Problemen met Wi-Fi en Bluetooth op iPhone en iPad oplossen

10 juli 2009, 22:21 · Gonny van der Zwaag

Bluetooth en Wi-Fi zijn standaard aanwezig op de iPhone, iPad en iPod touch. Tijdens het gebruik daarvan kunnen zich allerlei problemen voordoen. Het koppelen van Bluetooth-accessoires lukt bijvoorbeeld niet, of je krijgt geen internettoegang terwijl je wel verbonden bent met een Wi-Fi-netwerk. Wat te doen?

Er zijn drie problemen die we hier zullen bespreken:

  • De iPhone/iPad lijkt verbonden met een Wi-Fi-netwerk maar kan geen Wi-Fi gebruiken voor het ophalen van e-mail, internetten en andere dataverbindingen.
  • De Wi-Fi- of Bluetooth-iconen op de iPhone/iPad zijn grijs gekleurd en wekken de indruk dat ze niet actief zijn.
  • De iPhone/iPad kan niet gekoppeld worden met een Bluetooth-accessoire.

Dit kan verschillende oorzaken hebben, bijvoorbeeld:

  • De iPhone/iPad krijgt geen Wi-Fi- of Bluetooth-adres (dit kun je checken door in de instellingen te kijken: Instellingen > Algemeen > blader omlaag naar Wi-Fi- of Bluetooth-adres).
  • Er is geen IP-adres toegewezen. Ga naar Instellingen > Wi-Fi en kijk of er automatisch waarden zijn ingevuld voor IP-adres, subnet-masker, router of DNS.

iphone-4-wifiOngeacht wat de oorzaak is, er zijn een aantal stappen die je kunt ondernemen om de problemen op te lossen. Soms kan de oplossing liggen in iets waar je nog niet aan had gedacht. Bijvoorbeeld: controleer of het iOS-apparaat niet in vliegtuigmodus staat. En werk je iOS-apparaat bij naar de nieuwste iOS-versie, want mogelijk is er sprake van een bug, die in een nieuwere versie van iOS is bijgewerkt.

Het werkt nog steeds niet? Ga dan verder met de volgende twee stappen.

Stap 1: Netwerkinstellingen herstellen

  1. Ga naar Instellingen > Algemeen > Stel opnieuw in > Herstel netwerkinstellingen.
  2. Ga vervolgens naar Instellingen > Algemeen > Info om te zien of de iPhone/iPad nu wel een Wi-Fi- of Bluetooth-adres laat zien. Zo ja, dan ben je klaar. Anders ga je verder met stap 2.

Stap 2: Alles opnieuw instellen

  1. Maak eerst een backup van je iPhone/iPad in iTunes, zodat je niets kwijtraakt.
  2. Stel de iPhone/iPad opnieuw in. Dit doe je via Instellingen > Algemeen > Stel opnieuw in > Wis alle inhoud en instellingen.
  3. Als de gegevens zijn gewist check je nogmaals of er een Bluetooth- of Wi-Fi-adres te zien is. Is dat nog steeds niet het geval, dan ga je naar stap 3.

reservekopie maken iphone

Stap 3: iOS-apparaat herstellen in iTunes

Via iTunes kun je je iPhone/iPad herstellen, als niets anders heeft geholpen. Maak eerst een back-up, want het herstellen van je iOS-apparaat houdt in dat alle gegevens en inhoud, inclusief muzieknummers, video’s, contacten, foto’s en agendagegevens worden gewist. Als je regelmatig synchroniseert en backups maakt zullen alle gegevens lokaal op de desktop of in de cloud beschikbaar zijn, dus je raakt niets kwijt.

De hersteloperatie in iTunes voer je als volgt uit:

  1. Zorg dat je de nieuwste versie van iTunes gebruikt.
  2. Sluit de iPhone of iPad op de computer aan. Selecteer het apparaat, zodra deze door iTunes herkend wordt.
  3. Klik op het tabblad Overzicht.
  4. Selecteer de optie Herstel.

Je krijgt tijdens het uitvoeren van dit proces de vraag of je een reservekopie wilt maken. Als je dit niet recent hebt gedaan, raden we aan om de back-up te maken voordat je verder gaat. Nog steeds geen succes na het herstellen van je iPhone of iPad? Ga dan naar stap 4.

Stap 4: Reparatie

Mogelijk is de draadloze chip kapot en heeft je iPhone, iPad of iPod touch een reparatie nodig. iCulture werkt hiervoor samen met een reparatiedienst.

door Gonny van der Zwaag

Gonny van der Zwaag is oprichter van iCulture en drijvende kracht achter de redactie. Ze is gek op productiviteitsapps en apps waarmee je fit kunt worden.