Reacties voor: Tijdschriftlezers stappen relatief traag naar tablet over

Krantlezers stappen redelijk makkelijk over van papier naar tablet. Maar bij lezers van tijdschriften gaat die overstap veel langzamer, blijkt uit onderzoek.

Reacties: 17 reacties

  1. Voor mij is de reden dat en nog maar weinig NL tijdschriften te krijgen zijn voor iPad. Via ‘Kiosk’ althans. Ik heb geen zin in verschillende apps met diverse accounts waar ik telkens weer moet zoeken.

  2. Nog nooit een tijdschrift digitaal aangeschaft. Wilde juist gisteren Helden magazine via de app van tijdschrift.nl binnenhalen op m’n iPad. Bleef maar hangen op ‘aankoop registreren’. Misschien een keer net pech maar de lol is er dan al snel af.

  3. Ik heb nog steeds het idee dat digitale abonnementen voor tijdschriften en kranten te duur zijn. Vaak betaal je zelfde bedrag als een gedrukt exemplaar. Dat weerhoudt mij ervan een digitaal abonnement te nemen.

  4. helaas zijn de meeste digitale tijdschriften nog gewoon een digitale versie van het papieren tijdschrift en geen digitaal tijdschift.
    Dus is er geen rekening gehouden met de mogelijkheden en beperkingen van de tablet…een foto half over twee pagina’s kan prima in een papieren blad…maar levert op de ipad een half plaatje op..of je moet er twee naast elkaar leggen…
    NRC laat bijvoorbeeld zien hoe het wel zou moeten en maakt goed gebruik van de mogelijkheden van de ipad met NRC in beeld.

  5. Yep. Ik geef ook voorkeur aan hard-copy. Digitaal bijna zelfde prijs, dan liever op papier. Ook is hetidd niet makkelijk met al die verschillende accounts.

  6. Gedrukt nieuws (zowel krant als tijdschrift) is imo toch een beetje aan het uitsterven hoor. Al het nieuws kan je op het internet al lezen lang voordat deze gedrukt worden (zelfs al verscheidene malen voorgehad dat de krant iets “nieuws” post dat ik anderhalve dag geleden al ergens anders las online. Digitale tijdschriften zijn kampen met hetzelfde probleem dat tegen de tijd ze hun magazine uitbrengen het nieuws al veroudert is.

  7. Origineel geplaatst door Vos
    Digitaal bijna zelfde prijs, dan liever op papier. Ook is hetidd niet makkelijk met al die verschillende accounts.

    Dit is naar mijn idee ook de belangrijkste reden…net als met de ebooks: de prijs. Als ik mag kiezen tussen papier en tablet voor dezelfde prijs, dan liever papier.
    Maar die verkrijgbaarheid in de kiosk is ook een dingetje… Ik heb nu drie apps of zo voor tijdschriften: Tijdschriften, Tablisto en nog wat… Om uit te proberen… Want handig vindi ik dat niet… 😉

  8. Wanneer je al een abonnement op een papieren editie hebt dan zou de digitale erbij gratis moeten zijn. Nu moet je vaak nog voor beiden volledig betalen. We willen toch eerst even kunnen testen voordat we overstappen.

  9. Prijs is hetzelfde zo niet duurder dan papieren tijdschrift.
    Zodra prijs lager is ga ik er pas over denken.
    Aanbod is goed maar veel en veel te duur!!!!

  10. Origineel geplaatst door Ronald
    Wanneer je al een abonnement op een papieren editie hebt dan zou de digitale erbij gratis moeten zijn. Nu moet je vaak nog voor beiden volledig betalen. We willen toch eerst even kunnen testen voordat we overstappen.

    Bij Mens Health krijg je bij je normale abo gratis de digitale versie. Eerst via hun eigen app nu via een kiosk app. Dat vind ik netjes. Krijg iedere maan de hardcopy versie binnen en kan hem dan ook downloaden naar mijn iPad.

  11. Inderdaad veel te duur, net als digitale boeken en muziek overigens. En de digitale tijdschriften die ik geprobeerd heb waren ook nog eens tenenkrommend traag, zoals bv Autovisie. Autoweek is er zelfs mee gekapt.

  12. Idd, teveel verscheidenheid in apps en te duur. Ik neem bv flair, die kost meer digitaal dan de hardcopy. Ik vind dat niet correct; er wordt immers geen inkt en papier gebruikt!

  13. Aan iedereen die wijst op (gebrek aan) prijsverschil met papieren tijdschriften: marges op tijdschriften zijn voor uitgevers sowieso niet al te hoog. Gezien volumes die tijdschriften vaak nog halen, vallen de kosten (drukwerk, distributie enz.) per exemplaar nog redelijk mee. In ieder geval is het zo dat alle “winst” die je als uitgever haalt doordat je geen fysieke distributie hebt, in één klap ongedaan wordt gemaakt doordat 1) Apple 30% van de opbrengst van het digitale tijdschrift neemt, en 2) omdat BTW op digitale tijdschriften hoge tarief is, terwijl papieren tijdschriften in lage tarief vallen (6% vs. 15%; 15% omdat dat het in Luxemburg gehanteerde tarief is, waar App store benelux is gevestigd).

    Wil je dus als uitgever ook nog iets verdienen aan een digitaal tijdschrift, dan kom je uiteindelijk rond de prijs van papieren editie uit (vergeet bovendien niet dat Apple werkt met vaste prijzen: als je bv. € 2,50 zou willen rekenen, dan kan dat niet, dus moet je naar dichtsbijzijnde tarief (€ 2,99?).

  14. NLD blijft in dat opzicht lekker achter en ik sluit me aan bij de prijsdiscussie. In de UK zijn boeken bijvoorbeeld op de iPad wel een stuk goedkoper, zeker als je kijkt naar Amazon.
    Misschien dat de reden is dat NL een kleine(re) afzetmarkt heeft en de kosten (voor bijv de schrijver en uitgever) er niet uit worden gehaald als de digitale editie voor de helft van de prijs te koop is.
    Of ze zijn gewoon dwars en kunnen nu lekker roepen dat wij niet willen overstappen, terwijl ze zelf niet willen toegeven aan lagere prijzen. Dus ze gaan niet in de nieuwe markt mee, waardoor ze straks weer kunnen huilen dat ze niet goed hebben ingespeeld op nieuwe trends.

  15. @Ruud, bij Amazon zit je als uitgever ook niet vast aan 30% commissie van Apple + bij boeken speelt nog de vaste boekenprijs discussie. Gewoon boek mag geen korting op worden gegeven, moet altijd door iedereen tenminste de vaste prijs voor worden gehanteerd, terwijl die eis voor e-books niet geldt, dus wel ruimte om met de prijs te spelen.

    Feit blijft hoe dan ook dat grootste deel van de kosten van productie van een (papieren) tijdschrift niet zitten in drukken en distributie, maar in kosten daarvoor (huur, redactie, enz.) die kosten zitten ook nog steeds in digitale editie. Digitale editie zorgt daarnaast niet voor kostenverlaging (omdat daar commissie van Apple voor in de plaats komt), dus per saldo is er voor uitgever geen ruimte om iets aan de prijs te doen (zonder eigen winst daarbij op te geven, wat in deze tijd waarin elk tijdschrift vecht om hoofd boven water te houden niet waarschijnlijk is).

  16. Graag nog op papier! Een zonnige dag als vandaag is een Tablet buiten in de zon niet leesbaar. Tijdschrift, krant etc. ben wel een vorostander van een tablet, maar een tijdschrift bladert gewoon veel lekkerder.

  17. Naar aanleiding van het artikel dat ik schreef over dit onderwerp, is er enige discussie ontstaan over de cijfers. Onder andere met Piet Bakker. De conclusie van Deloitte (van 75% naar 39%) is voorbarig en geldt alleen voor de categorie jeugd. Voor 45+-ers is het precies andersom en verkiest 75% wel degelijk print. Meer lezen? http://www.bladendokter.nl/langzame-overstap-van-blad-naar-tablet/

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.