Spin Awards 2012 Mobiel gewonnen door iPawn, Thuiscoach en Avoid the shopping crowds

06 april 2012, 11:16 · Gonny van der Zwaag

spin awardsGisteravond werden in Amsterdam de Spin Awards uitgereikt, de prijzen voor de meest creatieve uitingen in digitale communicatie. In twaalf categorieën, variërend van Crossmedia tot Games werden maar liefst 30 prijzen uitgedeeld. Voor ons was de categorie Mobiel het meest interessant, maar er was ook een andere categorie die onze aandacht trok. In de categorie Innovatie won namelijk de boekenapp ‘Alles ruikt naar chocola‘ van Sidney Vollmer een Gouden Spin Award.

Hij versloeg daarmee grote namen zoals KLM en Douwe Egberts. We hebben ‘Alles ruikt naar chocola’ begin dit jaar nog gereviewd op iPadclub en daar bleek uit het toegekende cijfer 9 al wel dat er iets bijzonders met deze boekenapp aan de hand is. De jury van de Spin Awards hoopt dat ‘Alles ruikt naar chocola’ het startschot is voor een nieuwe generatie boeken.

In de categorie Mobiel werden gisteravond drie prijzen uitgereikt. De Gouden Spin Award ging naar iPawn, een fenomeen waar we op iPadclub ook al regelmatig over hebben geschreven. iPawn zijn plastic speelstukken waarmee je ganzenbord, hengelspel en andere bekende gezelschapsspelen op de iPad kunt spelen. Het idee werd ontwikkeld door Fonk, in opdracht van Koninklijke Jumbo. Na het succes van de eerste vier spellen is Jumbo van plan om nog meer speelstukken te laten ontwikkelen.

avoid the shopping crowdsEen zilveren Spin Awards was weggelegd voor ‘Avoid the shopping crowds‘, een mobiele website waarmee je kunt zien hoe druk het is in de vier grootste winkelgebieden in Amsterdam. Aan de hand van tweets, sociale check-ins, foto-uploads en webcambeelden wordt bepaald hoe druk het is in het Centrum, Zuid, de Negen Straatjes en het gebied rond de Amsterdam Arena. ‘Avoid the shopping crowds’ is bedacht en ontworpen door reclamebureau THEY en gebouwd door moblio.nl.

the voice of hollandTenslotte was er nog een zilveren Spin Award voor de Voice of Holland Thuiscoach. Daardoor kon bij vijf bedrijven de champagne opengetrokken worden, want deze app is gemaakt door OMD, Talpa, RTL Nederland en Icemobile in opdracht van Vodafone. Met de Voice of Holland Thuiscoach kun je meedoen aan het tv-programma via een app. Vanaf de bank thuis voorspel je welke talenten doorgaan naar The Battle, je beluistert de fragmenten en maakt daarna je keuze. Met de gescoorde punten kun je prijzen winnen, zoals twee jaar mobiel bellen met Vodafone.

De lijst met alle winnaars konden we nog niet vinden op de website van Spin Awards, maar is wel te zien bij Adformatie.

Onderwerpen
door Gonny van der Zwaag

Gonny van der Zwaag is oprichter van iCulture en drijvende kracht achter de redactie. Ze is gek op productiviteitsapps en apps waarmee je fit kunt worden.

Gerelateerde berichten