Apple Watch bandje van geweven nylon, close-up

Review: Apple Watch-bandjes van geweven nylon

Review van de geweven nylon horlogebandjes voor de Apple Watch, die Apple in het voorjaar van 2016 introduceert. Bevalt dit horlogebandje? Wij zochten het uit.

Apple heeft in het voorjaar van 2016 nieuwe Apple Watch-bandjes uitgebracht, gemaakt van nylon. In deze review lees je hoe dit nieuwe materiaal bevalt. We hebben de 38mm nylon horlogeband in knalroze getest, maar je kunt ook voor neutralere kleuren zoals grijs, zwart en goudkleur kiezen.

Apple Watch nylon bandjes in diverse kleuren

Nylon bandjes: sterk en kleurrijk

Hierboven zie je alle kleuren nylonbandjes die je momenteel kunt kopen. Dit zijn de prijzen:

Daarnaast heeft Apple nog wat andere kleuren uitgebracht voor de sportbandjes, de lederen bandjes en de Milanese loop, maar die zullen we in deze review niet bespreken. Van alle aangekondigde bandjes is het geweven nylon exemplaar het meest bijzonder, omdat dit een compleet nieuw materiaal voor Apple is. Wat deze bandjes ook interessant maakt is dat je in de goedkoopste prijsklasse eindelijk een alternatief hebt voor de sportbandjes en daardoor niet langer op externe partijen bent aangewezen.

Nylon bandje van Apple, op een Apple Watch Sport

Geweven nylon bandjes: design en materiaal

Het bandje zit in een langwerpige kartonnen verpakking, waarop je een foto van het product ziet. Het 38mm exemplaar is geschikt voor polsen van 125 tot 195mm en het 42mm-model past om een pols van 145 tot 215mm. De nylon bandjes zijn gemaakt van verschillend gekleurde draden, die dicht opeen zijn geweven. Langs de zijkant zit een contrasterende kleur, die vooral bij de roze, blauwe en blauwgroene horlogeband goed zichtbaar is.

Het nylon bandje sluit met een stalen gesp, in hetzelfde design als de classic buckle. Toch is er een verschil: de gesp van het nylon bandje is niet in hoogglans uitgevoerd maar in een mattere variant. Het nylon bandje in spacegrijs is de enige uitvoering met een donkergrijze gesp, bij de overige bandjes is het zilverkleurig.

Mijn eerste indruk van deze horlogebandjes is dat ze licht van gewicht en van goede kwaliteit zijn.

Bevestiging van nylon bandje aan de Apple Watch

Net als bij alle eerder verschenen Apple Watch-bandjes maakt Apple gebruik van zogenaamde lugs. Dit zijn de bevestigingsstukjes die je in de sleuf van de Apple Watch steekt. Bij de nylon-bandjes zijn ze niet van staal maar van kunststof gemaakt. Apple heeft daarbij bewust gekozen voor een contrasterende kleur. Kies je bijvoorbeeld het koningsblauwe bandje, dan is de lug in een felblauwe kleur uitgevoerd. Daardoor maakt het niet uit of je een aluminium of stalen kast hebt: in beide gevallen is de lug contrasterend en is er ook minder discussie of de kleuren wel bij elkaar passen. Bijna elke combinatie ziet er goed uit, behalve roségoud met blauwgroen.

Dat Apple voor kunststof heeft gekozen is wel te begrijpen, want dit horlogebandje zit in dezelfde prijsklasse als de sportbandjes.

Toch moeten we nog iets kwijt over de bevestiging aan de Apple Watch. Bij onze Duitse collega’s van iPhone-ticker kwam een klacht binnen dat de lugs niet goed vastklikken. Ook bij ons exemplaar was dat het geval, maar eerlijk gezegd: die ervaring hebben we ook wel bij eerdere Watch-bandjes gemerkt. Eén kant klikt meteen vast, terwijl de andere kant (aan de kant van de platte knop) wat meer moeite heeft met vastklikken. Bij ons exemplaar moesten we het bandje een paar keer heen en weer schuiven om uiteindelijk de ‘klik’ te krijgen. Daarna zat het bandje goed vast. Dit lijkt een probleem van de horlogebandjes met plastic lugs, want de leren bandjes met metalen lug klikken meestal meteen goed vast.

Ben je gewend om regelmatig van bandje te wisselen, dan is het slim om erop te letten dat het bandje goed vastklikt. Overigens heb ik ook bewust een paar dagen gelopen met een ‘los’ bandje, om te kijken of het losschiet, maar dat is niet het geval.

Slijtage en gebruikssporen

De prijs van het bandje heeft vooral te maken met de weeftechniek en de afwerking, want het materiaal zelf zal niet zo duur zijn. Apple heeft gezorgd voor een goede kwaliteit, zoals bij de aanhechting van de gesp.

Wat me opviel is dat ook de zijkanten van het bandje zijn geweven met een extra dikke rand, terwijl goedkopere bandjes vaak een lijmrand of coating aan de zijkant hebben. Zo’n lijmrand kan gaan slijten en rafelen, waardoor het er niet meer zo mooi uitziet. Bij het bandje van Apple zal dat probleem minder snel optreden.

De enige plek waar een lijmrand zit, is aan het einde van het gedeelte met de gaatjes. De andere kant eindigt (heel knap gemaakt) in de metalen gesp. Geen dubbelgestikte stukken stof, waardoor het bandje te dik zou zijn geworden, maar een strakke oplossing.

Het is gemaakt van met textiel, dus als je het bandje regelmatig over een stoeptegel of ander ruw oppervlak veegt, zal het misschien gaan pluizen. Ik verwacht dat er binnenkort wel de eerste foto’s zullen verschijnen van mensen die toch last hebben van slijtage, maar als je zuinig met je spullen omgaat ziet het bandje er nog steeds mooi uit.

Wel zie je al na een paar dagen dat het bandje is gedragen, vooral op de plek waar je de gesp vastmaakt. Er ontstaat een knikje in de band, die alleen zichtbaar is als je het horloge af doet. Bij de sportbandjes is dat niet het geval: ik heb twee sportbandjes die na maanden intensief gebruik nog steeds eruit zien als nieuw. Je ziet niet welk gespgaatje het meest is gebruikt.

Het is niet erg, want je ziet er niets van als je de Apple Watch draagt. Aan de binnenkant van het horlogebandje vind je de opdruk ‘Woven Nylon’ en een opdruk met de maat (in mijn geval ’38mm’).

Nylon bandje van Apple, gesp van staal

Nylon bandje: aanrader of niet?

Om eerlijk te zeggen: ik keek niet echt uit naar deze horlogebandjes. Ik heb al sportbandjes in oranje en lavendel en een zwarte klassiek lederen band, waarmee ik eigenlijk elk gebruiksmoment en elke stemming wel heb afgedekt. Toen ik ze in de Apple Store in de vitrine zag liggen, heb ik er eigenlijk eentje gekocht vanwege de felroze kleur (en omdat we op iCulture graag de nieuwste spullen willen reviewen). Ik draag vaak kleding en accessoires in dezelfde roze kleur en het bandje past er dan mooi bij.

Qua uitstraling vind ik dat de nylon band past bij momenten dat je een net bandje wilt maar het niet te formeel hoeft te zijn. Door het gebruik van meerdere kleuren nylondraad hoeft je outfit niet precies dezelfde kleur te hebben. Vooral bij het koningsblauwe bandje is dat het geval: dit past bij kleding in blauw, paars en roze. Het mooie van dit bandje is dat hij zowel in de sportschool als in de vergaderkamer tot z’n recht komt.

Nylon bandje van Apple, aan de zijkant gezien

Apple zal bewust voor dit prijspeil hebben gekozen: hiermee kunnen ze een relatief goedkoop bandje aanbieden, dat er weer heel anders uitziet dan het bestaande aanbod van andere fabrikanten. Wel viel het me op dat het behoorlijk druk wordt in de schappen van de Apple Store. Deze 14 modellen (7 kleuren, 2 formaten) komen erbij, terwijl de schappen al behoorlijk vol lagen met sportbandjes. Apple lijkt het assortiment wat te hebben opgeruimd, onder andere door de gouden Apple Watch-modellen uit de vitrines te halen en het assortiment lederen bandjes niet allemaal uit te stallen. Maar dan nog: we zijn in twee Apple Stores gaan kijken en in beide gevallen waren de horlogebandjes wat onhandige verspreid over twee kasten, waarbij een aantal helemaal onderin het vak lag, ter hoogte van je enkel. Niet de perfecte uitstalling die Apple graag ziet.

De militaire oorsprong van geweven bandjes

Voordat Apple deze nieuwe nylon bandjes aankondigde, werd al gesproken van horlogebandjes ‘in NATO-stijl’. De bandjes die Apple heeft uitgebracht zijn echter geen NATO-bandjes, maar het uiterlijk is er wel op gebaseerd. Begin jaren zeventig begon het Britse ministerie van defensie met geweven bandjes. Er werd gekozen voor één stuk nylonband, dat onder het horloge door loopt. Het idee daarachter, is dat je het horloge niet meteen kwijt bent als één van de bevestigingspunten losschiet.

NATO horlogebandje legergroen

Sindsdien kun je dergelijke ‘NATO-bandjes’ overal kopen en er zullen heel wat mensen zijn die vroeger zo’n horloge met nylon bandje hebben gehad. Apple’s uitvoering is gemaakt van iets dikker materiaal in vier lagen en bestaat uit 500 draden, die dicht opeen zijn geweven. Als één van de 500 draadjes kapot gaat, is het horlogebandje nog net zo sterk als voorheen. Het nylon bandje van Apple loopt niet onder de horlogekast door, zoals gebruikelijk is bij deze bandjes. Anders zou je immers geen hartslagmetingen meer kunnen uitvoeren.

NATO-bandje
Zo werkt een officieel NATO-bandje

Maar het is leuk om te weten dat het design aanvankelijk was bedoeld voor soldaten, piloten en zelfs voor astronauten. De simpele uitvoeringen van deze bandjes zijn goedkoop om te maken en effectief. Ook in landen met een warm en vochtig klimaat is een nylon bandje erg prettig om te dragen: het gaat niet zweten en ze zijn beter bestand tegen vocht dan lederen bandjes. Overigens speelt Apple met deze bandjes in op een trend: NATO-bandjes weer helemaal in en dure merken zoals Omega en Tissot hebben de bandjes ook gewoon in hun assortiment.

Conclusie geweven nylon bandjes voor Apple Watch

De nylon bandjes voor de Apple Watch ziet er goed uit en zijn in zoveel kleuren verkrijgbaar dat er altijd wel iets van je gading bij zit. De bandjes zijn comfortabel om te dragen en leveren minder snel zweetplekken op dan de fluorelastomeer sportbandjes. Bovendien zijn de nylon bandjes beter bestand tegen vocht dan de lederen bandjes, die na meermaals contact met water er toch wat gebruikt uit gaan zien (sommige mensen vinden dat mooi, ik niet).

Het gebruik van meerdere kleuren nylondraad geeft deze armbandjes een mooi effect, zeker als je voor de wat opvallender kleuren kiest. Aan het feit dat de spacegrijze bandjes in beide Apple Stores waar wij zijn geweest meteen al was uitverkocht, blijkt wel dat de meeste mensen toch (weer) voor spacegrijs kiezen. Persoonlijk vind ik de kleurige uitvoeringen het mooist, omdat daarin ook de meeste kleurnuances zitten. Bij de bandjes in blauw en goud krijg je juist dat aparte effect, wat je ook op sommige (Nike-)sportschoenen ziet.

Wat mij betreft een aanrader om erbij te hebben, als je langzamerhand wat bent uitgekeken op je sportbandje of een zweetbestendig alternatief voor je lederen bandje zoekt.

• Keuze uit heel veel kleuren
  • Draagt prettig, minder kans op zweet en rode plekjes dan bij het sportbandje
  • Water- en zweetbestendig, dus ook comfortabel te dragen in warm klimaat
  • Goede afwerking, alleen lijmrand aan het einde van het bandje

• Prijzig, zoals we van Apple gewend zijn
  • Slijtbestendigheid moet zich nog bewijzen

Apple Watch bandje van geweven nylon kopen

Je kunt de nylon bandjes kopen in 7 verschillende kleuren, via de website van Apple:

Apple Watch

De Apple Watch is de smartwatch van Apple. Het allereerste model verscheen in 2015 en daarna verscheen er elk jaar een nieuwe generatie. Met de Apple Watch kun je je hartslag meten, berichten ontvangen en versturen, apps installeren en betalen met Apple Pay. Wil je een Apple Watch kopen, bekijk dan de verschillende Apple Watch-modellen die momenteel verkrijgbaar zijn. Je kunt je smartwatch steeds een ander uiterlijk geven met Apple Watch-horlogebandjes.

Apple Watch