Reacties voor: iPhone 4 heeft een gyroscoop: wat doet een gyroscoop?

De iPhone 4 zal een gyroscoop bevatten, een toevoeging die moet zorgen voor meer precisie in hoe je je iPhone gebruikt en beweegt. Met de gyroscoop heeft de iPhone nu zes assen waarop beweging gemeten wordt.
Mike van Hoenselaar - · Laatst bijgewerkt:

Reacties: 56 reacties

  1. voor op je eenwieler, kan je gelijk je goede balans zoeken.

  2. Ik hoop in ieder geval dat het net zo revolutionair gaat zijn als een kompas in een telefoon. Toen kon ik me niet zo goed bedenken hoe dat zou werken, maar de uiteindelijke uitvoering (augmented reality) heeft mij erg enthousiast gemaakt. Hetzelfde heb ik nu, ik kan me nog niet goed bedenken hoe dit zou moeten gaan werken, maar ik hoop dat de uitvoering net zo verrassend gaat zijn.

    Helaas heb ik de 3GS nooit gehad, dus voor mij gaat het een flinke stap voorwaarts zijn 😀

    (p.s. ik heb altijd het vreemde probleem dat ik de keynotes van apple niet kan bekijken. Niet op mijn windows pc, maar nu ik een mac heb nogsteeds niet. En ja, ik heb quicktime…)

  3. Lijkt mij wel wat om aan een pc/mac via wifi spellen er mee te spelen zodat je een beetje het WII effect krijgt, zoals een auto besturen met een iPhone (met toevoeging van een stuurtje o.i.d.).

    Of vliegspellen, je segway besturen 😉

    Misschien voor camera-apps zodat je kaarsrecht foto’s kan maken.

    Of je iPhone met een waterdicht hoesje op je dienblad leggen. Als je een melding krijgt dat je dienblad scheef ligt even bijsturen.

  4. Ik denk sowieso dat het voor navigatie-apps ook zeker van toegevoegde waarde kan zijn. In combinatie met gps, en het kompas kan je geen beter manier vinden om te navigeren lijkt me.

  5. Origineel geplaatst door Erwin
    p.s. ik heb altijd het vreemde probleem dat ik de keynotes van apple niet kan bekijken. Niet op mijn windows pc, maar nu ik een mac heb nogsteeds niet. En ja, ik heb quicktime

    Installeer even flip4mac, die lost het meeste wel op.

    Gyro zat al jaren geleden in mijn X7500/Ameo, weliswaar haast onbruikbaar omdat er geen applicaties waren maar destijds scrollen op websites door kantelen was revolutionair 🙂

    En hij zit ook op mijn heli’s, zorgt ervoor dat hij tegengas geeft wanneer hij om zijn as gaat draaien

  6. Het biedt nieuwe mogelijkheden voor de besturing van de Parrot AR Drone, voor versnellen, draaien en afremmen.

  7. Als je aan het lopen bent kun je dus je snelheid aflezen op je iPhone.

    Of in de wagen 🙂

  8. Er staat een klein spelfoutje in het artikel bij het deel:

    Elektronische hyroscoop met versnellingsmeters

    staat dus elektronische hyroscoop inplaats van gyroscoop

  9. Origineel geplaatst door Kevin
    Als je aan het lopen bent kun je dus je snelheid aflezen op je iPhone.Of in de wagen

    Volgens mij doet een Gyroscoop dit niet..

    Is het niet zo dat de Gyroscoop icm de Accellerometer de snelheidsverandering meet ipv de werkelijke snelheid? De laatste gebeurt namelijk door GPS (afstand tussen meting A en meting B verrekenen met de tijd die je daarover hebt gedaan geeft snelheid).

    De snelheidsverandering is het meten of je een hoge of lage versnelling hebt. Als je bijv. in een racegame je ‘stuur’ omgooit zou je scherper een bocht in kunnen draaien dan als je hem wat langzamer instuurt.

  10. Hmm ik hoop dat ik de iPhone dat kan gebruiken voor het besturen van mijn MediaCenter, zoals de Logitech MX-Air! Zou tof zijn!

    http://reviews.cnet.com/mice/logitech-mx-air/4505-3148_7-32509522.html

  11. Zie ook het stukje uit de keynote waar Steve de Gyroscoop presenteert:
    http://www.youtube.com/watch?v=ORcu-c-qnjg

  12. Ik hoop dat vooral de maps functie nóg nouwkeuriger wordt!

  13. Origineel geplaatst door WvB22
    Ik hoop dat vooral de maps functie nóg nouwkeuriger wordt!

    Tja, dat kan je hopen, maar behalve misschien nauwkeuriger in het laten zien van welke kant je op kijkt, zal het niet beter worden. Het helpt in ieder geval niet voor plaats bepaling…

  14. @Erwin:

    Kijk ff bij:
    Bewerken > voorkeuren > QuickTime-voorkeuren > Geavanceerd > Transport Configuratie > Aangepast.. > HTTP > Poort 80

    Ik had dit probleem ook, en het grappige is dat altijd de gebruiksvriendelijkheid van Apple wordt geprezen, maar dat ik over het algemeen altijd problemen heb met QuickTime, iTunes en Safari…

  15. Buiten het spelen van spellen werwacht ik dat je ook bijvoorbeeld bladzijdes kunt omslaan in de iBook app. Door een simpele handbeweging terwijl je beeld orientatie blijft onveranderd blijft. Niet dat dit er in komt, maar dat de mogelijkheid er door door is.

    Welicht kun je met sport applicaties je versnelling meten van lopen naar sprint en weer terug. Om je warm-up en cool-down tendense in beeld te krijgen.

  16. Hmm, 6 assen? Op de Apple site staat bij de specs ”Three-axis gyro”.

    http://www.apple.com/iphone/specs.html
    Onder het kopje ”Sensors”.

  17. Een handige toepassing van de Gyroscoop lijkt me bijvoorbeeld in navigatie-toepassingen. Tot nu is het altijd zo geweest dat zodra men een tunnel in rijd het gps signaal weg valt. Meestal ‘verzint’ de navigatietoepassing op dat moment hoe snel je ongeveer verder door die tunnel heen rijd, dmv je snelheid voordat je de tunnel in ging. Zo lijkt het vaak alsof het gps signaal nooit verloren is gegaan. Met de gyroscoop kan dit wat preciezer: de navigatietoepassing kan aan de hand van de versnelling (of vertraging) van het apparaat meten of de snelheid van het voertuig omhoog of omlaag is gegaan, en zo kan de navigatietoepassing dus het gedeelte dat men door de tunnel rijd preciezer weergeven.

  18. Zo zou je bijvoorbeeld een honkbalspel kunnen spelen tegen een ander (met iphone 4) de ene gooit de andere slaat, door de assen kan je de bal preciezer gooien. en de andere slaan. Dat zou wel lachuh zijn, alleen is niet te hopen dat je denkt dat het een bal is want dan ben je telefoon kwijt (of hij moet hem vangen haha).

  19. je kan voor maps aplicaties en misschien ook dingen als street view je kijkhoek veranderen aan de stand van je iphone

  20. @Dennis de Jong: Klopt. Natuurkundig gezien kun je snelheid ook niet meten; snelheid is geen resultaat van kracht, dat is versnelling.

    Als al een snelheidsmeter (in een telefoon) zou willen maken is het de vraag welke snelheid die dan meet: de snelheid van telefoon in je auto, de snelheid van je auto op de aarde, of de snelheid dat de aarde ronddraait? Gaat nooit lukken dus.

  21. Wel degelijk 6 assen! Denk daarbij aan de eerste PS3-controller die de naam sixaxis meekreeg;).

  22. google streetview… 360graden rotatie!

    Would be great!

  23. @DennisU:
    Super, dat hielp enorm. Ben het met je eens dat de gebruiksvriendelijkheid soms juist dwars zit bij apple. Verder super product.

  24. en in de filmwereld worden gyroscopen gebruikt om beeld te stabiliseren. dus heeft vast wat te maken met videobellen

  25. Zoals een tank de gyroscoop gebruikt om op het ingestelde doel gericht te blijven, kun je dit in de iPhone 4 bijvoorbeeld gebruiken bij de foto / video functie lijkt mij.

  26. @Mark:
    Het is altijd de snelheid van de telefoon ten opzichte van de aarde. Het enige wat je hoeft te doen is de snelheidsmeter te vertellen dat de (totale) beweging van de aarde er niet toe doet en dus 0 is. Kan ook makkelijk want de aarde vertraagd of versneld niet.

    De snelheid van de telefoon kan je dan berekenen door de versnelling te vermenigvuldigen met de duur van die versnelling.

    Overigens kan ook de richting van de beweging worden bepaald met een gyroscoop (vandaar de naam gyroscoop kompas). Op die manier kun je een compleet navigatie systeem bouwen, onafhankelijk van GPS. Op deze manier wordt dit ook gebruikt aan boord van Onderzeeboten die onderwater geen GPS signaal kunnen ontvangen. Het enige nadeel is dat de nauwkeurigheid afneemt met de tijd, aangezien het meten van elke versnelling gepaard gaat met een klein beetje nauwkeurigheids verlies. Maar als je dat regelmatig corrigeert met je GPS heb je een fantastisch systeem

  27. Voor de mensen die nog geen idee hebben hoe het nou werkt: denk aan de kunstmatige horizon in een vliegtuig: die blijft altijd recht, of het vliegtuig nu naar boven, onder, links of rechts gaat. Dát is een gyroscoop.

  28. in mijn allereerste navigatie-radio zat een gyroscoop (VDO Dayton). Dat ding was superprecies als het ging om links of rechtsaf slaan. Met de 3GS wordt de draai uitgerekend aan de hand van de coordinaten. Op dat vlak zie ik dus wel een verbetering met de iPhone 4.

  29. Bedankt voor deze topic.

    Dus als ik het goed begrijp dan kan de accelerometer meten of je je iphone kantelt , maar met de gyroscoop weet je iphone nu ook hoe veel graden hij kantel en met welk snelheid hij kantelt.
    Dus de 6 assen zijn nu.
    1. Pitch. (voor en achter kantelen) ( acc. + gyro.)
    2. Roll.(op zij kantelen) (acc. + gyro.)
    3.Yaw.(draaien van toestel) (kompas + gyro.)
    4. Bewegen van boven naar beneden. (acc.)
    5. Bewegen van links naar rechts. (acc.)(gps)
    6. Bewegen van voor naar achteren. (acc.)(gps)

    Een leuke toepassing is een alarm als je telefoon van de tafel afglijd.

  30. Origineel geplaatst door revliz
    Hmm, 6 assen? Op de Apple site staat bij de specs ”Three-axis gyro”.http://www.apple.com/iphone/specs.html Onder het kopje ”Sensors”.

    Three-axis gyro meet alleen de draai-bewegingen.(pitch,roll,yaw)

  31. Of dat als je de telefoon omdraait, dus op zijn kant, je een oproep weigert. 😀

  32. Heeft er eigenlijk iemand een idee of de applicaties die ik momenteel al heb gekocht voor mijn iphone 3G ook bruikbaar zijn op Iphone 4 zonder dat ik ze weer allemaal opnieuw moet kopen?

  33. Maar Mike hoe kom je erbij dat de iphone 3g 4-assen kan meten?
    1. Pitch
    2. Roll
    3. voor, achter bewegen.
    4. links, rechts bewegen.
    5. Maar ook de beweging van boven naar beneden.

    Met de kompas heb je de zesde as te pakken.
    Maar met de Gyro kan je de assen preciezer meten.

  34. Ik hoop dat de gyroscoop beter werkt dan het compas, want daar heb ik in de praktijk nog steeds geen ruk aan. Het enige wat het ding doet is foutmeldingen geven met als suggestie om als een randdebiel achtjes met je iPhone te gaan maken. Dit laatste staat niet alleen ontzettend stom, maar heeft in mijn geval ook geen enkel effect. 🙁

  35. @Mark: klopt wel degelijk wat jullie zeggen, maar met gegevens uit een gyroscoop kun je ook doorrekenen in een snelheid. Bij het verandering van de houding van je telefoon wissel je namelijk van radiaal. Ik denk persoonlijk dat voor iedereen een beetje onduidelijk is hoe een gyroscoop nou werkt, ook na dit artikel. Illustraties met krachtvectoren of een filmpje over een draaiend fietswiel zouden al heel veel helpen!
    Wat ik zelf nog niet begrijp is of de deze gyro nou de verticale of horizontale houding van de telefoon meet. Ik zou het persoonlijk geweldig vinden als het de verticale houding kan weergeven, dit zou een enorme toevoeging zijn aan vlieg, zee, auto – navigatie software, omdat je zo kan meten met welke hoek en snelheid je van hoogte verwisseld. Als alles goed is doorgerekend zal het zelfs een indicatie van je hoogte kunnen gegeven als je de begin hoogte hebt geijkt.
    Waar ik ook naar benieuwd ben is het geluid dat de gyro gaat produceren.

  36. Dat wordt dus leuk met gps navigatie, stijghoek en daalhoek kunnen dan worden aangegeven.

    Ook leuk om bijvoorbeeld richting in graden te berekenen wanneer je ‘locked’ op een bepaald punt, om vervolgens weg te draaien van dat punt en het aantal graden weer te geven in de hoek die je van het ‘gelockte punt bent verwijderd.

    Dit natuurlijk in samenwerking met het kompas, op deze menier kun je erg naukeurige navigatie applicaties ontwikkelen.
    Verder zal de applicatie Google earth hiermee een extra dimensie kunnen krijgen, maar ook de applicaties die info over de sterrenhemel weergeven.

    En wat te denken van grafisch weergeven van het deinen van een schip. ritme berekeningen en schrijven in de lucht om het vervolgens op het beeld te projecteren.

    Ik denk dat er op deze manier een geheel nieuwe dimensie ontstaat voor bepaalde applicaties en de gebruiker.

    Wel vind ik het persoonlijk jammer dat ze zo de nadruk leggen op verbeterde funkties voor games door deze gyroscoop. Ik heb de Iphone niet voor het gamen n.l.

  37. Registreren of je iphone dan wel niet gevallen is, zodat ze bij garantie geen nieuwe telefoon hoeven te geven.

  38. @Von schee: De aankopen staan op je inlogaccount en niet op je iphone. Dus als je ze hebt betaald en je logt op de iphone 4 in met hetzelfde account, kan je ze dus gratis downe

  39. In relatie tot dat vliegtuigje in de cockpit van een vliegtuig: misschien geeft het flight simulators op de iPhone wel net dat extra

  40. Wat ik nou niet begrijp is de werking van die zes assen..ik bedoel drie assen is toch het maximale wat je kunt bereiken in bewegingsmogelijkheden (3D). je kunt naar links en naar rechts (x-as), omhoog en omlaag (y-as) en naar voren en naar achter (z-as). Ik begrijp, mits ik er naast zit, wat het nut is van die andere ‘assen’ of anders gezegd, hoe ik ze moet plaatsen..

  41. In de Keynote zit echt een prachtig voorbeeld ! Misschien even erbij zetten in het artikel, legt alles in 1x uit !

    http://www.youtube.com/watch?v=ORcu-c-qnjg

  42. call of duty zombie nations ; gyroscoop is ideaal voor rond te kijken , de joystick op het scherm zou niet meer nodig zijn

  43. @Robbert: Dat demonstratiefilmpje maakt ook gewoon gebruik van drie assen..

  44. Ter info.

    Bij het verplaatsen van de iphone over de 3-assen(xyz) zonder de iphone te draaien of te kantelen word alleen opgemerkt door de acceleratormeter/versnellingsmeter of/en de gps en niet door de gyrometer of de kompas.

  45. @Dennis de Jong: Nee ook dat niet. Een accelerometer is de enige in het hele apparaat die de versnelling meet, meer doet het ding niet. De gyroscoop meet juist hoe je die iPhone houdt: rechtop, gekanteld, schuin, etc. De accelerometer voegt daar aan toe hoe snel je de beweging maakt. Dit levert als voordeel op dat dingen als het kantelen van het scherm soepeler lopen maar het grote voordeel vindt je in spelletjes. Je kunt nu door de combinatie gyroscoop-accelerometer nauwkeurige bewegingen maken waarbij de snelheid waarmee je die maakt ook meetelt. Als jij je iPhone langzaam naar je toe kantelt kan dat in een spel een zachte manier van remmen zijn. Als je dat echter snel doet kan dit gezien worden als vol op de rem trappen.

    Gyroscopen worden vaak ook gebruikt ter stabilisatie (dat is wat men bijv. in vliegtuigen en raketten doet maar ook bij bijv. de profi camera’s die men bij films gebruikt). Zo’n gyroscoop kan ook gebruikt worden als kompas (wederom iets wat men bij vliegtuigen en raketten doet) omdat ze wat nauwkeuriger zijn dan alleen een magnetisch kompas. Al met al hebben we straks a-gps, gps, gyroscoop en een elektronisch kompas in de iPhone om bijv. de positie te bepalen. Deze combinatie levert een zeer snelle en nauwkeurige positiebepaling op mits Apple ook de mogelijkheid biedt om deze combinatie te gebruiken.

    De uitleg in dit artikel is dan ook niet geheel juist omdat er ten onrechte wordt uitgelegd dat een gyroscoop iets als versnelling meet wat het helemaal niet doet. Die accelerometer zit er namelijk niet voor niets op. Het grote voordeel van de gyroscoop zal men terugvinden in navigatie apps en games. De overige apps hebben er niet zo erg veel baat bij.

  46. Ja, dat filmpje laat zien duidelijk zien wat ik bedoel. Door de drie assen van de Gyro kunnen alle mogelijke bewegen worden gedaan. herhalend..wat wordt bedoeld met het feit dat de iphone 4 6 assen heeft??@michal:

  47. Mijn logitech air muis bevat geloof ik ook zo’n ding. Dus nu kan de iPhone gebruikt worden als draadloze muis in de lucht.

  48. Origineel geplaatst door Mhhhhmm
    Wat ik nou niet begrijp is de werking van die zes assen..ik bedoel drie assen is toch het maximale wat je kunt bereiken in bewegingsmogelijkheden (3D). je kunt naar links en naar rechts (x-as), omhoog en omlaag (y-as) en naar voren en naar achter (z-as). Ik begrijp, mits ik er naast zit, wat het nut is van die andere ‘assen’ of anders gezegd, hoe ik ze moet plaatsen..

    Ja, je hebt 3 assen. X,Y en Z. Je hebt dus beweging (translatie) over deze assen, maar ook draaiing (rotatie). Zo kom je op 6 vrijheidsgraden in een 3D wereld.

  49. Een virtuele kijker. Beweeg rond een denkbeeldig object ( bv een standbeeld). Het beeld op het scherm is in functie van de positie en kijkhoek.

    Ook leuk om ‘m mee te nemen met het skydiven, kwestie van de versnelling en 3D beweging eens te meten.

  50. Zwaar cool, echt zo vet, nieuwe iPhone, nieuwe iPod touch update!

  51. dat zijn vijf assen:

    1. x-as
    2. y-as
    3. z-as
    4. rotatie
    5. translatie

    wat is die zesde as?

  52. @ppl<@Juppe:
    Inderdaad. Daarbij meet de accelerometer linear versnelling, dus zowel snelheidsverandering Als versnelling van de zwaartekracht. Die twee componenten zijn moeilijk te scheiden. ALS je hem stil houdt kan je dus samen met het kompas een oriëntate in 3 d bepalen. Tijdens versnelling kun je proberen de (geschatte) zwaartekracht er vanaf te trekken. Dan heb je dus lineaire versnelling in 3 d. Integreren levert snelheid in 3 d op. Nogmaals integreren positie,maar integreren maakt je erg gevoelig voor meetfouten (drift).

    De miniatuurgyroscopen meten hoeksnelheid rond 3 assen. Dus niet oriëntate zoals gyroscopen in een vliegtuig. Hiermee kun je dus met 1 keer integreren oriëntatieverandering bepalen.
    Door accellerometer kompas en gyroscoop slim te combineren kun je een robust schatting van absolute orientatie krijgen. Gps voegt daar nog eens positie aan toe.

  53. Dynolicious is een programma dat met behulp van de versnelling uitrekent wat je snelheid is. Ik gebruik het om te meten wat de 0-100 tijd van mijn auto is. Volgens mij ligt daar een natuurkundige berekening aan ten grondslag. Wel mooi dat het nu preciezer kan.

  54. @Thomas:
    De accelerometer meet versnelling langs 3assen. De gyroscoop meet hoeksnelheid Langs 3 assen. Samen “6”.

    EDIT:oeps, dat zee Juppe dus ook al.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.