Reacties voor: Nieuwe voorwaarden App Store: geld terug binnen 90 dagen

In de voorwaarden voor betaalde applicaties in de App Store is iets gewijzigd: kopers hebben 90 dagen de tijd om geld terug te vragen als een gekochte applicatie niet goed functioneert.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 48 reacties

  1. Als dit door gaat.. Hoe chill zou dat zijn…

  2. Ja idd!
    Zou goed zijn voor ons!
    Maar de ontwikkelaars gaan echt wel goede apps moeten maken dan!
    Want anders krijgen ze er gigantisch veel terug lijkt mij!

  3. Ik vind die 90 dagen wel erg ruim. Kun je lekker drie maanden een spelletje spelen en als je dan uitgespeeld bent vraag je je geld terug… Beetje vreemd.

  4. Ik denk niet dat ik 1 app heb buiten icopter die ik meer als 3 maanden gebruik?

  5. Goed voor ons, maar toch wel een beetje raar. Want jullie hebben ooit een grafiekje gepost over de houdbaarheid van applicaties. Van gratis applicaties was die heel laag, die van betaalde applicaties zal wel iets hoger liggen, maar niet veel hoger. Ik denk dat ik dan een kwart van de applicaties weer terug ga geven.

    Apple verliest hier waarschijnlijk wel ontwikkelaars mee.

  6. @nkooiker: Nee, want je moet wel een goede reden hebben.

  7. Beetje raar ook. Koop je spel in 2 dagen uitgespeeld en dan maar weer inleveren. Ik mag hopen dat Apple goede redenen wil hebben van de koper om een app terug te nemen.

  8. Zo wordt het de crackers wel erg makkelijk gemaakt. Op zich wel handig voor als er weer een I Am Rich-App komt.

  9. Ik vrees dat dit mogelijk de ondergang van de App Store wordt:
    – Ontwikkelaars zien dit niet meer zitten;
    – Mensen gaan na 89 dagen omruilen.

    Stel je hebt een applicatie als iMob: zij hebben een gratis applicatie met het spel zelf, en losse applicaties om in-game punten te kopen. Als ik die punten koop, worden die bij het opstarten van de applicatie op mijn account op de server bijgeschreven. Stel ik zou de applicatie terugbrengen, dan heb ik mijn geld terug, maar staan die punten nog op mijn account.

    Nee Apple, dit is zeker jammer… 24 uur had ik nog acceptabel en redelijk gevonden, maar 90 dagen…

  10. Origineel geplaatst door michael
    Beetje raar ook. Koop je spel in 2 dagen uitgespeeld en dan maar weer inleveren. Ik mag hopen dat Apple goede redenen wil hebben van de koper om een app terug te nemen.

    Ahum..dat staat toch in het artikel…

  11. Je moet dan wel een goede reden hebben, bijvoorbeeld omdat een applicatie niet goed werkt of een grote bug bevat die de ontwikkelaar vooraf niet duidelijk heeft gemaakt.

    Het lijkt me dat ze wel hebben ingecalculeerd dat gebruikers gemakkelijk een App terugsturen.. Vandaar dat je met een goede reden moet komen. Een App zomaar “inleveren” gaat niet lukken, denk ik..

    De termijn van 90 dagen vind ik ook erg lang. Een week, misschien twee is toch echt wel genoeg om te merken dat een App niet werkt of bugs bevat..

  12. App kopen, app kraken, app illegaal instaleren.

    Neee, dat doen we niet, zijn we te rechtvaardig voor! Toch?

    Ik denk wel dat je het in 3.0 niet meer mogelijk is om gecrakcte apps te instaleren

  13. @iedereen
    Het staat ook al in het blogstukje

    Je moet dan wel een goede reden hebben, bijvoorbeeld omdat een applicatie niet goed werkt of een grote bug bevat die de ontwikkelaar vooraf niet duidelijk heeft gemaakt.

    Ik denk zelf dat apple die 90 dagen neerzet voor de show. dat ze inside apple een week hanteren. Anders krijg je de wel bekende praktijken die jullie noemen.

    maar nu heb ik even een (domme) vraag wat ik begrijp niet helemaal het stukje over het geld. krijg ik nou als koper 100% het aankoopbedrag terug of 70% zoals ik het lees?

    groetjes

  14. Origineel geplaatst door Jonathan Hogervorst
    .Stel je hebt een applicatie als iMob: zij hebben een gratis applicatie met het spel zelf, en losse applicaties om in-game punten te kopen. Als ik die punten koop, worden die bij het opstarten van de applicatie op mijn account op de server bijgeschreven. Stel ik zou de applicatie terugbrengen, dan heb ik mijn geld terug, maar staan die punten nog op mijn account.

    Dan moet je dus zoals al eerder is gezegd een goede reden hebben om het terug te brengen. Aangezien de punten zijn toegevoegd, doet de app zijn werk en heb je waarschijnlijk geen recht op geld terug.

    Waar ik zelf bang voor ben is dat apps duurder zullen worden dan voorheen.
    Daarnaast zal dit systeem net zoals het app approval systeem niet goed werken en krijgt de een zn geld terug omdat de app stinkt en de ander niet, want hij werkte niet goed.

  15. Dit gaat mij eigenlijk wel wat te ver. Zo is het met games bijvoorbeeld mogelijk om na het uitspelen te zeggen dat het niet bevalt? Dat lukt je namelijk makkelijk binnen 90 dagen.
    Een week is meer dan genoeg om erachter te komen of het je bevalt.
    Vaak weet ik het na 1 of 2 keer gebruiken al wel…

  16. Als mensen niet tevreden zijn over een product moeten ze gewoon hun geld terug kunnen krijgen. Maar 3 maanden is wel heel erg lang. Sommige apps heb je een paar dagen plezier van en daarna ben je ze zat. Maar ja, wat wil je met een 79 cent applicatie.

    P.S. Ik heb de nieuwe voorwaarden gewoon geaccepteerd.

  17. 90 dagen > uitgespeeld > geld terug?

  18. Belachelijke maatregel,maar als ik goed lees krijg je alleen geld terug als er een fout in de app zit, en niet als hij simpelweg niet bevalt.
    Anders slaat het helemaal nergens op natuurlijk,gaat iedereen zijn geld terugvragen en de app houden.

  19. En dan is het nu wachten op de eerste game die je niet kan uitspelen op 90 dagen 😉

  20. Ik was van plan om mijn zelf gemaakte apps in de iTunes store te gooien maar dit is belachelijk, ik ga dan liever over naar de cydia store.
    Vooral omdat dit de crack scene helpt, goed gedaan Apple.

  21. Ik heb m’n voorwaarden van vorig jaar nog eens door zitten lezen maar daar stond dit ook gewoon al in en dus niet nieuw.

  22. De ene reactie hier na de ander. Als jij een app 89 dagen lang hebt en m dan uitgespeeld hebt en wil retourneren moet je wel een verdomd goede reden hebben. Simpelweg ‘hij deed t niet op mn iphone’ gaat niet echt op als je m al 89 dagen hebt. Ze zijn niet dom. En het zal me bovendien niets verbazen als die belachelijke termijn van 90 dagen wordt bijgesteld na verloop van tijd. Online aankopen geldt een wettelijke termijn van 7 dagen zo uit mn hoofd (vanaf t moment dat je m thuis hebt)….zou voor een app even reeel zijn.

  23. ik zie het eerder als een garantie, werkt het niet hoe het moet krijg je geld terug.. maar als je het niet leuk vind heb je pech 🙂

  24. @Nms:

    Vandaar dat je bijvoorbeeld ook extra levels kunt verkopen voor een applicatie. Het is dus de bedoeling dat je een applicatie kunt blijven gebruiken dmv updates. Stel je een spelletje voor met contstant nieuwe veranderingen. Ik vind dat best fair. Het behoudt dan de huidige waarde, en je kunt ook waardes toevoegen. Zo zou je bijvoorbeeld ook allerlei maps kunnen verkopen voor GPS software. Je gaat op vakantie naar Italie? Geen probleem, koop de map met TTS voor een paar pegels en klaar is clara.

    Dat je geld terug kunt krijgen voor iets dat je gekocht heb ik vind ik overigens heel normaal. Sterker nog, dat moet zelfs volgens de Nederlandse wet. Het gebrek aan shareware bevreemde me in het begin maar wordt m.i. regelmatig goed opgelost bij Apple’s iPhoneOS: namelijk via ‘lite’ versies. Heb je meer features nodig dan koop je de ‘pro’. Prima toch. Zo heb je een band met de makers en met het programma, een ervaring. Da’s stukken prettiger dan dat je een applicatie maar een week mag gebruiken. Want hoeveel je het in die week gebruikt is onduidelijk. Het wekt gewoon stress en frustratie op. En het is ook vaak nog ‘ns kinderlijk eenvoudig te omzeilen mits je er de moeite voor wilt doen.

    Dat sommigen, net zoals vroeger, een CD kopen deze rippen en vervolgens deze terug brengen valt niet te stoppen. Dergelijke figuren zaten bij mij vroeger ook op school. Zo ook een jailbreak met unsigned applicaties is niet te stoppen. Het enige dat je kunt doen is het zo moeilijk mogelijk maken. Zo heb ik zelf geen tijd/geld over om vanalles te gaan kraken. Dan betaal ik liever een klein bedragje. Echter, een jailbreak is de tijd/geld waard omdat je er een boel dingen voor terugkrijgt die anders niet mogelijk zijn. Vandaar ook dat ik niet goed kon begrijpen waarom die medescholieren zoveel geld staken in dat kopen/terugbrengen omdat ik niet inzag noch inzie waarom dat de moeite waard is.

  25. Origineel geplaatst door Ruben
    Origineel geplaatst door Jonathan Hogervorst.Stel je hebt een applicatie als iMob: zij hebben een gratis applicatie met het spel zelf, en losse applicaties om in-game punten te kopen. Als ik die punten koop, worden die bij het opstarten van de applicatie op mijn account op de server bijgeschreven. Stel ik zou de applicatie terugbrengen, dan heb ik mijn geld terug, maar staan die punten nog op mijn account.Dan moet je dus zoals al eerder is gezegd een goede reden hebben om het terug te brengen. Aangezien de punten zijn toegevoegd, doet de app zijn werk en heb je waarschijnlijk geen recht op geld terug.Waar ik zelf bang voor ben is dat apps duurder zullen worden dan voorheen.
    Daarnaast zal dit systeem net zoals het app approval systeem niet goed werken en krijgt de een zn geld terug omdat de app stinkt en de ander niet, want hij werkte niet goed.

    Als ik tegen Apple zeg dat ik mijn punten niet heb gehad krijg ik echt m’n geld wel terug. Als zij per geval aan de iMob-ontwikkelaars moeten vragen of hij in zijn logs ziet staan dat ik die punten heb gehad moeten ze van die 30% zo’n 200% maken. Ik blijf erbij dat dit niks wordt…

  26. Overigens zijn er ook diverse applicaties die overlappen. Ik zie nog wel ‘ns een review voorbij komen. Dan wil je ook niet het programma blijven gebruiken als je er niet tevreden mee bent. Doorgaans stuurt men dan een demo naar de reviewer op. Soms ging dat dan weer wel gepaart met smerige NDAs. Maargoed, zo heb je bijvoorbeeld aardig wat ‘remote’ programmas die als afstandsbediening fungeren. Vaak via WiFi met een ‘helper’ applicatie. Heb er heel wat geinstalleerd, maar welke nou de beste is; geen idee. Sommige waren ook gratis. Het liefst zou ik het over BlueTooth willen doen. Dat werkt in mijn situatie beter.

  27. Origineel geplaatst door Jonathan Hogervorst
    Stel je hebt een applicatie als iMob: zij hebben een gratis applicatie met het spel zelf, en losse applicaties om in-game punten te kopen. Als ik die punten koop, worden die bij het opstarten van de applicatie op mijn account op de server bijgeschreven. Stel ik zou de applicatie terugbrengen, dan heb ik mijn geld terug, maar staan die punten nog op mijn account

    Nee hoor, in OS 3.0 kun je straks namelijk in-game aankopen doen via de App Store. Hoef je het dus niet meer als losse App te kopen.

  28. Ik was even denken waar het mee te vergelijken is, maar eigenlijk is het net anders dan niet goed geld terug binnen 30 dagen, want ik heb dat gedaan bij de decathlon.

    Maar das ook niet makkelijk, moet je ook aantonen wat er mis mee is, maar eigenlijk moeten ze hem terug nemen gewoon.

  29. Mag ik iedereen er nog op antenderen, dat het kopen van een app. Een consumenten koop zit. Op deze zo gehete consumenten koop zit een “garantie” van 6 maanden. Mocht het product(in dit geval de app) niet doen wat je ervan kan verwachten, dan kan je rigireus je geld terug krijgen.

  30. dat wordt dus voor veel mensen:

    – app installeren
    – app cracken met het programma wat hier niet genoemd mag worden en vervolgens op de computer zetten.
    – geld terug vragen.
    – gekrackte versie installeren.

    In totaal maar voor 30% van het geld..

    En de meeste mensen zijn denk ik binnen 90 dagen een game echt wel beu! dus leveren inderdaag gewoon op de 89e dag in…

  31. Volgens Nederlands recht zou dit koop op afstand kunnen zijn. Daar zijn ook europese richtlijnen voor. Daarbij krijg je altijd een week bedenktijd. De verkoper dient dan je geld terug geven binnen 30 dagen.
    Hoe dat internationaal is geregeld kon ik niet vinden maar als apple hier zaken doet via itunes dan denk ik dat het Nederlands recht gewoon van toepassing is.

    Een week lijkt me ook ruim voldoende. Voldoet een applicatie niet aan wat er van verwacht mocht worden dan staat daar een langere termijn voor.

    Zo gek is het dus niet dat apple deze regels opsteld. Ik denk dat 80 % van de 79 cent app’s ook beter gratis aangeboden kunnen worden. Maar of ik voor zo een app mijn 79 cent terug zou vragen….nou nee das mijn eer te na.

  32. Dan hadden de kopers van Im Rich hun geld ook terug kunnen krijgen volgens mij.

  33. Origineel geplaatst door Thomas
    Mag ik iedereen er nog op antenderen, dat het kopen van een app. Een consumenten koop zit. Op deze zo gehete consumenten koop zit een “garantie” van 6 maanden. Mocht het product(in dit geval de app) niet doen wat je ervan kan verwachten, dan kan je rigireus je geld terug krijgen.

    Nee een app is digitale daar zitten niet zulke rechten aanvast.

  34. @MatSoft: Alles dataangeschaft is en waar Apple gelijk denkt te hebben ivm de remote kill switch zou je 100% terug kunnen krijgen. Niet 70%. 100%.

  35. Super goed initiatief van Apple, hoewel het er al vanaf het begin moest zijn, maar kom, beter laat dan nooit.

  36. Apple zal echt niet zomaar het geld teruggeven. Ze zullen wel een protocol hebben om misbruik te voorkomen.

  37. Voor iedereen die het niet begrijpt. Uit dit artikel blijkt dat:
    Bij de voorwaarden van nu geld dat je een reden met heben.
    Als 3.0 uit is hoef je geen reden te hebben.
    Zo bedoelen jullie toch iPhoneClub…?

  38. @iBoss: dat dacht ik eerst ook;) maar na 2x lezen toch niet… Beetje vaag geschreven maar zo te zien moet je inderdaad met een reden komen, wat nu anders is is dat apple het geld houdt en de ontwikkelaar alles terug moet geven

  39. Belachelijk. De meeste spellen heb je na 2 maanden wel gezien, en die kun je dan terugsturen??

    Dit gaat de ontwikkelaars veel geld kosten. En wat gebeurt er dan? Ze gaan minder spellen maken. En daar zijn wij, de kopers, apple én de developers de dupe van.

    A lose-lose situation.

  40. @anon:
    Nou daar zou Apple rouwig om zijn…

    Als jij nu al weet dat jou software zo slecht in elkaar zit dat mensen een reden hebben om hun geld terug te vragen dan moet je idd maar naar cydia gaan dan kan je daar lekker illegaal je geld verdienen.

  41. @Thomas:
    Als je consuwijzer er op na houd dan klopt jou theorie niet helemaal.

  42. @Mig:
    Alsof Apple dom is…

    Die zullen zich wel goed ingedekt hebben hoor.
    Nu moesten ze het zelf allemaal terug betalen. En straks draait de maker er voor op. Dat doen ze slim.

    Om de makers te vreden te houden zullen ze heus wel controleren op goedkopies die de software kopen rippen en terug brengen.
    Je geld terug krijgen dat zal heus niet makkelijk gaan. Dat was het nu ook al niet.

    Apple is (de)groot(ste) geworden met de iTunes store en de winkel is nogaltijd winstgevend. Ik denk dat apple wel weet wat ze doen.

  43. Ik denk dat hierdoor heel veel slechte applicaties uit de appstore gaan verdwijnen 😀 eindelijk misschien enigzins overzicht in de chaos en wildgroei aan “poep”-apllicaties (lett. en figuurlijk). 90% vd spellen is namelijk echt heel slecht!
    90 dagen vind ik overigens wel wat overdreven..
    En er zijn behoorlijk wat apps die ik al 3 maanden op mijn telefoon heb staan (en die blijven daar ook staan).

  44. Hmm… Ben ik de enige die het artikel niet helemaal begrijpt? Slaat dat “goede reden” nou op de oude regeling: “Tot nu toe kon je wel proberen om gekochte applicaties te ruilen: via het linkje Een probleem melden (helemaal onderaan het iTunes-scherm) kun je een klacht indienen.” Daar volgt het verhaal over “je moet dan wel een goede reden hebben” namelijk wel meteen op. Of slaat het toch op de nieuwe 90 dagen regeling? Had duidelijker gekund…

    Ik zou het een goede zaak vinden als je bijvoorbeeld tot een week na aankoop kunt zeggen, nee, vergissing, doe maar niet. Zonder “goede reden”. Dan heb je een beetje het “try before you buy” idee. Dat hoeft niet persee alleen maar negatief te zijn voor ontwikkelaars, de positieve kant is dat mensen waarschijnlijk eerder iets “kopen”.

    Geldt die 90 dagen zonder voorwaarden, dan gaat me dat inderdaad wel ver. Ben alleen bang dat we weer worden blij gemaakt met een dooie mus.

  45. @4saus: illegaal geld verdienen bij Cydia? En wat jij hier stelt dan? Dat is geen laster?

  46. weet iemand misschien HOE je dit kunt terugkrijgen ¿¿¿

    waar moet je zijn in itunes ¿¿¿
    ik heb namelijk een irritant programma gekocht en je hebt er niets aan want gratis programma’s zijn nog beter

    Wimpie100

  47. Dit artikel is inmiddels wel een beetje door de realiteit ingehaald en tegelijk zijn er nog een aantal dingen onduidelijk die we gewoon nog niet weten, omdat Apple niets heeft bekendgemaakt. De 90 dagen-geld-teruggarantie stond volgens ontwikkelaar iDeveloper altijd al in de voorwaarden. Maar naar eindgebruikers werd dat niet gecommuniceerd. Sterker nog: in de iTunes-voorwaarden staat:

    Elke verkoop is definitief. U hebt geen recht om u terug te trekken uit een aankoop in de iTunes Store zodra de levering van de producten een aanvang heeft genomen. De diensten van iTunes Store beginnen zodra u Producten gaat downloaden vanuit iTunes Store en u bent niet gerechtigd uw contract te annuleren wanneer de diensten eenmaal zijn begonnen.

    In de praktijk schijnt dat Apple mensen wel geld teruggaf als ze tegen een probleem aanliepen, maar er zijn ook mensen die (bijv. op de Apple-forums) klaagden dat ze van het kastje naar de muur werden gestuurd (nl. naar de ontwikkelaar, die de transactie niet eigenhandig kan terugdraaien).

    Blijkbaar gaat er vanaf 31 maart iets veranderen in die voorwaarden. Wat er dan in komt te staan, is nog niet bekend. We kunnen dus ook niet raden welke voorwaarden dan gaan gelden. Er zijn mensen die nu aannemen dat je onvoorwaardelijk je aankoop kan terugdraaien (“dan heb je een game na 2 maanden uitgespeeld en dan vraag je gewoon je geld terug”), maar zo makkelijk zal het niet gaan. Ik denk dat Apple wel bepaalde eisen stelt, bijvoorbeeld dat er sprake moet zijn van een bug.

    Wat er in ieder geval wel schijnt te veranderen, is dat je straks nog maar 70 procent van je aankoopbedrag terugkrijgt, terwijl dat voorheen 100 procent was. Maar ook dat heeft Apple nog niet richting gebruikers gecommuniceerd, dus laten we geen voorbarige conclusies trekken.

  48. Er gaat na 31 maart inderdaad iets veranderen… je hebt dan 1 April!

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.