Reacties voor: ABN Amro Mobiel Bankieren 2.0: betalingen inplannen, contacten beheren met adresboek

ABN Amro Mobiel Bankieren voor de iPhone is verbeterd na update 2.0. Die zorgt ervoor dat je overboekingen van tevoren kunt inplannen (en weer terugtrekken) en laat je personen toevoegen aan het adresboek.
Bart Breij -

Reacties: 34 reacties

  1. Ik vind het echt een top app!

    – Mooie User Interface + Design
    – Vele functies (+steeds meer)
    – Makkelijk in gebruik
    – Goed overzicht van al je rekeningen + bij- en afschrijvingen.

    Aanrader dus voor ABN klanten.

  2. Nu nog hopen op een goede ING Mobiel Bankieren update…

  3. Wat nogal triest is bij deze app, is dat ABN/AMRO medewerkers massaal hun eigen app hebben beoordeeld in de App Store. Natuurlijk allemaal met 5 sterren, en lovende kreten als ‘perfect’, en ‘echt de bank anno nu’.

    Hoogtepunt hiervan was zelfs een advertentie in de krant waarmee de bank zich met deze beoordeling op de borst klopte.

    Helaas is de app verre van perfect. Het sufste is nog wel dat je helemaal niet gemakkelijk zonder e-dentifier kan overmaken. Ja alleen als je al eerder naar diegene overmaakte, maar niet ter plekke naar een nieuw rekeningnummer.

  4. @Sneder: Ben ik het mee eens Sneder, erger me dood aan dat ik nog niets kan overmaken, moet ik alsnog met die reader klooien, die je vaak gewoon niet bij je hebt omdat alles mobiel is.
    Ondank dat blijft het wel een hele fancy app.

  5. Top ABN!!

  6. Gelukkig heeft de ING een 5-cijferige toegangscode om in te loggen en geld over te maken. Het werd tijd dat de ING met een goede app kwam, het wachten werd dan ook beloond met de komst van de ING app!

  7. @i: ING heeft inderdaad een goede inhaalslag gemaakt. Wat zij nog missen is een adresboek.

  8. Origineel geplaatst door ivo
    @Sneder: Ben ik het mee eens Sneder, erger me dood aan dat ik nog niets kan overmaken, moet ik alsnog met die reader klooien, die je vaak gewoon niet bij je hebt omdat alles mobiel is. Ondank dat blijft het wel een hele fancy app.

    De app is ook niet bedoeld als totale vervanging van internet bankieren. Maar juist om snel iets over te boeken als je dat vergeten bent.
    Op de website moet je de e-dentifier ook gebruiken.
    De e-dentifier zorgt voor veiligheid. Zodat je een extra schakel van verificatie hebt, dat de overboeking ook daadwerkelijk door jou gemaakt wordt.

  9. Origineel geplaatst door Whacko
    Maar juist om snel iets over te boeken als je dat vergeten bent.

    Juist! En in dat geval heb je dus meestal niet je e-dentifier bij je, en heb je dus ook helemaal niks aan je mobiele ABN/AMRO app!

  10. @Sneder: Ik ben het gedeeltelijk met je eens, maar een bank moet toch denken aan de veiligheid. Als de E.Dentifier eruit wordt gehaald, is het een stuk minder veilig. Ik vond het ook vervelend, maar merk dat ik hem niet zo vaak nodig heb, omdat ik al een keer eerder wat heb overgemaakt naar bepaalde rekeningen.

  11. Voor de Belgische klanten is er de app van KBC. Een schitterende en supersnelle app. Die eigenlijk alles kan wat je online ook kunt… zalig!

  12. @Robin: Ik neem aan dat ING ook aan veiligheid denkt, en met hun app kan het wel.
    Je moet EN de telefoon EN de toegangscode hebben om misbruik te maken. Dan is er nog de limiet, waarmee de schade nog enigszins beperkt blijft in geval van misbruik.
    Ik heb al een paar keer gehad dat ik geld wilde overmaken met de ABN/AMRO app, maar dat ging niet omdat het een nieuw nummer was. Toen maar met de ING app.
    ING is daarmee op dit moment iets meer ‘anno nu’ dan ABN/AMRO.

  13. Op gebied van beveiliging is de ABN app een stuk veiliger dan de ING app.
    Wat ik heel goed vind van de ABN app is dat je een bevestiging via je edentifier nodig hebt als je geld wil overboeken.
    Bij de INg app hoef je alleen je wachtwoord in te voeren. Dit is makkelijker om te kraken. Zeker als je daarnaast ook nog een jailbreak hebt.
    Hoewel ik zowel een ABN als een ING rekening heb gebruik de ING app dus zeker niet meer.
    ING , voer de tancode constructie in jullie app!

  14. Echt een prima app maar om dit nou direct een 2.0 versie te noemen ?

    Het enige wat ik nog mis is een omschrijving van de rekeningsoort bij het saldooverzicht. Bij het toevoegen van rekeningen is vreemd genoeg de rekeningomschrijving wél zichtbaar.

  15. Wat er niet wordt vermeld maar mi WEL belangrijk is: het adres boek is zowel voor de desktop als de mobiele toepassing.

  16. IDEAL mis ik!

  17. Origineel geplaatst door Sneder
    Wat nogal triest is bij deze app, is dat ABN/AMRO medewerkers massaal hun eigen app hebben beoordeeld in de App Store. Natuurlijk allemaal met 5 sterren, en lovende kreten als ‘perfect’, en ‘echt de bank anno nu’.Hoogtepunt hiervan was zelfs een advertentie in de krant waarmee de bank zich met deze beoordeling op de borst klopte.Helaas is de app verre van perfect. Het sufste is nog wel dat je helemaal niet gemakkelijk zonder e-dentifier kan overmaken. Ja alleen als je al eerder naar diegene overmaakte, maar niet ter plekke naar een nieuw rekeningnummer.

    Wel eens gehoord van veiligheid. Je iphone zal maar eens kwijt zijn. Hoop ik dat ik deze vind.

    Er zijn nog steeds mensen die niet begrijpen dat je over echt geld praat met een app van een bank. Dus veiligheid staat voorop.

  18. Inderdaad, dus ABN is niet gek en laat de 2-factor authentication er gewoon in. Ik gebruik het veel voor de kleine transacties met vrienden. Iemand pint voor de bios en je maakt ter plekke weer het geld naar hem terug over. Ideaal 🙂

  19. Origineel geplaatst door Kaz
    … ING , voer de tancode constructie in jullie app!

    Nee!! Alsjeblieft niet! Die tan ontvang je vervolgens toch via sms op je iPhone, dus dat is schijnveiligheid! Of je loopt altijd met een tanlijst te slepen. Gewoon zorgen dat je je toegangscode van de app niet kwijtraakt.

  20. Vertrouw deze apps voor geen meter. Abn reageerd niet op rariteiten en fouten in de app. Hoe veilig is deze app in openbare netwerken?

  21. hopelijk gaan ze de mogelijkheid bieden om eigen rekeningen weg te halen uit deze app.

    ik vind het echt heel storend dat ik al mijn rekeningen zie in de internetbankieren app. de enigste die ik wil zien zijn mijn betaalrekeningen, niet mijn spaarrekeningen.

    ABN is daar heel slecht in. ik had ook een spaar rekening bij de Fortis en deze is zonder mijn toestemming bij mijn overige pakketen van ABN terecht gekomen en dus ook in internet bankieren. deze was juist expres gescheiden van mijn ABN rekeningen. Aangezien ze het niet uit internet bankieren kunnen halen he bik dit bij een andere bank onder gebracht.

    valt voor mij nog wel wat te verbeteren dus.

  22. @poserman: Misschien moet je voor de grap eens op “instellingen” drukken, grote knop rechtsboven. Daarna “personaliseren” en je hebt je oplossing. Deze optie bestond al sinds de app bestaat lol
    Bij ABN Internetbankieren via je PC kan je ook rekeningen onzichtbaar maken.

  23. Voor alle duidelijkheid: je kunt met de abn amro app altijd overmaken zonder edentifier als je in de afgelopen 18 maanden contact hebt gehad met de tegenrekening.

  24. @Sneder: Ik werk niet meer voor abnamro maar voor deutsche bank. Echter, de app van abnamro is gewoon erg goed. Ik begrijp je reactie mbt het gebruik van de e-dentifier maar realiseer je dat het om jou veiligheid gaat en die van de bank. Het geldt ook alleen voor als je voor het eerst geld overmaakt naar een bepaalde rekening. Je reactie is helaas een beetje kort door de bocht.

  25. Hoezo is zijn reactie kort door de bocht ? Jij snapt hem volgens mij niet. Hij wilt gewoon een app net als ik en duizenden anderen , waarmee je zonder identifier kan overboeken. Ik loop toch niet met een indentifier in mijn broekzak , kom op zeg . Dan kan ik gewoon op internetbankieren overboeken , met die app alleen saldo bekijken , belachelijk

  26. @Peterp:
    Misschien moet je nog maar eens de reacties boven lezen ipv je eigen mening aan iedereen doordrukken. Dat een iDentifier nodig is heeft puur met de veiligheid te maken, en niet om naieve gebruikers zoals jij te pesten. Een 5 cijferige pincode op je iphone blijft erg kraakgevoelig (denk aan jailbreak) als je iphone gestolen wordt. Er is dus over nagedacht.
    Nu heeft mobiel bankieren nog niet zo’n groot publiek, maar geloof me, over een paar jaar wordt het leuke business voor criminelen zoals bij de creditcard en dan ben jij heel blij dat je rekening niet zomaar geplunderd kan worden.

  27. @ diegene die zonder edentifier te onveilig vinden:

    De 5-cijferige pincode in combinatie met de in te stellen daglimiet (zeg pak ‘m beet 100 euro) is wat mij betreft voldoende veiligheid geboden om de verplichting van een edentifier achterwege te laten.

    In het ergste geval, iemand heeft je telefoon gepikt en weet de 5 cijferige pincode, dan blijft de schade beperkt tot 100 euro. Ik kan daar mee leven. Ik kan daar mee leven omdat ik de kans dat je bankpas wordt geskimmed en je hele rekening wordt leeggehaald groter acht.

  28. @Apple740 En dan ook niet bij ABN aankloppen, om je geld terug te krijgen he. ik vind elke euro die van mijn rekening gehaald wordt gewoon teveel.

    de kans dat je geskimmed wordt acht jij groter… ok, denk hier eens aan:

    Stel je bent op weg. Je wilt even internet bankieren. Je iPhone wijst je erop dat er een hotspot van KPN of wat dan ook aanwezig is, en je gebruikt deze. Maar in feite is dit een hotspot van een kwaadwillend persoon, die hem toevallig KPN heeft genoemd. Alles wat jij op dat moment doet wordt onderschept. Dus ook je betalingen. Nu kan hij, OMDAT je geen eDentifier gebruikt zelf ook betalingen maken. DAG GELD.
    Dit is nog makkelijker dan skimmen, omdat ze geen fysieke middelen in handen hoeven hebben zoals een pinpas of wat dan ook.

  29. @Whacko: Zo werkt het niet Whacko. Bij zowel de ABN/AMRO app als de ING app maakt het niet uit dat het verkeer onderschept wordt. Om transacties te doen heb je het fysieke device nodig en de toegangscode. Die toegangscode gaat versleuteld over het netwerk, vergelijk dit met de SSH methode.

    Maar ik begrijp dat jij helemaal geen bank apps gebruikt, dat is inderdaad veiliger 😉

    Zoals @Apple740 zegt, het is een risico-afweging. Bij een pinpas heb je een 4 cijferige pin nodig om de rekening leeg te halen, toch lopen we allemaal met zo’n pas op zak. Daarom durf ik dat ook aan met een app.

    Alleen ABN/AMRO durft het (nog?) niet aan om een echte mobiele app te maken, zoals ING wel gedaan heeft.

  30. @sneder: Bij de website van ABN gaat alles ook versleuteld over het net. En daarvoor gebruikt men wel een eDentifier. Of wil je voorstellen dat we daar ook een 5 cijferige code voor gaan gebruiken? Het is gewoon een extra stapje, om te bevestigen dat jij zelf echt de transactie doet.

    Als je jullie voorstel doet heb je nodig:

    skimmen: bankpas, en pincode van 4 cijfers
    website: bankpas, eDentifier en pincode
    app: pincode van 5 cijfers, en telefoon.

    je hebt minimaal 1 trusted stap in de ketting nodig. De iPhone is niet trusted. Je kunt je iPhoneID aanpassen als je een jailbreak hebt, en je voordoen als een andere telefoon. Het is software, wat gekraakt kan worden. Verkeer kan onderschept worden ook al is het versleuteld.
    Daarom is er gewoon een stap toegevoegd waardoor het veiliger is.
    Dat jij het niet erg vind als er 100 euro van je rekening is, wil niet zeggen dat ABN dat leuk vindt, en geloof me, als het je gebeurt, ga je klagen. “Waarom is het niet veiliger bla bla”

  31. ABN AMRO heeft echt de beste mobiele app, daar kunnen de andere banken (ik gebruik ook ING) nog wat van leren

  32. Origineel geplaatst door fanboy@Peterp:
    Misschien moet je nog maar eens de reacties boven lezen ipv je eigen mening aan iedereen doordrukken. Dat een iDentifier nodig is heeft puur met de veiligheid te maken, en niet om naieve gebruikers zoals jij te pesten. Een 5 cijferige pincode op je iphone blijft erg kraakgevoelig (denk aan jailbreak) als je iphone gestolen wordt. Er is dus over nagedacht.
    Nu heeft mobiel bankieren nog niet zo’n groot publiek, maar geloof me, over een paar jaar wordt het leuke business voor criminelen zoals bij de creditcard en dan ben jij heel blij dat je rekening niet zomaar geplunderd kan worden.

    je praat onzin die 5 cijferige code is veilig genoeg , ing heeft het ook , dus kom mij niet zeggenxdat ing een onveilige slechte bank is . Ga jij dan maar lekker met e edentifier betalen , en dat ding i je broekzak bewaren hahahah

  33. @Peterp: Aan je taalgebruik en non-argumentatie te zien zit jij wrs op een heel ander niveau, no offence, maar discussieren met jou is een waste of time…

  34. Origineel geplaatst door fanboy
    @Peterp: Aan je taalgebruik en non-argumentatie te zien zit jij wrs op een heel ander niveau, no offence, maar discussieren met jou is een waste of time…

    Waar heb jij het dan over ,? Ik geef toch ook een argument erbij , ing app kan het wel rabo app ook behalve bij abn app niet , dus ik weet niet wat jij bazeld . . . Cjfercode is genoeg , als ze willen kraken , kraken ze het toch wel

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.