Review: FIFA 10 scoort ook op de iPhone

FIFA 10 voor de iPhone probeert de bekende voetbalgame ook op de iPhone tot leven te brengen. Ellen heeft de game getest en is onder de indruk: snel aan de slag en veel diepgang.

fifa iphoneFIFA 10 is één van de bekendste voetbalgames en is vanaf dit jaar ook op de iPhone speelbaar. De handheld-versie van de game bevat 30 verschillende competities met meer dan 550 teams en bijna 13.000 verschillende spelers. Het onderscheid tussen de teams is helaas minimaal, omdat je slechts kunt kiezen uit een paar verschillende tenues. Speel je bijvoorbeeld met ADO Den Haag, dan kan dat in het wit of in het rood maar niet in het groen-geel. Dat voelt toch een beetje nep. Aan dit soort zaken zie je dat deze FIFA voor een relatief eenvoudige handheld is bedoeld. Toch is het spel zeker niet slecht.

Veel spelers, met weinig unieke kenmerken
De game bevat bijna 13.000 spelers, maar stel je van dat laatste niet teveel voor; in de praktijk zien veel spelers er hetzelfde uit en bewegen ze ook op dezelfde manier. Waar er op de grote consoles allerlei specifieke kenmerken en eigenaardigheden van spelers zijn opgenomen, is dit op de iPhone grotendeels afwezig. Dat maakt de game wat anoniemer, maar gelukkig heeft de game wel voldoende leuks in petto.

Bewegen van je iPhone werkt verrassend goed
Je kunt je spelers zowel met een touchpadknop bewegen als door je iPhone te kantelen. Persoonlijk vond ik de bediening met de knop tegenvallen. Je raakt de knop vaak kwijt, waardoor manoeuvres mislukken. Het kantelen van de telefoon werkt daarentegen opvallend lekker. Daarmee kun je spelers een prima solo laten maken over het hele veld of lekker een duidelijke richting in laten lopen. Ik had niet verwacht dat een voetbalgame zo goed speelbaar zou zijn door met je telefoon te bewegen en was hierover dan ook prettig verrast.

fifa voor iphone

Heel veel speelmogelijkheden
Het spel blinkt uit door de vele verschillende mogelijkheden. In de singleplayer kun je bijvoorbeeld kiezen voor een vrijblijvend potje voetbal, een compleet toernooi of de ‘be a pro’-mode. In het laatste ontwerp je je eigen speler, waarmee je een carrière maakt over meerdere seizoenen. Verder kun je lekker penalties nemen of je vaardigheden oefenen in de trainingsmodus. De game bevat ook multiplayer via WiFi waarin je het tegen vrienden kunt opnemen. Daarbij kun je kiezen voor een eenvoudige wedstrijd, maar ook voor een strafschoppenserie of een ‘be a pro’-wedstrijd.

Veel diepgang, maar toch eenvoudig op te pakken
Tijdens je eerste wedstrijden merk je dat het FIFA 10 niet eenvoudig is. Het spel heeft aardig wat diepgang. Zo kun je mooi overspelen, snel schakelen tussen verdedigers, spelers laten sprinten of mooie één-tweetjes uitvoeren. Wel duurt het even voordat je al deze opties volledig begrijpt en kunt toepassen in een wedstrijd. Gelukkig maakt dat voor het spelplezier niet uit. De game is ook leuk als je in de amateurcompetitie speelt en alleen eenvoudige combinaties of solo’s kunt uitvoeren. Speel je het spel vaak, dan zijn er veel extra’s en ingewikkelde acties die je in een multiplayerwedstrijd kunt gebruiken om je vrienden lekker te dollen.
fifa voor iphone

FIFA 10 is dus een game waarmee je snel aan de slag kunt, maar ook een behoorlijke diepgang heeft. Een vergelijking met de grotere professionele broers op de consoles is niet echt zinvol. Deze iPhone-versie kun je zien als een eenvoudig, maar zeer compleet, trapveldje om een snel potje tegen vrienden of de computer te spelen. Dankzij alle mogelijkheden is de game de aanschafprijs dubbel en dwars waard. Fifa 10 kan zich dan ook meten met de beste games die de App Store op dit moment heeft te bieden.

Info: FIFA 10

Deze review verscheen eerder op Bashers.nl.