Nest Cam Outdoor: de camera

Review: Nest Cam Outdoor, de beveiligingscamera voor buitenshuis

De Nest Cam Outdoor is een stijlvolle beveiligingscamera voor buitenshuis. Hoe bevalt deze Nest voor je tuin, oprijlaan of balkon? Wij hebben 'm uitgebreid getest in onze review.

Zijn er in jouw buurt vaak inbraken, dan kan het zin hebben om een beveiligingscamera te installeren. Zo’n camera schrikt af, waardoor dieven liever jouw huis voorbij lopen. Bovendien kun je er nog andere dingen mee, zoals kijken wie er bij de voordeur staat. De Nest Cam Outdoor (€199) verscheen een tijdje geleden als buitenshuis-alternatief voor de Nest Cam en wij hebben ‘m uitgebreid getest.

Nest Cam Outdoor: de camera met kabels

Nest Cam Outdoor: niet voor ieder huis

Of de Nest Cam Outdoor geschikt is voor jouw huis, is wel een kwestie van even nadenken voordat je ‘m koopt. Je kunt de camera niet ophangen in een drukke straat waar veel verkeer langskomt, omdat je dan constant valse meldingen zou krijgen. Wel is de camera geschikt voor huizen met een omheinde achtertuin, zoals bij veel huizen in woonwijken het geval is. Als er iemand door de tuin loopt als jij niet thuis bent, is er echt iets aan de hand. Je zou de camera ook op een balkon of dakterras kunnen plaatsen, als er geen kans is dat toevallige voorbijgangers in beeld komen.

Als stadsbewoner zonder oprijlaan of tuin had ik weinig mogelijkheden om de camera goed op te hangen. Ik heb om te testen daarom de camera gericht op het platte dak aan de achterkant van het huis, waar insluipers (of duiven) langs zouden kunnen lopen. Over duiven gesproken: omdat de camera buiten hangt is er wat meer kans op ongewenste bewegingen van katten, heen en weer waaiende struiken en dergelijke.

8.5

Nest Cam Outdoor

Nest Cam Outdoor

€199

• Makkelijk te installeren
  • Goede bewegingsdetectie
  • Goede beeldkwaliteit van video (tot 1080p 30fps)
  • Activiteitszones instellen (alleen met Nest Aware)
  • Ingebouwde microfoon en speaker
  • Makkelijk geofence en schema's instellen
  • Grote beeldhoek van 130 graden

• Niet draadloos, heeft altijd stroomkabel nodig (buitenshuis niet altijd voorhanden)
  • Nest Aware nodig om uitgebreid terug te kijken
  • Opslaan naar lokale harde schijf niet mogelijk
  • Afhankelijkheid van Google
  • Geen HomeKit-ondersteuning

Design en uiterlijk van de Nest Cam Outdoor

De Nest Cam Outdoor is een rugged variant van de gewone Nest Cam. Toch ziet hij er niet uit als een outdoor-type: de matte witte behuizing en het strakke design zorgen dat deze camera ook binnenshuis goed eruit zou zien. Dat is ook het idee achter deze Nest Cam Outdoor: hij moest er goed uitzien en moest ook makkelijk te installeren zijn (daarover later meer). Hij ziet eruit als een design-lampje en niet als een typische beveiligingscam. De IP65-rating houdt in dat de behuizing stofdicht is en spatwaterdicht is (ter vergelijking: de iPhone 7-rating is IP67 en kan ook korte tijd ondergedompeld worden in water).

Nest Cam Outdoor: inhoud van de doos

In de doos vind je de camera zelf, de meterslange stroomkabel en nog wat hulpmiddelen om de camera te bevestigen aan de muur.

Nest Cam Outdoor installeren

Het handige van de Nest Cam Outdoor (en van zijn huiselijke broer) is dat het supereenvoudig is om te installeren. Je hoeft geen stroomkabel aan te leggen, omdat de camera wordt geleverd met een waterbestendige stroomkabel die je nog wel even moet wegwerken. Jammer genoeg kun je deze camera alleen bedraad gebruiken, niet draadloos. Je zult dus een gaatje door de muur moeten maken om de kabel naar binnen te laten lopen. Bij een houten schuurtje is dat het makkelijkst, bij een betonnen muur zul je iets anders moeten verzinnen.

Ook zou je de kabel kunnen vastmaken in de richting van een al bestaande opening in het huis, maar dat kan er wat minder mooi uitzien. Bovendien vergroot zo’n lange kabel langs de zijkant van je huis de kans dat een inbreker het snoer doorknipt, waardoor je geen camerabeeld meer hebt. Vind je het allemaal teveel gedoe, dan kun je ook een Nest-installateur inschakelen die de kabel netjes voor je wegwerkt.

Nest Cam Outdoor: de kabels

Toch hoef je geen bouwvakker te zijn om de Nest goed op te hangen. Het zit eigenlijk heel ingenieus in elkaar: je hoeft alleen een rond magnetisch schijfje met schroefjes vast te maken. Deze kleeft zich vast aan de magnetische houder en daar kleef je vervolgens weer de camera aan vast. Heb je buitenshuis een ijzeren strip of buis lopen, dan ben je helemaal snel klaar want dan kun je de Nest Cam Outdoor er moeiteloos tegenaan ‘ploppen’. De magneet is zo sterk dat de camera niet zomaar valt als het stormt.

Heb je een stopcontact buitenshuis, dan ben je helemaal snel klaar: stekker erin steken, de overtollige kabel wegstoppen en de magneet vastschroeven.

Het mooie van de magnetische houder is dat deze komvormig is waardoor je de camera in alle richtingen kunt draaien. Je hoeft je dus tijdens de montage niet druk te maken of de camera wel recht hangt en of alles goed in beeld is. Achteraf kun je de camera in alle richtingen draaien zodat het tuinpaadje mooi in beeld is. Sluit je een abonnement af bij Nest dan kun je ook activiteitszones instellen, zodat alleen beweging binnen bepaalde zones wordt opgemerkt. Dit kan bijvoorbeeld een tuinhek of schuttingdeur zijn.

Nest Cam Outdoor in gebruik nemen

Je bent er nog niet, want je moet ook verbinding maken met internet. Daarvoor gebruik je de Nest-app, die je door de stappen loodst om te koppelen met het (802.11n 2,4GHz) Wi-Fi-netwerk. Helaas, geen 5GHz. De app gebruikte ik al voor de Nest-thermostaat, -rookmelder en -binnenhuiscamera, dus het toevoegen van een nieuw apparaat was zo gepiept. Je scant de QR-productcode op de camera, geeft aan welk Wi-Fi-netwerk de camera mag gebruiken krijgt daarna al vrij snel de livebeelden van de camera in beeld. Ik hoefde de camera nog maar een beetje bij te draaien om te zorgen dat alles goed in beeld is.

Nest Cam Outdoor: installeren

Bij de Nest Cam Outdoor kun je net als bij de normale Nest Cam inschakelen dat hij uit moet gaan als je thuis bent. Bij de Outdoor-versie vond ik dat niet nodig, omdat de camera is gericht op een plek waar ik toch niet zelf rondloop. Bij een ommuurde tuin waarin je ‘s zomers vaak ligt te zonnen wil je de camera waarschijnlijk wel automatisch uitschakelen als je thuis bent. Voor de geofencing-functie kun je meerdere gebruikers toevoegen, zodat de camera altijd uitstaat als minstens één persoon thuis is. Eventueel kun je een tijdschema instellen, zodat de camera alleen aan staat als je op je werk zit.

Nest Cam Outdoor: installeren

Je kunt de Nest Cam Outdoor gebruiken als beveiligingscamera, maar ook om te communiceren met een koerier of andere bezorger die aan de deur staat (“zet het pakketje maar achter de schuur”). De camera beschikt over een microfoon en speaker, zodat je met elkaar kunt spreken. Er is geen backup-batterij aanwezig, dus als de stroom uitvalt heb je ook geen beelden meer.

Aanvullend Nest Aware-abonnement

De Nest Cam Outdoor is grotendeels gelijk aan de normale Nest Cam voor binnenshuis. Het enige verschil is het uiterlijk, dat bij de Outdoor-versie wat robuuster is uitgevoerd. Je haalt het maximale uit de camera als je een Nest Aware-abonnement afsluit. Dit biedt je 10 of 30 dagen terugkijken, afhankelijk van de prijs die je betaalt. Je kunt ook een jaarabonnement afsluiten op Nest Aware.

Het handige daarvan is dat je 24 uur per dag kunt terugkijken naar je complete videohistorie. Er zitten ook nog wat extra functies zijn, zoals het herkennen van personen en het instellen van activiteitszones.

Nest Cam Outdoor met Nest Aware

Je kunt bij de Nest Cam Outdoor een Nest Aware-abonnement afsluiten. Heb je dat al gedaan voor de normale camera voor binnenshuis, dan zul je dat bij de Outdoor opnieuw moeten doen. Dit zijn de prijzen:

• 10 dagen videogeschiedenis: €10 per maand (of €100 per jaar) voor eerste camera, €5 per maand (of €50 per jaar) voor elke volgende camera.
  • 30 dagen videogeschiedenis: €30 per maand (of €300 per jaar) voor eerste camera, €15 per maand (of €150 per jaar) voor elke volgende camera.

Dit houdt in dat de camera 24 uur per dag opneemt, zodat je de volledige videogeschiedenis kunt terugbladeren. Voor huis-tuin-en-keukengebruik zal 10 dagen videogeschiedenis genoeg zijn. Heb je een bedrijf of ben je vaak langere tijd van huis, dan kan 30 dagen videogeschiedenis de moeite zijn. Mocht je later pas ontdekken dat de tuinstoelen gestolen zijn, dan kun je terugbladeren om de dief te zien. Neem je een abonnement op Nest Aware, dan krijg je ook extra functies zoals verbeterde bewegingsdetectie, opslaan van videofragmenten en het instellen van Activiteitszones, zodat er alleen beweging wordt gedetecteerd op bepaalde plekken.

Dit is een van de inkomstenmodellen van Nest, maar gelukkig heb je ook zonder Nest Aware nog genoeg aan de camera. Je krijgt gewoon notificaties, je kunt een livestream bekijken en communiceren via de microfoon en speaker. Ook kun je tot drie uur terug de beelden terugzien, maar het gaat hierbij alleen om foto’s en niet om bewegende videobeelden. Goed genoeg om te zien wie er in je tuinhuisje heeft zitten rommelen. Echt ideaal is het niet, maar voor mijn situatie (een plek waar nauwelijks beweging gedetecteerd wordt) is het goed genoeg.

Alle beelden worden trouwens online opgeslagen, omdat de camera zelf geen opslagruimte heeft. Dat is wel te begrijpen, want als iemand de camera van de muur rukt en meeneemt zou je ook alle beelden kwijt zijn. Maar het is balen dat je helemaal geen eigen opslagruimte kunt gebruiken, bijvoorbeeld op een lokale harddisk. Daardoor ben je altijd afhankelijk van Nest. Ondanks die nadelen is het systeem wel ideaal. Mijn normale Nest Cam geeft sinds de verbeterde herkenning is ingevoerd minder snel loos alarm, al is het nog steeds een beetje raar dat de Nest Cam alarm slaat als de Nest-rookmelder z’n maandelijkse geluidstest uitvoert. Die producten zouden toch beter op elkaar afgestemd moeten zijn.

Zoek je een buitencamera die er stijlvol uitziet en waarmee je wel lokaal beelden kunt opslaan, dan zou je eens naar de Netatmo Presence kunnen kijken. Die heeft geen maandelijks abonnement en biedt de mogelijkheid om beelden gratis op Dropbox of een FTP-server op te slaan. Netatmo kan mensen herkennen en biedt zelfs herkenning voor huisdieren en auto’s. Nadelen zijn de hogere prijs (299 euro, dus 100 euro duurder dan de Nest) en de minder makkelijke installatie. Eventueel zou je ook kunnen kijken naar de Netgear Arlo (ca, €135), ook met iOS-app maar met batterijvoeding.

Zowel de Netatmo Presence als de Nest Cam (Outdoor) werken nog niet met HomeKit, zodat je het aansturen van functie zoals geolocatie via de eigen apps zult moeten regelen. Wat je eventueel kunt doen is zelf gaan knutselen met HomeBridge.

Nest Cam Outdoor: livebeeld in 720p

Beeldkwaliteit van de Nest Cam Outdoor

Als het gaat om de beeldkwaliteit, dan is de Nest Cam Outdoor net zo goed als de binnenhuisvariant. Standaard staat de camera ingesteld op 720p en dat is goed genoeg om details te kunnen zien en ook nog flink in te zoomen op de beelden. Je kunt eventueel overschakelen naar 1080p, maar daarbij gebruikt de camera wel meer data (maximaal 1,2 Mbps in plaats van 500 Kbps) en kan oververhit raken. Over het algemeen is 720p voldoende. De beelden zijn beter dan we van de meeste andere beveiligingscamera’s hebben gezien. Vooral overdag zijn gezichten goed te herkennen, zeker als je vanuit het juiste gezichtspunt filmt (op ooghoogte).

Nest Cam Outdoor: beelden

‘s Nachts schakelt de camera over op infraroodbeelden, zodat je zelfs tijdens een stikdonkere nacht nog kunt controleren of de tuinmeubels nog netjes op hun plaats staan. De vorig jaar geïntroduceerde Beeldlijn-functie is ook erg handig, omdat je snel kunt springen tussen momenten dat er echt iets gebeurde. Dat scheelt weer minutenlang videobeelden doorbladeren.

Herkenning van beweging en personen

De verbeterde herkenning is vooral buitenshuis belangrijk, want je wilt niet steeds een waarschuwing krijgen bij een wandelende kat, een zwiepende boomtak of het door de wolken breken van de zon. Aanvankelijk kreeg ik bij de Nest Cam nog wel eens valse meldingen, maar dat is sinds een jaar sterk verbeterd. Mocht je toch nog te veel meldingen krijgen, dan zou je de Activiteitszones nauwer kunnen instellen. Helaas is het niet mogelijk om alleen meldingen te krijgen als er mensen worden gedetecteerd. Je krijgt altijd de algemene bewegingsmeldingen én de meldingen dat een mensfiguur is gezien. Het afgelopen jaar is het maar één of twee keer voorgekomen dat ik een melding kreeg van een gedetecteerde persoon en op de beelden met geen mogelijkheid iets kon ontdekken dat erop leek.

Het altijd even mee kunnen kijken geeft rust. Niets is vervelender dan op je vakantieadres een melding krijgen dat er onraad is en niet kunnen controleren of er echt iets aan de hand is, zoals ons bij het Verisure-systeem overkwam. Bij Nest is dat een stuk beter geregeld: bij de melding krijg je meteen een screenshot (zelfs op je Apple Watch!) zodat je kunt inschatten of er reden tot paniek is.

Nest Cam Outdoor: de camera

Conclusie Nest Cam Outdoor

De Nest Cam Outdoor is in feite een waterbestendige versie van de al langer bestaande Nest Cam (voorheen Dropcam). Erg veel verschil is er niet tussen beide modellen. Het uiterlijk is anders, maar de kwaliteit van de videobeelden, de notificaties en alle andere functies zijn exact hetzelfde. Prijsverschil is er ook niet, waardoor het maar net afhankelijk is van de vraag waar je de camera wilt toepassen: binnenshuis of buitenshuis. Voor natte ruimtes zoals de badkamer zou de Nest Cam Outdoor ook ideaal zijn, al kan ik me weinig situaties voorstellen waarbij je een beveiligingscam in je badkamer wilt.

De Nest Cam Outdoor ziet er voor een beveiligingscamera erg stijlvol uit en is lekker makkelijk in gebruik, zowel tijdens de installatie als daarna. De app geeft duidelijke livebeelden, laat je terugpraten tegen een eventuele pakjesbezorger die bij de voordeur staat en geeft je (meestal) correcte waarschuwingen als er iets aan de hand is. Vooral sinds de verbeterde herkenning een paar maanden geleden is ingevoerd is het aantal valse meldingen sterk teruggelopen. Dat je op elk moment live HD-videobeelden van je tuin of balkon kunt bekijken is een geruststellend idee en alleen al daarom de aanschafprijs van €200 waard. Wat mij betreft is het een goede investering, want het is niet een product dat je meteen vervangt als er iets met nieuwe snufjes uitkomt. Je zult er daarom jarenlang plezier van hebben. Door Nest Aware kan het wel aardig prijzig worden. Echt noodzakelijk is Nest Aware niet, maar het is door de extra functies wel erg verleidelijk om het af te sluiten. Met of zonder Nest Aware: dit is een prettige camera met veel gebruiksgemak.

Het gevaar dat een indringer de kabel doorknipt blijft natuurlijk altijd bestaan, maar je hebt dan in ieder geval nog de meest recente beelden én Nest hoopt erop dat de camera een afschrikkende werking heeft, waardoor inbrekers jouw huis voorbijlopen.

De Nest Cam Outdoor is voor €199 verkrijgbaar bij diverse winkels.