Zakelijke lezer wil geen ebook, 85 procent heeft liever papier

Zakelijke lezers kiezen liever een papieren boek in plaats van een ebook. Dat blijkt uit onderzoek van Managementboek. Laptops en pc's zijn favoriet voor het lezen van ebooks, een tablet zoals de iPad komt pas op de derde plaats.

ibooks lezenJe zou denken dat de iPad een ideaal apparaat is om flink wat vakliteratuur mee te nemen. Een marketinghandboek raadplegen of op vakantie de nieuwste businessbestseller lezen… het lijkt zo handig. Maar uit onderzoek van Ruigrok/NetPanel zitten de zakelijke lezers helemaal niet op ebooks te wachten. De onderzoekers vroegen 500 hoger opgeleide respondenten die meerdere uren per week aan vakinformatie besteden, hoe ze dat het liefst lezen. Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van Managementboek.nl, een online boekhandel voor managementliteratuur. Deze aanbieder heeft ruim 250 ebooks in het assortiment (en maar liefst 16.000 papieren boeken). Slechts 15 procent van de zakelijke lezers wil de vakinformatie via een ebook lezen; de rest leest liever op papier.


Bij die ‘papierlezers’ noemt 33 procent als belangrijkste reden dat men waarde hecht aan papier. Nog eens 33 procent heeft zich nog onvoldoende in ebooks verdiept om over te kunnen stappen. Slechts 20 procent noemt als belangrijkste reden, dat het aanbod van ebooks nog te beperkt is.

De tablet is trouwens niet het favoriete apparaat om een ebook te lezen. De laptop is koploper met 37 procent, gevolgd door de pc met 35 procent. Pas op de derde plek komt de tablet met 29 procent en daarna volgt de smartphone met 24 procent. Managementboek trekt er als conclusie uit, dat verkopers van ebooks applicaties moeten ontwikkelen voor smartphone en tablet. Die conclusie is te begrijpen, maar aanhaken bij een al bestaande ebookapp lijkt ons verstandiger.

Uiteindelijk lijkt 15 procent ebooklezers aan de magere kant, maar kijk je naar de landelijke cijfers, dan valt het erg mee. De landelijke omzet van ebooks beslaat namelijk nog geen drie procent van de markt, dus met 15% vormen de zakelijke lezers notabene een voorhoede van early adopters.

Via: Emerce

Reacties: 8 reacties

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.