Grand Theft Auto: Chinatown Wars op iPhone (Review)

Review van GTA: Chinatown Wars, de pas gelanceerde game van Rockstar. Deze game is gigantisch groot en bevat zoveel missies dat je er niet snel op uitgekeken raakt. Ook over de details is goed nagedacht.

gta chinatownSinds kort is GTA: Chinatown Wars beschikbaar in de App Store, een game waar ik reikhalzend naar uit heb gekeken. De eerste berichten over het spel waren veelbelovend, maar de release werd uitgesteld en dat is vaak geen goed teken. Kan GTA uiteindelijk toch aan de hooggespannen verwachtingen voldoen? Daar vertel ik je snel alles over.

Een topper op eenzame hoogte in de App Store
In Grand Theft Auto draait alles om het maken van een carrière als crimineel. Dit is overigens niet nieuw voor de iPhone: de reeks heeft de afgelopen jaren een enorme naam opgebouwd op de grote consoles zoals de Xbox 360 en Playstation 2 en 3. Ook is de game al eerder op de handheld verschenen: eerst op de Playstation Portable en in 2009 verscheen de eerste versie op de DS van Nintendo. Het is deze laatste versie, GTA Chinatown Wars, die nu integraal is uitgebracht op de iPhone. Dat integraal wil zoveel zeggen als: de game is vrijwel compleet overgezet.

gta chinatown wars 7Er is niet beknibbeld, er zijn geen missies weggelaten en ook zijn er vrijwel geen consessies gedaan aan de inhoud van het spel. Wel zijn de straatgeluiden tijdens de missies wat minder aanwezig dan op de DS, maar inhoudelijk mist de game niets. Daarmee zijn we direct beland bij het sterkste punt van de game: GTA is groot, heel erg groot! Het spel bestaat uit ongekend veel en veelzijdige missies, zeker als je kijkt wat concurrerende games in de App Store te bieden hebben. Als je alleen al kijkt naar de diepgang en uitgebreidheid van het spel staat GTA voor de iPhone dan ook op eenzame hoogte. Daar komen echter nog flink wat sterke punten bij!

Welkom in Chinatown
Als je start met de game, merk je dat de eerste missies relatief makkelijk zijn. Zo laten de makers je rustig wennen aan de mogelijkheden van het spel. Al voordat het spel goed en wel begonnen is, wordt je meegezogen in het verhaal. Je denkt rustig opgehaald te worden in de nieuwe stad waar je op bezoek gaat bij je oom. Voordat je het weet word je beschoten en moet je ontsnappen uit een zinkende auto. Je oom is vervolgens niet echt blij om je te zien, maar zadelt je direct met allerlei klussen op en laat je achter in een karig appartement. Welkom in Chinatown!

De beruchte wheelman-missie
Hoewel de game eenvoudig start, blijft dit niet zo. Al snel komt de beruchte ‘Wheelman’-missie. Deze missie laat zien dat je van games zeer gewelddadig kunt worden: wat is dit stuk frustrerend! Je moet binnen een bepaalde tijd drie auto’s stelen die op verschillende plekken staan geparkeerd. De mini-games om de auto’s open te breken en te laten starten zijn lekker vermakelijk, maar wat is het rijden met die auto’s irritant! De ene keer miste ik een bocht omdat ik in het donker de huizen niet goed van de weg kon onderscheiden, een volgende keer ontplofte m’n auto op een wapenopslagplaats die ik per ongeluk op een stoep omver reed, in de poging daarna was ik vier seconden te laat met inparkeren van de laatste auto in de garage en vervolgens werd ik tijdens het stelen van de derde auto in m’n kraag gepakt door de politie. Je moet een doorzetter zijn om deze missie af te ronden en ik begrijp nu plots waarom veel gamers “zo graag lekker vrij door de stad struinen”, dat is gewoon omdat ze dit soort missies niet succesvol afronden!

Voldoening en vrijheid
Maar goed, heb je eenmaal zo’n lastige sessie uitgespeeld, dan is de voldoening groot en is het spel plots weer heel erg leuk. Met name de afwisseling in de missies, die wordt afgewisseld met een leuke verhaallijn maakt de game enorm verslavend. Een aantal missies moet je in vaste volgorde uitvoeren, maar na verloop van tijd krijg je daarbij steeds meer vrijheid. Zo leer je bijvoorbeeld drugsdealers kennen, waarbij je op handige manier moet inkopen en verkopen en zo een mooi kapitaaltje kunt opbouwen. Natuurlijk duikt de politie hierbij regelmatig op, maar met een aantal snelle autoritten ben je deze spelbrekers meestal snel weer kwijt en anders rij je ze gewoon van de weg.

Heerlijke humor
Een sterk punt van Chinatown Wars is, net als in de andere delen van de serie, de lekkere humor in de dialogen, waarbij seksisme niet wordt geschuwd. De verhaallijn speelt zich af in een stoere stripachtige stijl, die tijdens het daadwerkelijke spelen van de game wat wordt verlaten. Grafisch ziet het spel er overigens prima uit. Verwacht geen ingewikkelde 3D-graphics, maar gewoon prima beelden die van beduidend betere kwaliteit zijn dan die op de DS, maar wel iets achterblijven bij de Playstation Portable of de grote consoles. Naast de verhaallijn, zit overigens ook in de missies zelf veel humor verweven. Mopper je bij de wheelman-sessie nog op de bestuurbaarheid van de auto, het wordt pas echt grappig als je vlak daarna een auto van een concurrerende crimineel vernielt, waarna je met een amper bestuurbare wagen door de stad moet manouvreren.

Weinig kritiekpunten
Hoewel de bediening van de game en de uitwerking van menu’s en knoppen prima in orde is, vind ik het besturen van de auto’s, met name in de verplichte missies met tijdsdruk, een minpunt van het spel. Het valt niet mee om netjes en snel met je auto door de stad te rijden, zeker niet wanneer het in de game nacht is en alles er grauw uitziet. Het wordt dan erg moeilijk om missies succesvol af te ronden en dat doet wel enigszins afbreuk aan het spelplezier. Het was mooi geweest als er bijvoorbeeld een optie voor tilt-besturing van de auto’s was toegevoegd die echt intuïtief werkt, maar helaas blijft dat nog een wens voor een volgende versie.

Afgezien van dit minpuntje, is er echter weinig kritiek te leveren op de game. Het spel is enorm groot en uitgebreid en heeft heel veel leuke gimmicks. Zo heb je de beschikking over een GPS, die je feilloos toont hoe je door de stad moet rijden. Ook heb je als crimineel anno 2010 natuurlijk de beschikking over een lekkere mobiel met e-mail die je onderweg kunt checken en van waaruit je regelmatig opdrachten krijgt. Ook is het leuk dat je in de auto’s kunt kiezen voor verschillende radiozenders met gevarieerde muziek. Zit hier niets van je gading tussen, dan kun je op je iPhone een afspeellijst GTA maken, waardoor je ook in de game naar je eigen muziek kunt luisteren. Dit soort kleine dingetjes maakt dat de game bijzonder uitgebreid aanvoelt.

Hoewel de besturing van auto’s een miniem minpuntje is, moet ik wel duidelijk zijn: GTA Chinatown Wars is een absolute topper! Er is op dit moment geen enkele game op de iPhone beschikbaar die zo compleet is, zoveel leuke missies te bieden heeft en zoveel vrijheid geeft. Ik hoop dan ook dat andere uitgevers een voorbeeld nemen aan dit spel en niet langer schromen om ook wat complexere games naar de App Store te brengen. GTA laat zien dat ook uitgebreide games zich prima lenen voor een mobiele game-ervaring.

Info: Grand Theft Auto: Chinatown Wars

11 februari 2010 om 10:49