Zakelijke Rekening

Regel je bankzaken als een professional #adv

Met het ABN AMRO Starterspakket regel je als startende ondernemer in één keer alles goed. Want je hebt al genoeg aan je hoofd.

Grote kans dat jij wel eens een briljant idee hebt gehad voor een nieuwe app. Of een mobiele dienst waar nog niemand aan gedacht heeft. Durf je het aan om voor jezelf te beginnen? Natuurlijk! Want wat is er mooier dan van je passie je dagelijkse werk te kunnen maken? Alleen komen er dan wel een hoop nieuwe dingen op je af – waaronder het regelen van alle financiële zaken. Met deze tips van ABN AMRO maak je de juiste keuzes.


Zakelijke Rekening

Als startende ondernemer wil je geen gedoe

Wat je idee ook is – het maken van een nieuwe datingapp of het bouwen van een platform voor tweedehands spullen – je zult je flink moeten verdiepen in de technologie. Maar dat is niet alles: naast het design- en programmeerwerk moet je ook rekening houden met begrotingen maken, contacten leggen met de media, marketingcampagnes verzinnen en supportvragen afhandelen. En daar komt al het administratieve werk nog eens bovenop. Maak het jezelf daarom zo gemakkelijk mogelijk door een aparte zakelijke rekening te openen. Dat levert ook minder rompslomp op als je de administratie van je bedrijfje later wilt uitbesteden.

Alles zelf doen

Veel startende ondernemers doen in het begin zoveel mogelijk zelf. Uitbesteden is vaak nog geen optie en bovendien weet je zelf het beste welke uitgaven je ook alweer hebt gedaan. Zeker als je je privérekening blijft gebruiken voor het afrekenen van kantoorspullen en andere kleine uitgaven. In dat geval weet je zelf het beste welke uitgave ook alweer zakelijk was.

Maar je kunt je daarmee ook een hoop gedoe op de hals halen. Pak het daarom vanaf het begin professioneel aan, met een aparte zakelijke rekening! Dit moet je weten over de voor- en nadelen van een zakelijke rekening.

1. Een zakelijke rekening is niet verplicht

Als ondernemer ben je niet verplicht een zakelijke rekening te openen. Veel starters gebruiken dan ook hun privérekening voor zakelijke transacties. Maar dat is niet verstandig. Het voordeel van een zakelijke rekening is dat je alle zakelijke en privé geldstromen gescheiden houdt. Daardoor houd je veel beter het overzicht: je ziet direct je saldo. Dat geeft duidelijkheid over hoe de zaken gaan. Ook de bank, de accountant en de Belastingdienst zien het liefst alle zakelijke transacties bij elkaar.

Bovendien komt het niet erg professioneel over als zakenrelaties hun facturen moeten overmaken naar een ‘boodschappenrekening’ die op naam van jou en je privépartner staat. Een zakelijke bankrekening wekt bij relaties het vertrouwen dat ze te maken hebben met een echte ondernemer.

2. Een zakelijke rekening pakt uiteindelijk goedkoper uit

Een aparte zakelijke bankrekening openen kost geld, dat is waar. De vaste kosten verschillen per bank, van circa €60 tot €145 per jaar, afhankelijk van het pakket. Een compleet pakket is vaak het eerste jaar gratis. Naast de vaste kosten zijn er ook nog de variabele kosten voor de transacties die je maandelijks doet.

Toch kan het uiteindelijk voordeliger uitpakken. Het ontwarren van alle privétransacties van zakelijke af- en bijschrijvingen kost ongemerkt ook tijd en geld. Laat je de administratie door een boekhouder doen, dan zal deze meer tijd kwijt zijn met het uitpluizen van alle transacties. Hij zal ook vaker navraag moeten doen welke uitgaven zakelijk gerekend moeten worden. En er is meer kans op fouten, waardoor alles weer opnieuw doorgerekend moet worden. Of je nou een BV opricht of zzp’er bent: met een zakelijke rekening ben je minder tijd kwijt aan je administratie, zodat je meer tijd overhoudt om te ondernemen.

3. Administratie uitbesteden is makkelijker met een zakelijke rekening

In de praktijk bent je altijd wat tijd kwijt aan zaken die je niet in rekening kunt brengen. Denk aan in- en uitgaande facturen bijhouden, de website up-to-date houden of acquisitie plegen. Sommige zaken kun je uitbesteden en de administratie staat dan bij veel ondernemers hoog op het verlanglijstje. Het voordeel van uitbesteding is dat een expert zoals een accountant alle fiscale regels kent. Dat geeft jou de rust dat het goed gebeurt en bespaart je een hoop tijd. Zo betaalt de accountant zichzelf terug.

Bij uitbesteden is het wel zo handig als je de administratie goed op orde is en alle transacties van voorgaande jaren gemakkelijk terug te vinden zijn. Het zou jammer zijn als je eerst een smak geld kwijt bent omdat de boekhouder eerst de bonnetjeschaos van de afgelopen jaren op orde moet brengen.

4. Makkelijk koppelen met je boekhoudpakket

Een zakelijke rekening biedt allerlei voordelen die je bij een privé bankrekening niet hebt. Financiële producten zoals kredieten kun je alleen op een zakelijke rekening aanvragen. Met een rekening courant krijgt je een doorlopend krediet tot een maximale bestedingslimiet. Rood staan is eigenlijk nooit goed, maar mocht het nodig zijn dan betaal je met een kredietprovisie veel minder bij rood staan. Dat geeft rust, ook al hoef je het krediet nooit in te zetten. Ook pinbetalingen, betaalmodules zoals iDEAL en incasso’s zijn aan je zakelijke rekening te koppelen. Zakelijke pakketten bieden soms ook handige extra’s, zoals een boekhoudkoppeling, betaalalerts en een ZZP Assistent app. Vooral die koppeling met een boekhoudpakket is handig: je leest alle banktransacties automatisch in en vaak kan een accountant ook meteen meekijken of je alles wel correct hebt geboekt. Zo hoef je niet meteen alles uit te besteden, maar heb je wel de back-up van een expert.

5. Belastingvoordeel bij een zakelijke rekening

Bij het openen van een zakelijke rekening kijk je waarschijnlijk eerst naar de kosten. Toch kan een zakelijke rekening ook belastingvoordeel opleveren. Het saldo op een zakelijke rekening wordt niet tot je privévermogen gerekend. Daardoor heb je niet te maken met heffingen in box-3. Een voorwaarde is wel dat het saldo op je zakelijke bankrekening tot de reguliere ondernemersactiviteiten behoort. Je kunt dus niet zomaar je hele privévermogen op de zakelijke rekening zetten om de belastingheffing in box-3 te ontlopen.

Ook ondernemen?
Ook voor bankzaken geldt, dat je zoveel mogelijk zorgen uit handen genomen wilt hebben. ABN AMRO helpt je op weg met het Starterspakket. Dat bevat een compleet betaalpakket van ABN AMRO voor starters. In een keer heb je alles goed geregeld en je hebt er geen omkijken meer naar. Voor startende ondernemers die vooral willen ondernemen en een goed overzicht willen houden van hun financiële transacties.

Informatie

Laatst bijgewerkt
28 februari 2017 om 12:25