-weergave van Navigon in mijn ogen prettiger dan die van TT.

    2. modulariteit: zoals al genoemd door KarelWillem, kun je bij Navigon alleen die landen installeren die je wilt/nodig hebt.

    3. user interface: een kwestie van smaak zullen velen zeggen, maar a.) de UI van Navigon past meer bij iOS dan die van TT en b.) de UI van Navigon is gebruikersvriendelijker. Ik gebruik beide apps (en daarnaast Waze en Sygic ook nog) al jaren en denk een redelijk objectieve blik te hebben. In elk land tracht Navigon bijvoorbeeld de bewegwijzering ook zo gestalte te geven zoals die voor het betreffende land typisch is, inclusief gebruik van kleuren; dit komt bijv. de herkenbaarheid enorm ten goede. Bovendien is het menusysteem van Navigon overzichtelijker. Maar goed, persoonlijke voorkeuren kunnen verschillen.

  10. @robenroute: Toen ik nog bij T-Mobile zat had ik de gratis Navigon versie gebruikt (wel voor 10,- de 3D optie gekocht). Toen ik overstapte heb ik TomTom gekocht en ik vind de interface van TomTom veel fijner en intuïtiever. Ja, Navigon is mooier maar vind TomTom duidelijker. En in de auto vind ik dat belangrijker! Maar het is ook zeker persoonlijke voorkeur. Geen van beide is per definitie beter.

  11. @robenroute: beetje flauwe reactie. Steek het maar op de ogen van andere mensen. Met mijn ogen is niks mis. Als jij een leesbril nodig hebt, is het redelijk normaal dat je Navigon van ver goed kan zien. Ik wil een navigatie die duidelijk is en niet met van die petieterige knopjes waar je de helft van de keren naast zit. Of zal het misschien aan mijn vette vingers liggen? :-p Ik wil een GUI die de ogen niet nodeloos vermoeit – wanneer je heel veel kilometers rijdt – enkel en alleen omdat Navigon “design” boven duidelijkheid verkiest. Navigon heeft ook echt wel veel minder contrast dan de interface van TT en kleurenblinden zullen er dus ook last mee hebben (en bij TT kan je andere kleurencombinaties kiezen).

    Het is zoals met zovele sites: een leuk zwart design met grijze letterjes. Mooi, dat wel. Maar even aan de gebruiker denken? Ho maar….

  12. @kMikaZu: Van ver af zien? Als ik mijn iPhone aan m’n dashboard heb hangen, is dat ongeveer 1 meter 20; da’s toch echt te ver voor m’n ogen om kleine lettertjes te lezen. En ofschoon ik geen kleine handen/vingers heb (ben 1 meter 98), heb ik geen moeite met de bediening van de app. Ook heb ik nog nooit problemen gehad met de duidelijkheid van de Navigon-app of de aanwijzingen tijdens het rijden (ca. 40.000 km/jr). Ik ben het met je eens dat het contrast in de Navigon-app duidelijk minder is dan in de TT-app, maar dat komt de rust erg ten goede vind ik. Het kleurgebruik bij TT is in mijn ogen van het niveau kleuterschool: erg in het oog springend. En dat is wat ik (en een hoop andere mensen) bijzonder onrustig en onprettig vinden. En ja, je kan in de TT-app je kleurenschema kiezen: kleuterschool 1, kleuterschool 2, kleuterschool 3, etc. Bij Navigon valt er geen kleurenschema te kiezen. En dat is prima zo, er mankeert niets aan.

  13. Ik heb ze trouwens ook bijna allemaal geprobeerd, dus dat is geen reden om objectief te zijn. Ik baseer me op mijn grafische scholing (die uiteraard ook altijd een stuk subjectief is) en mijn daaraan gekoppelde ervaringen met de noden van mensen op gebied van een duidelijke en goede interface. Een interface moet zoveel mogelijk mensen kunnen dienen. Dan pas is het een goede interface. Bijzienden, verzienden, kleurenblinden, mensen met snel vermoeide ogen, mensen met nachtblindheid, mensen die veel hun ogen gebruiken, enz. Contrast is daarbij essentieel. Niet genoeg contrast? Dan vallen alle opgesomde gebruikers al uit de boot en vervalt het mooie design tot een nutteloos object. Fail dus.

    Gelukkig is er keuze. Jij vindt Navigon fijn? Prima voor jou en je hebt duidelijk een andere voorkeur en een ander gedacht over hoe een grafische interface moet zijn. Dat is je recht, maar breek dan niet zomaar een ander goed product af als een ordinaire kleuterschool of een lelijk ding. Wat in jouw ogen op een eenzaam niveau ligt, is voor andere mensen een onbruikbaar object. Wat in jouw ogen een kleuterschool lijkt, is voor andere mensen een pure noodzaak.

  14. Dankzij ondersteuning voor Apple’s eigen online opslagdienst iCloud worden je instellingen en locaties opgeslagen.

    Ik zie liever dat je dat aan of uit kan zetten, ik kan me voorstellen dat deze functie ongewenst is en je kan weleens vergeten om de app hard af te sluiten.

    En hoe slaat hij het op?
    Ik heb 2 iPhones, beiden met TomTom, beiden met verschillende locaties.

  15. @kMikaZu: Interessant, wat je schrijft over het meten van het succes van een user interface. Ik ben het met je eens dat een goede interface zoveel mogelijk mensen moet dienen. Maar de groepen mensen die jij opnoemt zijn in mijn ogen specifieke groepen met specifieke karakteristieken. De “doorsnee” persoon valt daar volgens mij niet onder, mogelijk alleen in specifieke situaties. Als we dan kijken naar de grote groep van “doorsnee” gebruikers (dat zou toch de meerderheid moeten zijn), zijn die het veste gediend met een rustige (niet te contrastrijke) interface, die ook na een aantal maanden nog als rustig ervaren wordt.

    Maar goed, uiteindelijk kiest iedereen inderdaad dat wat hem/haar bevalt. En iedereen heeft daar zijn/haar eigen motivatie bij. En dat is ook goed.

    Fijn weekend (alvast)!

  16. @Hans23: lastig hè, lezen? Ik schrijf dat het kleurgebruik van het niveau kleuterschool is. En ik verduidelijk dat ook nog eens door te zeggen dat ik daarmee bedoel dat er wel erg kleurrijk vormgegeven wordt…

  17. @kMikaZu: Helemaal mee eens. TT voor de kleuterschool, slaat echt nergens op. Dus iedereen die TT gebruikt heeft het niveau van een kleuter ? Grootste onzin die ik hier heb gelezen.
    @robenroute: fraai dus, daar ben ik het mee eens ja.

  18. @Hans23: Ik heb toch absoluut niet gelezen dat iedereen die TT gebruikt het niveau van een kleuter heeft hoor. Het is ook niet omdat je een interface lelijk vindt, dat daarom alle personen die de interface gebruiken nu plots lelijk zijn he 😉

    @robenroute: Je kan precies ook niet zo goed lezen hoor 😉 Ik heb nergens het woord doorsnee gebruikt. Ik heb enkel gezegd dat een GUI het doel moet hebben om een zo groot mogelijke doelgroep te bedienen en dat functionaliteit en de daaraan gekoppelde zichtbaarheid daarom belangrijker zijn dan het design an sich. En dat is iets waar Navigon in faalt.
    En onderschat het niet: die “groep” mensen die ik opsom is groter dan je denkt. Lichamelijke imperfectie is (om het met met jouw woorden te zeggen) meer doorsnee dan perfectie!

  19. @kMikaZu: lieve schat, het woord doorsnee is door mij geïntroduceerd om onderscheid te maken tussen de door jou aangeduide groepen, die in mijn ogen hele specifieke doelgroepen zijn, en de goegemeente. Die grote groep duid ik zelf aan met doorsnee….

    Ik onderschat de hoeveelheid mensen helemaal niet. Wellicht is het aantal mensen door jou bedoeld groter dan mijn groep van doorsneeërs. Mijn punt is, specifieke groepen hebben specifieke karakteristieken en specifieke (niet-doorsnee) behoeften. Prima dat een leverancier zich daarop richt, maar dat is niet de “normale” gebruiker waar een “normale” firma zich met een “normale” app op richt. En ik schat TT toch wel als redelijk normale firma in.

    Neemt niet weg dat wanneer een app met enkele aanpassingen wellicht voor een veel grotere groep nuttig is, dat erg handig kan zijn. Prima, maar ja, zoals je zelf al aangaf, dat wordt niet door iedereen in gelijke mate gewaardeerd.

  20. Kijk, Navigon had het best simpel kunnen oplossen door een meer contrastrijk thema aan te bieden en dan zijn alle mensen geholpen. Dat is belangrijk bij het ontwerpen van een GUI.

    Mijn punt is dat in mijn ogen een functionele app die elk paar ogen op technisch vlak dienst kan doen (en dus niet op esthetisch vlak) een betere app is dan een app die de looks heeft maar niet denkt aan alle mogelijke gebruikers. Daar gaat het bij mij om in app-design.

    Een firma hoort zich in mijn ogen niet enkel en alleen op de “normale” gebruiker te richten, maar op zoveel mogelijk gebruikers. Net daarom vind ik TT superieur.

    Voilà en nu wens ik jij en alle anderen hier een fijne nacht 😉

  21. @kMikaZu: jij ook…

  22. Ik heb deze app sinds de iPhone 4 uit is en het bevalt me nog steeds prima, ook al heb ik inmiddels TomTom in de auto. Sinds de aanschaf al meerdere keren nieuwe kaarten gekregen terwijl je voor de auto hiervoor een abonnement moet nemen of gewoon jaarlijks nieuwe kaarten. Voor navigeren van A naar B is het een hele fijne navigatie die zelfs voor ouderen goed te begrijpen is. Voor navigeren op de motor (routes) blijft Garmin de beste oplossing tot nu toe.

  23. ik begrijp ‘geoptimaliseerd voor iPad mini’ niet. Als het op een iPad 2 werkt dan werkt het zonder enige aanpassing toch ook op een iPad mini? of zie ik dat nou verkeerd?

  24. Ik weet niet of anderen het ook hebben, maar het initieel laden van de app duurt langer bij mij.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.