Pakket versturen met Sprynter

Review: Sprynter, gemakkelijk pakketten versturen met een app

Eenvoudig pakketten versturen met een app

Met de Sprynter-app kun je gemakkelijk pakketten versturen via een app. Wij hebben deze app uitgebreid getest met pakketten en onverpakte spullen.

Er zijn van die momenten dat je geen zin hebt om een pakket naar het postkantoor te brengen. Vooral als je ondernemer bent en druk bent met klanten, zou het handig zijn als je een assistent hebt, die de spullen inpakt en naar een pakketpunt of postkantoor brengt. Die assistent is er, namelijk de Sprynter-app. Je maakt een foto van wat je wilt versturen en Sprynter regelt alles voor je. Dat kan zelfs een kristallen vaas of een doos kerstballen zijn, die extra voorzichtig behandeld moeten worden. Wij hebben de app de afgelopen maanden getest.

Sprynter: pakketten versturen per app

Sprynter richt zich op particulieren en ondernemers die incidenteel een pakket willen versturen of een retour willen terugsturen naar een webwinkel. Sprynter is bedacht door ondernemer Constantijn van Nispen en is momenteel alleen actief in Amsterdam; in 2018 volgen andere grote steden zoals Den Haag, Rotterdam en Utrecht. Daarna is het plan om de middelgrote steden en het buitenland te veroveren.

Sprynter: pakket versturen via app

Bij Sprynter bepaal je zelf hoeveel diensten je afneemt. Heb je zelf een geschikte doos liggen, dan kun je het zelf inpakken, maar je kunt ook aangeven dat Sprynter alles voor je moet doen, hoe snel het bezorgd moet worden en of je een verzekering wil. Inpakken kost €2,95 en dat is vrij goedkoop. Als je bij het pakketpunt een doos moet aanschaffen ben je dat ook al snel kwijt en moet je zelf aan de slag met inpaktape en bubbeltjesplastic.

Sprynter werkt alleen via de app. Na het installeren (alleen op iOS, Android volgt later) heb je twee opties: een gewoon pakket opsturen naar een bepaald adres of iets terugsturen naar een webshop. Dat laatste is handig voor mensen die aankopen van webshops altijd te lang laten liggen, waardoor de retourtermijn inmiddels is verstreken. Voor €4,95 komt Sprynter je retour ophalen en zorgt dat het wordt teruggestuurd naar de webwinkel. Voor een particulier klinkt dit misschien wat prijzig, maar tijd is geld. Zelf naar het postkantoor rijden en in de rij staan wachten kost tijd, en dat zou je misschien liever op een leukere manier besteden (zie intro). In 1 tot 2 minuten heb je alles geregeld, want de betaling wordt automatisch verrekend en het ophaaladres hoef je ook niet op te geven, want dat is al standaard ingevuld.

Sprynter pakket aanmelden

Bij elk pakketje geef je aan of het al is ingepakt, of het verzekerd moet worden en of er al een gratis retouretiket bij zit. Heb je een digitaal retouretiket, dan kan Sprynter die voor je uitprinten en erop plakken. Je kiest een tijdvak van één uur, waarbij Sprynter vaak nog dezelfde dag kan langskomen. Toen we vanmiddag om 13:45 uur controleerden wat het eerstvolgende ophaaltijdvak zou zijn, konden we 14:00-15:00 uur kiezen, dus dat gaat vrij snel.

Standaard regelt Sprynter alles binnen 3 werkdagen, maar het kan ook sneller, waarbij het al de volgende werkdag wordt bezorgd. Hoe meer opties en hoe sneller Sprynter moet werken, hoe meer je betaalt. Het bedrijf wil zich vooral onderscheiden met het inpakken: “We kunnen de meest uiteenlopende of breekbare items perfect inpakken, neutraal of in de branding van de webshop”, vertelde Van Nispen eerder in een interview. Voor grote en breekbare items gebruikt Sprynter een elektrische bestelbus, voor overige items een cargobike.

Na het aanmelden van het pakket komt de koerier in het afgesproken tijdvak van één uur langs. Je wordt vervolgens op de hoogte gehouden van de aflevering. Maar hoe zit het als je pakket zoekraakt? Zolang het pakket in handen is van Sprynter zijn zij verantwoordelijk voor het vervoer, maar dat stopt zodra het pakket is aangemeld en afgeleverd bij de pakketvervoerder.

Hieronder zie je een interview met oprichter Constantijn van Nispen:

Op de iCulture-redactie hebben de Sprynter-app op allerlei manieren getest: grote en kleine pakketten, vooraf ingepakt of onverpakt. Voor een website als iCulture kan het een best handige dienst zijn. We krijgen regelmatig reviewspullen die na een paar weken weer terug moeten. Maar het is niet zo dat we dagelijks met een stapel pakketten naar het postkantoor gaan. Als iemand die incidentele pakketjes komt ophalen en verder alles regelt, bespaart ons dat tijd en hoeven wij de deur niet uit. Al onze verstuurde pakketjes kwamen tijdig aan.

Is er dan helemaal niets onhandig aan deze dienst? Toch wel: bij het gebruik van de app merkten we dat het gebruik van één account op meerdere iPhones wat problemen opleverde. En toen we overstapten naar de iPhone X lukte het niet om het bestaande account weer te activeren op het nieuwe toestel. Sprynter heeft het onderzocht en denkt dat het een geïsoleerd geval is; andere klanten zouden er geen last van hebben.

Sprynter: ook niet-ingepakte items komen aan

Een ander aandachtspunt is dat Sprynter minder geschikt is voor bedrijven die veel pakketjes moeten versturen (meer dan 20 per week). In dat geval is het goedkoper om een andere verzendmethode te kiezen of het zelf te doen. Maar er zijn genoeg situaties waarbij Sprynter wel van pas kan komen, bijvoorbeeld voor mensen die spullen via Marktplaats verkopen. Elk extra pakket kost €1 dus als je meerdere pakketten tegelijk laat ophalen vallen de kosten mee.

Score

8

Sprynter

Sprynter

€0

Voordelen +

  • Gemak: foto maken en bestemming invullen is voldoende
  • Je bepaalt zelf hoeveel diensten je afneemt
  • Bij meerdere pakketten vallen de kosten erg mee

Nadelen

  • Werkt alleen in Amsterdam, andere steden volgen nog
  • Werkt alleen via de (iPhone-)app, Android volgt

Conclusie Sprynter review

Voor incidentele pakketjes vinden we Sprynter best handig, zeker als je een klein bedrijf hebt en niet zelf de deur uit kunt (of wilt) om pakketten naar het postkantoor te brengen. Laat je alles door Sprynter regelen, dan hoef je alleen een foto te maken en de bestemming in de voeren, de rest wordt voor je geregeld. Het is goedkoper dan zelf iemand in dienst nemen die twee keer in de week je pakketten wegbrengt en het kan ook handig zijn voor retouren van webwinkels. De grootste beperking is dat het momenteel alleen in Amsterdam en alleen op de iPhone werkt.

Suggestie hoe we dit artikel kunnen verbeteren? Laat het ons weten!

Informatie

Laatst bijgewerkt 14 december 2017, 14:09
Categorieën Diensten, Nederlandse apps
Onderwerp koerier

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.