Dertig procent afgebroken gesprekken acceptabel, iSinglePayer niet acceptabel

·

att coverage new yorkAls iemand nog een idee voor een nieuwe weblog zoekt: over opmerkelijke ontwikkelingen bij Apple is genoeg te doen. Vandaag hebben we er weer twee: een iPhone-gebruiker die teveel van zijn iPhone verwacht en een applicatie over gezondheidszorg, die door Apple is afgewezen omdat de inhoud té politiek geladen is.

Amerikanen klagen graag over de slechte kwaliteit van het AT&T-netwerk. Zelfs in een grote stad als New York kan het voorkomen dat 30% van de gesprekken wegvalt. Maar dat is normaal, aldus een medewerker van Apple’s Genius Bar. iPhone-bezitter Manoj had problemen met afgebroken gesprekken en informeerde bij AT&T, maar daar bleek het probleem niet te liggen.

Omdat Manoj dacht dat het dan wel aan zijn iPhone moest liggen ging hij terug naar de Apple Store. Uit de statistieken van de telefoon bleek dat Manoj’s iPhone 22% van de gesprekken voortijdig afbrak, maar de medewerker van de Genius Bar was niet onder de indruk: 30 procent afgebroken gesprekken is gemiddeld en dus volkomen normaal.

isinglepayerApple doet moeite om het goedkeuringsproces van de App Store te verbeteren. Phil Schiller kwam de afgelopen weken persoonlijk in actie om duidelijk te maken dat de meeste applicaties gewoon door het goedkeuringsproces komen en dat er maar in uitzonderlijke gevallen onbegrijpelijke beslissingen worden genomen. Zoals deze: iSinglePayer, een applicatie die zich sterk maakt voor het hervormen van de gezondheidzorg in de VS. Er zijn applicaties die ervoor zorgen dat je milieubewuster gaat leven, er zijn applicaties die de nieuwsberichten van een politieke partij op een rijtje zetten, maar een applicatie die met statistieken onderbouwt dat je als Amerikaan wel erg veel geld kwijt bent aan gezondheidszorg, gaat toch iets te ver. In de applicatie zie je data rond uitgaven aan gezondheidszorg. Nu kan het best zo zijn dat er bij deze applicatie nog meer achter de schermen speelt: functionaliteit die niet met name wordt genoemd maar die Apple niet graag in een applicatie terugziet, zoals het rechtstreeks bellen van het Amerikaanse Congres vanuit de applicatie.

Via: Gizmodo en Daring Fireball

door Gonny van der Zwaag

Gonny van der Zwaag is oprichter van iCulture. Deze maand verschijnt na twee jaar schrijven, schrappen en testen haar boek 'Fit met apps en wearables'. Eind september in de boekwinkel!

18 reacties

  1. Heb met me iPhone toch ook werkelijk meer afgebroken gesprekken dan normaal. Maar om nou te zeggen 30%..

    Het is wel een beetje appels met peren vergelijken, wegvallen van een gesprek en een app in de appstore… iPhoneclub niveau daalt?

  2. door DutchClick

    iPhoneclub niveau daalt?

    Nee hoor. Het zijn beide opmerkelijke zaken, zoals de titel zegt, Het afbreken van een x=percentage van gesprekken is opmerkijke en het goedkeuringsbeleid, danwel niet goedkeuringsbeleid van Apple is ook ernstig opmerkelijk…
    Dus lees vooral de berichten die je wel boeiend vindt!

  3. door Marten

    Sowieso, een opmerking van een willekeurige Apple medewerker beschouwen als dé bedrijfsvoering van Apple.. gaat nergens over. Ik geloof er niks van, Apple wil die telefoon zo vaak mogelijk verkopen en als een telefoon die met 3 van de 10 gesprekken faalt is dat geen bevordering voor de verkopen.

    Dat dit op Gizmodo en Endgadget zo staat betekend niet dat jullie alles maar klakkeloos hoeven over te nemen.

    En de combinatie van dit nieuws gaat ook echt nergens over.

  4. door DutchVince

    Hmm, ik heb soms afgebroken gesprekken op afgelegen locaties zoals de wadden, maar in het algemeen denk ik dat ik nog geen 2% afgebroken gesprekken heb.
    Leve KPN! (alleen op dit punt…)

    Zijn de Amerikaanse carriers echt zo slecht dat 30% “acceptabel” is?

  5. door JR

    En waarom, als AT&T zegt dat het niet aan hun ligt, wordt dat meteen aanvaard en doorgeschoven naar Apple?

    Ik heb trouwens een prima connectie met de mijne, en ik gebruik Base dat zogezegd het minste is van de Belgische netwerken. Zelfs op plaatsen waar weinigen bereik hebben, heb ik gemakkelijk 3 streepjes.

  6. door Alex

    Haha, een lang boeiend bericht over vreemd Apple gedrag en gelijk “iPhoneclub niveau daalt?” als reactie.

  7. door luque

    @Ruben Vandenbussche:

    vind het behoorlijk irritant dat de hele houding van iPhoneclub een beetje negatief wordt. valt me de laatste tijd op.. oh jee, weer een spelletje, jaja weer een nieuwtje, maar of dit nou zo geweldig is, nou laten we er maar een berichtje over schrijven dan omdat het moet.. en op de android site helemaal alles ophemelen. als je daar meer in ziet, laat het schrijven hier dan aan iphone liefhebbers over!

  8. door 3gs

    Als je tussen de regels doorleest en eerdere artikelen leest dan proef ik dat men de arrogante houding van Apple probeert te benadrukken zonder dat expliciet te verwoorden. Op zich niks mis mee want het is nu eenmaal de realiteit.
    Als we het forum van iphoneclub en andere forums lezen, dan zijn er relatief veel mensen die problemen hebben met hun iPhone waar Apple helaas weinig tot geen support in geeft.
    Hetzelfde geld voor het toelatingsbeleid van de AppStore waar al genoeg is over geschreven. Ook het garantiebeleid is discutabel.

    Apple maakt waanzinnig mooie produkten waar ik zelf graag gebruik van maak. Ik heb respect voor hun marketingafdeling, maar gelet bovenstaande is het zeker niet mijn favoriete bedrijf.
    En om nu te zeggen dat het iphoneclub niveau daalt, vindt ik erg krom. Dat is nu eenmaal een stukje journalistiek.

  9. door Jens Kortmeijer

    Het is nu eenmaal de plicht van de journalistiek om ontwikkelingen te verslaan en van Apple om haar PR en bedrijfsbeleid niet steeds onderdeel van controverses te laten zijn.
    Wat nou “te politiek” ?
    We hebben toch ook CDA.app in de NLstore?
    Waar blijven de objectieve criteria ?
    Zeer terecht die vraagtekens van iPhoneClub !

  10. Kijk, ik vind het heel goed dat iphoneclub vraagtekens zet bij het goedkeuren van applicaties en ik vind het ook goed dat iphoneclub vraagtekens zet bij 30% wegvallen van de verbinding. Maar het heeft geen relatie tot elkaar. Nu lijkt het net: apple vind 30% wegvallen van de verbinding goed maar een politieke app niet.

    Dat is naar mijn mening appels met peren vergelijken. De ene is hardware de andere software.

  11. door Fuqua

    Origineel geplaatst door Alex
    Haha, een lang boeiend bericht over vreemd Apple gedrag en gelijk “iPhoneclub niveau daalt?” als reactie.

    ik zeg het al een poosje, dit zijn geen fanboys meer maar Apple medewerkers die betaald worden om op forums negatieve bericht geving over Apple tegen te gaan. Oftewel “shills”.

  12. Origineel geplaatst door Fuqua
    Origineel geplaatst door AlexHaha, een lang boeiend bericht over vreemd Apple gedrag en gelijk “iPhoneclub niveau daalt?” als reactie.ik zeg het al een poosje, dit zijn geen fanboys meer maar Apple medewerkers die betaald worden om op forums negatieve bericht geving over Apple tegen te gaan. Oftewel “shills”.

    Was het maar zo een feest :P.. Ben zoiezo geen fanboy.. ;)

  13. door Patrick

    Ligt het dan toch niet aan T-Mobile?!

  14. door Scoes

    Ben het toch een beetje met ruben eens. Waren dit twee artikelen geweest had ik wellicht een andere mening, er is weinig samenhang.
    30% trouwens is onacceptabel, dit moet wel aan att liggen, in nederland hebben we er geen last van.

  15. door JWVD

    Samenvatten doet iPhoneclub toch ook zo vaak bij applicatie’s? Wat is daar nou weer mis mee.. Maargoed, als jullie het verschil niet zien moeten ze de volgende keer maar een dikke streep tussen de artikelen zetten.

  16. door seminifeer

    Origineel geplaatst door Patrick
    ↑ topFuqua zei op 30 september 2009 om 22:35
    Origineel geplaatst door Alex
    Haha, een lang boeiend bericht over vreemd Apple gedrag en gelijk “iPhoneclub niveau daalt?” als reactie.
    ik zeg het al een poosje, dit zijn geen fanboys meer maar Apple medewerkers die betaald worden om op forums negatieve bericht geving over Apple tegen te gaan. Oftewel “shills”.

    ↑ topFuqua zei op 30 september 2009 om 22:35
    Origineel geplaatst door Alex
    Haha, een lang boeiend bericht over vreemd Apple gedrag en gelijk “iPhoneclub niveau daalt?” als reactie.

    ik zeg het al een poosje, dit zijn geen fanboys meer maar Apple medewerkers die betaald worden om op forums negatieve bericht geving over Apple tegen te gaan. Oftewel “shills”.

    Het ligt zeker niet alleen aan T-Mobile. Het is een algemeen beken feit dat de ontvangstkwaliteit van de Iphone gewoon ronduit slecht is. Die kan niet tippen aan de simpelste Nokia.

    Wat betreft de opmerking van Fuqua, ik ben het wel met hem eens. Als iemand een fan is prima, maar de verhalen worden hier soms wel erg gekleurd. En sommige opmerkingen van mensen die negatief zijn worden zelfs verwijderd. Je mag er toch vanuit gaan dat dit een site is voor Iphone liefhebbers en nieuwsgierigen met objectieve informatie.

  17. door Liese Birdie

    Ik had met mn Nokia N73 bijna 50% afgebroken gesprekken (daar kreeg ik via Orange ook een kleine vergoeding van terug via de factuur waardoor ik onder m’n maandelijkse beltarief zat :P)

    Via m’n iPhone zit ik nog niet eens op 5%. Kan de laatste onderbreking niet herinneren. Wel heeft ie moeite met opnemen als iemand me belt.. dan blijft ie ff bijna te lang hangen…

  18. door seminifeer

    Grappig, ik heb ook een N73 gehad. De afgebroken gesprekken in 2 jaar kan je op 1 hand tellen. Overigens ook met Orange.
    Ik heb het idee dat sommige mensen de getallen wat aandikken. De N73 is niet het beste toestel van Nokia. Hij kon soms wat traag worden. Wat overigens op te lossen was door de software te resetten.
    Maar afgebroken gesprekken is kul.

    Met de E71 heb ik nog nooit eeb afgebroken gesprek gehad.

Reacties zijn gesloten voor dit artikel.