Reacties voor: Belgische spoorwegen dwingen iPhone-site iRail.be te stoppen

De Belgische spoorwegmaatschappij NMBS dwingt de website iRail.be om te stoppen met de site. iRail was geoptimaliseerd voor de iPhone.

Reacties: 50 reacties

  1. WTH? Zouden ze niet beter blij zijn dat iemand dergelijke inspanning doet??

  2. Trein mocht toch ook niet van NS, maar tot op heden staat hij wel nog in de App Store. Blijkbaar zijn in Nederland soepelder in zo’n dingen.

  3. Wat een vervelende, luie smeerlappen.
    Dat is al de tweede keer dat ze een app platgooien.

    Eerst ‘Trein’, dan een site van het openbaar vervoer ‘De Lijn’, dan deze app. Ze blijven maar apps neerhalen, terwijl ze er zelf nooit bij stilstaan dat er een grote vraag naar is.

    Nederland heeft zoveel openbaar vervoer apps, met tijdsregelingen en dergelijke.

    De luie Belgische openbaar vervoer maatschappijen zouden zelf eens met een initiatief moeten komen in plaats van sites en apps neer te halen, d.m.v. hun eigen app.

  4. En helaas trekt diezelfde onzin zich door op alle vlakken van de administratie hier in België. Bende onnozelaars.

  5. Ik ben echt blij dat ik niet in België woon, wat een nare OV-bedrijven hebben ze daar zeg. Bah.

  6. Typisch NMBS… Dit is waarschijnlijk ook de reden dat er nog geen Belgische iPhone-app zoals Trein is. Dat zo zou handig zijn… Vele male sneller en eenvoudiger dan via m.railtime.be, hoeveel reclame ze hier ook rond maken. Iemand anders een app laten maken, dat mag niet, zelf een app maken, dat doen ze niet.

  7. Als je een mailtje naar de NMBS zend krijg je nooit antwoord. De NMBS staat bekent als één van de slechts-werkende (overheids)bedrijven van België. Stiptheid, klantvriendelijkheid zijn allemaal ver te zoeken maar voor dergelijk onnozelheden hebben ze dan wel weer tijd.

    De zoveelste Belgenmop … ben beschaamd om Belg te zijn …

  8. Waarschijnlijk doen ze zelf al geruime tijd over een eigen app, maar snappen ze het niet helemaal 🙂

  9. Enkele keren met de trein door Belgie gegaan, onder andere 3 keer van Antwerpen naar Hasselt. Wat een achterstallige stationnetjes kom je dan tegen zeg; onverharde perrons en dergelijke. Niet te vergeten het recente treinongeluk met meerdere doden. Één grote bende bij de NMBS. Incompetente lui.

  10. Origineel geplaatst door Chris
    Waarschijnlijk doen ze zelf al geruime tijd over een eigen app, maar snappen ze het niet helemaal

    Ze zijn voorlopig nog aan het uitzoeken hoe je iTunes installeert.

  11. @Chris: Als ze zelf al niet in staat zijn om alles deftig op orde te kunnen stellen, laat staan dat ze gaan ontwikkelen voor de iPhone…

    Origineel geplaatst door Erik
    Ik ben echt blij dat ik niet in België woon, wat een nare OV-bedrijven hebben ze daar zeg. Bah.

    Inderdaad, je mist niets. Onze OV-bedrijven zijn erg ouderwets en staan er voor bekend als éen van de slechtst werkende bedrijven van de Belgische overheid.

    Origineel geplaatst door Yoeri
    En helaas trekt diezelfde onzin zich door op alle vlakken van de administratie hier in België. Bende onnozelaars.

    Inderdaad, net als het verbod op koppelverkoop (iPhone abbonnement)… Laat de winkels nou eens zelf kiezen.
    Wel, inmiddels mag het wel, maar nog altijd beperkt.

  12. Origineel geplaatst door Jeroen
    Ze zijn voorlopig nog aan het uitzoeken hoe je iTunes installeert.

    Daar hebben ze alvast een paar jaar voor uitgerekend, waarschijnlijk ferm voor betaald, een heel onderzoeksteam op uitgestuurd, flinke kosten…

  13. Als je het zelf niet maakt mag iemand anders het toch naken? T slaat nergens op.

  14. En dat terwijl die site zoveel beter werkt dan hun eigen site, die niet te gebruiken valt…

  15. De NMBS loopt lichtjaren achter: wifi op treinen kan je ook vergeten

  16. In Nederland geldt het spoorboekje als publieke data, die door iedereen gebruikt mag worden, waardoor juridisch gezien Trein gebruik mag maken van die data.

    Ik weet echter niet hoe de wetgeving in België zit, maar blijkbaar niet zo vrij als de onze.

    Wat een onzin actie trouwens..

  17. De klantvriendelijkheid van het spoor is legendarisch …… NOT !!!!

  18. Precies of die treinregeling is copyright gebonden. Dat is informatie voor het grote publiek en zou vrij te publiceren moeten zijn. De maatschappij nekt teveel creativiteit en initiatieven met dergelijke regels. Dan komen ze nog 2 jaar na de feiten optreden ook.

  19. Is hier trouwens wel sprake van kopiëeren of namaak/hergebruik? Wanneer raadpleeg je dan (reglementair) een site/database waarin gegevens staan die voor iedereen toegankelijk zijn? Ik vind het twijfelachtig of de NMBS hier recht in z’n schoenen staat. Trouwens het is de gebruiker die de site raadpleegt en niet Trein of Rail die de info kopieert en doorgeeft aan derden…

  20. Iemand uit België hier die weet of de apps gratis zijn of niet? Tja kijk als iemand geld verdient door eigenlijk gewoon jouw site te gebruiken met een ander jasje…
    Ik vind wel dat ALS je zo iemand dwingt te stoppen, je als bedrijf zelf met een app moet komen.

  21. Er bestaat wel een officiele app hoor: Railteam mobile
    Die is niet alleen voor belgie, maar voor een groter deel van Europa en ze werkt goed.

  22. @Farid: Het is niet eens een app maar een website;
    http://www.irail.be

  23. dat ze zelf eens met een Applicatie uitkomen! dat geldt ook voor de belgische bussenmaatschappij deLijn!

  24. ‘t Was weer te denken. Typisch voor België en zeker de NMBS.. ze zien dat iets werkt dus moet het weg! Ipv hun met zulke zaken bezig te houden, zouden ze beter zien dat hun treinen op tijd rijden en dat er geen dodelijke slachtoffers vallen. Maar ja, je kan het niet allemaal doen he.. een deftige service verlenen en dan nog eens om de haverklap staken dat het ganse land lam ligt!!

  25. Er is een app die ook werkt voor de NMBS nl. “Railteam Mobile”. Werkt perfect!

    http://itunes.apple.com/be/app/railteam-mobile/id338225195?mt=8

  26. Man wat een drama over hun gegevens dat ze die mansen eens Waarderen met hun werk om dat ze zelf te lui zijn om zo een app te make. Moeten ze toch niet de andere af breken en de lijn is niet veel beter!

  27. Maar bekijk het nou eens van het bedrijf uit.
    Het is toch legitiem dat men een webstrategie ontwikkelt waarin je wilt bijhouden waar je queries vandaan komen, wie er met welke browser wat queriet en hoe snel dat gaat, enz. enz.

    Dat gaat dus niet werken als straks 20 of 30% van de queries van een intermediair of tussengeschakelde server komen.
    Dus ik kan me best voorstellen dat NMBS (en elk ander weldenkend bedrijf) dit niet wil – ook omdat ze anders alle controle verliezen.

    Het communicatiemedium is HET web en Steve had het bij de introductie van de iPhone over HET internet in je pocket.
    Het bedrijfsleven zit echt niet te wachten op het ontwikkelen van een x-aantal phone-specialised subnets of native apps (hoeveel dat ook als beter wordt verondersteld).

    Het wordt een gekkenhuis als ELK bedrijf aparte HTC EVo, Samsung Omnia, Windows NoMbile en weetikwat websites moet prepareren – ze hebben genoeg berets te doen en denken: laat die fabrikanten zich gewoon aan de standaarden houden.
    En Apple ook.

    Ik zeg dus niet dat specialistsche wesites als iPc geen bestaansrecht hebben, alleen dat je dat van bedrijven  of openbare diensten niet moet verwachten.

    (neemt overigens niet weg dat NMBS best wat beter mag communiceren)

  28. DeLijn moet eens een officiële app uitbrengen. De site werkt voor geen meter op mijn iPhone. Althans niet vlot en soepel.

  29. @Jens Kortmeijer: Ben ik niet mee akkoord. Het is een kleine moeite voor de NMBS om een persoon of bedrijf in te huren voor het ontwikkelen ervan, er zijn er zelf die het vrijwillig doen, maar niet mogen van de NMBS.

  30. Echt klantvriendelijk om iets wat reizigers graag gebruiken zo aan te pakken. Had dan zelf iets gemaakt! Hier in Nederland hebben ze het toch echt beter geregeld. De nieuwe NS app is echt perfect! Zij proberen tenminste beter te zijn dan hun concurrenten in de appstore i.p.v. ze te verbieden.

  31. Heel jammer, zelf was ik ook bezig aan een applicatie voor buslijnen (de Lijn). Maar daar ben ik maar mee gestopt nadat de NMBS een heel advocatenteam op Trein België heeft gezet…

  32. Zeer pijnlijk voor de NMBS want apps kunnen een meerwaarde geven bovenop hun eigen (zeer slechte) sites. Ik snap niet waarom ze naast nmbs.be ook railtime.be hebben gemaakt.

    Er is maar 1 bedrijf van openbaar vervoer in België dat applicaties van derde partijen toelaat en dat is de MIVB. Het zeer goede “Brussels Lines” is gratis beschikbaar in de store en werkt uitstekend.

  33. Origineel geplaatst door Troye
    @Jens Kortmeijer: Ben ik niet mee akkoord. Het is een kleine moeite voor de NMBS om een persoon of bedrijf in te huren voor het ontwikkelen ervan, er zijn er zelf die het vrijwillig doen, maar niet mogen van de NMBS.

    En dan nog even de:
    HTC TOUCH II NL       
    LG GS500 COOKIE PLUS 
    LG BL20 
    SAMSUNG S5620 N
    SAMSUNG M1    
    SAMSUNG E2210
    SAMSUNG E1170
    SAMSUNG E1120
    SAMSUNG E2121
    SAMSUNG E1150 
    SAMSUNG S3650
    SAMSUNG C270
    SAMSUNG DIVA 
    BlackBerry Bold 9700 
    Sony Ericsson Xperia X10
    Nokia N97 mini
    LG Mini GD880
    HTC Desire 
    BEA-FON S20 

  34. @Jens Kortmeijer:
    Lees eens even zelf wat jij hier opschrijft en denk dan even na waar het hier om gaat! Het gaat om informatie die iedereen zelf kan raadplegen. Alleen is hier een (veel handiger) app kosteloos door iemand gemaakt, waar heel veel mensen effectief gebruik van kunnen maken.
    Daarbij…..wat voor schade zou de app NMBS kunnen toebrengen?
    Dat NMBS in de stenen tijdperk leeft, wil niet zeggen dat de rest van de wereld dat ook doet. Get real!

  35. Over klantvriendelijkheid gesproken!!!

  36. Een oplossing isom de content, middels een andere lay-out te streamen van de originele website. Dan kopieer je niks. Het maakt de site wel lastiger te implementeren en te cachen…

  37. Wat de NMBS zelf waarschijnlijk nog niet begrijpt is dat het product wat ze verkopen simpelweg vervoer is. Concurrentie bestaat dus uit auto, bus, taxi, motor, vliegtuig (niet direct in België zelf natuurlijk) etc.

    Hun website is dus hun reclamemedium: het helpt je in de beslissing of je de trein gaat nemen. En met reclame wil je dat het zoveel als mogelijk verspreid wordt (kijk naar Bavaria: merknaam als wereldnieuws).

    Het probleem hier is dat Apple bij klachten nogal snel apps verwijdert waardoor het nooit tot een rechtzaak zou komen. Misschien is het in dit geval makkelijker omdat het slechts een mobiele portal website betreft want die kan Apple er niet uitknikkeren. Echter kan de NMBS deze heel gemakkelijk blokkeren maar daar hebben ze blijkbaar de expertise niet voor…

  38. Ik vraag me af in hoeverre het wettelijk mogelijk is om iemand te verbieden informatie te gebruiken die je zelf publiekelijk en gratis openbaar maakt.

  39. Moet ik daar mijn belastingen voor betalen om vrije informatie voor publiek transport te nekken. Ik gebruik iRail sofware over heel Europa voor mijn zaken reizen. Het werkt overal en in mijn eigen landje niet, dat kan niet dulden. Dit is er echt over. Iemand moet juridische stappen ondernemen tegen de NMBS. Of we moeten ons groeperen.

  40. @Jens Kortmeijer: De fout in je redenering is dat je er verkeerdelijk van uitgaat dat het bedrijf data moet en kan controleren.
    Wat het bedrijf wilt is irrelevant. Wat de klant wilt is wat telt. Enkel die bedrijven die doen wat klanten willen zullen overleven.

  41. Origineel geplaatst door Troye
    DeLijn moet eens een officiële app uitbrengen. De site werkt voor geen meter op mijn iPhone. Althans niet vlot en soepel.

    Ik heb Vincent van Quickenborne dit voorjaar gehoord over een implementatie van reisinformatie van VVM De Lijn op Google Maps.

    Dat duurt nog even…

    En wat betreft de NMBS: die moest beschaamd zijn…

  42. Ik vraag me af of de appmaker juridisch zwak staat: als hij anderhalf jaar geleden NMBS al geattendeerd heeft en daarna heeft iedereen gewoon met de applicatie kunnen werken, heet dat dan niet gewoonterecht? NMBS kan iig niet volhouden dat ze van niets wisten.

  43. Kortzichtige reactie van bureaucraten die beter hun “creativiteit” zouden gebruiken om de “Spoorwegen” doeltreffend te doen werken.

  44. België wordt geregeerd door een bende onnozelaars.

  45. NMBS moest al lang geprivatiseerd zijn en ontdaan van al die bureaucraten die gewoon op hun veel te hoog pensioen zitten te wachten… Het informatiebeleid krijgt al jaren op zijn kop maar er gebeurd niks.. typisch overheidsinstelling..

  46. Ze hebben wel zelf een mobiele website:
    http://www.b-rail.be/nat/N/timetables/mobile/index.php

  47. word lid van de facebook-groep : “ik steun iRail”!!!

  48. Wordt ook opgepikt in de pers en politiek.

  49. @DB: Zoals zoveel Belgische diensten wordt er bij de NMBS ontzettend veel tijd verloren in het houden van politieke en machtstwisten.
    Tijd om te investeren in nuttige dingen blijft er niet meer over.

    Overigens is de site http://www.nmbs.be zelf een voorbeeld van hoe het niet moet:
    – onvriendelijk en in het gebruik en ouderwets van opvatting
    – onstabiel, en te veel nutteloze wijzigingen, die blijkbaar slecht zijn uitgetest
    – het opvragen van informatie is onhandig en traag
    – het online kopen van een tiket is een ware lijdensweg
    – geen binding met andere openbare vervoersmaatschappijen (bv. De Lijn, Tec en MIVB) om een reële reisduur te kunnen uitrekenen

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.