Hand met iPhone 11 Pro

Reclametracking uitschakelen: voorkomen dat apps je volgen op iPhone en iPad

Alles over App Tracking Transparency
App Tracking Transparency (afgekort ATT) is een privacyfunctie op de iPhone, iPad en andere devices. Ontwikkelaars en adverteerders moeten daarbij toestemming vragen als ze je activiteit willen volgen in apps en websites van andere bedrijven.

App Tracking Transparency

Stel je hebt een leuke app gedownload en het eerste wat je ziet is een verzoek: “Deze app toestaan om je activiteit op apps en websites van andere bedrijven te tracken?” Dit is het gevolg van een nieuwe maatregel van Apple, genaamd App Tracking Transparency. Het werd ingevoerd in iOS 14.5 om de hoeveelheid data te beperken die ontwikkelaars kunnen delen met andere bedrijven. Dit heeft grote gevolgen gehad voor mobiele adverteerders en voor bedrijven zoals Facebook, die gewend zijn om gebruikersdata te verzamelen en te verkopen aan partners. Hoe je reclametracking kunt in- en uitschakelen lees je in deze tip.

Wat is er mis met reclametracking?

Bedrijven weten vaak meer dan je denkt. Er zijn reclamenetwerken die advertenties in apps tonen en proberen om zoveel mogelijk onderlinge verbanden te leggen, zodat jij reclames te zien krijgt die op jouw persoonlijke situatie zijn toegesneden. Dat klinkt leuk, maar je wilt niet altijd dat Facebook en soortgelijke bedrijven alles van je weten. Er wordt een profiel van je opgebouwd en als dat wordt gedeeld met externe bedrijven, heb je geen controle er meer over waar je persoonlijke gegevens terechtkomen.

Vandaar dat je reclametracking kunt uitschakelen op de iPhone en iPad. De functie zit al een aantal jaren in iOS, maar is sinds iOS 14.5 gemakkelijker gemaakt. Apps moeten nadrukkelijk toestemming vragen of je je data wil delen met de ontwikkelaar én andere partijen. Dit heet App Tracking Transparency. Een video van Apple legt uit wat het inhoudt:

https://www.youtube.com/watch?v=Ihw_Al4RNno

Voorheen stond was het delen van data altijd ingeschakeld, tenzij je het handmatig uitschakelde. Ontwikkelaars en adverteerders maakten daarbij gebruik van een unieke identifier for advertisers, afgekort IDFA. Omdat er nu een pop-up verschijnt waar je nadrukkelijk toestemming voor moet geven, heb je meer controle over je data.

Vanaf begin 2024 moeten ontwikkelaars bovendien uitleg geven aan Apple waaróm ze bepaalde data willen uitlezen.

Bekijk ook

Apple kondigt strengere regels aan voor apps die data verzamelen

Apple heeft de regels voor de App Store bijgewerkt. Als ontwikkelaars bepaalde gebruikersgegevens willen verzamelen, dan moeten ze aangeven waarom ze het nodig hebben.

Apptracking uitschakelen

Sinds iOS 14.5 heb je twee mogelijkheden om reclametracking en apptracking te regelen:

  • Ten eerste krijg je bij het installeren van een app onderstaande pop-up, waarmee je expliciet toestemming moet geven om tussen apps en websites gevolgd te worden.
  • Ten tweede heb je via Instellingen > Privacy > Tracking de mogelijkheid om tracking door bepaalde apps uit te schakelen.

Facebook App Tracking Transparency

Heb je per ongeluk toestemming hebt gegeven om jou te tracken, maar wil je dit later terugdraaien, dan regel je dit ook via Instellingen > Privacy > Tracking. Daar vind je alle instellingen om apptracking te voorkomen.

Reclametracking Videoland

Het gaat hier om een specifiek soort tracking van gebruikers: namelijk tussen apps en websites. Dit is een werkwijze waar vooral Facebook berucht om is: omdat veel ontwikkelaars code van Facebook inbouwen (bijvoorbeeld om artikelen makkelijk te kunnen delen op sociale netwerken) heeft het bedrijf de mogelijkheid om je in de gaten te houden, op veel meer plekken dan jij denkt. Zo weet Facebook wat jij in een webwinkel aan het bekijken bent en kan een adverteerder vervolgens op Instagram gerichte advertenties tonen over dit product. Omdat je toch al geïnteresseerd bent, is de kans groter dat je het koopt. Adverteerders kunnen aan de hand van jouw unieke IDFA-nummer en andere data achterhalen dat jij het bent.

Reclametracking uitschakelen op iPhone

Ontwikkelaars zijn niet verplicht de pop-up te tonen. Doen ze het niet, dan mogen ze ook geen data uitwisselen. De meeste appontwikkelaars kiezen er daarom voor de pop-up toch te tonen.

Apps kunnen in de pop-up uitleggen waaróm ze je tracken, maar Apple controleert niet of ze zich aan de afspraken houden. En een ontwikkelaar kan op een later moment besluiten om toch meer data te verzamelen dan ze eerder hadden beloofd.

Als je op het scherm Instellingen > Privacy omlaag bladert heb je ook nog de mogelijkheid om gepersonaliseerde Apple-reclame uit te schakelen. Apple’s eigen reclameplatform doet echter niet aan data-uitwisseling met externe partners.

Gepersonaliseerde reclame Apple

Waarom is mijn schakelaar grijs?

In sommige gevallen kan het zijn dat de App Tracking Transparency-schakelaar in de instellingen grijs is, waardoor je er geen controle over hebt. Dit kan drie oorzaken hebben:

  • Je hebt een kindaccount of bent jonger dan 18 jaar.
  • Je Apple ID wordt beheerd door een organisatie, zoals een school, waardoor er een configuratieprofiel actief is.
  • Je Apple ID is minder dan 3 dagen geleden gemaakt.

Advertentietracking uitschakelen in oudere iOS-versies

Onderstaande stappen gelden voor iOS 16 t/m iOS 13. Je kunt reclametracking uitschakelen door het volgende te doen:

  1. Ga naar Instellingen > Privacy.
  2. Blader omlaag naar de optie Reclame.
  3. Zet de schakelaar aan bij Beperk reclametracking.

Reclametracking uitschakelen

Vergeet niet om ook even op de link Stel reclame-ID opnieuw in te tikken. De optie Bekijk reclame-info is in ons land niet beschikbaar.

Je zult nu nog steeds reclames te zien krijgen in bepaalde apps van derden, maar ze zullen niet langer op jouw interesses en eerdere gedrag zijn afgestemd. De blokkering geldt voor Apple’s eigen iAd-reclamenetwerk en voor advertentienetwerken van derden.

Identifier For Advertisers (IDFA)

Sinds iOS 6 heeft Apple het steeds moeilijker gemaakt om gebruikers te volgen. Voorheen konden reclamenetwerken het unieke identificatienummer van je iPhone (UDID) opvragen om je gedrag te volgen tussen apps en websites. Dit is in iOS 6 vervangen door IDFA, een speciale code voor adverteerders. Hieruit is moeilijker je identiteit af te leiden, omdat het uitsluitend voor reclame wordt gebruikt en niet voor andere toepassingen.

Het is vaak niet mogelijk om advertenties helemaal uit te schakelen. Dat is nu eenmaal de prijs die je betaalt in ruil voor gratis apps, games en diensten. Maar je kunt wel voorkomen dat ze zijn afgestemd op jouw persoonlijke interesses. Als je via onderstaande stappen de schakelaar uit zet voor bepaalde apps, kunnen ze moeilijker een profiel opbouwen en krijg je minder persoonlijke advertenties te zien.

Meer privacytips vind je hier: