Wat te doen bij een app crash op iPhone of iPad?

01 november 2008, 01:22 · Gonny van der Zwaag

Als je je iPhone intensief gebruikt, gebeurt het regelmatig dat een app crasht. In de App Store kun je in de reacties heel wat klachten lezen over crashende applicaties. Vaak is de applicatie zelf niet de boosdoener, maar heeft de iPhone het gewoon even te druk met het afhandelen van allerlei activiteiten en processen. Deze tip legt uit welke oplossingen er zijn.

app crashAls een iPhone-applicatie crasht betekent het dat deze er plotseling mee stopt. Je gaat terug naar het startscherm en kunt van daaruit de app opnieuw starten. Maar het kan ook ernstiger: de applicatie loopt compleet vast en de iPhone lijkt niet meer te reageren. Een crash kan optreden wanneer je gewoon een webpagina zit te lezen, maar ook wanneer je een grafisch spelletje probeert te starten. Hieronder vind je 10 mogelijke oplossingen, die je in de aangegeven volgorde kunt doorlopen. We beginnen met de meest voor de hand liggende oorzaken en oplossingen.

Oplossing 1

Sommige apps zijn niet goed getest en crashen meteen zodra je een update installeert. Dit was bijvoorbeeld het geval bij een update van een populaire chat-app: WhatsApp crashte meteen na het installeren van de update. Je kunt dan het beste teruggaan naar een oude versie van de app of de update voorlopig niet installeren.

Oplossing 2

Wees geduldig, sommige applicaties lijken niet te reageren maar hebben gewoon wat meer tijd nodig om op te starten. Een voorbeeld: als je op het App Store-icoon tikt duurt het altijd even voordat de inhoud van de App Store op de iPhone zichtbaar wordt. Dit heeft ermee te maken dat er eerst verbinding met internet moet worden gemaakt. Ook bij zware games duurt het altijd even voordat je iets in beeld ziet verschijnen.

Oplossing 3

Reageert een applicatie niet meer, probeer dan eerst of je kunt terugkeren naar het startscherm. Druk op de homeknop. Werkt dit niet? Hou dan de aan/uitknop bovenop de iPhone een paar seconden ingedrukt totdat een rode schuifbalk verschijnt. Schuif de rode knop niet naar rechts, maar hou de aan/uitknop ingedrukt en druk tegelijk een paar seconden op de homeknop. Na zo’n zes seconden wordt het scherm zwart en start de iPhone opnieuw op.

Oplossing 4

Herstart de iPhone. Hou de aan/uitknop (bovenop de iPhone) 10 seconden ingedrukt. Er verschijnt dan een scherm met een rode schuifknop, waarmee je de iPhone kunt uitschakelen. Beweeg je de schuifknop naar rechts, dan zal de iPhone uitgeschakeld worden. Na een paar seconden is de iPhone uit. Wacht een paar seconden en houd vervolgens de aan/uitknop ingedrukt totdat het Apple-logo op het scherm verschijnt. Wacht geduldig af, want het duurt ongeveer een minuut totdat de iPhone weer volledig is opgestart.

Oplossing 5

Is er één applicatie die voortdurend problemen oplevert, kijk dan eens of er intussen een nieuwe versie van de betreffende applicatie beschikbaar is in de App Store. Misschien gaat het om een bekend probleem, dat door de ontwikkelaar intussen is opgelost.

Oplossing 6

Het kan zijn dat het herstarten van een crashende applicatie niet het gewenste effect heeft. Gebruik je iOS 4.0 of later op je telefoon, dan blijven sommige programma’s in het geheugen draaien wanneer je ze afsluit. Dit los je op door twee keer op de home-knop te tappen en daarna een app een paar seconden in te drukken met je vinger. De icoontjes beginnen te schudden, waarna je de crashende applicatie met het rode icoontje ernaast kunt afsluiten. Er zijn mensen die vinden dat het afsluiten van apps in de multitask-balk geen enkel nut dient. Maar het is een kleine moeite en als je probleem ermee is opgelost, is het mooi meegenomen. Het afsluiten van apps komt bijvoorbeeld ook van pas als je navigatie-apps zoals TomTom hebt gebruikt. Om te voorkomen dat de app de hele tijd actief blijft en je batterij leegtrekt, kun je beter de app afsluiten.

Oplossing 7

Mocht een bepaalde applicatie steeds problemen geven en heb je de laatste versie geïnstalleerd, probeer dan eens om de applicatie te deïnstalleren, waarna je de applicatie opnieuw uit de App Store ophaalt en installeert. Het kan voorkomen dat de database van een bepaalde applicatie corrupt is geraakt, of dat er iets anders aan de hand is waardoor een applicatie niet meer goed functioneert.

Oplossing 8

Mogelijk is data op je iPhone corrupt geraakt, zoals adressen, afspraken, muziek, foto’s of sms-berichten. Ga in iTunes naar Voorkeuren > iPhone en wis alle iPhone-instellingen. Omdat de meeste gegevens toch gewoon in Outlook/Entourage/iCal/iCloud en andere desktopprogramma’s aanwezig zijn, hoef je niets kwijt te raken. Je raakt mogelijk wel je sms-berichten en belhistorie kwijt, maar hiervoor zijn backupprogramma’s verkrijgbaar.

Oplossing 9

Het resetten van de iPhone-instelingen kan ook helpen. Ga naar Instellingen > Algemeen > Stel opnieuw in > Wis alle inhoud en instellingen. Alle muziek, video’s, gegevens en instellingen op je iPhone zullen worden gewist, dus maak eerst een backup of zorg dat alle mediabestanden en gegevens op de desktop aanwezig zijn. Je raakt wel je belhistorie en je sms-berichten kwijt.

Oplossing 10

De laatste mogelijkheid: een complete restore van je iPhone. Sluit de iPhone op de computer aan, zorg dat de laatste versie van iTunes is geïnstalleerd en klik op het iPhone-scherm op de knop Herstellen. Ook dan zal alle informatie van de iPhone worden gewist, dus denk goed na voordat je hieraan begint. Maar mogelijk is het de enige optie om van steeds terugkerende problemen af te komen.

Bonustip! De FairPlay DRM-database kan corrupt zijn geraakt. We hebben een aparte tip waarin we uitleggen hoe je dit oplost.
door Gonny van der Zwaag

Gonny van der Zwaag is oprichter van iCulture en drijvende kracht achter de redactie. Ze is gek op productiviteitsapps en apps waarmee je fit kunt worden.