Reacties voor: ING neemt maatregelen tegen bankierapps van derden

Er is de afgelopen dagen veel te doen over iPhone-applicaties voor het checken van je ING-banksaldo en -transacties.
Gonny van der Zwaag | iCulture.nl -

Reacties: 62 reacties

  1. pffff wanneer leren die banken ooit iets.

  2. ze mogen eerst hun eigen app een retina update geven, en nog veel meer dingen, daarna klagen over andere apps.

  3. wordt het niet tijd dat de ING zelf met een goede app komt?? en dan met iets meer functies; betalen e.d…

    zou leuk zijn als zij als bank eens voor op lopen met zo’n app…

  4. Gewoon op de website inloggen is net zo snel, dus waarom een app gebruiken..

  5. Kabinet of Neelie Kroes: voer alsjeblieft in dat ik van bank kan wisselen met behoud van rekeningnummer. Dan kan ik deze nare zuurpruimen achter me laten en op zoek gaan naar een bank die wel oog heeft voor de klant.

  6. Ik zeg, open een rekening bij de Rabobank, die app is echt fantastisch. Hulde voor Rabobank en Service2Media voor de implementatie.

  7. Nou nou nou.. K denk dat ik maar eens naar een andere bank ga ! Zo arrogant!!

  8. ING zegt ‘Deze app vroeg klanten om een gebruikersnaam en wachtwoord. Dat is in strijd met onze Algemene Voorwaarden. ‘ Eigenlijk zouden ze dus hun klanten die vrijwillig hun ww/inlog aan derden verstrekken aan moeten spreken in plaats van de ontwikkelaar van de app…

  9. Na al dit heen en weer gemail is mijn vraag of ik veilig deze app kan installeren en gebruiken, ben namelijk ING klant in Belgie en dat nog maar juist

  10. Is het niet mogelijk voor de ING om in ieder geval een mobiele website te maken van MijnING?

  11. Sinds het een groot ING is, wordt er niet meer naar de klanten geluisterd.
    Externe apps weren beter en sneller dan de ING-app.
    Kunnen ze bij de ING nu eens een snelle gebruikersvriendelijke app ontwikkelen en het hoeft niet zolang te duren, dat deze ook weer is achterhaald.

  12. Laat ze eerst zelf maar eens met een fatsoenlijk programma komen ipv het huidige met een MSN inlog account. Dit gaat helemaal nergens over !

    (Tip voor de ING: Kijk even hoe de buren het doen zoals de Rabobank)

  13. @Paul van Dijk: jammer dat die dan weer alleen een maandelijks papieren afschrift voor hun creditcard hebben… 🙁

  14. Het is een giga bagger applicatie.
    Traag als dikke stront door een trechter.
    #fail

  15. Overigens maken nog steeds veel mensen gebruik van onze huidige app.

    Ja, dûh… Er is niet echt veel keus, hé? Je hoopt dat de ING iets doet met de feedback die ze krijgen, maar we zijn nu zo’n 3 jaar verder en er is nog niets veranderd. Nog steeds geen retina-display ondersteuning, geen direct inloggen en transacties of overboekingen doen. Het is allemaal niet mobiel mogelijk bij ING…

    In plaats daarvan steekt ING veel tijd in het kapot maken van alternatieve apps. Als gebruiker is het daarom niet echt aantrekkelijk om een alternatieve app te kopen, omdat die allemaal weer uit de App Store worden verwijderd.

    Ik hoop dat ING een keertje gaat inzien dat ze zich beter kunnen richten op het ontwikkelen van een goede officiële ING app. Dan zal je zien dat er geen alternatieven meer worden aangeboden, want die zijn dan niet interessant meer. Ik had persoonlijk veel meer intelligentie en inzet van de ING verwacht wbt klant-vriendelijkheid.

  16. Zoals hier al eerder gezegd. Gewoon inloggen via de website. Werkt prima.

  17. Lekker doen alsof je neus bloeft ING, mooi zo. Zo kennen we jullie weer.

  18. Zolang ze gebruik maken van een Windows Live id, weiger ik pertinent hun app te gebruiken.
    Meer dan absurd dat ik gedwongen zo’n bagger id zou aan moeten maken om MIJN geld te beheren via hun app.
    Ze vergeten even wie die stink app uiteindelijk betaald geloof ik, wij dus, als klant.
    KLANT.

  19. Typisch voorbeeld van waar een grote bank klein in kan zijn.

    Met een eigen app die de gevraagde functionaliteit kan bieden met vanzelfsprekende performance kan je deze ontwikkelingen voorkomen.

    Het is nu ‘de pot die de ketel verwijt zwart te zijn’.

    Beschamende onvolwassen reactie van de ING.

  20. Waarom verkoopt die 67 jarige ontwikkelaar zijn app BankINGsaldo niet aan ING en zorgt dat hij samenwerkt om die app zo veilig mogelijk te maken. 2 vliegen in een klap: ING heeft een betere app dus klanten tevredener en de ontwikkelaar heeft zijn app niet voor niets gemaakt…

    Logisch, toch?

  21. Waar volgens mij het probleem inzit, maar ING schijnbaar niemand op wil wijzen is dit: In tegenstelling tot veel andere banken waar transacties etc bevestigd dienen te worden via een reader (zo’n rekenmachine ding) loopt de beveiliging bij de ING via SMS. Per transactie krijgt de rekeninghouder dus een SMS met een bevestigingcode.

    Zeker nu er in Amsterdam (puur als voorbeeld) een smartphone diefstal golf lijkt te zijn, begrijp ik wel een beetje waar het probleem voor ING ligt. Bij diefstal van de telefoon heeft een dief immers het apparaat in handen waar zowel de inlog gegevens, als de bevestigings codes op binnen komen. Natuurlijk zou je dit weer kunnen beveiligen (bijv: bank app onthoud geen inlog gegevens) maar eerlijk is eerlijk: het risico is wel groter..

    Neemt overigens niet weg dat het MSN / Buddy verhaal zuigt, en er op z’n minst een redelijke saldo app vanuit de ING zou mogen komen..

  22. ikzelf zou nooit een bankapp installeren waar je je inloggegevens aan moet verstrekken als de app van derden is. vindt het wel goed dat banken hiertegen optreden om de veligheid te kunnen waarborgen, daarnaast vindt ik wel dat de banken moeten zorgen dat ze zelf een goede app moeten ontwikkelen om aan de vraag te voldoen.

  23. @Barend gezien de reactie van ING zijn ze van mening dat ze al een zeer goede app hebben.

    De enige reden waarom de app veel wordt gebruikt (zelfs dat betwijfel ik) is dat er geen andere is. Maar je vraagt je dan toch af dat als dit zo is dat ING alles op alles zou zetten om kwaliteit te leveren.

    Het is duidelijk dat mobiel absoluut geen prioriteit heeft voor ING. Maar goed, gelukkig is mobiel maar tijdelijk, dus…Dan snapt de concurrentie het toch wat beter.

  24. Niet alleen de Rabobank heeft een goede app, die van de ABN ziet er ook strak uit 🙂

  25. Toch vraag ik me af hoe ze weten of de ING app veel gebruikt wordt. Of je nu via MSN of met ING app tegen de buddy aanpraat is toch niet te zien?

  26. Waarom koopt ING gewoon niet de rechten de App over van Van Dalen of v/d Burg? Slaan ze 2 vliegen in klap. ING mag dan tevreden zijn over hun App, het is natuurlijk een zielige vertoning als een v/d grootste banken van Nederland met zo’n Mickey Mouse applicatie komt. Als je vervolgens alle kritiek wegwuift, dan snap je je gebruikers niet. Termen als “we zijn ermee bezig” is een pseudoniem (geworden) voor “we doen er (nog) niks aan”. Schande!

  27. Tja, je zit niet voor niets bij de goedkoopste bank van NL 🙂
    ABN AMRO (en blijkbaar Rabobank ook) heeft een prima snelle retina app waar je je laatste activiteiten en saldi kunt zien. Betalen / overschrijven wordt binnenkort ook mogelijk….

  28. Ik vraag me af waarom mensen niet gewoon Safari gebruiken om in te loggen. Op de echte website dus. Kan je ook gelijk overboekingen doen!

  29. Origineel geplaatst door Bram
    Kabinet of Neelie Kroes: voer alsjeblieft in dat ik van bank kan wisselen met behoud van rekeningnummer. Dan kan ik deze nare zuurpruimen achter me laten en op zoek gaan naar een bank die wel oog heeft voor de klant.

    Dat gaat niet gebeuren, want de banken hebben de vorige keer dat dit geprobeerd werd, volgens mij inderdaad op aandringen van de club van Neelie Kroes, aangegeven dat dit te lastig was. In plaats daarvan bieden ze nu een overstapservice aan. Dit houdt in dat een jaar lang alle afschrijvingen van je oude rekening van je nieuwe rekening worden afgeschreven. Niet helemaal ideaal, maar goed genoeg als je echt naar een andere bank wil. Ik was jarenlang Postbankklant, maar toen dat merk vervangen werd door het in mijn ogen onsympathieke ING, ben ik vertrokken. Inmiddels ken ik mijn nieuwe rekeningnummer en PIN-code uit mijn hoofd, en ik ben tevreden. Wel jammer, trouwens, dat de ASN überhaupt geen app heeft. Lezen jullie toevallig mee? 😉

  30. Gaan ze nu ook nog Safari aanklagen? Apple kan de wachtwoorden die ingevoerd moeten worden zo onderscheppen…

    Ik ben het er mee eens, de app van ING zelf is echt slecht!

  31. Nou dan heeft men het in Duitsland een stuk beter geregeld. Daar zijn diverse door derden ontwikkelde apps beschikbaar. Één daarvan, iOutbank Pro, steekt er met kop en schouders bovenuit. En ja je moet met dezelfde inloggegevens die je ook op de website van je bank nodig hebt, via de app inloggen. De app is voor vrijwel ALLE Duitse banken te gebruiken. TOP Blijkbaar is het qua veiligheid daar geen probleem. Wellicht heeft dat te maken met het TÃœV-certificaat dat de ontwikkelaar heeft. Een tip voor de gezamenlijke Nederlandse banken: neem een gezamenlijke licentie op deze app, pas de app aan voor de Nederlandse situatie en we zijn klaar.

  32. Typisch staaltje arrogantie en hufterigheid van deze bank.
    Deze hufters verdienen erg goed geld en dus bonussen van de consument.
    Deze consument wilt daar iets voor terug en dat is een simpele App die doet wat wij willen. De Rabo lukt het wel.
    Ze doen geen ene ruk met alle recensies op die enorm trage en achterhaalde App.
    Gewoon concreet aangeven wanneer wij enige service mogen verwachten van de bank die dankzij onze steun nog bestaat.

  33. Rabo Mobiel Bankieren “Nuff said”

  34. Ik snap ING volledig dat ze deze Apps gewoon niet willen hebben. De ontwikkelaar kan ondertussen gegevens verzamelen en het enige wat er dan nog mist is een lijst met TAN-codes. Als er ook maar 1 app word toegestaan is het wachten totdat er een keer een smartass tientallen bankrekeningen plundert.

    Neemt niet weg dat ING op dit moment geen goede app aanbied. Dus of werken met een slechte app of gewoon Safari gebruiken, want aan het eind is het belangrijkste toch dat je geld veilig is.

  35. Tja als je zelf een waardeloze app hebt, is het niet vreemd als anderen iets maken wat wel werkt. ING mag zijn hand in eigen boezem steken met die rommel van hen.

  36. ING heeft boter op haar hoofd. Zie de talloze negatieve recensies in de appstore. Het is werkelijk een zeer slechte app. Heb daarover ook geklaagd bij ING zelf en kreeg daar hetzelfde antwoord dat Heijbroek hier geeft. Standaardzin dus. Arrogantie van een instelling die niet weet hoe met nieuwe media om te gaan.

  37. Origineel geplaatst door Ralph
    Ik was jarenlang Postbankklant, maar toen dat merk vervangen werd door het in mijn ogen onsympathieke ING, ben ik vertrokken. Inmiddels ken ik mijn nieuwe rekeningnummer en PIN-code uit mijn hoofd, en ik ben tevreden. Wel jammer, trouwens, dat de ASN überhaupt geen app heeft. Lezen jullie toevallig mee

    Ralph, beste oplossing, ook ik en een aantal kennissen zijn overgestapt naar deze sympathieke bank…als er genoeg zijn leren ze bij de ING misschien iets van de ASN en klantvriendelijkheid!

  38. Ik snap alle kritiek niet. Ben ING klant en gebruik op mijn iphone en ipad de ING app. Deze werkt uitstekend. Geeft saldo aan en de laatste mutaties, wat wil je nog meer. Verder is mijn ING in de browser ook prima te gebruiken.

  39. Kom op zeg!, een prima systeem dat goed werkt……zo verschrikkelijk traag of helemaal niet!, dan maar via Safari!
    Maar van een bank als ING verwacht je toch een app die het gewoon doet!!
    Waarom denk je dat die andere ontwikkelaars aan de slag zijn gegaan, om al die ontevreden klanten tevreden te stellen natuurlijk!

  40. Origineel geplaatst door Helodu
    Ik snap alle kritiek niet. Ben ING klant en gebruik op mijn iphone en ipad de ING app. Deze werkt uitstekend. Geeft saldo aan en de laatste mutaties, wat wil je nog meer. Verder is mijn ING in de browser ook prima te gebruiken.

    Ik zie het probleem ook niet. Soms duurt het iets langer om je saldo te laden, maar over het algemeen niets te klagen over de ING App. In de toekomst zou ik natuurlijk ook een betaal methode geimplementeerd willen zien, maar tot dan gebruik ik wel gewoon de website.

  41. Waarom verschijnen dit soort app’s??? Omdat ING zelf weigert een fatsoenlijke app om saldo te raadplegen en bedragen over te kunnen maken.
    Deze klantonvriendelijke bank moet daarvoor maar eens op de blaren zitten. Leren ze er van? Nee dus; laten Apple de app’s verwijderen en zeggen dat hun eigen app toch wel oke is. Wat een arrogantie!. Ik stap over naar een andere bank. Bij deze.

  42. Niets ten nadele van de ING, maar het stormt natuurlijk wel in beveiligingsland.
    Is de OV-chipknip saldo updater al ingediend in de Appstore (icm. de saldo terugboeker, om de ING-klantjes een beetje te helpen )

  43. ING is hoofdschuldige aan het ontstaan van concurrerende applicaties. Het is niet meer dan logisch dat anderen proberen een betere (snellere) applicatie te maken voor het opvragen van je banksaldo.

    In plaats van te schermen met algemene voorwaarden en merkenrecht (impliciet met dure advocaten die je op je nek krijgt) zou staatsbedrijf ING er beter aan doen om eens met een deugdelijke applicatie te komen want de huidige werkt vaker niet dan wel.

    Ook de functionaliteit van de huidige ING applicatie is waardeloos. Waar je met de Rabo app al kan betalen, kun je bij staatsbedrijven ABN en ING als je mazzel hebt nog slechts je saldo opvragen. Deze 2 clubs lopen hopeloos achter en kunnen tot heden niets anders bedenken dan (impliciet) dreigen met advocaten, lekker innovatief ING! Mijn complimenten hoor!

    Kijk, mede hierom hadden ING en ABN-AMRO nooit met staatssteun overeind gehouden moeten worden. Ten eerste omdat de heiligverklaarde vrije-markt gewoon zijn werk deed (survival of the fittest) en dat nu eens temeer blijkt dat ABN-AMRO en ING weer niet mee kunnen komen en hun achterstand niet moeten proberen in te lopen met de inzet van advocaten (want die hebben nog nooooiiiiiiiit iets uitgevonden) maar gewoon hun huiswerk goed moeten doen of externe ontwikkelingen in moeten kopen of gewoon het onderspit delven in de vrije markt, want we moesten toch zo nodig een vrije markt? Nou dan! Hier heb je hem, veel plezier ermee!

    Daarom, wat mij betreft nooit meer 1 cent staatssteun voor commerciële bedrijven die falen.

  44. Wat een arrogantie weer! Typisch ING! Ik wordt er echt woest van! Wat denken ze wel niet! Zorg voor een goede app, niemand gebruikt jullie app! Hoe kom je erbij? Ik ga naar de Rabobank. Bankrun?

  45. Het geeft niet alleen de starheid van ING aan maar ook de weinig innovatieve kant van deze bankier. Dat de mobiele applicatie van hen slecht wordt beoordeeld door de klant weten ze al lang. Intern zijn er div memo’s over geweest. De starheid zit in het gegeven dat ING mobiele communicatie nog steeds niet ziet als serieus middel. Dit soort bedrijven zullen genadeloos klanten verliezen en achter blijven op de concurrent. De generatie die ‘eraan’ komt kent vnl dit soort communicatie middelen en sociale media.

  46. Volledig mee eens! Ik vind die ING gasten zo vreselijk suf!
    Ze hadden allang een veel betere app moeten maken.
    Serieus overwogen om een andere bank te kiezen, maar nu wacht nog even.
    Aan het werk, INGeers!

  47. De Nederlandsche Bank heeft ernstige bezwaren ten aanzien van ‘overlay betaaldiensten’. Het betreft niet de betaaldiensten waarbij een bankcliënt rechtstreeks toegang krijgt tot zijn bank, maar zogenoemde ‘overlay betaaldiensten’ waarbij een andere partij dan alleen de bankcliënt de beschikking krijgt over geheime gegevens. Deze gegevens, die gebruikt moeten worden voor internetbankieren, zijn uitsluitend in het bezit van de bankcliënt en het is van groot belang dat de cliënt deze gegevens geheim houdt en niet aan derden verstrekt. Toelichting

  48. De reden dat ik nog steeds geen officiele ING iphone app gebruik is juist het gebruik van de buddy. Ik blijf daar altijd een gevoel van onveiligheid bij houden. Totdat ING met een betere en veiligere app kom zal ik deze dus nooit gebruiken. ING, blijf maar op jouw high horse. Jullie snappen er alleen niets van!

  49. Aan de ene kant begrijp ik de kritiek op de traagheid en de beperkingen van de ING app, ik gebruik hem zelf ook. Aan de andere kant gaan we natuurlijk met z’n allen heel hard huilen als de ING een app op de markt zou brengen waar we veel meer mee zouden kunnen, maar vervolgens het risico lopen dat je rekening leeggeplunderd wordt.

    Neemt niet weg dat ze op dit gebied wat meer aan hun klanten zouden denken en er wat efford in zouden steken. En als ze die efford al aan het plegen zijn dan toch op zijn minst communiceren naar de klant.

    Dat zou een stuk minder arrogant overkomen naar de mensen waaraan je uiteindelijk je bestaansrecht dankt.

  50. ABN AMRO heeft ook een goede app. Inloggen met een msn naam klinkt ook niet veilig.

  51. @Wessel Meijer: Ik ben wel blij dat ING en ABN AMRO gered is, anders had ik naar mijn geld kunnen fluiten…..

    Daarnaast on-topic: heb jij zelf de app van ABN AMRO geprobeerd? Die werkt hardstikke goed, snel en gebruiksvriendelijk. De app van ING heb ik niet eens gedownload omdat ik het waardeloos vind dat je met MSN Buddy moet aanloggen. Hoezo jaren 80 techniek?

    Ik hoor hele goede verhalen over de Rabo app. Misschien moet ik mijn ING rekening opheffen en naar Rabo gaan.

    @Peabz21: omdat inloggen via safari op de iphone gewoon niet gebruiksvriendelijk is. je hebt immers een iPhone voor het gebruiksgemak. waarom moeilijk doen als het makkelijk zou kunnen?

  52. De beste maatregel is:
    Zelf een goede app maken.

  53. Gelukkig kun je met msn inlog gegevens geen overboekingen doen. De meeste mensen die hier reageren zijn zeer naïef door te denken dat deze bank applicaties veilig zijn. Er hoeft er maar 1 een manier te vinden om de data tussen de applicatie en de banksite te lezen. Een maandje dit te doen en hij is miljonair! En dan heeft iedereen spijt van dat hij de applicatie geïnstalleerd heeft. De ING app zoals deze nu is, mag van mij blijven. Ojaa, je gsm signaal is ook te hacken, dus via safari is leuk. Maar je kunt net de pech hebben. Het enige wat een beetje werkt is zo weinig mogelijk op je rekening laten staan.

  54. Pfff ik moet gewoon even reageren… als trouwe ING klant (zowel prive als zakelijk) geloof ik mijn ogen niet. Hoe kan zo’n grote bank zo achterlopen op ‘digitaal’ gebied en zijn klanten niet geven waar ze om vragen, terwijl de concurrentie al een jaar apps heeft?

    Ik ben erg tevreden dat ik geen aparte calculator oid nodig heb om overschrijvingen te doen, maar een goede app mist echt bij de ING.

    Een goede mobiele website kost ook niet heel veel werk (zelfde als huidige site, maar zodra er iemand met zijn mobiel komt een andere stijl aan de website geven). Het ergste vind ik nog dat je een MSN (= microsoft = grootste concurrent van Apple) account nodig hebt om je saldo te bekijken. Verder is het uiteraard bizar dat ze niet begrijpen dat deze ‘illegale’ apps ontstaan doordat hun prioriteit niet bij een goede eigen app ligt.

    Ik zou trouwens best eens de statistieken van die app willen zien om te bekijken hoeveel mensen die app nou (dagelijks) gebruiken. Volgens mij valt dat vies tegen!

  55. @Erwin: subliem verwoord. helemaal mee eens.

  56. @Erwin: ben ik het ook mee eens!

    En mochten hier fanatieke mensen zijn die dit kunnen: maak gewoon een website waarmee dit kan! Moet vast wel lukken met PHP. Dan kunnen iPhonegebruikers die weer toevoegen aan hun homescreen en Apple en ING kunnen er niks aan doen.

  57. We gaan gewoon allemaal naar de Rabobank

  58. Innovatie is blijkbaar doodzonde bij de ING.

    Ben zeer tevreden met mijn Rabobank 🙂
    Als ze nu nog iets invoerden waardoor je met stemverificatie of zo kon inloggen, heb je nooit meer externe zaken zoals je bankpas bij de hand nodig..

  59. Hèhè.. Je kunt niet anders dan de ing app veel gebruiken, je moet honderd keer refreshen voordat je je info bij elkaar hebt… En dat duurt vaak langer dan 10 minuten.. Als hij eens wél goed werkt, ben ik gewoon blij verrast.. Ze moeten snel met een betere app op de proppen komen, anders vlieg ik naar de Rabo!

  60. Ik gebruik al tijden SaldoCheck wat perfect werkt. ING faalt in het bieden van een fatsoenlijke oplossing. Overigens deel je je gegevens niet met derden omdat je er rechtstreeks mee in logt bij de ING. Zo kun je Firefox ook als derde zien. Daarbij checkt Apple de code ook tegen fishing.

  61. De app van ING is natuurlijk erbarmelijk slecht. Toch valt het me wel op hoe naief sommige reacties hier zijn…

    De grootste vorm van fraude die tegenwoordig plaatsvind is enerzijds skimming, anderzijds phishing. Als je in deze tijd je inlog gegevens aan derden gaat geven ben je wat mij betreft niet handig bezig. Natuurlijk is de ING app écht heel slecht, maar je kapitaal daarvoor op het spel zetten lijkt me niet waard. Gebruik inderdaad gewoon safari voor jouw Mijn ING.

    Daarnaast staan in de reacties écht heel veel onwaarheden. Duidelijk merkbaar dat het vertrouwen in de financiële instellingen nog lang niet zo goed is als voor de crisis…

    @jajaohnee: Dus iedereen die phishing mails sturen moet ING ook maar hun gang laten gaan? Het voor mensen heel lastig om te onderscheiden of degene waaraan ze hun inlogcode’s geven daadwerkelijk ING is of niet. In dit geval is dat ook zo.

    @Pete: Uh..de app is gratis. Net als een Live account. Het enige waar je voor betaald is je kosten voor de rekening: die je sowieso al betaald…Als je hem dus niet wilt dan gebruik je hem niet…kost je niets en je bespaard ook niets.

    @KillerBeeNLD: Denk je echt dat De Nederlandse Bank zulk soort authenticatie zou toestaan als het niet veilig zou zijn? Is gewoon een veilige manier van bankieren. Als je telefoon gestolen wordt kan de dief nog steeds niets met je rekening, want hij heeft je inlog code’s niet. Daarnaast kun je de boel direct laten blokkeren.

    @Joas: Je bankiert ook met Safari in een beveiligde omgeving. Je gegevens worden dus niet opgeslagen of doorgestuurd.

    Nogmaals, die ING app is gewoon crap en het is belachelijk dat er met die tonnen aan slechte recensies niets gebeurd. Schijnbaar heeft ING om dit moment ‘wel iets beters te doen’ en heel raar is het ook niet dat een iPhone app geen eerste prioriteit heeft. Heeft iemand hierover wel eens een klacht oid ingediend? Dan ben ik nl. wel benieuwd naar het antwoord…

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.