Reacties voor: ‘Apple TV kan spelcomputers kapotmaken met App Store’

De Apple TV zou traditionele spelcomputers kapot kunnen maken door enkel een App Store te introduceren. Dit stelt Nat Brown, één van de ingenieurs die meewerkte aan de eerste Xbox.
Bastiaan Vroegop -

Reacties: 32 reacties

  1. Begrijpelijk, ik heb zelf een 3ds gehad en ik gebruikte hem bijna nooit onderweg, op mij. Iphone daartegen speel ik constant games als GTA of Minecraft ( en na de jailbreake ook GBA games).
    Ik heb ook paar keer een console gehad maar ik vond gamen op PC vele malen leuker dus dat doe ik daar op.

  2. Volgens mij wordt de Wii U hierin vergeten, die voegen sinds de uitrol van de U aardig wat content toe, het lijkt erop dat het een actieve store gaat worden, hoewel de interface nog een beetje onoverzichtelijk is.

    Overigens, ik las van de week een artikel van iemand die voor ios/android apps maakt, en zijn volgende spel wilde hij wellicht op de Wii uitbrengen, vanwege de betere mogelijkheden om te poorten(van touchdevice naar touchdevice).

    Ik denk dat de weg nog wel aardig lang is voordat Apple een dominante rol in de TV-console markt speelt. Eerst moeten grafische prestaties echt wel beter worden, want dat is niet eens te vergelijken met een playstation. Daarnaast moet er een praktische controller komen. En daarnaast moeten grote game-uitgevers wel in zee willen gaan. Ik zie hier pas over tien jaar eventuele potentie. Laat staan dat microsoft en sony anno 2013/2014 beide hun nieuwe console willen uitrollen. Moet Apple wel kunnen bijbenen. En met mobiele SoC systemen is het toch stukken lastiger om een goed gaming console te maken.

  3. Ik ben het helemaal eens met deze Brown! Dit lijkt me een goed idee voor apple.

  4. @Dikkie B: Ik ben het toch op een aantal punten niet met je eens. Wat betreft de Wii U heb je waarschijnlijk wel gelijk, ik hou dat niet zo bij, maar ik weet wel dat de verkopen van de Wii U zwaar tegenvallen, zelfs in Japan waar de mensen alles kopen waar maar Nintendo op staat.

    Ik denk dat Apple wel bewezen heeft dat een games console niet hoeft te beschikken over een praktische controller (een touchscreen is alles behalve dat voor veel spellen) en zware grafische hardware (wat kon de eerste iPhone nou eigenlijk). Hoewel de AppleTV natuurlijk niet eens een touchscreen heeft.

    Volgens mij hoeft Apple inderdaad alleen maar een App Store te realiseren op de AppleTV en dan gaat het balletje vanzelf rollen. De “markt” komt wel met gamescontrollers, of eigenlijk zijn die er al in de vorm van de iCade en compatible controllers.

    De praktijk bewijst al sinds de eerste iPhone dat de markt liever kiest voor gemak dan voor hoge prestaties en hoge kwaliteit graphics. En de eerste computerspelletjes van de VIC20-C64/ZX80-81/Apple II en dergelijke bewijzen wel dat een sterk spelconcept veel belangrijker is voor het speelplezier dan flitsende graphics (hoewel die een sterk spelconcept wel naar een hoger niveau kunnen tillen).

  5. @Dikkie B: De Wii U heeft een aardige digitale winkel, maar deze functioneert nog steeds via het traditionele principe. Je moet dus licenties afsluiten, debug consoles hebben, etcetera. om te ontwikkelen. Zij hebben niet zoals Sony en MS een halve poging gedaan dat te vergemakkelijken en staan nog het verst van Apple’s benadering. Vandaar dat ik Nintendo in die laatste alinea niet benoem.

  6. FarCry 3 op een Apple TV yeaaaah right… Keep dreaming dat is mission impossible tenzij ze met een gameconsol komen

  7. Wat een onzin. Games uit de appstore zijn niet te vergelijken met de call of duty’s, Halo’s, Gears of Wars en Tomb Raiders uit deze wereld. Ik betaal liever 60 euro voor zo’n grote game dan 4 euro voor een simpel appstore spelletje..

  8. @St3pHaN: Die kwaliteit haalt Apple niet, maar er zitten toch een paar zeer aardige fps shooters en race games in de Appstore.
    De die-hard gamers gaan voor de PS4 of xbox720, maar er ligt een enorme markt voor mensen die af en toe een spelletje spellen.
    Daarnaast kan je de Atv gebruiken voor je films en muziek en om fotoos en video’s te streamen.
    Ik vind het ook onbegrijpelijk waarom Apple hier niet al klaar mee is.
    Ze hebben honderden zeer knappe koppen die dit echt wel binnen 1,5 jaar kunnen realiseren. Alles duurt altijd zo lang in Cupertino 🙂

  9. Wat Bas zegt.
    Ik geloof er ook niet zo in.
    Ten tweede ook wanneer er geen controller / toetsenbord+muis opties worden meegeleverd.

  10. Origineel geplaatst door Bas van Dun
    Wat een onzin. Games uit de appstore zijn niet te vergelijken met de call of duty’s, Halo’s, Gears of Wars en Tomb Raiders uit deze wereld. Ik betaal liever 60 euro voor zo’n grote game dan 4 euro voor een simpel appstore spelletje..

    Onzin.
    Grafisch en qua hardware kan Apple hier makkelijk in mee als ze willen.
    Enige probleem wat ik er nog mee heb is dat het tot nu toe allemaal met een touchscreen moet..en daar zit ik dus echt niet op te wachten.
    Zodra ze echt fysieke buttons hebben voor die games dan kunnen ze echt de huidige markt wegvagen.

  11. Echt onzin. Apple games uit de appstore zijn niet te vergelijken met de console titels. De games zullen allemaal op een bluray schijf uitkomen, is nu al het geval met uitzondering van de xbox. Ik zie het al voor mij, iedereen een 128gb ipad van 800 euro. Ik dacht het niet.

  12. Voor een casual gamer is het meer dan zat en lekker goedkoop, voor gamers als ik heb je de consoles en de PC.

  13. Ik zie het niet gebeuren, pas vanaf het moment dat apple ook echt ondersteuning voor dikke 3d games etc gaat geven.

    Maaruhm, ik kan voor 100 dollar gewoon een game ontwikkelen voor mn xbox360 en uitgeven? Xbox Live Indie.

  14. Ik bezit buiten mijn mac ook een apple tv, ipad,iphone om de apps nu gaan te vergelijken met de games op mijn playstation 3 is op dit moment iets te ver gezocht. Nu dat er bijvb wel al een dead space game gemaakt is voor iOS kan je dit niet vergelijken met mijn onlangs aangekochte dead space 3 voor mijn PS3 en zo’n port zie ik ook nog niet direct gebueren voor iOS.

  15. Ik bezit buiten mijn mac ook een apple tv, ipad,iphone. Om de apps nu gaan te vergelijken met de games op mijn playstation 3 is op dit moment iets te ver gezocht. Nu dat er bijvb wel al een dead space game gemaakt is voor iOS kan je dit niet vergelijken met mijn onlangs aangekochte dead space 3 voor mijn PS3 en zo’n port zie ik ook nog niet direct gebeuren voor iOS.

  16. @Alfred: Klopt hoor, daar zitten zeer zeker wel valide punten in. Maar mensen die wat fantieker spellen spelen zullen veel waarde hechten aan goeie besturing en krachtige grafische prestaties. Zeker als straks het standaard op 4K resolutie zit, ik heb real racing 2 weleens dmv airplay gespeeld via mijn apple tv op HD reso, en dat ook via HDMI(ipad 3 prestaties). En dit is mooi. maar dat kan ik toch moeilijk vergelijken met Forza Motorsport of Gran Turismo, los daarvan, zelfs met de beschikbare 3rd party controllers ed, blijft het minder fijn besturen dan op een officiele zelf ontworpen controller waardoor spellen ook op de controller orienteren(want zoveel support hebben icade en dergelijke nou ook weer niet). Daarbij is het waar dat Apple heeft bewezen dat fun belangrijker is dan een hoge lat qua prestaties(hoewel ze dit natuurlijk op mobiel platform ontzettend belangrijk vinden en dan zie ik ook mooie dingen). Maar rockstar brengt GTA 3 en Vice City uit op de iPhone, en niet GTA IV laat staan V, omdat het niet georiënteerd is voor zo’n device, dus kom ik toch weer terug op het argument dat de game-markt er wel klaar voor moet zijn en zich erop moeten kunnen oriënteren, voordat ze met Apple in zee gaan. 1 Ding wat ik ook duidelijk NIET zou willen zien is dat je iphone/ipad de controller van je Apple Game Console gaat worden. Overigens mogen ze eerst maar bewijzen op Mac OS X dat er een gamemarkt is, want zelfs de steam applicatie op OS X is toch nog zeer beknopt in vergelijing met Steam op Windows.

  17. Origineel geplaatst door Bastiaan Vroegop
    Je moet dus licenties afsluiten, debug consoles hebben, etcetera. om te ontwikkelen.

    Ach so! Ik dacht dat dit juist makkelijker zou zijn bij de Wii U omdat ze ook gewoon een SDK hadden dacht ik. Jammer..

    “If you want to insure that your game will be easy to port to the Wii U, your best bet is to use Unity to develop it. Unity signed a deal with Nintendo to maintain compatibility for their engine on the Wii U. If your game is constructed in Unity, there is a good chance that porting it to the Wii U would be as painless a process as possible.

    That said, there is no XBox Live Indie Channel for the Wii U e-shop. All indies currently being courted for Wii U development are well-known studios who have worked with Nintendo in the past. Development for the Wii U is still a closed system closely managed by Nintendo themselves”

    Bron

  18. Het is inderdaad niet een killer voor consoles als xbox 720 of PS4 maar als de apple tv krachter en de communicatie tussen een iwatch/ipad/iphone goed wordt gedaan is het een serieuze concurrent tegenover Nintendo. Wat apple nu al is wat betreft de ipad/iphone.

    Wil apple dat wel dan zouden ze een apple tv ala mac mini moeten maken(maar dan grafisch krachtiger en met speciale consolechips weet ik veel). Tja console zonder opslag en alleen tuochcontrollers gaat natuurlijk ook niet…

  19. Misschien dat ze kunnen tippen tegen bepaalde handhelden, maar daar zal het ook wel bij blijven.

  20. Mijn moeder, vader, zus en kids gamen alleen nog op de Ipad. De Wii en de Playstation happen stof. Ik denk dat het ook de toekomst is…de consoles gaan nu hun laatste tijdperk in.

  21. Laat staan dat de huidige ontwikkeling op gebied van (kuch) Android consoles als de ouya en de gamestick laat zien dat er een héle grote markt is voor casual gamers die geen zin hebben in games van€60,-, zoals ik. Om straks Shadow Gun met een gamecontrol op mijn tv te kunnen spelen is baas. En met die kwaliteit ben ik al blij genoeg. RR3 via Apple TV, das pas vet 😉 Er bestaat dus wel degelijk een loerend gevaar voor grote console bouwers in mijn beleving

  22. @Mark: Als je echt denkt dat de consoles de laatste tijdperk ingaan, vergis je je vreselijk. Er is altijd voor alles een verbetering.
    Een joystick ligt me toch fijner in de hand dan een iPad.

  23. Laat ze dan ook overstappen op consolekwaliteit graphics, in plaats van de huidige iphone/ipad kwaliteit. En maak het een standalone apperaat ipv de vereistevan een ipad/ihpone.

  24. Pfff, laat me niet lachen. Voor casual games misschien wel ja, concurrent voor de OUYA. Maar echt niet voor Xbox, Nintendo of Playstation. Speel eens GTA IV op de Xbox en daarna GTA Vice City op de iPad. Wereld van verschil, positief voor Xbox!

  25. @Barry55:

    Dat kan ik mij voorstellen, echter de kinderen van mijn vriendin, 2 gasten van 12 en 13, zij zo allejezus bedreven met onscreen controles dat ze zelfs sneller zijn dan met een fysieke controller. Je moet ze eens zien spelen online met NOVA 3. Ze brengen iedereen zwaar in verlegenheid met hun behendigheid en snelheid. En ik moet persoonlijk zeggen, ook ik ben er handiger in. En ik krijg minder snel kramp in mijn handen 😉 Ik lach iedereen die zó stellig is dat fysiek beter is dan onscreen wel een beetje uit. Oefening baart kunst. Gewoon kiezen op elkaar, doorbijten. Vallen en opstaan 🙂

  26. Origineel geplaatst door Rens
    Pfff, laat me niet lachen. Voor casual games misschien wel ja, concurrent voor de OUYA. Maar echt niet voor Xbox, Nintendo of Playstation. Speel eens GTA IV op de Xbox en daarna GTA Vice City op de iPad. Wereld van verschil, positief voor Xbox!

    je mag wel niet vergeten dat gta vice city in 2002 verschenen is op de PS2 en Gta 4 op de next-gen consoles in 2008.
    Beide games gaan vergelijken (op welk platform dan ook) en dan gaan roepen “wereld van verschil” is een onterechte uitspraak.

  27. http://www.techradar.com/news/gaming/nvidia-next-gen-consoles-will-be-the-last-1099182

    Nvidia’s verhaal over de laatste game consoles 🙂 misschien is apple hierook al mee bezig. Het zal nu idd nog niet krachtig genoeg zijn, maar dat komt nog wel.

  28. @berry55 nu gebeurt dat zeker niet maar wel over +- 8 jaar. Nu al zie je veel mensen die alles met hun mobiel doen (laptop is soms al de deur uit). Deze ontwikkeling zal niet stoppen. Ik denk dat er straks alleen nog randapparatuur zal zijn (gamepad, monitor/tv, keyboard, etc). Het mobieltje wordt dus (nog meer) de alleskunner…

  29. Apple tv zal denk ik nooit consoles kunnen vervangen. Je maakt mij niet wijs dat de hardware van de laatste Apple tv net zo krachtig is als xbox op ps3. En dan nog een punt, console maken gebruik van discs (soms met installatie als optie), apple tv heeft enkel interne geheugen. Je HD zit al vol als je 7 games geinstalleerd hebt, niet echt praktisch.

  30. Het artikel spreekt over “kapot maken van de console markt”, niet het vervangen zoals velen lezen….
    Heel veel mensen die het leuk vinden om games te spelen hebben een console staan. Ik weet heel zeker dat 50pct hiervan geen ps4 of 720 zal kopen(tis crisis en ze zijn ook niet backwards compatibel, dan zou ik een PS4 moeten nemen naast m’n PS3?!!), de nieuwe platte schermen, pods, pads en phones voldoen voor deze personen, en worden elk jaar beter.
    Als Sony en Micsoft 50 pct minder consoles verkopen mag je wel spreken over een markt die het moeilijk heeft, Apple kan ze nog een zetje geven door een store te openen. De PS4 en de 720 zijn prima geschikt voor een kleinere markt van fanatieke gamers….maarja, ga je als gameontwerper voor de consoles of voor de miljoenen podspadsphones…
    Wordt spannend!

  31. De meesten hierboven snappen het totaal niet. Een Apple TV of smart tv hoeft helemaal niet een spelconsole 100% te vervangen om de gehele markt kapot te maken. Het gigantisch doen krimpen van die markt is genoeg om een exodus te veroorzaken onder ontwikkelaars. Ja, er blijft dan een hardcore kern van een paar miljoen gamers en enkele tientallen ontwikkelaars over. Maar of Sony en Microsoft hieraan willen? Denk eens oprecht na, deze bedrijven kijken alleen naar de cijfers.

  32. @Martijn: Precies 😉

    @Bubbly: Goeie aanvulling

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.